Darbības ar dokumentu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.535

Rīgā 2010.gada 29.novembrī  (prot. Nr.44, 1.p.)

Par maksas par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem noteikšanu 2011.gadam

Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 11.panta otro daļu maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk - infrastruktūras maksa) nosaka, pamatojoties uz metodiku maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem, kuru saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta pirmo daļu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Komisija).

Atbilstoši ar Komisijas 2006.gada 18.janvāra lēmumu Nr.17 apstiprinātās Metodikas maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (Latvijas Vēstnesis, 2006, 16., 93., 202.nr; 2008, 28.nr; 2010, 182.nr.) (turpmāk - Metodika) 14. un 14.1 punktam, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (turpmāk - pārvaldītājs) informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai nākamajam kalendārajam gadam iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam katru gadu līdz 1.oktobrim.

Metodikas 15.punktā ir noteikts, ka vienlaikus ar informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai pārvaldītājs iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai.

Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 13.panta trešo daļu, Dzelzceļa likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos gadījumos infrastruktūras maksu nosaka Komisija saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".

Atbilstoši Metodikas 16.punktam, dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējs, t.i., Komisija infrastruktūras maksu nosaka reizi gadā līdz 1.decembrim. Infrastruktūras maksu pārvaldītājs piemēro nākamajā kalendārajā gadā.

Komisija konstatē:

1. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032065, juridiskā adrese: Gogoļa iela 3, Rīga, LV - 1547 (turpmāk - AS "Latvijas dzelzceļš") kā pārvaldītājs ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa kravu pārvadājumu un starptautisko pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju, līdz ar to AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta desmito daļu nedrīkst noteikt infrastruktūras maksu.

2. AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 29.septembrī iesniedza Komisijai informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam (AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 28.septembra iesniegums Nr.DF-14/323).

3. Komisijas padome 2010.gada 13.oktobra sēdē izskatīja jautājumu "Par starpziņojumu par maksas par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem noteikšanu 2011.gadam", kura izskatīšanā piedalījās un skaidrojumus sniedza pārvaldītāja - AS "Latvijas dzelzceļš" pārstāvis.

4. Izvērtējot AS "Latvijas dzelzceļš" ar 2010.gada 28.septembra iesniegumu Nr.DF-14/323 iesniegto informāciju, Komisija ar 2010.gada 15.oktobra vēstuli Nr.1-2.51/4924 lūdza AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegt informācijas precizējumus un skaidrojumus.

5. Komisija 2010.gada 25.oktobrī saņēma AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 22.oktobra iesniegumu Nr.DF-14/346, kurā AS "Latvijas dzelzceļš" precizē informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam.

6. Lai izzinātu ieinteresēto personu viedokļus, Komisija 2010.gada 29.oktobrī rīkoja apspriedi par infrastruktūras maksas noteikšanu 2011.gadam, kurā piedalījās AS "Latvijas dzelzceļš", SIA "LDZ CARGO", AS "Pasažieru vilciens", AS "Baltijas Ekspresis", AS "BALTIJAS TRANZĪTA SERVISS", Satiksmes ministrijas, SIA "Autotransporta direkcija", biedrības "Latvijas Tranzīta biznesa asociācija" un biedrības "Baltijas asociācijas - Transports un loģistika" pārstāvji. Pārvadātāju pārstāvji informēja Komisiju par plānotajiem pārvadājumu apjomiem 2011.gadā, kā arī izteica savas prognozes par pārvadājumu apjoma izmaiņām, ja infrastruktūra maksa 2011.gadā samazinās par 5 vai 10 procentiem salīdzinājumā ar infrastruktūras maksu 2010.gadā, ja infrastruktūras maksas apmērs paliek 2010.gada līmenī, kā arī, ja infrastruktūras maksa 2011.gadā palielinās par 5, 10 vai 20 procentiem salīdzinājumā ar infrastruktūras maksu 2010.gadā. Vienlaicīgi pārvadātāju pārstāvji izteica viedokli par nepieciešamību pilnveidot Metodiku.

7. Ar Komisijas 2010.gada 10.novembra lēmumu Nr. 1/20 "Grozījumi Metodikā maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 182.nr.), kas stājās spēkā 2010.gada 17.novembrī, Metodikas 39. un 40.punktā paredzēta izmaksu korekcija, kas būtu attiecināma uz infrastruktūras maksas noteikšanu 2011.gadam un infrastruktūras maksas aprēķinu 2012.-2014.gadam.

8. Komisija 2010.gada 17.novembrī saņēma AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 17.novembra iesniegumu Nr.DF-14/396, ar kuru AS "Latvijas dzelzceļš" iesniedz informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam atbilstoši Metodikas 39.punktam. Vienlaicīgi Komisija saņēma AS "Latvijas dzelzceļš" 2011.gada 17.novembra iesniegumu Nr.DF-14/397, ar kuru Komisija tika informēta, ka AS "Latvijas dzelzceļš" no trešajām personām nav saņēmusi rakstveida lūgumus iepazīties ar sagatavoto informāciju par infrastruktūras izmaksām, kura iesniegta Komisijai infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam.

9. Komisija 2010.gada 25.novembrī saņēma AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 25.novembra iesniegumu Nr.DF-14/401, ar kuru AS "Latvijas dzelzceļš" atsauc ar 2010.gada 28.septembra iesniegumu Nr.DF-14/323 iesniegto informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam, vienlaicīgi lūdzot infrastruktūras maksas aprēķinam un infrastruktūras maksas 2011.gadam noteikšanai izmantot informāciju, kas Komisijai iesniegta ar AS "Latvijas dzelzceļš" 2010.gada 17.novembra iesniegumu Nr.DF-14/396.

10. Komisija ir saņēmusi komandītsabiedrības "S.Vilcānes audits" sagatavoto zvērināta revidenta ziņojumu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas pārvadājumiem izmaksu pamatotību un to attiecināšanas atbilstību Metodikai maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk - zvērināta revidenta ziņojums). Zvērināta revidenta ziņojumā apliecināts, ka AS "Latvijas dzelzceļš" izveidotās un ieviestās procedūras grāmatvedības nodalīšanai pa darbības virzieniem un izmaksu aprēķināšanai un attiecināšanai visos būtiskos aspektos atbilst Metodikai, dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas uz šo pakalpojumu, pamatotas un sadalītas pa konkrētām vilcienu kategorijām atbilstoši Metodikai, uz pārvaldītāja dzelzceļa infrastruktūras aktīvu bāzes vērtību attiecināti tikai aktīvi, kas nepieciešami dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas pārvadājumiem pakalpojumu sniegšanai, izmaksas, kas saistītas ar kapitālieguldījumiem visos būtiskos aspektos ir ekonomiski pamatotas, un kapitāla atdeves aprēķins atbilst metodikas prasībām. Bez tam zvērināta revidenta ziņojumā ieteikts infrastruktūras maksas apspriešanas procesā infrastruktūras pārvaldītājam, pārvadātājiem un Komisijai izskatīt jautājumu, kas saistīts ar korekcijas piemērošanas korektumu, kā arī lietderību esošās situācijas apstākļos, tādējādi cenšoties saglabāt infrastruktūras uzturēšanas izdevumu bāzes plānoto reālo lielumu 2011.gadam un mākslīgi nepaaugstināt infrastruktūras maksu pārvadātājiem izdevumu korekciju iespaidā.

11. 2010.gada 29.novembra Komisijas padomes sēdē piedalījās AS "Latvijas dzelzceļš" pārstāvji, kuri sniedza skaidrojumu par aktuālajām pārvadājumu apjomu prognozēm.

Izvērtējot no AS "Latvijas dzelzceļš" saņemto informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam un zvērināta revidenta ziņojumu,

Komisija secina:

1. AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar Metodikas 14. un 14.1 punktu ir iesniegusi visu nepieciešamo informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2011.gadam.

2. Komisija saskaņā ar Metodikas 15.punktu ir saņēmusi zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši Metodikai. Ziņojumā norādīts, ka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas uz šo pakalpojumu, ir pamatotas un sadalītas pa konkrētām vilcienu kategorijām atbilstoši Metodikai.

3. Komisija ir pārbaudījusi AS "Latvijas dzelzceļš" ar 2010.gada 17.novembra iesniegumu Nr.DF-14/396 iesniegtos publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmaksu rādītājus un aprēķinus un konstatējusi, ka tie atbilst Metodikā noteiktajai aprēķina pieejai.

4. Izmantojot AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegtās un Komisijas pārbaudītās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmaksas un pārvadājumu apjomu prognozes, Komisija 2011.gadam aprēķinājusi šādu viena vilcienu kilometra pašizmaksu (latos par vienu vilcienu kilometru):

4.1. kravu vilcieniem - 6,72;

4.2. pasažieru elektrovilcieniem - 4,02;

4.3. pasažieru dīzeļvilcieniem - 3,36;

4.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) - 3,69;

4.5. šaursliežu vilcieniem - 1,65.

Pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 11.panta otro daļu, 13.panta trešo daļu, likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 9.punktu un otro daļu, Administratīvā procesa likuma 7.pantu, 57.pantu un 63.panta pirmās daļas 1.punktu,

padome nolemj:

1. Noteikt AS "Latvijas dzelzceļš" infrastruktūras maksu 2011.gadam šādā apmērā (latos par vienu vilcienu kilometru, bez pievienotās vērtības nodokļa):

1.1. kravu vilcieniem - 6,72;

1.2. pasažieru elektrovilcieniem - 4,02;

1.3. pasažieru dīzeļvilcieniem - 3,36;

1.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) - 3,69;

1.5. šaursliežu vilcieniem - 1,65.

2. Noteikt, ka lēmuma 1.punktā noteiktā AS "Latvijas dzelzceļš" infrastruktūras maksa 2011.gadam stājas spēkā ar 2011.gada 1.janvāri.

Šis lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt pārskatīt infrastruktūras maksu un atcelt šo lēmumu.

Šo lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva

29.11.2010