Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu
Tiesību akts: spēkā esošs

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta kolēģijas lēmums Nr.5.1-2-3/98

Rīgā 1998.gada 10.jūnijā

Par Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombināts" privatizācijas atbilstību tiesību aktu prasībām

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta kolēģija šādā sastāvā: kolēģijas priekšsēdētājs departamenta direktors, Valsts kontroles padomes loceklis I.Šķibelis, kolēģijas locekļi: I.Kučinska, M.Lēruma, V.Pucis, piedaloties vecākajai valsts revidentei I.Jasliņai; uzaicinātajiem: Jēkabpils pilsētas domes priekšsēdētājam L.Salcēvičam un denacionalizācijas un privatizācijas komisijas priekšsēdētājam V.Dābolam, SIA "Jēkabpils komunālie pakalpojumi" pārstāvim A.Ozoliņam; protokolē valsts revidenta palīdze L.Cildermane, izskatīja revīzijas materiālus par Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombināts" privatizācijas atbilstību tiesību aktu prasībām saskaņā ar revīzijas uzdevumu Nr.5.1-2-3/98 un

konstatēja:

1. 1996.gada 16.oktobrī Jēkabpils pilsētas dome pieņēma lēmumu Nr.491 "Par objektu izsludināšanu uz privatizāciju", kurā privatizācijai izsludināto objektu sarakstā iekļauts Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombināts (tālāk tekstā — KUK). Šajā laikā Jēkabpils pilsētas domes priekšsēdētāja bija L.Miltūze un denacionalizācijas un privatizācijas komitejas priekšsēdētājs — G.Kalniņš. Atbilstoši 1994.gada 17.februāra likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 32.pantam šī objekta privatizācija uzskatāma par uzsāktu ar lēmumu pieņemšanas datumu.

Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "KUK" privatizācija netika uzsākta atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 32.panta 2. un 3.punkta prasībām, jo par privatizācijas uzsākšanu netika paziņots uzņēmuma kreditoriem, kā arī netika pieteikta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā.

2. Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombināta privatizācijas ierosinājumu Jēkabpils pilsētas domē 1996.gada 7.oktobrī iesniedza šī paša uzņēmuma direktors A.Ozoliņš kā SIA "Jēkabpils komunālie pakalpojumi" (tālāk tekstā — SIA "JKP") direktors. SIA "JKP" vēl nebija nodibināta, kā juridiska persona tā reģistrēta LR Uzņēmumu reģistrā 1996.gada 23.oktobrī ar reģistrācijas Nr.540300526, juridiskā adrese: Jēkabpils, Jaunā iela 79a. Tātad no 1996.gada 23.oktobra vienlaikus ieņemot direktora amatu gan KUK, gan SIA "JKP", A.Ozoliņš ir pārkāpis 1995.gada 21.septembra Korupcijas novēršanas likuma 12.panta normu, kas aizliedz valsts un pašvaldību iestādes un uzņēmuma amatpersonai ieņemt citus amatus.

3. 1996.gada 16.oktobrī, t.i., lēmuma pieņemšanas dienā oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un tā paša gada 2.novembrī vietējā laikrakstā "Brīvā Daugava" publicēti paziņojumi par KUK nodošanu privatizācijai. Publicētie paziņojumi par Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "KUK" nodošanu privatizācijai oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vietējā laikrakstā "Brīvā Daugava" neatbilst likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 34.panta 1.daļas prasībām, jo vietējā laikrakstā nav ievērots paziņojuma publicēšanas termiņš, kā arī nevienā no paziņojumiem nav uzrādīti:

1) visu privatizējamo uzņēmumu struktūrvienību vai nekustamās mantas adrese;

2) termiņš, līdz kuram privatizācijas subjekti var iesniegt pašvaldības īpašuma objekta privatizācijas projektus;

3) termiņš, līdz kuram var pieteikties personas, kurām ir pirmpirkuma tiesības;

4) vieta, kur iesniedzami 2. un 3.punktā minētie dokumenti un saņemama informācija par objektu;

5) termiņš, līdz kuram piesakāmas kreditoru prasības un citas pretenzijas pret privatizējamo uzņēmumu.

Paziņojums par Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "KUK" nodošanu privatizācijai publicēts vietējā laikrakstā "Brīvā Daugava" 1996.gada 2.novembrī, t.i, vairāk nekā divu nedēļu laikā pēc pilsētas domes lēmuma pieņemšanas, kā arī pēc publicēšanas oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", kurā pretendentu pieteikšanās noteikta divu nedēļu laikā pēc sludinājuma publicēšanas. Tātad sludinājuma publicēšanas dienā laikrakstā "Brīvā Daugava" pieteikuma termiņš jau bija beidzies, un līdz ar to tika liegta iespēja uzņēmuma privatizācijā piedalīties arī citiem pretendentiem.

Paziņojumu publikācijas gan oficiālajā laikakstā "Latvijas Vēstnesis", gan vietējā — "Brīvā Daugava" atbilstoši Civillikuma 1459.pantam vērtējamas kā viltus, jo bija vērstas uz to, lai nedotu iespēju citiem pretendentiem — ne tiem, kas varētu iesniegt citus privatizācijas projektus, ne arī tiem, kam ir likumā noteiktās pirmpirkuma tiesības, pieteikties KUK privatizācijā.

4. Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "KUK" privatizācijas projekts apstiprināts ar pilsētas domes 1996.gada 27.novembra lēmumu Nr.572. Tas izstrādāts, pamatojoties uz KUK informācijas lapā sniegto informāciju. KUK informācijas lapā nav uzrādīta privatizācijas objekta saimnieciskā darbība, objektā nodarbināto raksturojošie rādītāji, objekta finansiālais stāvoklis, informācija par objekta novērtēšanu, kā tas paredzēts 1994.gada 5.jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.146 1.pielikuma 3., 4., 5. un 6.punktā.

Privatizācijas projekts izstrādāts, pārkāpjot 1994.gada 17.februāra likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 39.panta 1.punkta normas, jo Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "KUK" privatizācijas komitejas priekšsēdētājs G.Kalniņš bija arī privatizācijas projekta autors. Projekts nesatur 40.pantā noteiktās nepieciešamās prasības par turpmākās saimnieciskās darbības plānu, izmaiņām darbinieku skaitā, un tajā nav investīciju programmas. Privatizācijas projektam nav pievienots pārņemamo saistību saraksts.

5. Nosakot privatizējamā objekta nosacīto cenu, netika veikta pilnīga objekta aktīvu, pasīvu un saistību inventarizācija, kā to nosaka 1994.gada 10.februāra likuma "Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu novērtēšanas kārtību" 3. un 4.panta normas. KUK netika veikta materiālu krājumu, debitoru un kreditoru inventarizācija, vērtējot nav izmantotas tiesības pieaicināt ekspertus. Nosakot objekta cenu, apgrozāmo līdzekļu vērtība nepamatoti noteikta tikai Ls 1970, kaut gan pēc 1997.gada pusgada bilances apgrozāmo līdzekļu vērtība bija Ls 44 691, tai skaitā: izejvielas, pamatmateriāli un palīgmateriāli Ls 13 533, avansa maksājumi par precēm — Ls 4200 un naudas līdzekļi — Ls 970, kas ir reālas materiālas vērtības, kā arī debitoru parādi — Ls 25 988.

Pēc bilances datiem ilgtermiņa un īstermiņa kreditoru parādi bija Ls 20 235, tātad nosacītā cena samazināta ne mazāk kā par Ls 22 486.

6. 1997.gada 10.janvārī Jēkabpils dome noslēdza ar SIA "JKP" kā vienīgo pretendentu nomaksas pirkuma līgumu Nr.1.

1997.gada 13.janvārī ar pieņemšanas – nodošanas aktu Nr.1 Jēkabpils domes izpilddirektors nodeva KUK kustamo mantu un nekustamo īpašumu Jaunā ielā 79a SIA "JKP". Pieņemšanas – nodošanas aktā netika uzskaitīta visa pircējam nodotā kustamā manta un pārņemamās saistības, kā to paredz likuma "Par valsts un pašvaldības īpašuma objektu privatizāciju" 54.pants.

7. Neraugoties uz to, ka SIA "JKP" par KUK pirkšanu noslēdza pirkuma līgumu 1997.gada 10.janvārī, tomēr jau 8.janvārī (datums labots no drukātā datuma 2.janvāris) Jēkabpils pilsētas dome ar SIA "JKP" noslēdza līgumu par pilsētas apsaimniekošanu Ls 105 285 apjomā, neizsludinot konkursu, kā to paredz 1996.gada 24.oktobra likuma "Par valsts un pašvaldību pasūtījumu" 3.pants.

Jēkabpils pilsētas domi neapmierināja SIA "JKP" darbība, nodokļu parādi un darbu kvalitāte, tādēļ 1997.gada 2.septembrī dome izteica brīdinājumu SIA "JKP" par līguma darbības izbeigšanu un to lauza pēc 3 mēnešiem.

8. Jēkabpils pilsētas dome pilsētas apsaimniekošanai nepamatoti 1997.gada 1.decembrī ar 51% līdzdalību dibināja jaunu SIA "Jēkabpils pakalpojumi". Šajā laikā SIA "JKP", pamatojoties uz 1997.gada 10.janvāra pirkuma līgumu, nebija ieguvusi pilnas īpašuma tiesības uz KUK, un privatizācija nebija pabeigta.

9. Pašvaldības uzņēmuma "KUK" otrā objekta — māja ar piebūvi Gulbju ielā 31, privatizācija nav notikusi.

10. Izvērtējot konstatētos faktus, Jēkabpils pilsētas pašvaldības uzņēmuma "KUK" privatizācija nav bijusi likumīga, lietderīga un pareiza. Objekta privatizācija nav sasniegusi likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 2.pantā noteikto mērķi.

Kolēģija, izvērtējot atskaites ziņojumu, revīzijas materiālus, bezpeļņas organizācijas Jēkabpils pilsētas domes pārstāvju un SIA "Jēkabpils komunālie pakalpojumi" pārstāvja paskaidrojumus,

nolēma:

1. Slēgt revīziju lietā Nr.5.1-2-3/98 "Par Jēkabpils pašvaldības uzņēmuma "Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombināts" privatizācijas atbilstību tiesību aktu prasībām".

2. Kolēģijas lēmumu un pārbaudes atzinumu atbilstoši likuma "Valsts kontroles revīzijas reglaments" 9.panta prasībām nosūtīt Latvijas Republikas Ģenerālprokuratūrai vainīgo amatpersonu saukšanai pie likumā noteiktās atbildības.

3. Jēkabpils pilsētas domei iesniegt prasību tiesā par īpašumtiesību atgūšanu uz nelikumīgi privatizēto Jēkabpils komunālo uzņēmumu kombinātu.

Saskaņā ar likuma "Par Valsts kontroli" 20.pantu kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts kontroles Privatizācijas procesa revīzijas departamentā.

Kolēģijas priekšsēdētājs I.Šķibelis

Kolēģijas locekļi: I.Kučinska, M.Lēruma, V.Pucis

 

10.06.1998