Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumus Nr. 533 "Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām".
Ministru kabineta noteikumi Nr.709

Rīgā 2010.gada 3.augustā (prot. Nr.40 10.§)
Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14.panta 18.1 punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas.

2. Šo noteikumu izpratnē valsts pirmsskolas izglītības (turpmāk – pirmsskolas izglītība) vadlīnijas ir pirmsskolas izglītības mērķis un galvenie uzdevumi, pirmsskolas izglītības pedagoģiskā procesa raksturojums, pirmsskolas izglītības saturs, pirmsskolas izglītības satura apguves plānotie rezultāti un pirmsskolas izglītības apguves vērtēšanas kārtība.

II. Pirmsskolas izglītības mērķis un galvenie uzdevumi

3. Pirmsskolas izglītības mērķis ir veicināt bērna vispusīgu un harmonisku attīstību, ievērojot viņa attīstības likumsakarības un vajadzības, individuālajā un sabiedriskajā dzīvē nepieciešamās zināšanas, prasmes un attieksmes, tādējādi mērķtiecīgi nodrošinot bērnam iespēju sagatavoties pamatizglītības apguvei.

4. Pirmsskolas izglītības galvenie uzdevumi ir:

4.1. sekmēt bērna fizisko spēju attīstību un kustību apguvi;

4.2. sekmēt bērna pašapziņas veidošanos, spēju un interešu apzināšanos, jūtu un gribas attīstību;

4.3. veicināt bērna izziņas darbības un zinātkāres attīstību, nodrošinot zināšanu un prasmju apguvi;

4.4. sekmēt bērna saskarsmes un sadarbības prasmju attīstību;

4.5. sekmēt pozitīvas attieksmes veidošanos bērnam pašam pret sevi, citiem cilvēkiem, apkārtējo vidi un Latvijas valsti;

4.6. sekmēt bērna droša un veselīga dzīvesveida iemaņu attīstību.

III. Pirmsskolas izglītības pedagoģiskā procesa raksturojums

5. Pirmsskolas izglītības pedagoģiskais process pamatojas uz humānisma, uzskatāmības un pēctecības principu.

6. Pirmsskolas izglītības pedagoģiskā procesa galvenie pamatnosacījumi ir:

6.1. ievērot bērna vajadzības, intereses un spējas, kā arī nodrošināt viņa individuālo attīstību, ja nepieciešams, izstrādājot individuālu mācību plānu;

6.2. sekmēt bērna pozitīvu pašizjūtu drošā un attīstību veicinošā vidē;

6.3. nodrošināt bērna, pedagogu un bērna vecāku vai aizbildņu sadarbību.

7. Pirmsskolas izglītības pedagoģiskais process notiek audzināšanas, mācīšanās un mācīšanas vienotībā, kurā tiek sekmēta harmoniska bērna attīstība atbilstoši personības attīstības likumsakarībām un vajadzībām.

8. Galvenais bērna darbības veids pirmsskolā ir rotaļa, darbības organizācijas formas –‫ bērna patstāvīgā darbība un rotaļnodarbība, kurā integrētais mācību saturs sekmē bērna attīstību kopumā.

IV. Pirmsskolas izglītības saturs

9. Pirmsskolas izglītības saturs veidots tā, lai veicinātu bērna:

9.1. fizisko attīstību;

9.2. psihisko attīstību;

9.3. sociālo attīstību.

10. Pirmsskolas izglītības saturs ietverts vispārējās pirmsskolas izglītības programmās, mazākumtautību pirmsskolas izglītības programmās un speciālajās pirmsskolas izglītības programmās.

11. Speciālo pirmsskolas izglītības programmu saturu veido un īsteno atbilstoši katra bērna speciālajām vajadzībām.

V. Pirmsskolas izglītības satura apguves plānotie rezultāti

12. Fiziskās attīstības jomā apgūstamās zināšanas, prasmes un attieksmes:

12.1. izpilda pamatkustības un orientējas telpā;

12.2. notur līdzsvaru;

12.3. ir attīstīta roku sīkā muskulatūra, mērķtiecīgi veic darbības ar sīkiem priekšmetiem;

12.4. sev un apkārtējiem drošā veidā un tvērienā tur un lieto rakstāmpiederumus un darba rīkus;

12.5. darbojas noteikta laukuma robežās;

12.6. ir pozitīva attieksme pret fiziskām aktivitātēm.

13. Psihiskās attīstības jomā apgūstamās zināšanas, prasmes un attieksmes:

13.1. klausās, uztver, stāsta, pauž attieksmi pret dzirdēto;

13.2. saklausa, pareizi izrunā un diferencē skaņas vārdos;

13.3. saprot saikni starp skaņu un burtu;

13.4. pazīst iespiestos un rakstītos burtus, raksta burtus, vārdus un vienkāršus teikumus;

13.5. lasa vārdus un vienkāršus teikumus atbilstoši savām spējām;

13.6. saprot lasīto, atbild uz jautājumiem un pauž attieksmi pret to;

13.7. iejūtas dažādos tēlos, attēlo ar kustībām, žestiem, mīmiku un runu, skandē tautasdziesmas un runā dzejoļus;

13.8. saprot saikni starp skaitli un ciparu, raksta ciparus;

13.9. saprot saskaitīšanas un atņemšanas darbības, prot iegūt rezultātu praktiskās situācijās skaitļa 10 apjomā;

13.10. pazīst ģeometrijas pamatelementus (punkts, līnija, riņķis, trijstūris, četrstūris);

13.11. novēro pārmaiņas cilvēkā, dabā un sabiedriskās dzīves norisēs, stāsta par saviem novērojumiem, orientējas tuvākajā apkārtnē;

13.12. saprot darbību loģisko secību un stāsta par to;

13.13. raksturo, salīdzina un grupē objektus pēc dažādām pazīmēm;

13.14. klausās mūziku, dzied, dejo, muzicē un ritmizē;

13.15. radoši izmanto dažādus materiālus, tehnikas un paņēmienus tēlotājdarbībā un rokdarbos;

13.16. pazīst un pauž emocijas mijiedarbībā ar apkārtējo pasauli;

13.17. pieņem sevi un citus, jūt līdzi, lūdz un sniedz palīdzību;

13.18. ir motivēts turpmākās izglītības apguvei.

14. Sociālajā jomā apgūstamās zināšanas, prasmes un attieksmes:

14.1. nosauc savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi, valsti, kurā dzīvo;

14.2. izsaka lūgumu, prot pateikties, jautā un atbild uz jautājumiem, stāsta par to, ko prot;

14.3. sadarbojas ar vienaudžiem un pieaugušajiem, pieņem vai noraida ieteikumus, pamato savu viedokli;

14.4. vērtē savu un citu rīcību, pauž attieksmi pret to;

14.5. izrāda cieņu pret cilvēkiem, savu un citu darbu, ir saudzīga attieksme pret apkārtējo vidi;

14.6. veic vienkāršus pašapkalpošanās darbus, ievērojot apgūtos ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumus;

14.7. zina, kā rīkoties dažādās situācijās, ja ir apdraudēta personīgā drošība mājās, uz ielas (ceļa) un dabā (pie ūdenskrātuvēm, saskarē ar dzīvniekiem, nezināmām vielām un augiem);

14.8. ievēro personīgo higiēnu, lieto veselīgus pārtikas produktus un veic fiziskās aktivitātes;

14.9. ir atbildīgs par uzticētajiem pienākumiem un personīgajām lietām.

15. Atbilstoši funkcionālo traucējumu veidam pieļaujamas atkāpes no plānotajiem rezultātiem. Jāizvairās no tādu atkāpju noteikšanas, ko nepamato konkrēts funkcionāls traucējums un tā apjoms.

VI. Pirmsskolas izglītības apguves vērtēšanas kārtība

16. Izglītības programmas apguves laikā bērna zināšanu, prasmju un attieksmju vērtējumu izsaka mutvārdos, uzsverot pozitīvo un nozīmīgo viņa darbībā un sasniegumos.

17. Pēc pirmsskolas izglītības satura apguves par bērna sasniegumiem (zināšanām, prasmēm un attieksmēm atbilstoši plānotajiem rezultātiem) rakstiski informē viņa vecākus vai aizbildņus.

VII. Noslēguma jautājumi

18. Noteikumi stājas spēkā 2010.gada 1.septembrī.

19. Šo noteikumu 17.punkts stājas spēkā 2011.gada 1.septembrī.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
01.09.2010