Ministru kabineta rīkojums Nr.314
Rīgā 2010.gada 4.jūnijā (prot. Nr.28 49.§)
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520), izskatot Rīgas Stradiņa universitātes rektora Jāņa Gardovska iesniegumu ar lūgumu atļaut savienot Rīgas Stradiņa universitātes rektora amatu ar veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amatu, konstatēja:
1.1. ar Ministru kabineta 2007.gada 7.decembra rīkojumu Nr.788 "Par J.Gardovski" saskaņā ar Augstskolu likuma 17.panta piekto daļu no 2008.gada 1.janvāra profesors J.Gardovskis apstiprināts par Rīgas Stradiņa universitātes rektoru;
1.2. saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes (apstiprināta ar likumu "Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmi") 1.1.apakšpunktu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 2.punktu Rīgas Stradiņa universitāte ir atvasināta publiska persona. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6.pantu arī atvasinātas publisko tiesību juridiskas personas plašākā nozīmē pieder valstij. Tādējādi J.Gardovskis kā Rīgas Stradiņa universitātes rektors ir valsts iestādes vadītājs un saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 4.panta pirmās daļas 16.punktu uzskatāms par valsts amatpersonu;
1.3. likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta piektajā daļā noteikts, ka valsts iestāžu vadītājiem ir atļauts savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar:
1.3.1. amatu, kuru viņi ieņem saskaņā ar likumu, Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem;
1.3.2. amatu arodbiedrībā, biedrībā vai nodibinājumā, politiskajā partijā, politisko partiju apvienībā vai reliģiskajā organizācijā;
1.3.3. pedagoga, zinātnieka, ārsta, profesionāla sportista un radošo darbu;
1.3.4. amatu kapitālsabiedrībā, kurā valsts vai pašvaldība ir dalībnieks, ja tas saistīts ar valsts vai pašvaldības interešu pārstāvēšanu šajā sabiedrībā, nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstiska atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;
1.3.5. amatu kapitālsabiedrībā, kurā valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir dalībnieks, ja tas saistīts ar valsts vai pašvaldības interešu pārstāvēšanu šajā sabiedrībā, nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstiska atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;
1.3.6. citu amatu valsts vai pašvaldības institūcijā, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstiska atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;
1.4. ņemot vērā minēto, Rīgas Stradiņa universitātes rektors J.Gardovskis saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta piektās daļas 4.punktu drīkst savienot valsts amatpersonas amatu ar veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amatu, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīga rakstiska atļauja;
1.5. saskaņā ar Augstskolu likuma 17.panta piekto daļu augstskolas ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets pēc augstskolas dibinātāja ierosinājuma, tādējādi Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta piektās daļas 4.punktu ir kompetenta sniegt atļauju J.Gardovskim savienot Rīgas Stradiņa universitātes rektora amatu ar veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amatu.
2. Izvērtējot J.Gardovska kā Rīgas Stradiņa universitātes rektora amata pienākumus kopsakarībā ar veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amata pienākumiem, konstatēts:
2.1. saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes (apstiprināta ar likumu "Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmi") 3.9.apakšpunktu Rīgas Stradiņa universitātes rektora amata pienākumi ir:
2.1.1. atbildēt par Rīgas Stradiņa universitātes darbības atbilstību Augstskolu likumam, citiem normatīvajiem aktiem un Rīgas Stradiņa universitātes Satversmei;
2.1.2. atbildēt par Rīgas Stradiņa universitātē iegūstamās izglītības un veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti;
2.1.3. nodrošināt Rīgas Stradiņa universitātei piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī Rīgas Stradiņa universitātes mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu un personiski atbildēt par Rīgas Stradiņa universitātes finansiālo darbību;
2.1.4. veicināt Rīgas Stradiņa universitātes personāla attīstību un nodrošināt akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
2.1.5. veikt citus Augstskolu likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī Rīgas Stradiņa universitātes Satversmē noteiktos rektora pienākumus;
2.2. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 25.panta piekto daļu Ministru kabineta loceklim var būt ārštata konsultatīvie darbinieki, kuru statusu un kompetenci paredz Ministru kabineta noteikumi. Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 18.maija noteikumu Nr.495 "Noteikumi par Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu un kompetenci" 5.punktu ārštata konsultatīvajam darbiniekam ir šādi pienākumi:
2.2.1. sniegt Ministru kabineta loceklim priekšlikumus par valsts politikas izstrādi un īstenošanu konkrētā jomā;
2.2.2. konsultēt Ministru kabineta locekli attiecīgajā jomā;
2.2.3. ar īpašu attiecīgā Ministru kabineta locekļa pilnvarojumu pārstāvēt Ministru kabineta locekļa viedokli citās valsts institūcijās, darba grupās, konsultatīvajās padomēs un sanāksmēs, kur tiek saskaņoti viedokļi;
2.2.4. piedalīties valsts institūciju darbībā atbilstoši Ministru kabineta locekļa noteiktajiem uzdevumiem;
2.2.5. ar attiecīgā Ministru kabineta locekļa pilnvarojumu izteikt Ministru kabineta locekļa viedokli plašsaziņas līdzekļos.
3. Saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta piekto daļu, izvērtējot veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amata pienākumus, secināms, ka Rīgas Stradiņa universitātes rektora un veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amata pienākumu savienošana interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
4. Saskaņā ar to, ka veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amata pienākumu izpildei nav nepieciešams pastāvīgi atrasties Veselības ministrijā, ārštata padomnieka amata pienākumi ir veicami no Rīgas Stradiņa universitātes rektora amata pienākumu izpildes brīvajā laikā.
5. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta piekto daļu, atļaut J.Gardovskim savienot Rīgas Stradiņa universitātes rektora amatu ar veselības ministra ārštata padomnieka (konsultatīvā darbinieka) veselības stratēģijas un izglītības jautājumos amatu.
6. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu, 188.panta pirmo un otro daļu un 189.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Veselības ministrs D.Gavars