Finanšu ministrijas lēmums Nr.258
Rīgā 2009.gada 13.oktobrī
Finanšu ministrija saņēma Sabiedriskā labuma komisijas 2009.gada 23.septembra atzinumu Nr.18-2009/207 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu biedrībai "Laidzes pagasta invalīdu biedrība"" un uzsāka lietu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu biedrībai "Laidzes pagasta invalīdu biedrība" (turpmāk - Biedrība).
Sabiedriskā labuma komisija (turpmāk - komisija) 2009.gada 23.septembra sēdē izskatīja Biedrības dokumentus par 2008.gadā veikto sabiedriskā labuma darbību.
Biedrībai, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas 2005.gada 21.aprīļa atzinumu Nr.11-2005/85, ar Finanšu ministrijas 2005.gada 29.aprīļa lēmumu Nr.82 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu biedrībai "Laidzes pagasta invalīdu biedrība"" tika piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss sabiedriskā labuma darbības veidiem - cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzībai, kā arī trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanai.
Komisija norādīja, ka Finanšu ministrijā ir iesniegta Valsts ieņēmumu dienesta 2009.gada 26.augusta vēstule Nr.5.6.3.1-8/36360, kurā Valsts ieņēmumu dienests norāda, ka Biedrība nav iesniegusi pārskatu par administratīvajiem izdevumiem no vispārējiem ziedojumiem, kas ir viena no gada pārskata sastāvdaļām, un iepriekšējā gada darbības pārskatu un turpmākās darbības plānu. Papildus tika saņemta informācija par to, ka Valsts ieņēmumu dienesta veiktās pārbaudes rezultātā ir konstatēts, ka Biedrība savā ziedojuma pārskatā par 2007.gadu nav iekļāvusi visus saņemtos ziedojumus (sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Mūsu māja", reģ.Nr.40003198462 - Ls 210, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "LMK", reģ.Nr.40003256597 - Ls 240, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Monald metāls", reģ.Nr.40003207784 - Ls 1 573,31), kā arī šī sabiedriskā labuma organizācija ignorē nodokļu administrācijas norādījumus par dokumentu iesniegšanu. Valsts ieņēmumu dienests lūdz Finanšu ministriju izskatīt jautājumu par sabiedriskā labuma organizācijas atņemšanu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 3.novembra noteikumu Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" 61.punktam biedrībai un nodibinājumam ir jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei gada pārskata noraksts vai kopija, ko apstiprinājusi biedrības, nodibinājuma vai arodbiedrības pārvaldes institūcija. Minēto Ministru kabineta noteikumu 2.punkts nosaka, ka gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata un ziņojuma, bet 3.punkts paredz, ka sabiedriskā labuma organizācija, ja tās saņemto ziedojumu kopsumma pārskata gadā pārsniedz 12 minimālās mēneša darba algas, papildus sagatavo un iekļauj gada pārskatā no vispārējiem ziedojumiem veikto administratīvo izdevumu pārskatu.
Ministru kabineta 2006.gada 3.novembra noteikumu Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" 51.punktā ir noteikts, ka tajā gadījumā, kad ir zināmi ziedojumu un dāvinājumu devēji, ziedojumu un dāvinājumu pārskata attiecīgajās ailēs vai tekstā sniedzamas ir jānorāda ziņas par tiem un saņemto ziedojumu vai dāvinājumu.
Sabiedriskā labuma organizāciju likuma (turpmāk - Likums) 13.panta pirmā daļa paredz, ka sabiedriskā labuma organizācijai katru gadu līdz 31.martam jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iepriekšējā gada darbības pārskats (papīra formātā un elektroniski), kuru sagatavo atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 22.decembra noteikumiem Nr.1110 "Noteikumi par biedrības, nodibinājuma, reliģiskās organizācijas vai tās iestādes iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu".
Sabiedriskā labuma organizācijai Valsts ieņēmumu dienestā ir jāiesniedz visi iepriekš minētie dokumenti.
Komisija savā atzinumā secināja, ka Biedrība nav ievērojusi Ministru kabineta 2006.gada 3.novembra noteikumos Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" un Likumā noteikto, kas attiecas uz gada pārskata sagatavošanu un iesniegšanu, kā arī pēc vairākkārtēju Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījumu izteikšanas Biedrība nav iesniegusi iztrūkstošos dokumentus.
Saskaņā ar Likuma 14.panta pirmās daļas 2.punktu Finanšu ministrija lēmumu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu var pieņemt, ja Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde, prokurors, cita iestāde vai tiesa ir konstatējusi būtiskus normatīvo aktu pārkāpumus sabiedriskā labuma organizācijas darbībā.
Komisija ieteica Finanšu ministrijai pieņemt lēmumu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu Biedrībai.
Ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta 2009.gada 26.augusta vēstuli Nr.5.6.3.1-8/36360 un pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas 2009.gada 23.septembra atzinumu Nr.18-2009/207, Finanšu ministrija saskaņā ar Likuma 14.panta pirmās daļas 2.punktu nolemj atņemt sabiedriskā labuma organizācijas statusu biedrībai "Laidzes pagasta invalīdu biedrība" (reģ.Nr.40008039727, juridiskā adrese: Talsu rajons, Laidzes pagasts, "Pils").
Atbilstoši Likuma 2.panta pirmajai daļai sabiedriskā labuma organizāciju mērķis ir darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai. Turklāt ziedotie līdzekļi, kuriem tiek piemēroti nodokļu atvieglojumi saskaņā ar nodokļus reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, faktiski ir valsts budžetā neienākušie nodokļu maksājumi. Pamatojoties uz iepriekš minēto, šis administratīvais akts spēkā stājas Administratīvā procesa likuma 70.panta pirmās daļas noteiktajā kārtībā un, šo administratīvo aktu pārsūdzot, tā darbība netiek apturēta saskaņā ar Likuma 14.panta piekto daļu.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 79.panta pirmo daļu šo lēmumu viena mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010).
Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos D.Tauriņš