1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā, civilā eksperta dalības nosacījumus, kā arī dalības finansēšanas kārtību.
2. Civilā eksperta dalības nosacījumi starptautiskajā misijā ir noteikti šo noteikumu 3. un 5.punktā.
2.1 Civilā eksperta nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā nav ilgāks par trim gadiem no pirmreizējās nosūtīšanas dienas. Ja civilais eksperts dalības laikā misijā ir paaugstināts amatā, triju gadu termiņu skaita no dienas, kad civilais eksperts paaugstināts amatā, taču kopējais nepārtrauktas dalības laiks misijā nepārsniedz sešus gadus. Termiņu, uz kādu pagarina civilā eksperta dalības laiku misijā, ierosina attiecīgā šo noteikumu 4. punktā minētā institūcija.
(MK 07.02.2017. noteikumu Nr. 72 redakcijā)
4. Civilā eksperta kandidatūru dalībai starptautiskajā misijā izvirza šādas institūcijas (turpmāk – izvirzošā institūcija):
4.1. par nozari atbildīgā ministrija – valsts pārvaldes un tiesu varas pārstāvjus;
4.2. Latvijas Republikas Prokuratūra (Ģenerālprokuratūra) – prokuratūras iestāžu pārstāvjus;
4.3. Ārlietu ministrija – tās pārstāvjus, kā arī privātpersonas.
5. Civilo ekspertu dalībai starptautiskajā misijā nosūta, ja viņš atbilst šādām prasībām:
5.1. civilais eksperts atbilstošā līmenī pārvalda dalībai starptautiskajā misijā nepieciešamo svešvalodu;
5.2. ja nepieciešams, civilais eksperts var saņemt attiecīga līmeņa speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam un sertifikātu darbam ar NATO vai Eiropas Savienības klasificēto informāciju;
5.3. civilā eksperta kvalifikācija atbilst konkrēta amata prasībām dalībai konkrētā starptautiskajā misijā;
5.4. civilā eksperta veselības stāvoklis atbilst dalībai starptautiskajā misijā, un to apliecina ārsta izziņa.
6. Ārlietu ministrija sadarbībā ar izvirzošo institūciju sagatavo un iesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā.
7. Ministru kabineta rīkojumā par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā norāda:
7.1. civilā eksperta vārdu, uzvārdu un amatu (specialitāti);
7.2. civilā eksperta piedalīšanās laiku starptautiskajā misijā;
7.3. koeficientu (no 1 līdz 1,8) piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā, ja saskaņā ar šo noteikumu 14. punktu piemaksa ir izmaksājama. Koeficienta apmēru ierosina Ārlietu ministrija sadarbībā ar izvirzošo institūciju, ņemot vērā šādus kritērijus:
7.3.1. terorisma draudu iespēja;
7.3.2. etnisku vai citu veidu bruņotu konfliktu izcelšanās iespēja;
7.3.3. ekoloģiskie apstākļi (piemēram, piesārņojuma līmenis, iespējamais radioaktīvais vai ķīmiskais piesārņojums, tehnogēno avāriju iespējamais risks);
7.3.4. attiecīgās starptautiskās misijas veids un veicamie pienākumi (piemēram, pārraudzība, atbalsta sniegšana, tiesībaizsardzības iestāžu funkciju pārņemšana);
7.3.5. dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļi starptautiskās misijas laikā;
7.4. šo noteikumu 16. un 17. punktā noteiktos izdevumus, kuri apmaksājami, ņemot vērā šo noteikumu 14. punktā minētos nosacījumus.
(Grozīts ar MK 08.04.2014. noteikumiem Nr.193)
8. Ņemot vērā civilā eksperta un izvirzošās institūcijas lūgumu, Ministru kabinets ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā.
9. Ja šo noteikumu 7. punktā minētais Ministru kabineta rīkojums nosaka, ka civilajam ekspertam apmaksājami šo noteikumu 15. un 17. punktā paredzētie izdevumi, Ārlietu ministrija sadarbībā ar izvirzošo institūciju, ņemot vērā starptautiskās misijas konkrētās pozīcijas amata aprakstu un kandidāta kvalifikāciju, nosaka civilā eksperta atbilstību vienam no trim amata līmeņiem:
9.1. taktiskais amata līmenis – administratīvi tehnisko un attiecīgās jomas eksperta pienākumu veikšana;
9.2. operacionālais amata līmenis – padomnieka, jaunākā un vidējā līmeņa vadītāja pienākumu veikšana;
9.3. stratēģiskais amata līmenis – augstākās amatpersonas un augstākā līmeņa vadītāja pienākumu veikšana.
(Grozīts ar MK 08.04.2014. noteikumiem Nr.193)
10. Tiesiskās attiecības starp civilo ekspertu un Ārlietu ministriju nosaka uzņēmuma līgums (turpmāk – līgums), kas tiek noslēgts pēc civilā eksperta kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā. Līgumā nosaka tos izdevumus, kurus sedz Ārlietu ministrija saskaņā ar šo noteikumu 7. punktā minēto Ministru kabineta rīkojumu.
(MK 08.04.2014. noteikumu Nr.193 redakcijā)
11. Ārlietu ministrija sadarbībā ar izvirzošo institūciju pirms nosūtīšanas starptautiskajā misijā civilajam ekspertam nodrošina apmācību atbilstoši misijas un amata specifikai.
12. Civilo ekspertu no dalības starptautiskajā misijā pēc Ārlietu ministrijas vai izvirzošās institūcijas ierosinājuma atsauc Ministru kabinets šādos gadījumos:
12.1. civilais eksperts starptautiskās misijas laikā ir izdarījis noziedzīgu nodarījumu, kas ir sodāms saskaņā ar Latvijas Republikas Krimināllikumu;
12.2. civilais eksperts starptautiskās misijas laikā ir izdarījis pārkāpumu, kas nav savienojams ar turpmāko dalību starptautiskajā misijā;
12.3. civilā eksperta veselības stāvoklis neatbilst dalības turpināšanai starptautiskajā misijā;
12.4. civilā eksperta atsaukšanu lūdz starptautiskās misijas vadība;
12.5. civilā eksperta atsaukšanu lūdz izvirzošā institūcija;
12.6. citu objektīvu apstākļu dēļ, saskaņojot to ar izvirzošo institūciju un Ārlietu ministriju.
13. Civilais eksperts no turpmākās dalības starptautiskajā misijā var atteikties:
13.1. pēc paša vēlēšanās, brīdinot izvirzošo institūciju un Ārlietu ministriju par to vienu mēnesi iepriekš;
13.2. citu objektīvu apstākļu dēļ, kas nav savienojami ar turpmāko dalību starptautiskajā misijā.
14. Izdevumus, kas saistīti ar civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā, finansē no Ārlietu ministrijai šim mērķim piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Šo noteikumu 15., 16. un 17. punktā noteiktos izdevumus sedz, ja saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums. Ministru kabinets var lemt par šo noteikumu 15., 16. un 17. punktā noteikto izdevumu pilnu vai daļēju segšanu, ja saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana nav Latvijas Republikas pienākums, tomēr šādā gadījumā nevar segt tos izdevumus, kurus civilajam ekspertam sedz starptautiskā organizācija vai valsts, kura vada starptautisko misiju.
(MK 08.04.2014. noteikumu Nr.193 redakcijā)
15. Civilais eksperts, piedaloties starptautiskajā misijā, saņem piemaksu par papildu izdevumiem, kas rodas starptautiskās misijas laikā (piemēram, par ēdināšanu, dažādiem pakalpojumiem). Piemaksu aprēķina, šo noteikumu 1.pielikumā attiecīgajam amata līmenim noteiktās piemaksas apmēru reizinot ar Ministru kabineta rīkojumā par civilā eksperta nosūtīšanu dalībai starptautiskajā misijā noteikto koeficientu.
(Grozīts ar MK 08.04.2014. noteikumiem Nr.193)
16. Ārlietu ministrija no tās budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem sedz arī šādus ar civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās saistītos izdevumus:
16.1. vīzas noformēšanas izdevumi;
16.2. dzīvības un veselības apdrošināšanas izdevumi, ja nepieciešams, krīzes rajonos paredzot segt izdevumus par augsta riska apdrošināšanu;
16.3. ceļa izdevumi līdz starptautiskās misijas norises vietai un atpakaļ saskaņā ar iesniegtajiem dokumentiem, kas apliecina šos izdevumus. Ja civilais eksperts izmanto lidmašīnu, ceļa izdevumus sedz, nepārsniedzot lidojuma ekonomiskās klases biļetes cenas apmēru;
16.4. personīgo mantu transportēšana uz misijas norises vietu un atpakaļ;
16.5. izdevumi par aprīkojumu, kas nepieciešams civilā eksperta uzdevumu veikšanai starptautiskajā misijā;
16.6. izdevumi par iekšzemes transportu, kas nepieciešams civilā eksperta uzdevumu veikšanai starptautiskajā misijā;
16.7. izdevumi par vakcināciju pret tām slimībām, pret kurām nepieciešama vakcinācija teritorijā, kurā paredzēta starptautiskā misija;
16.8. ceļa izdevumi līdz mītnes zemei un atpakaļ atvaļinājuma laikā saskaņā ar iesniegtajiem dokumentiem, kas apliecina šos izdevumus. Ja civilais eksperts izmanto lidmašīnu, ceļa izdevumus sedz, nepārsniedzot lidojuma ekonomiskās klases biļetes cenas apmēru.
17. Ārlietu ministrija no tās budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem sedz dzīvokļa īres (dzīvojamās telpas) un komunālo pakalpojumu izdevumus. Izdevumu apmēru nosaka saskaņā ar šo noteikumu 2.pielikumu, ievērojot šādus nosacījumus:
17.1. ja faktiskie izdevumi par dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īri un komunālajiem pakalpojumiem ir mazāki par noteikto izdevumu apmēru, darbiniekam sedz faktiskos izdevumus;
17.2. ja nav iespējams pierādīt faktiskos izdevumus par dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īri vai komunālajiem pakalpojumiem, minētos izdevumus sedz, pamatojoties uz civilā eksperta ziņojumu, kuru apstiprina Ārlietu ministrijas valsts sekretārs, bet nepārsniedzot šo noteikumu 2.pielikumā noteikto izdevumu apmēru;
17.3. (svītrots ar MK 08.04.2014. noteikumiem Nr.193).
18. Šo noteikumu 15., 16. un 17. punktā minētajām izmaksām tām noteikto apmēru ietvaros ir kompensācijas raksturs, un saskaņā ar likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” un likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu” tās nav apliekamas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un par tām nav veicamas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
(Grozīts ar MK 08.04.2014. noteikumiem Nr.193)
20. Šo noteikumu 15.punktā minētās piemaksas apmēru un 16. un 17.punktā minēto izmaksu apmēru Ministru kabinets pārskata katru gadu līdz 31.martam.
21. Izvirzošā institūcija ir tiesīga veikt visas šajos noteikumos minētās Ārlietu ministrijas funkcijas attiecībā uz civilo ekspertu nosūtīšanu starptautiskajās misijās, tai skaitā civilo ekspertu finansēšanu, saskaņojot to ar Ārlietu ministriju.
(Pielikums MK 13.08.2013. noteikumu Nr.553 redakcijā)
Nr. | Amata līmenis | Piemaksas apmērs |
1. | Taktiskais amata līmenis | 25 611,69 |
2. | Operacionālais amata līmenis | 32 441,48 |
3. | Stratēģiskais amata līmenis | 39 271,26 |
(Pielikums MK 13.08.2013. noteikumu Nr.553 redakcijā)
1. Noteikt šādu dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres un komunālo pakalpojumu izdevumu kompensācijas apmēru:
Nr. | Amata līmenis | Dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres un komunālo pakalpojumu izdevumu kompensācijas apmērs |
1.1. | Taktiskais amata līmenis | 11 895,21 |
1.2. | Operacionālais amata līmenis | 15 793,88 |
1.3. | Stratēģiskais amata līmenis | 23 633,90 |
2. Ja faktiskie izdevumi pārsniedz šā pielikuma 1.punktā minēto apmēru, Ministru kabinets var palielināt dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres un komunālo pakalpojumu izdevumu kompensācijas apmēru.