Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2002. gada 26. februāra noteikumus Nr. 84 "Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība".

Ministru kabineta noteikumi Nr. 295

Rīgā 1999.gada 20.augustā (prot. Nr. 42, 15.§)

Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība

Izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 32.panta piekto daļu

I. Vispārīgie jautājumi i

1. Šie noteikumi nosaka pasažieru regulāro autopārvadājumu (turpmāk - pārvadājumi) iekšzemes maršrutu (turpmāk - maršruts) un iekšzemes maršrutu reisu (turpmāk - reiss) atklāšanas, grozīšanas un slēgšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā izsniedzamas un anulējamas atļaujas pārvadājumu veikšanai attiecīgajā maršrutā (turpmāk - atļauja).

2. Jaunus maršrutus un reisus (reiss ir autotransportlīdzekļa kustība maršrutā no viena galapunkta līdz otram) atklāj, esošos maršrutus un reisus groza un slēdz, kustības sarakstus apstiprina, kā arī atļaujas pārvadātājam izsniedz un anulē:

2.1. Satiksmes ministrija - tālsatiksmes maršrutiem;

2.2. attiecīgā rajona padome (pēc kustības saraksta saskaņošanas ar Satiksmes ministriju) - rajona maršrutiem;

2.3. attiecīgās republikas pilsētas dome vai attiecīgā rajona padome - pilsētas maršrutiem.

3. Maršrutu identifikācijai Satiksmes ministrija nosaka tālsatiksmes un rajona maršrutu kodus. Pilsētas maršrutu numerāciju nosaka attiecīgās pilsētas dome.

4. Lai vispusīgi izskatītu priekšlikumus jaunu maršrutu vai reisu atklāšanai un esošo maršrutu vai reisu grozīšanai vai slēgšanai, šo noteikumu 2.punktā minētās institūcijas (turpmāk - institūcija) var izveidot konsultatīvas padomes (komisijas).

5. Savas kompetences ietvaros institūcija ir tiesīga pieprasīt informāciju par maršrutu vai reisu, un pārvadātāja pienākums ir laikus un pilnā apjomā izpildīt institūcijas prasības, kā arī paziņot institūcijai par izmaiņām maršrutā vai reisā vai grozījumiem atļaujas saņemšanai iesniegtajos dokumentos.

6. Institūcija slēdz ar pārvadātāju maršruta apkalpošanas līgumu, kurā nosaka maršruta grozīšanas, tarifa noteikšanas un informācijas nodrošināšanas kārtību un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, paredzot izmantojamo autotransportlīdzekļu ietilpību, minimālo pakalpojumu apjomu maršrutā vai reisā, valsts (pašvaldības) atbalstu nerentablo maršrutu apkalpošanai, līguma grozīšanas un tā darbības izbeigšanas kārtību, kā arī citus nosacījumus pēc pušu ieskatiem.

7. Ja šo noteikumu 25.punktā noteiktajos gadījumos atļauju anulē vai ja maršrutu slēdz, institūcija izvērtē tā lietderību un, ja maršruts ir nepieciešams, pārvadātāju izvēlas konkursa kārtībā.

8. Atbilstoši pasažieru plūsmai maršruti savstarpēji jāsaskaņo un jāveido, izvēloties taisnāko ceļu starp pasažieru apmaiņas vietām. Maršrutu var grozīt ne biežāk kā divas reizes gadā (izņemot pilsētas maršrutus).

9. Tālsatiksmes un rajona maršruti sākas un beidzas autoostā, kas ir katra maršruta galapunkts. Vietās, kur nav autoostas, maršruta galapunktu ierīko attiecīgajos būvnormatīvos noteiktajā kārtībā.

10. Apdzīvotā vietā, kur maršruta autobusam ir paredzēta pasažieru apmaiņa, pasažierus uzņem un izlaiž autoostā. Ja apdzīvotajā vietā autoostas nav, pasažierus uzņem un izlaiž pieturvietās. Ja autoosta atrodas tālu no maģistrālajiem autoceļiem un pasažieru apmaiņa ir izveidojusies citā vietā, pasažieru uzņemšana un izlaišana tajā ir pieļaujama pēc saskaņošanas ar vietējo pašvaldību un institūciju, kas izsniegusi atļauju.

11. Autoostas izmantošanā attiecības starp līniju būves valdītāju un pārvadātāju regulē līgums, kurā nosaka kārtību, kādā izvietojama informācija, ja tiek atklāts, grozīts vai slēgts maršruts vai reiss, biļešu pārdošanas kārtību un citus nosacījumus pēc pušu ieskatiem.

12. Maršrutu var atklāt, ja attiecīgā autoceļa tehniskais stāvoklis un inženieraprīkojums atbilst likumā "Par autoceļiem" un Ceļu satiksmes likumā noteiktajām prasībām un ja autoceļa valdītājs nodrošina to uzturēšanu atbilstoši minētajām prasībām. Institūcija informē autoceļu valdītāju par izmaiņām attiecīgajos maršrutos.

13. Ja autoceļš netiek pienācīgi uzturēts, satiksmes ministrs vai attiecīgās pašvaldības amatpersona izveido maršruta apsekošanas komisiju, kas sastāda aktu par autoceļa (tā posma) tehnisko stāvokli un nosaka veicamos pasākumus. .

14. Pilsētas un rajona maršruta (tā posma) apsekošanai izveido komisiju šādā sastāvā:

14.1. attiecīgās republikas pilsētas vai attiecīgā rajona pašvaldības pārstāvis (komisijas priekšsēdētājs);

14.2. ielu (autoceļu) valdītāja pārstāvis;

14.3. Ceļu satiksmes drošības direkcijas attiecīgās republikas pilsētas vai attiecīgā rajona nodaļas pārstāvis;

14.4. ja maršruts šķērso dzelzceļa infrastruktūru, - dzelzceļa infrastruktūras valdītāja pārstāvis;

14.5. ja nepieciešams, - pārvadātājs vai tā pilnvarots pārstāvis.

15. Tālsatiksmes maršruta (tā posma) apsekošanai satiksmes ministrs apstiprina komisiju šādā sastāvā:

15.1. Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta pārstāvis (komisijas priekšsēdētājs);

15.2. Autoceļu direkcijas pārstāvis;

15.3. Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis;

15.4. ja maršruts šķērso dzelzceļa infrastruktūru, - dzelzceļa infrastruktūras valdītāja pārstāvis;

15.5. attiecīgās pašvaldības pārstāvis;

15.6. ja nepieciešams, - pārvadātājs vai tā pilnvarots pārstāvis, kā arī citas ieinteresētās personas.

16. Ja ir paredzēts attiecīgā autoceļa remonts, autoceļa valdītājs divus mēnešus vai, ja remonts paredzēts pilsētas teritorijā, vienu mēnesi pirms darbu uzsākšanas informē par to attiecīgo institūciju. Institūcija pieņem lēmumu par jauna maršruta atklāšanu, maršruta grozīšanu vai slēgšanu.

II. Atļaujas izsniegšana un anulēšana

17. Atļauju var saņemt pārvadātājs, kam ir licence pasažieru komercpārvadājumu veikšanai. .

18. Institūcijas izdota atļauja ir pamats pārvadājumu veikšanai attiecīgajā tālsatiksmes, rajona vai pilsētas maršruta reisā.

19. Atļaujā ir šāda informācija:

19.1. atļaujas izsniedzējs;

19.2. atļaujas saņēmējs;

19.3. atļaujas sērija un numurs;

19.4. atļaujas derīguma termiņš;

19.5. maršruta nosaukums un kods (numurs);

19.6. reisa numurs;

19.7. reisā norīkotā autotransportlīdzekļa atiešanas laiks no viena galapunkta un pienākšanas laiks otrā galapunktā;

19.8. nedēļas dienas, kad tiek veikts reiss;

19.9. papildu informācija, kuru nosaka attiecīgās republikas pilsētas dome vai attiecīgā rajona padome pēc saskaņošanas ar Satiksmes ministriju.

20. Atļauju izsniedz pēc tam, kad pārvadātājs, kas ir ieguvis tiesības veikt pārvadājumus attiecīgajā maršrutā vai reisā, izpilda institūcijas noteiktās prasības pārvadājumu uzsākšanai un iesniedz informāciju par normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrētajām biļetēm un noslēgtajiem līgumiem par līniju būvju izmantošanu vai informācijas izvietošanu tajās.

21. Institūcija 10 dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas paziņo par atļaujas izsniegšanu, tās derīguma termiņu, kā arī pārvadājumu uzsākšanas dienu:

21.1. Satiksmes ministrija - ieinteresētajām pašvaldībām, līniju būvju valdītājiem un citām ieinteresētajām personām;

21.2. rajona padome - Satiksmes ministrijai, rajona pašvaldībai, līniju būvju valdītājiem un citām ieinteresētajām personām.

22. Republikas pilsētas dome vai rajona padome reizi ceturksnī līdz nākamā mēneša astoņpadsmitajam datumam pēc pārskata perioda sniedz Satiksmes ministrijai attiecīgu informāciju par pārvadājumiem pilsētā.

23. Atļauju izsniedz uz laiku no viena līdz pieciem gadiem. Institūcijas veic izsniegto atļauju uzskaiti.

24. Piecpadsmit dienu laikā pēc atļaujas derīguma termiņa beigām pārvadātājs nodod to institūcijā, kas izsniegusi atļauju.

25. Institūcija ir tiesīga anulēt atļauju šādos gadījumos:

25.1. ja pārvadātājs bez attaisnojoša iemesla mēneša laikā no atļaujā noteiktā datuma nav uzsācis pārvadājumus attiecīgajā maršrutā vai reisā;

25.2. ja pārvadātājs sistemātiski neizbrauc piecus procentus vai vairāk reisu mēnesī, nepilda pārvadāšanas noteikumus vai citas normatīvajos aktos noteiktās prasības, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus.

26. Veicot pārvadājumus attiecīgajā maršrutā, pie autovadītāja atrodas atļaujas oriģināls vai attiecīgās institūcijas izsniegta kopija. Atļauja vai tās kopija ir derīga tikai kopā ar licences kartīti pasažieru komercpārvadājumu veikšanai. Atļauju nedrīkst nodot citam pārvadātājam.

III. Eksperimentālie pārvadājumi

27. Lai apsekotu pasažieru plūsmu un analizētu maršruta darbības ekonomiskos rādītājus, institūcija var atklāt eksperimentālos pārvadājumus jaunā maršrutā (turpmāk - eksperimentālie pārvadājumi).

28. Eksperimentālo pārvadājumu veikšanai attiecīgā institūcija rīko konkursu, kurā tiek ņemtas vērā šo noteikumu IV nodaļā noteiktās prasības.

29. Uz eksperimentālajiem pārvadājumiem nav attiecināms šo noteikumu 38.7.apakšpunkts un 39.punkts. .

30. Eksperimentālo pārvadājumu veikšana attiecīgajā maršrutā nedod pārvadātājam priekšrocības iegūt tiesības veikt pārvadājumus attiecīgajā maršrutā.

31. Eksperimentālo pārvadājumu veikšanai attiecīgā institūcija izsniedz atļauju un nosaka tās derīguma termiņu, kas nedrīkst būt īsāks par trim mēnešiem un ilgāks par sešiem mēnešiem. Ja ir nepieciešams eksperimentālos pārvadājumus turpināt, izsniegto atļauju kopējais derīguma termiņš nedrīkst būt ilgāks par sešiem mēnešiem.

32. Par eksperimentālajiem pārvadājumiem pārvadātājs sniedz pārskatu institūcijai tās noteiktajā kārtībā. Pārskatā atspoguļo sociāli ekonomiskās analīzes rezultātus (ieņēmumu un izdevumu atšifrējums, pasažieru plūsmas apjoms un pārvadājumu sociālā nozīme).

33. Izvērtējot eksperimentālo pārvadājumu sociāli ekonomiskās analīzes rezultātus un maršruta lietderību, institūcija lemj par pārvadājumu veikšanu attiecīgajā maršrutā.

IV. Jauna maršruta vai reisa atklāšana

34. Jauns pilsētas maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 25 procentiem. .

35. Jauns rajona maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 70 procentiem.

36. Tālsatiksmes maršruta piederību pie jauna maršruta institūcija nosaka, izvērtējot tā funkcionālo nozīmi un ievērojot, ka jaunais maršruts būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 50 procentiem.

37. Priekšlikumu jauna maršruta vai reisa atklāšanai var iesniegt juridiskā vai fiziskā persona. Priekšlikums iesniedzams institūcijā pieteikuma veidā uz noteikta parauga veidlapas (1.pielikums). Jauna maršruta vai reisa atklāšanas ierosinātāja var būt arī institūcija.

38. Šo noteikumu 37.punktā minētajam pieteikumam pievienojami šādi dokumenti:

38.1. maršruta vai reisa nepieciešamības sociāli ekonomiskais pamatojums (esošās un iespējamās pasažieru plūsmas apjoma un finansiālo rādītāju analīzes rezultāti, kā arī pārvadājumu sociālā nozīme);

38.2. maršruta shēma, kurā norādītas visas pieturvietas (pieturvietas pasažieru apmaiņai, kā arī tehniskās pieturvietas) un attālumi starp tām;

38.3. kopējais kustības saraksts pilsētas maršrutā (2.pielikums) vai autobusu kustības saraksts rajona vai tālsatiksmes maršrutā (3.pielikums);

38.4. pasažieru un bagāžas pārvadāšanas tarifa tabulas projekts (izņemot pilsētas maršrutus);

38.5. autoceļa valdītāja atzinums par autoceļa atbilstību pārvadājumiem, ja atklāj maršrutu pa autoceļu, kur pirms tam regulāru pārvadājumu maršrutu nav bijis vai nav bijis ilgāk par vienu gadu;

38.6. dzelzceļa infrastruktūras valdītāja atzinums, ja jaunais maršruts šķērso dzelzceļa infrastruktūru, kur regulāra autobusu satiksme nenotiek;

38.7. nepieciešamo izdevumu aprēķins, ja pieteikuma iesniedzējam, pētot attiecīgo maršrutu vai reisu, ir radušies izdevumi.

39. Atmaksājamo nepieciešamo izdevumu apmēru, ievērojot iesniegto priekšlikumu un nepieciešamo izdevumu aprēķinu, nosaka institūcija. Atmaksājamie nepieciešamie izdevumi tiek segti no konkursa uzvarētāja līdzekļiem institūcijas noteiktajā kārtībā.

40. Pārvadājumu veikšanas tiesības jaunā maršrutā tiek piešķirtas konkursa kārtībā. Konkursu organizē un tā materiāltehnisko nodrošinājumu (piemēram, dalības maksa, piedāvājuma nodrošinājums) nosaka attiecīgā institūcija. Paziņojumu par konkursu pārvadājumu veikšanai tālsatiksmes maršrutā Satiksmes ministrija publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Paziņojumu par konkursu pārvadājumu veikšanai rajona vai pilsētas maršrutā attiecīgā institūcija publicē vismaz vienā vietējā laikrakstā un laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

41. Jauna reisa apkalpošanu esošajā maršrutā piedāvā pārvadātājam, kas veic pārvadājumus attiecīgajā maršrutā. Ja attiecīgajā maršrutā pārvadājumus veic vairāki pārvadātāji, jaunā reisa apkalpošanai pārvadātāju izvēlas slēgtā konkursā. Ja pārvadātājs, kas veic pārvadājumus attiecīgajā maršrutā, atsakās apkalpot reisu vai nespēj nodrošināt institūcijas noteikto prasību izpildi, pārvadātāju jaunā reisa apkalpošanai esošajā maršrutā izvēlas konkursa kārtībā.

42. Rajona padome jauna maršruta vai reisa atklāšanu saskaņo ar Satiksmes ministriju un nosūta tai autobusu kustības sarakstu (3.pielikums), tarifa tabulas projektu un maršruta shēmu, kurā norādītas visas pieturvietas un attālums starp tām. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa atklāšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.

V. Maršruta grozīšana

43. Maršruta grozīšanu savas kompetences ietvaros var ierosināt Satiksmes ministrija, attiecīgā pašvaldība vai pārvadātājs. Maršruta grozīšana ir jebkuras izmaiņas braukšanas nosacījumos maršrutā, izņemot tarifa izmaiņas.

44. Lai izdarītu grozījumus attiecīgajā maršrutā, pārvadātājs iesniedz institūcijā, kura izsniegusi atļauju, šo noteikumu 37.punktā minēto pieteikumu, kam pievieno šādus dokumentus:

44.1. kopējā kustības saraksta projektu pilsētas maršrutā (2.pielikums) vai autobusu kustības saraksta projektu rajona vai tālsatiksmes maršrutā (3.pielikums);

44.2. maršruta shēmas projektu (izņemot gadījumus, ja autobusu kustības sarakstā tiek grozīts tikai braukšanas ilgums vai reisu izpildes laiks);

44.3. grozījumu pamatojumu, kurā norāda:

44.3.1. pasažieru plūsmas apjoma un pārvadājumu sociālās nozīmes analīzes rezultātus;

44.3.2. prognozētos iespējamos ienākumus no pasažieru pārvadājumiem grozāmajā maršrutā.

45. Par grozījumiem maršrutos pārvadātājs paziņo publiski (izvietojot informāciju autoostās, pieturvietās un sabiedrības informācijas līdzekļos) Autopārvadājumu likumā noteiktajā kārtībā.

46. Grozījumus rajona maršrutos rajona padome saskaņo ar Satiksmes ministriju un nosūta tai autobusu kustības sarakstu (3.pielikums), maršruta shēmu (izņemot gadījumus, ja kustības sarakstā tiek grozīts tikai braukšanas ilgums vai reisu izpildes laiks), kurā norādītas visas pieturvietas un attālumi starp tām, un informāciju par pārvadātāju. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa grozīšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.

VI. Maršruta vai reisa slēgšana

47. Maršruta vai reisa slēgšanu savas kompetences ietvaros var ierosināt Satiksmes ministrija, attiecīgā pašvaldība vai pārvadātājs. .

48. Institūcijā, kura izsniegusi atļauju, jāiesniedz šo noteikumu 37.punktā minētais pieteikums un maršruta vai reisa slēgšanas pamatojums, kurā ir informācija par pasažieru plūsmu attiecīgajā maršrutā, finansiālie rādītāji par pēdējiem diviem gadiem (ja pārvadājumi ir veikti laikposmā, kas ir mazāks par diviem gadiem, - finansiālie rādītāji par katru mēnesi no pārvadājumu sākšanas dienas).

49. Ja pieņemts lēmums par rajona maršruta vai reisa slēgšanu, rajona padome 10 dienu laikā informē par to Satiksmes ministriju. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa slēgšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.

50. Par maršruta vai reisa slēgšanu pārvadātājs paziņo publiski (izvietojot informāciju autoostās, pieturvietās un masu informācijas līdzekļos) Autopārvadājumu likumā noteiktajā kārtībā.

VII. Noslēguma jautājumi

51. Pārvadātājiem izsniegtās atļaujas ir spēkā līdz tajās norādītajam termiņam, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 31.decembrim. .

52. Pārvadātājiem, kuriem beidzies atļaujas derīguma termiņš, esošo maršrutu turpmākai apkalpošanai piemēro šo noteikumu IV nodaļā minētos nosacījumus.

53. Līdz 2000.gada 1.janvārim pārvadājumu veikšanai starptautiskajos regulārajos maršrutos tiek piemērotas uz tālsatiksmes maršrutiem attiecināmas šo noteikumu I nodaļā (izņemot 6. un 15.punktu), II nodaļā (izņemot 21. un 25.punktu) un VI nodaļā minētās prasības, ciktāl tās nav pretrunā ar Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem un protokoliem autopārvadājumu jomā.

54. Atzīt par spēku zaudējušiem: :

54.1. Ministru kabineta 1996.gada 25.jūnija noteikumus Nr.229 "Noteikumi par pasažieru regulāro komercpārvadājumu maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 1996, 111., 217./218.nr.; 1998, 10.nr.);

54.2. Ministru kabineta 1996.gada 9.decembra noteikumus Nr.453 "Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 25.jūnija noteikumos Nr.229 "Noteikumi par pasažieru regulāro komercpārvadājumu maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtību"" (Latvijas Vēstnesis, 1996, 217./218.nr.);

54.3. Ministru kabineta 1998.gada 13.janvāra noteikumus Nr.8 "Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 25.jūnija noteikumos Nr.229 "Noteikumi par pasažieru regulāro komercpārvadājumu maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtību"" (Latvijas Vēstnesis, 1998, 10.nr.).  

Ministru prezidents A.Šķēle  

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

1. pielikums
Ministru kabineta
1999. gada 20 augustā
noteikumiem Nr. 295

Pieteikums

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

2. pielikums
Ministru kabineta
1999. gada 20 augustā
noteikumiem Nr. 295

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

3. pielikums
Ministru kabineta
1999. gada 20 augustā
noteikumiem Nr. 295

Autobusu kustības saraksts maršrutā Nr. ___

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

25.08.1999