1. Noteikumi nosaka Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" apstiprināto līdzekļu pieprasīšanas, pieprasījuma izskatīšanas, līdzekļu piešķiršanas, izlietojuma, uzskaites, kontroles un pārskatu sniegšanas kārtību.
2. Līdzekļus piešķir valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai, to radīto zaudējumu kompensēšanai, citiem neparedzētiem gadījumiem un īpašiem nacionāli nozīmīgiem pasākumiem.
3. Līdzekļus pieprasa ministrija vai cita centrālā valsts iestāde (turpmāk - ministrija), kurai valsts pamatbudžetā paredzēta apropriācija. Ministrijām, to padotības iestādēm, komersantiem un citām juridiskajām personām konkrētiem pasākumiem nepieciešamos līdzekļus pieprasa attiecīgās nozares ministrija. Pašvaldībai nepieciešamos līdzekļus pieprasa Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Pieprasījumus par līdzekļu piešķiršanu (turpmāk - pieprasījums) iesniedz Finanšu ministrijā.
4. Ministrija pieprasījumā norāda līdzekļu izlietošanas mērķi, līdzekļu izlietotāja pilnu nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru, nepieciešamo līdzekļu finansiālo pamatojumu, pamatbudžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļu izlietotāja resursu (ieņēmumu) un plānoto izdevumu tāmes (turpmāk - veidlapa T-LNG) projektu (1.pielikums) trijos eksemplāros, nenorādot konta numuru, un priekšlikumus apropriācijas izmaiņām attiecīgā gada likuma par valsts budžetu pielikumā "Valsts pamatbudžeta ieņēmumu un izdevumu atšifrējums pa programmām un apakšprogrammām" (turpmāk - veidlapa APRO) (2.pielikums). Ja Ministru kabinetā par attiecīgo jautājumu ir izdots rīkojums vai pieņemts lēmums (protokollēmums), ministrija iesniedz Finanšu ministrijā veidlapas T-LNG projektu trijos eksemplāros, finansiālā pamatojuma kopiju un veidlapas APRO projektu vai precizēto veidlapas T-LNG projektu trijos eksemplāros, precizēto veidlapas APRO projektu un precizēto finansiālo pamatojumu.
5. Ja ministrija pieprasa līdzekļus pašvaldībai, komersantam vai citai juridiskai personai, kas nav budžeta iestāde, tad papildus šo noteikumu 4.punktā minētajiem dokumentiem pieprasījumā iekļauj ministrijā pārbaudītu un saskaņotu pamatbudžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļu izlietotāja (pašvaldības, komersanta, citas juridiskās personas) resursu (ieņēmumu) un plānoto izdevumu tāmes (turpmāk - veidlapa T-LNG-D) (3.pielikums) projektu divos eksemplāros, nenorādot konta numuru. Pašvaldība iesniedz pieprasījumu Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt no pašvaldības jebkuru papildu informāciju, ja tā nepieciešama konkrētā pieprasījuma izskatīšanai. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija divu nedēļu laikā pēc visu nepieciešamo un precizēto dokumentu saņemšanas izvērtē pašvaldības iesniegtos dokumentus un pieņem lēmumu par pieprasījuma turpmāko virzību.
6. Ja pieņemts pozitīvs lēmums par pieprasījuma turpmāko virzību, ministrija (pašvaldībai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija) saskaņo pašvaldības, komersanta vai citas juridiskās personas iesniegto veidlapas T-LNG-D projektu un, pamatojoties uz tajā norādīto nepieciešamo līdzekļu apmēru, sagatavo veidlapas T-LNG projektu, norādot, ka līdzekļu saņēmējs un izlietotājs ir ministrija (pašvaldībai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija), kas pārskaita līdzekļus attiecīgajai pašvaldībai, komersantam vai citai juridiskajai personai nepieciešamo pasākumu veikšanai. Ministrija pieprasījuma finansiālajā pamatojumā iekļauj arī pašvaldības, komersanta vai citas juridiskās personas iesniegto dokumentu kopijas un saskaņotās veidlapas T-LNG-D projektu.
7. Finansiālajā pamatojumā iekļauj pieprasīto līdzekļu aprēķinu (veicamo darbu un pasākumu izmaksu kalkulāciju). Aprēķinā norāda veicamo darbu, pakalpojumu vai pasākumu aprakstu, nepieciešamo materiālu daudzumu, vidējo tirgus cenu, atalgojuma aprēķinu un paredzamo nodokļu samaksu atbilstoši normatīvajiem aktiem. Stihisku nelaimju un katastrofu gadījumos iesniedz radīto zaudējumu novērtējumu un apmēru apliecinošus dokumentus (piemēram, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta sastādītu aktu, vietējās administratīvās teritorijas būvinspektora apstiprinātu bojājumu vai zaudējumu novēršanas izdevumu tāmi).
8. Veidlapu T-LNG aizpilda, norādot līdzekļu saņēmēja nosaukumu un līdzekļu izlietotāja nosaukumu. Veidlapas T-LNG un T-LNG-D kodus un to nosaukumus lieto saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto budžeta ieņēmumu klasifikāciju un budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Kodus norāda četrās zīmēs līdz zemākajam līmenim. Neizmantotos kodus var nenorādīt veidlapās T-LNG un T-LNG-D.
9. Finanšu ministrija divu nedēļu laikā pēc ministrijas pieprasījuma saņemšanas izskata iesniegto pieprasījumu, pārbauda un izvērtē finansiālo pamatojumu un veidlapas T-LNG projektu, ievērojot šo noteikumu 2.punktā minētos nosacījumus un līdzekļu efektīvas izmantošanas plānošanu. Ja Finanšu ministrija atbalsta pieprasījumu, tā sagatavo Finanšu ministrijas rīkojuma projektu par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem piešķiršanu (turpmāk - rīkojums). Ja Finanšu ministrija neatbalsta līdzekļu piešķiršanu, līdzekļu pieprasītājam nosūta atteikuma vēstuli, norādot atteikuma iemeslu (neatbilst šo noteikumu 2.punktam, Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepietiek līdzekļu, ir cits risinājuma variants).
10. Ja pieprasījuma izskatīšanas laikā Finanšu ministrija precizē iesniegto veidlapas T-LNG projektu, ministrija iesniedz apstiprināšanai jaunu veidlapas T-LNG projektu trijos eksemplāros, precizēto veidlapas APRO projektu un precizētu pieprasīto līdzekļu finansiālā pamatojuma aprēķinu, un Finanšu ministrija, ņemot vērā ministrijas iesniegto precizēto veidlapas T-LNG projektu un precizēto veidlapas APRO projektu, sagatavo rīkojuma projektu, kuram pievienots pielikums par apropriācijas palielināšanu.
11. Finanšu ministrs par piešķirto summu palielina apropriāciju ministrijām valsts budžeta izpildes procesā atbilstoši normatīvajiem aktiem veicamajiem transfertiem, kas saistīti ar līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojumu.
12. Finanšu ministrija sagatavo rīkojuma projektu arī tad, ja Ministru kabinetā par attiecīgo jautājumu ir izdots rīkojums vai pieņemts lēmums (protokollēmums).
13. Pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas (rīkojuma izdošanas) Finanšu ministrija apstiprina veidlapu T-LNG.
14. Rīkojuma kopiju kopā ar apstiprinātās veidlapas T-LNG oriģinālu Finanšu ministrija nosūta ministrijai.
15. Objektīvu iemeslu dēļ atļauts precizēt iesniegtās tāmes (T-LNG un
T-LNG-D), nemainot Finanšu ministrijas rīkojumā apstiprināto apropriāciju (veidlapa APRO). Precizētās tāmes (T-LNG) kopā ar precizētu finansiālo pamatojumu un paskaidrojumu iesniedz Finanšu ministrijā apstiprināšanai.
17. Valsts kase piešķirto līdzekļu transferta pārskaitīšanai atver valsts pamatbudžeta izdevumu kontu ministrijai vai tās padotības iestādei, norādot programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums".
18. Ministriju, līdzekļu saņēmēju un līdzekļu izlietotāju konti līdzekļu saņemšanai atrodas Valsts kasē.
20. Līdzekļu saņēmējs (izlietotājs) no konta Valsts kasē veic maksājumus atbilstoši apstiprinātajam finansēšanas plānam un saskaņā ar apstiprināto veidlapu T-LNG vai T-LNG-D.
21. Līdzekļu izlietotājs nodrošina piešķirto līdzekļu izlietojumu atbilstoši rīkojumā noteiktajam mērķim un saskaņā ar apstiprinātajām veidlapām T-LNG un T-LNG-D un ir atbildīgs par to.
22. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija pēc šo noteikumu 14.punktā minēto dokumentu saņemšanas apstiprina veidlapu T-LNG-D un atbilstoši tai kontrolē pašvaldībai piešķirtās dotācijas izlietojumu.
23. Ministrija pēc šo noteikumu 14.punktā minēto dokumentu saņemšanas apstiprina veidlapu T-LNG-D un atbilstoši tai kontrolē komersantam vai citai juridiskajai personai piešķirtās dotācijas izlietojumu.
24. Valsts kase kontrolē izdevumu samaksu, nepieļaujot izdevumus, kas pārsniedz veidlapā T-LNG vai T-LNG-D apstiprinātos izdevumus pa budžeta izdevumu klasifikāciju kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
25. Līdzekļu izlietotājs saņemtos līdzekļus un to izlietojumu atspoguļo grāmatvedības uzskaitē, kā arī nodrošina ieņēmumu un izdevumu analītisko uzskaiti atbilstoši budžeta izdevumu klasifikāciju kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām un veidlapās T-LNG un T-LNG-D apstiprinātajiem plāna rādītājiem.
26. Finanšu ministrija grāmatvedības uzskaitē pārskaitītos izdevumus grāmato kā izpildi pēc uzkrāšanas principa.
27. Ministrija informāciju par saņemto līdzekļu izlietojumu iekļauj gada (ceturkšņa) ministrijas pārskatā saskaņā ar apstiprinātajām veidlapām.
28. Valsts kase sagatavo kopsavilkumu par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojumu pa ministrijām, iestādēm, komersantiem, citām juridiskajām personām un pašvaldībām, norādot faktiskos ieņēmumus un izdevumus pa klasifikācijas kodiem, un veic izdevumu konsolidāciju.
29. Ministrija līdz pārskata periodam sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Finanšu ministrijā šādus dokumentus:
29.1. kopsavilkuma pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļu izlietojumu (4.pielikums) par trim mēnešiem, pusgadu, deviņiem mēnešiem un gadu;
29.2. pārskatu par ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" līdzekļu izlietojumu sadalījumā pa klasifikāciju kodiem (5.pielikums). Par 2006.gada izpildi iesniedz pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļu izlietojumu sadalījumā pa klasifikāciju kodiem saskaņā ar šo noteikumu 6.pielikumu;
29.3. Valsts kases norēķinu centrā apstiprinātu pārskatu "Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 31.martam par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls" par trim mēnešiem, "Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 30.jūnijam par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls" par pusgadu, "Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 30.septembrim par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls" par deviņiem mēnešiem, "Kopsavilkums no 1.janvāra līdz 31.decembrim par kases izdevumiem un ieņēmumiem Ls" par gadu sadalījumā pa budžeta izdevumu klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām saskaņā ar veidlapā T-LNG apstiprināto plānu.
30. Pašvaldība kā līdzekļu izlietotājs līdz pārskata periodam sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā šo noteikumu 29.2. un 29.3.apakšpunktā minēto informāciju.
31. Finanšu ministrija atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 12.pantam sagatavo iesniegšanai Saeimā triju mēnešu, pusgada, deviņu mēnešu un gada kopsavilkuma pārskatu par Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļu izlietojumu (4.pielikums) sadalījumā pa ministrijām par katru Finanšu ministrijas rīkojumu.
32. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2005.gada 23.augusta noteikumus Nr.636 "Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" apstiprināto līdzekļu pieprasīšanas, pieprasījuma izskatīšanas, līdzekļu piešķiršanas, izlietojuma, uzskaites, kontroles un pārskatu sniegšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2005, 136.nr.).