1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā pieņem ekspluatācijā jaunbūvētu ritošo sastāvu vai ritošo sastāvu, kuram ir veikts speciālais remonts vai modernizācija.
2. Noteikumi neattiecas uz:
2.1. jaunbūvēto vai modernizēto ritošo sastāvu, kuru pieņem ekspluatācijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ātrgaitas un parasto dzelzceļu sistēmas savstarpējo izmantojamību un vispārējo saderību;
2.2. ritošo sastāvu, kas būvēts Latvijā vai kuram Latvijā veikts speciālais remonts vai modernizācija, bet kuru nav paredzēts ekspluatēt Latvijā.
3. Noteikumu 1., 2., 3. un 4.pielikumā noteiktos dokumentus izmanto arī, pieņemot ekspluatācijā ritošo sastāvu, kuram ir veikts cita veida remonts.
4. Ritošo sastāvu pieņem ekspluatācijā, ja:
4.1. tas atbilst dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu un standarta LVS282:2005 "Dzelzceļa būvju tuvinājuma un ritošā sastāva gabarīti" prasībām, projekta risinājumam konkrētam ritošam sastāvam un ritošā sastāva ekspluatācijas vietas dzelzceļa infrastruktūras energoapgādes, signalizācijas un kustības vadības sistēmai, sliežu ceļa platumam un maksimāli pieļaujamajai slodzei uz ass;
4.2. tam šo noteikumu noteiktajā kārtībā ir veikti izmēģinājuma braucieni;
4.3. katrai ritošā sastāva sērijai ir pievienoti tehniskie dokumenti, kas raksturo attiecīgā ritošā sastāva ekspluatācijas un remonta programmas.
5. Komercsabiedrība, kurā ir uzbūvēts ritošais sastāvs vai kurā tam veikta modernizācija vai speciālais remonts (turpmāk - remontsabiedrība), izveido komisiju ritošā sastāva pieņemšanai ekspluatācijā (turpmāk - komisija). Komisijas sastāvā ir:
5.1. remontsabiedrības pārstāvis, kas ir arī komisijas priekšsēdētājs;
5.2. ritošā sastāva īpašnieka vai valdītāja (turpmāk - īpašnieks) pārstāvis;
5.3. valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja pārstāvis, ja ritošo sastāvu ir paredzēts izmantot uz publiskās lietošanas dzelzceļa ceļiem;
5.4. attiecīgā privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja pārstāvis, ja ritošo sastāvu ir paredzēts izmantot tikai uz privātās lietošanas dzelzceļa ceļiem;
5.5. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas pārstāvis, ja ekspluatācijā pieņem vilces ritošo sastāvu.
6. Pirms vilces ritošais sastāvs, kuru paredzēts izmantot dzelzceļa pārvadājumos, ir pieņemts ekspluatācijā, remontsabiedrība nodrošina tā izmēģinājuma braucienu. Par vilces ritošā sastāva izmēģinājuma braucienu sastāda aktu (1.pielikums).
7. Vilces ritošā sastāva izmēģinājuma brauciena laikā veic ne mazāk kā 40km tukšgaitā un ne mazāk kā 40km ar darba slodzi.
8. Izmēģinājuma braucienā ar motorvagonu, kas paredzēts pasažieru pārvadāšanai, veic ne mazāk kā 40km. Izmēģinājuma brauciena laikā motorvagonam jāsasniedz maksimāli pieļaujamais ātrums.
9. Ja izmēģinājuma brauciena laikā vilces ritošajam sastāvam atklāti ritošās daļas, bremžu iekārtas, spēka iekārtas vai satiksmes drošības ierīču darbības trūkumi, pēc šo trūkumu novēršanas remontsabiedrība nodrošina atkārtotu izmēģinājuma braucienu.
10. Ja tiek veikts izmēģinājuma brauciens vilces ritošam sastāvam, kas sastāv no vairākām vienībām, izmēģinājuma brauciena akts tiek sastādīts katrai ritošā sastāva vienībai atsevišķi.
11. Par vilces ritošā sastāva pieņemšanu ekspluatācijā komisija sastāda aktu (2.pielikums). Aktu paraksta visi komisijas locekļi. Katram komisijas loceklim nodrošina vienu akta eksemplāru.
12. Pirms pasažieru vagons ir pieņemts ekspluatācijā, remontsabiedrība nodrošina tā izmēģinājuma braucienu. Par pasažieru vagona izmēģinājuma braucienu sastāda aktu (3.pielikums).
13. Izmēģinājuma braucienā ar pasažieru vagonu veic ne mazāk kā 40 km. Izmēģinājuma brauciena laikā pasažieru vagonam jāsasniedz maksimāli pieļaujamais ātrums.
14. Ja izmēģinājuma brauciena laikā pasažieru vagonam atklāti ritošās daļas, bremžu iekārtas, spēka iekārtas, satiksmes drošības ierīču darbības trūkumi, pēc šo trūkumu novēršanas remontsabiedrība nodrošina atkārtotu izmēģinājuma braucienu.
16. Par vagonu pieņemšanu ekspluatācijā komisija sastāda paziņojumu (4.pielikums). Paziņojumu paraksta visi komisijas locekļi. Paziņojumu piecu darbdienu laikā iesniedz tās stacijas dežurantam, kurai ir pievienoti remontsabiedrības sliežu ceļi. Pēc paziņojuma iesniegšanas vagons ir uzskatāms par pieņemtu ekspluatācijā.
17. Ritošo sastāvu, kas nodots ekspluatācijā citā Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī un uz ko pilnībā neattiecas attiecīgās Eiropas Savienības savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas, var pieņemt ekspluatācijā, ja par ritošā sastāva izmantošanu šajā dalībvalstī ir saņemts attiecīgais drošības sertifikāts.
18.Lai šo noteikumu 17.punktā minēto ritošo sastāvu pieņemtu ekspluatācijā Latvijā, ritošā sastāva īpašnieks, kuram nepieciešama atļauja par pieņemšanu ekspluatācijā, iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā iesniegumu par konkrēto ritošo sastāvu vai ritošā sastāva tipu, norādot tajā paredzēto izmantošanas veidu Eiropas Savienības ātrgaitas vai parasto dzelzceļu sistēmas Latvijas līnijās (turpmāk - tīkls). Iesniegumam pievieno šādu tehnisko dokumentāciju:
18.1.apliecinājumu, ka ritošā sastāva ekspluatācija atļauta citā Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, un dokumentus, kas raksturo tā ekspluatāciju, remontu un, ja nepieciešams, tehniskos pārveidojumus pēc atļaujas saņemšanas;
18.2.dokumentus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva piemērotību tīkla energoapgādes, signalizācijas un kustības vadības sistēmām, sliežu ceļa platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamajai slodzei uz ass un citiem tīkla ierobežojumiem;
18.3.ziņas par atbrīvojumiem no atļaujas saņemšanai nepieciešamo drošības normatīvo aktu prasību ievērošanas un ar riska novērtējumu pamatotus pierādījumus par to, ka, izmantojot šādu ritošo sastāvu, tīklam netiek radīts pārmērīgs risks.
19. Ja rodas šaubas par ritošā sastāva atbilstību šo noteikumu 18.2.apakšpunktā minētajām prasībām, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieprasīt nepieciešamos ritošā sastāva tehniskos datus, remontu programmas un ekspluatācijas raksturlielumus vai izmēģinājuma braucienus tīklā.
20. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem lēmumu par atļauju pieņemt ritošo sastāvu ekspluatācijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, bet ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc pilnīgas tehniskās dokumentācijas iesniegšanas (ieskaitot dokumentus par izmēģinājuma braucienu rezultātiem).
21. Atļaujā par ritošā sastāva pieņemšanu ekspluatācijā var noteikt ritošā sastāva izmantošanas nosacījumus un citus ierobežojumus, lai tīklam neradītu pārmērīgu risku.
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvā 2004/49/EK par drošību Kopienas dzelzceļos, Padomes Direktīvā 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu licencēšanu un Direktīvā 2001/14/EK par dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali un maksas iekasēšanu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu un drošības sertifikāciju (Dzelzceļu drošības direktīva).