Ministru kabineta rīkojums Nr.609
Rīgā 2005.gada 15.septembrī (prot. Nr.51 28.§)
Par Koncepciju par valsts pensiju speciālajam budžetam nodoto kapitālsabiedrību kapitāla daļu atsavināšanu
1.Atbalstīt Koncepcijas par valsts pensiju speciālajam budžetam nodoto kapitālsabiedrību kapitāla daļu atsavināšanu kopsavilkumā ietvertā risinājuma 3.variantu.
2.Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3.Lai nodrošinātu šī rīkojuma 1.punktā minētā risinājuma varianta īstenošanu, Labklājības ministrijai sešu mēnešu laikā sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 29.jūlija noteikumos Nr.418 "Valsts pensiju speciālajam budžetam nodoto kapitāla daļu pārdošanas nosacījumi un kārtība".
Ministru prezidents A.Kalvītis
Labklājības ministre D.Staķe
(Ministru kabineta
2005.gada 15.septembra rīkojums Nr.609)
Koncepcijas par valsts pensiju speciālajam budžetam nodoto kapitālsabiedrību kapitāla daļu atsavināšanu
kopsavilkums
I.Problēma
Lai palielinātu ieņēmumus valsts pensiju speciālajā budžetā un novirzītu līdzekļus valsts nefondēto pensiju shēmas (1.līmenis) saistību izpildes nodrošināšanai, kopš deviņdesmito gadu sākuma, privatizējot valsts un pašvaldību uzņēmumus atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" noteikumiem, valsts pensiju fondam tika nodalīta noteikta daļa no privatizēto uzņēmumu kapitāla daļām.
Valsts pensiju fondam nodoto kapitāla daļu turētāja funkcijas veic Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA). VSAA turējumā nodoto kapitāla daļu pārvaldīšanas mērķis ir palielināt ieņēmumus valsts pensiju speciālajā budžetā, kura līdzekļi tiek novirzīti nefondēto pensiju shēmas saistību izpildes nodrošināšanai. 2005.gada 1.februārī VSAA turējumā bija 141uzņēmuma kapitāla daļas1. Pašreizējā kapitāla daļu portfeļa kopējā vērtība saskaņā ar VSAA grāmatvedības uzskaiti 2004.gada 31.decembrī bija aptuveni 24,4milj. latu (tā var atšķirties no portfeļa tirgus vērtības).
19kapitālsabiedrības no kopējā VSAA kapitāla daļu portfeļa kapitālsabiedrību skaita ir uzsākušas likvidācijas procesu vai par tām ir pieņemti lēmumi maksātnespējas lietu ierosināšanai vai bankrota procesa uzsākšanai, vai tās nav iesniegušas pieteikumu pārreģistrācijai komercreģistrā un līdz ar to uzskatāms, ka tās savu darbību ir beigušas.
VSAA turējumā nodotās kapitāla daļas procentos no pamatkapitāla atbilst mazākuma akcionāra (dalībnieka) daļai, kas nedod iespējas aktīvi piedalīties kapitālsabiedrības pārvaldē un ietekmēt mazākuma akcionāram (dalībniekam) būtiskus lēmumus, piemēram, par kapitālsabiedrības stratēģiju vai dividenžu izmaksu politiku. Šī situācija, ņemot vērā arī kapitālsabiedrību skaita samazināšanos, ir radījusi šādas problēmas:
1)ienākumi no VSAA turējumā nodoto kapitāla daļu apsaimniekošanas ir nelieli;
2)nav iespējams efektīvi īstenot kapitāla daļu ieguldījuma vērtības kāpumu (capital gain).
Valsts pensiju speciālajam budžetam nodotās kapitāla daļas pārdod VSAA, bet pārdošanā iegūtos līdzekļus ieskaita valsts pensiju speciālajā budžetā atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" 128.panta ceturtajai daļai. Likumā dotā deleģējuma izpildei Ministru kabinets 2003.gada 29.jūlijā pieņēma noteikumus Nr.418 "Valsts pensiju speciālajam budžetam nodoto kapitāla daļu pārdošanas nosacījumi un kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.418) (spēkā ar 2003.gada 7.augustu). Tādējādi VSAA ir izdevies atsavināt astoņukapitālsabiedrību kapitāla daļas, izmantojot obligātos akciju atpirkšanas piedāvājumus saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likumu.
Izvērtējot iespējamās alternatīvas, Ministru kabinetam jāpieņem lēmums par to, kāds būtu labākais risinājums turpmākai darbībai ar VSAA turējumā nodotajām kapitālsabiedrību kapitāla daļām, kā arī jāizdara nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos, lai nodrošinātu maksimālus ienākumus valsts pensiju speciālajā budžetā.
II.Risinājumi
Kapitāla daļu pārdošanu nepieciešams uzsākt jau šobrīd un organizēt tādā veidā, lai procesu varētu pabeigt divos vai trijos gados, kas būtu pietiekami ilgs laiks, lai, veicot atbilstošu kapitālsabiedrību analīzi, kapitāla daļas pārdotu laikā, kad iespējams gūt maksimālus ienākumus. Lēmuma pieņemšana par kapitāla daļu pārdošanas procesa uzsākšanu neizslēdz iespēju atsevišķu kapitālsabiedrību kapitāla daļu pārdošanu pabeigt tikai vidējā termiņā (trīs līdz piecos gados), ja šāda iespēja pēc detalizētas kapitālsabiedrību analīzes tiks uzskatīta par ekonomiski pamatotu.
1.variants. Kapitāla daļu apsaimniekošanā tiek saglabāts līdzšinējais kapitāla daļu pārvaldības modelis
Šī varianta īstenošana paredz līdzšinējā VSAA turējumā nodoto kapitālsabiedrību kapitāla daļu pārvaldības modeļa saglabāšanu, kur VSAA nespēj veikt aktīvas darbības kapitāla daļu apsaimniekošanā un reaģē tikai uz obligātajiem atpirkšanas piedāvājumiem. Ienākumus no kapitāla daļu apsaimniekošanas veido saņemtās dividendes un ieņēmumi no kapitāla daļu pārdošanas obligātajos atpirkšanas piedāvājumos. Gūtie ienākumi tiek ieskaitīti valsts pensiju speciālajā budžetā.
Administrēšanas izmaksas - aptuveni 0,03 miljoni latu gadā.
2.variants. VSAA visu kapitāla daļu portfeli konkursa kārtībā nodod vienai ieguldījumu sabiedrībai
Lai gūtu maksimālus ienākumus no kapitāla daļu apsaimniekošanas un izvairītos no kapitāla daļu vērtību izmaiņas riska, ieteicams pārdot VSAA turējumā esošās kapitāla daļas.
Tā kā pašreizējā portfeļa struktūra ir nevienmērīga un tajā pārstāvēto kapitālsabiedrību skaits ir relatīvi liels, veiksmīga pārdošanas organizācija ir sarežģīta. Līdz ar to šī varianta īstenošanai nepieciešams pieaicināt profesionālu partneri, lai nodrošinātu efektīvu un profesionālu pārdošanas procesa administrēšanu, kā arī sasniegtu pārdošanas procesa mērķus. Viens no veidiem, kā veiksmīgi organizēt pārdošanas procesu, ir konkursa kārtībā nodot visu akciju portfeli vienai ieguldījumu sabiedrībai, kura par noteiktu atlīdzību realizē VSAA turējumā nodoto kapitālsabiedrību kapitāla daļas. VSAA (t.i., valsts pensiju speciālais budžets) šādā gadījumā tikai saņemtu ieņēmumus, kas gūti, pārdodot kapitāla daļas.
Izmaksas - aptuveni 0,7-1,2 miljoni latu piesaistītajai investīciju bankai par pārdošanas procesa organizēšanu.
3.variants. VSAA kapitāla daļu portfeli pārdod pakāpeniski
Lai gūtu maksimālus ienākumus no kapitāla daļu apsaimniekošanas un izvairītos no kapitāla daļu vērtību izmaiņas riska, līdzīgi kā šīs koncepcijas risinājuma 2.variantā ieteicams izpārdot VSAA turējumā esošās kapitāla daļas.
Šī risinājuma pamatā ir VSAA pārvaldīts process, kura laikā paredzēts pakāpeniski pārdot kapitāla daļas, pārdošanas procesu sadalot vairākos posmos, sadalot kapitāla daļas, izstrādājot individuālu pārdošanas stratēģiju lielajām kapitālsabiedrībām un vienotu pārdošanas stratēģiju mazajām kapitālsabiedrībām.
Pārdošanas stratēģiju izstrādes (ieskaitot vērtēšanu) un īstenošanas izmaksas - 0,6-1,0miljons latu, kā arī administratīvie izdevumi (personāla izmaksas un uzturēšanas izdevumi) - aptuveni 0,03miljoni latu gadā līdz procesa pabeigšanai.
4.variants. VSAA īsteno aktīvas ieguldījuma fonda funkcijas
Ņemot vērā lielo kapitāla daļu portfeļa apjomu, kā arī tajā ietilpstošās kapitālsabiedrības, to lielumu un darbības rādītājus, VSAA ir iespējams pašai īstenot ieguldījuma fonda funkcijas. Šādā gadījumā jāveic būtiskas VSAA juridiskā statusa izmaiņas, lai tās darbību pielīdzinātu ieguldījumu fonda funkcijām, jo atbilstoši Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumam šādas funkcijas veic akciju sabiedrības.
Ikgadējās portfeļa administrēšanas izmaksas - aptuveni 0,2miljoni latu. Vienreizējas portfeļa restrukturizācijas izmaksas - aptuveni 0,9-1,3miljoni latu.
III.Koncepcijas īstenošanas finansējuma avoti
Koncepcija īstenojama Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai paredzēto līdzekļu ietvaros.
1 Nav iekļauta informācija, ka 2005.gada 21.aprīlī Ministru kabinets pieņēma lēmumu pārdot akciju sabiedrības "Paraugtipogrāfija" kapitāla daļas.
Labklājības ministre D.Staķe