1. Atbalstīt Koncepciju par vienotu darba samaksas sistēmu valsts sektorā nodarbinātajiem (turpmāk — koncepcija) kā jauno politikas iniciatīvu.
3. Finanšu ministrijai līdz 2005.gada 21.februārim iesniegt attiecīgajā Saeimas komisijā koncepcijai pievienoto likumprojektu par grozījumiem Valsts civildienesta likumā un likumprojektu par grozījumiem Darba likumā kā priekšlikumu trešajam lasījumam.
4. Pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 23.panta pirmo daļu un 36.panta pirmo daļu un Darba likuma 62.panta septīto daļu:
4.1. Valsts kancelejai kopīgi ar Finanšu ministriju sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu par amatu klasifikācijas sistēmu un kārtību tiešās pārvaldes iestādēs un līdz 2005.gada 15.martam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā;
4.2. Finanšu ministrijai sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu par darba samaksas sistēmu tiešās pārvaldes iestādēs un līdz 2005.gada 1.jūnijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā;
4.3. Valsts kancelejai kopīgi ar Finanšu ministriju sagatavot plānu valsts sektorā nodarbināto darba samaksas paaugstināšanai un līdz 2006.gada 1.aprīlim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā;
4.4. Valsts kancelejai kopīgi ar Finanšu ministriju sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu par grozījumiem Ministru kabineta 1997.gada 21.janvāra noteikumos Nr.46 “Noteikumi par vadības līgumiem” un līdz 2006.gada 1.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā.
(Grozīts ar MK 06.03.2006. rīkojumu Nr.149)
5. Noteikt Valsts kanceleju un Finanšu ministriju par atbildīgajām institūcijām koncepcijas īstenošanā.
6. Jautājumu par koncepcijā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu izskatīt, sagatavojot valsts budžeta projektu 2006.gadam un turpmākajiem gadiem.
7. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Ministru kabineta sēdes protokollēmumus:
7.1. Ministru kabineta 2000.gada 11.janvāra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.3 30.§) “Koncepcija par valsts budžeta iestāžu darbinieku darba samaksas sistēmām”;
7.2. Ministru kabineta 2001.gada 2.janvāra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.1 34.§) “Par pamatnostādnēm darba samaksas sistēmas valsts pārvaldes iestāžu ierēdņiem un darbiniekiem izstrādē”.
I. Risināmā jautājuma būtība
Kopš 2000.gada Ministru kabinetā ir vairākkārt izskatīts jautājums par vienotu darba samaksas sistēmu valsts sektorā nodarbinātajiem. Ir pieņemti vairāki konceptuāli dokumenti un ar tiem saistīti normatīvie akti, tomēr veiktie pasākumi nav ļāvuši novērst būtiskākos trūkumus, kas raksturīgi līdzšinējai darba samaksas sistēmai valsts pārvaldes iestādēs:
• darba samaksa valsts pārvaldes iestādēs (speciālistu līmenī) šobrīd ir 30–40procentu līmenī no privātajā sektorā strādājošo atbilstošas kvalifikācijas speciālistu algām;
• pastāv disproporcija starp ministrijām un atsevišķām iestādēm;
• trūkst kritēriju sistemātiskai darba samaksas paaugstināšanai;
• augsta personāla mainība zemā darba samaksas līmeņa dēļ;
• darba samaksas sistēmas “necaurspīdīgums”, vadības līgumu sistēma, sadrumstalots normatīvais regulējums.
Iemesli, kāpēc nav izdevies ieviest vienotās darba samaksas sistēmas konceptuālos risinājumus:
• nepilnības amatu novērtēšanas metodikā;
• amatu kategoriju sistēma neatbilst reāli izpildāmā darba saturam;
• decentralizētas novērtēšanas kārtības dēļ iestādēs izveidojusies atšķirīga vērtēšanas sistēma;
• formālisms amatu novērtēšanā;
• amatu struktūra un novērtējums nav salīdzināms ar privāto sektoru;
• politiska atbalsta un finansējuma trūkums.
II. Problēmas risinājums
1. Darba samaksas sistēmas metodoloģiskā pamata sakārtošana
1.1. Novērtēt valsts sektora amatus, izmantojot starptautiski atzītu amatu novērtēšanas metodiku, kas tiek lietota arī privātajā sektorā, un apstiprināt valsts sektora amatu katalogu. Amatu katalogā iekļaujamās amatu saimes veidojamas atbilstoši veicamā darba saturam — amata pamatpienākumiem attiecīgajā darba jomā.
1.2.Pēc amatu kataloga apstiprināšanas veikt tiešās pārvaldes iestāžu amatu klasifikāciju atbilstoši amatu kataloga saimēm un līmeņiem. Lai īstenotu metodoloģiski vienotu pieeju amatu klasifikācijai, nodrošināt Valsts kancelejas un Finanšu ministrijas pārstāvju līdzdalību amatu klasifikācijas izstrādes procesā.
1.3.Atbilstoši kataloga amatu saimēm un līmeņiem noteikt algu grupas, apvienojot amatus ar līdzīgu relatīvo vērtību. Balstoties uz darba tirgus atalgojuma pētījumā iegūto informāciju, noteikt algu grupu intervālus un izstrādāt atbilstošu normatīvo regulējumu.
2. Darba samaksas sistēmas attīstības plānošana
Izstrādāt darba samaksas plānu valsts sektorā nodarbinātajiem (pieciemgadiem), paredzot to īstenot trijos posmos:
1)darba samaksas izlīdzināšana, samazinot vidējās darba samaksas atšķirības un prioritāri nodrošinot lielāku papildu finansējumu tām iestādēm, kurās darba samaksa ir zemāka par vidējo darba samaksas līmeni;
2)pakāpenisks darba samaksas pieaugums piecu gadu laikā, lai sasniegtu 70–80 procentus no darba samaksas privātā sektora attiecīgajos amatos;
3)reformas trešais solis — darba samaksas sistēmas aktualizācija, sākot ar 2010.gadu.
3. Darba samaksas sistēmas optimizācija
Risinājuma varianti vadības līgumu sistēmas optimizācijai:
A variants
Vadības līgumus kā sistēmu saglabāt, precizējot to nosacījumus.
• Noteikt iestādes (ministrijas, padotības iestādes) atalgojuma fonda iedalījumu bāzes daļā un elastīgajā daļā (līguma daļā), proporcija — 70 : 30.
• Noteikt, ka vadības līguma apmērs var sasniegt 20–40 procentus no attiecīgās personas amatalgas.
• Noteikt, ka vadības līguma noslēgšanas mērķis ir samaksa par darba veikšanu paaugstinātas intensitātes apstākļos, saīsinātos termiņos vai atbilstoši noteiktiem uzdevumiem.
B variants
• Vadības līgumu sistēmu aizstāt ar individuāli noteiktu darba samaksu attiecīgās algu grupas ietvaros, individuālā vērtējuma kritērijos ietverot darba snieguma novērtējumu.
• Attiecīgo darbinieku novērtē saskaņā ar individuālā vērtējuma kritērijiem un pēc vērtēšanas rezultātiem aprēķina individuālā vērtējuma koeficientu. Izmantojot šo koeficientu, tiek noteikta individuālā atalgojuma mainīgā daļa.
• Vērtēšana pēc individuālajiem kritērijiem un mainīgās daļas pārskatīšana notiek reizi gadā.
III. Koncepcijas īstenošanai papildus nepieciešamais finansējums un finansēšanas avoti
Koncepcijas īstenošanai papildus nepieciešamā finansējuma aprēķināšana ir veicama pēc amatu klasifikācijas un algu grupu noteikšanas. Pēc pašreizējās darba samaksas sistēmas aptuvena novērtējuma koncepcijas īstenošanai papildus nepieciešams:
1) reformas pirmajam solim — darba samaksas izlīdzināšanai — 2006.gadā papildus nepieciešami 12miljoni latu;
2) reformas otrajam solim — darba samaksas pakāpeniskai paaugstināšanai:
• 2006.gadā papildus nepieciešami 5 miljoni latu;
• 2007.–2010.gadā papildus nepieciešami 15 miljoni latu (katru gadu).
Vienota darba samaksas sistēma ļauj darba samaksas pieaugumu plānot atkarībā no pieejamajiem līdzekļiem, attiecīgi nosakot prioritārās amatu grupas vai iestāžu kategorijas, kurās pirmām kārtām ir veicama darba samaksas izlīdzināšana.
Lēmums par reformas īstenošanai papildus nepieciešamā finansējuma apjomu ir jāpieņem katru gadu, sagatavojot likumu par valsts budžetu kārtējam gadam.