1. Valsts meža dienests (turpmāk — dienests) ir zemkopības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
2. Dienestam ir šādas funkcijas:
2.1. uzraudzīt meža apsaimniekošanu un izmantošanu (arī medības) reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu;
2.2. pārtraukt un novērst meža apsaimniekošanu un izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumus;
2.3. piedalīties valsts meža politikas izstrādē un ieviešanā;
2.4. piedalīties Eiropas Savienības lauksaimniecības garantiju un virzības fonda lauku attīstības atbalsta pasākumu izstrādē un ieviešanā;
2.5. veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
3. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, dienests atbilstoši kompetencei veic šādus uzdevumus:
3.1. novērtē meža apsaimniekošanu un izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu darbības efektivitāti un iesniedz Zemkopības ministrijā priekšlikumus par pasākumiem to darbības efektivitātes palielināšanai;
3.2. piedalās meža apsaimniekošanu un izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu projektu izstrādē;
3.3. administrē valsts un starptautiski finansētās atbalsta programmas mežsaimniecībā;
3.4. izsniedz normatīvajos aktos noteiktās atļaujas, apliecības, licences, apliecinājumus un citus dokumentus;
3.5. atestē meža reproduktīvā materiāla ieguves avotu un sertificē meža reproduktīvo materiālu;
3.6. veic meža monitoringu un meža patoloģiskā stāvokļa uzraudzību;
3.7. pārbauda meža inventarizācijas datu kvalitāti;
3.8. kārto Meža valsts reģistru;
3.9. eksaminē medniekus un medību vadītājus un izsniedz mednieka vai medību vadītāja apliecības;
3.10. veic meža ugunsdrošības uzraudzību, atklāj, ierobežo un likvidē meža ugunsgrēkus, iesaista meža īpašniekus (valdītājus) ugunsgrēka vietas uzraudzībā;
3.11. informē sabiedrību par meža un medību resursu stāvokli un izmantošanu;
3.12. pārvalda zinātniskās izpētes mežus ilglaicīgo zinātnisko pētījumu veikšanai mežsaimniecībā;
3.13. informē, konsultē un apmāca meža īpašniekus, kā arī citas personas par mežsaimniecības jautājumiem un attiecīgo normatīvo aktu prasībām;
3.14. uzskaita medījamos dzīvniekus un administrē medību saimniecības;
3.15. pēc Zemkopības ministrijas pieprasījuma sniedz atzinumus par citu institūciju sagatavotajiem politikas plānošanas dokumentu un normatīvo aktu projektiem dienesta kompetencē esošajos jautājumos;
3.16. valsts vārdā veic privāttiesiskus darījumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu dienesta darbību;
3.17. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sadarbojas ar citām valsts pārvaldes iestādēm;
3.18. pieņem lēmumus, sniedz atzinumus, sastāda aktus un protokolus, izskata materiālus par normatīvo aktu pārkāpumiem, kas saistīti ar meža apsaimniekošanu un izmantošanu;
3.19. pārstāv valsts intereses citās institūcijās;
3.20. sniedz maksas pakalpojumus;
3.21. veic citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
(Grozīts ar MK 10.06.2008. noteikumiem Nr.423)
4. Dienestam ir šādas tiesības:
4.1. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un bez maksas saņemt no personām un iestādēm dienesta uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
4.2. sadarboties ar ārvalstu publiskās pārvaldes institūcijām, starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām, to pārstāvjiem un ekspertiem;
4.3. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
5. Dienesta darbu vada dienesta ģenerāldirektors. Dienesta ģenerāldirektoru pēc kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā ieceļ amatā un atbrīvo no amata zemkopības ministrs.
6. Dienesta ģenerāldirektors veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas.
7. Dienesta struktūrvienību uzbūvi, funkcijas, uzdevumus un darba organizāciju nosaka struktūrvienības reglamentā.
9. Dienesta ģenerāldirektoram var būt vietnieki. Ģenerāldirektora vietnieku kompetenci nosaka dienesta ģenerāldirektors.
10. Dienesta ģenerāldirektors ieceļ amatā dienesta teritoriālo struktūrvienību vadītājus (virsmežziņus un direktorus).
11. Citas dienesta teritoriālo struktūrvienību amatpersonas ieceļ amatā attiecīgās struktūrvienības vadītājs (virsmežzinis vai direktors).
12. Dienesta darbības tiesiskumu nodrošina dienesta ģenerāldirektors. Ģenerāldirektors ir atbildīgs par pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
13. Dienesta izdotos administratīvos aktus un darbinieku faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt un pārsūdzēt Valsts meža dienesta likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
14. Dienests ne retāk kā reizi gadā sniedz zemkopības ministram pārskatu par dienesta funkciju izpildi un dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.