Valsts ieņēmumu dienesta rīkojums Nr.1929
Rīgā 2004.gada 29.oktobrī
Par akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma piemērošanu
1. Lai nodrošinātu likumā "Par akcīzes nodokli" un Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumos Nr.171"Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem" noteikto akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma piemērošanu, apstiprinu "Akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma iesniegšanas un piemērošanas kārtību Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēs".
2. Rīkojumu publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora pirmais vietnieks, Galvenās muitas pārvaldes direktors A.Drulle
Akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma iesniegšanas un piemērošanas kārtība Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēs
1. Akcīzes nodokļa vispārējo nodrošinājumu (turpmāk - vispārējo nodrošinājumu) muitas iestādē iesniedz, ja ar akcīzes nodokli apliekamām precēm (izņemot bezalkoholiskos dzērienus un kafiju) (turpmāk - akcīzes preces), izmantojot atlikto akcīzes nodokļa maksāšanu, piemēro preču pagaidu uzglabāšanu vai preču muitošanu.
2. Atlikto akcīzes nodokļa maksāšanu, piesakot muitas procedūru - laišana brīvam apgrozījumam un iesniedzot vispārējo nodrošinājumu, atļauts piemērot tikai importētājam vai akcīzes noliktavas turētājam, kurš akcīzes preces ieved no ārvalsts, kas nav dalībvalsts, pārvietošanai uz akcīzes preču noliktavu Latvijas Republikā.
3. Vispārējo nodrošinājumu neizmanto, ja akcīzes precēm piesaka muitas procedūru - tranzīts.
4. Lai saņemtu vispārējā nodrošinājuma apliecību, nodrošinājuma iesniedzējs Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) Galvenajā muitas pārvaldē iesniedz:
4.1. saistību izpildes apdrošināšanas polisi (5.pielikums Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumiem Nr.171 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem" (turpmāk - Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumi Nr.171)) vai kredītiestādes galvojumu (6.pielikums Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumiem Nr.171);
4.2.VID Galvenās muitas pārvaldes direktoram adresētu iesniegumu, kurā norāda:
4.2.1. vispārējā nodrošinājuma izmantošanas mērķi;
4.2.2. akcīzes preces, kuru nodrošināšanai izmantos vispārējo nodrošinājumu;
4.2.3. nepieciešamo vispārējā nodrošinājuma apliecību skaitu;
4.3. vispārējā nodrošinājuma apjoma aprēķinu iespējamā nodokļa maksājuma segšanai atbilstoši šīs kārtības 13. un 14.punktā noteiktajām prasībām;
4.4. dokumentu, kas apliecina, ka nav parādu valsts budžetā;
4.5. gadījumos, ja nodrošinājuma iesniedzējam ir izveidojies parāds valsts budžetā, nodrošinājuma iesniedzējs papildus iesniedz VID teritoriālās iestādes, kurā viņš reģistrēts kā nodokļu maksātājs, apstiprinātu nodokļu parāda nomaksas grafiku un apliecinājumu, ka viņš veic nodokļu parāda nomaksu saskaņā ar apstiprināto grafiku.
5. Atļauju izmantot vispārējo nodrošinājumu nepiešķir, ja:
5.1. iesniegtā vispārējā nodrošinājuma summa, kas paredzēta, turpmāk minēto akcīzes preču nodrošināšanai ir mazāka:
5.1.1. naftas produktiem par 50000 latu;
5.1.2. alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem par 10000 latu;
5.1.3. alum par 2000 latu;
5.2. persona, kas izsniegusi vispārējo nodrošinājumu, nav ieguvusi nodrošinātāja statusu;
5.3. nodrošinājuma iesniedzējam ir nodokļu parāds valsts budžetā (izņemot gadījumu, ja attiecīgo maksājumu termiņi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pagarināti un nodrošinājuma iesniedzējs nodokļa parāda saistības pilda);
5.4. nodrošinājuma iesniedzējs ir sniedzis būtisku nepatiesu vai nepilnīgu informāciju;
5.5. nodrošinājuma iesniedzējam gada laikā pirms nodrošinājuma iesniegšanas anulēta vienreizējā vai vispārējā nodrošinājuma apliecība.
6. Lēmumu nepiešķirt atļauju izmantot vispārējo nodrošinājumu rakstiski paziņo nodrošinājuma iesniedzējam, norādot lēmuma pamatojumu un pārsūdzēšanas kārtību.
7. VID Galvenā muitas pārvalde 10 darbdienu laikā pēc nodrošinājuma iesniedzēja iesniegto dokumentu, vispārējā nodrošinājuma summas un nodrošinātāja statusa saistību pārbaudes izsniedz vispārējā nodrošinājuma apliecību (7.pielikums Ministru kabineta 2004.gada 25. marta noteikumiem Nr.171).
8. Ja nodrošinājuma iesniedzējam izsniedz vairākas vispārējā nodrošinājuma apliecības, tajās norādītā nodrošinājuma kopējā summa ir vienāda ar kopējā vispārējā nodrošinājuma summu.
9. Vispārējā nodrošinājuma apliecību paraksta Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors vai viņa pilnvarotā persona.
10. Vispārējā nodrošinājuma apliecības derīguma termiņš nedrīkst pārsniegt vienu gadu.
11. Ja vispārējais nodrošinājums VID Galvenajā muitas pārvaldē reģistrēts, izmantojot vairāku nodrošinātāju galvojumus vai saistību izpildes apdrošināšanas polises, nodokļa parāds, ja nepieciešams, tiek segts atbilstoši katra nodrošinātāja garantētajai summai.
12. Vispārējā nodrošinājuma summu iespējamā akcīzes nodokļa segšanai nosaka nodrošinājuma iesniedzējs.
13. Vispārējā nodrošinājuma summa par taksācijas periodu (vienu kalendāra mēnesi) akcīzes preču noliktavas turētājam un/vai nodrošinājuma iesniedzējam, kuram vismaz piecus gadus pēc kārtas ir bijusi spēkā speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar akcīzes precēm vai iepriekšējā gadā samaksātā nodokļa apmērs ir bijis lielāks par pieciem miljoniem latu, ir vismaz 25% apmērā no iespējamā nodokļa maksājuma, kas varētu rasties, taksācijas periodā, par kuru iesniedzams nodrošinājums, ja:
13.1. nodrošinājuma iesniedzējs atbilstoši normatīvajiem aktiem iesniedz nepieciešamos pārskatus un deklarācijas Valsts ieņēmumu dienestā;
13.2. nodrošinājuma iesniedzējs vai tā amatpersona gada laikā pirms nodrošinājuma iesniegšanas nav pārkāpusi nodokļu likumu vai nodrošinājumu izmantošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
14. Nodrošinājuma iesniedzējam, kas nav minēts šīs kārtības 13.punktā, vispārējā nodrošinājuma summa ir 100% apmērā no iespējamā nodokļa maksājuma, kas var rasties taksācijas periodā (vienā kalendāra mēnesī), par kuru iesniedzams nodrošinājums.
15. Ja vispārējā nodrošinājuma apjoms nesedz iespējamo nodokļa maksājumu vai iespējamais nodokļa maksājums to pārsniedz, nodrošinājuma iesniedzējs aptur darbības ar akcīzes precēm, izmantojot atlikto nodokļu maksāšanu, līdz nodrošinājuma apmēra palielināšanai vai nodokļa parāda dzēšanai.
16. Valsts ieņēmumu dienests uz laiku līdz trim mēnešiem aptur vispārējā nodrošinājuma apliecības darbību, ja ir saņemta informācija, ka nodrošinājuma iesniedzējs vai nodrošinātājs neievēro kārtību, kas noteikta normatīvajos aktos, kas reglamentē ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites kārtību, vai sniedzis būtisku nepatiesu vai nepilnīgu informāciju.
17. VID Galvenā muitas pārvalde informē nodrošinājuma iesniedzēju un muitas iestādes par darbību apturēšanu ar vispārējā nodrošinājuma apliecību.
18. Ja tiek apturētas darbības ar vispārējā nodrošinājuma apliecību, nodrošinājuma iesniedzējs ir atbildīgs par muitas procedūru izpildi vai preču pagaidu uzglabāšanas pabeigšanu, kas uzsāktas ar šo vispārējā nodrošinājuma apliecību līdz tās darbības apturēšanai.
19. Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības anulēt vispārējā nodrošinājuma apliecību, ja:
19.1. nodrošinājuma iesniedzējs vai nodrošinātājs triju mēnešu laikā kopš darbību ar vispārējā nodrošinājuma apliecību apturēšanas nav novērsis apturēšanas iemeslus;
19.2. nodrošinājuma iesniedzējs nav iesniedzis kārtības 31.punktā minēto pārskatu vai iesniegtajā pārskatā sniedzis nepatiesas vai nepilnīgas ziņas;
19.3. saņemta informācija, ka Valsts ieņēmumu dienesta pilnvarotajām amatpersonām netiek nodrošināta iespēja deklarētajā darba laikā piekļūt ar akcīzes nodokli apliekamo preču uzglabāšanas, ražošanas, apstrādes, pārstrādes vai sajaukšanas vietām un dokumentācijai;
19.4. no VID teritoriālās iestādes, kurā nodrošinājuma iesniedzējs reģistrēts kā nodokļu maksātājs, saņemta informācija, ka nodrošinājuma iesniedzējs nav samaksājis naudas sodu, kas uzlikts par Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumu Nr.171 pārkāpumiem;
19.5. no VID teritoriālās iestādes, kurā nodrošinājuma iesniedzējs reģistrēts kā nodokļu maksātājs, saņemta informācija, ka nodrošinājuma iesniedzējam izveidojies parāds valsts budžetā (izņemot gadījumu, ja attiecīgo maksājumu termiņi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pagarināti un nodrošinājuma iesniedzējs nodokļa parāda saistības pilda);
19.6. nodrošinājuma iesniedzējam izveidojies muitas parāds vai citu nodokļu parāds, ko saskaņā ar normatīvajiem aktiem administrē muitas iestādes un kas nav nomaksāti normatīvajos aktos muitas lietās noteiktajos termiņos;
19.7. saņemta informācija, ka nodrošinājuma iesniedzējs pārkāpis prasības, kas noteiktas Ministru kabineta 2004.gada 25.marta noteikumos Nr.171.
20. Valsts ieņēmumu dienests anulē vispārējā nodrošinājuma apliecību, ja:
20.1. nodrošinājuma iesniedzējs vai nodrošinātājs Valsts ieņēmumu dienestam sniedzis nepatiesu informāciju;
20.2. nodrošinājuma iesniedzējs vai nodrošinātājs ir atzīts par maksātnespējīgu;
20.3. saņemta informācija, ka tiek traucētas valsts institūciju amatpersonas, pildot viņu pienākumus nodrošinājumu uzraudzības jomā;
20.4. saņemta informācija, ka nodrošinājuma iesniedzējs pēc atkārtota uzaicinājuma nav ieradies Valsts ieņēmumu dienestā;
20.5. nodrošinājuma iesniedzējs iesniedzis iesniegumu par vispārējā nodrošinājuma apliecības anulēšanu.
21. VID Galvenā muitas pārvalde informē nodrošinājuma iesniedzēju, nodrošinātāju un muitas iestādes par vispārējā nodrošinājuma apliecības anulēšanu.
22. Ja VID Galvenā muitas pārvalde anulē izsniegto atļauju izmantot vispārējā nodrošinājuma apliecību, nodrošinājuma iesniedzējs ir atbildīgs par muitas procedūru izpildi un preču pagaidu uzglabāšanas pabeigšanu, kas uzsāktas pirms vispārējā nodrošinājuma apliecības anulēšanas.
23. Vispārējā nodrošinājuma apliecība visu to darbības laiku atrodas pie nodrošinājuma iesniedzēja.
24. Ja Valsts ieņēmumu dienests anulē vispārējā nodrošinājuma apliecību, nodrošinājuma iesniedzējs divu darbdienu laikā nodod visas vispārējā nodrošinājuma apliecības VID Galvenajā muitas pārvaldē.
25. Nodrošinājuma iesniedzējs nekavējoties informē VID Galveno muitas pārvaldi par nozaudētu vai nozagtu vispārējā nodrošinājuma apliecību. Nodrošinājuma iesniedzējs ir atbildīgs par preču pagaidu uzglabāšanas vai muitas procedūru izpildi, kas uzsāktas ar nozagto vai nozaudēto vispārējā nodrošinājuma apliecību.
26. VID Galvenā muitas pārvalde informē muitas iestādes par nozagtajām vai nozaudētajām vispārējā nodrošinājuma apliecībām.
27. Nodrošinājuma iesniedzējs pēc VID Galvenās muitas pārvaldes pieprasījuma sniedz visu nepieciešamo informāciju par katru darījumu, kas veikts, izmantojot izsniegto vispārējo nodrošinājumu, un iespējamo nodokļa maksājuma atbilstību nodrošinājuma apmēram.
28. Nodrošinājuma iesniedzējs uzskaita iespējamo akcīzes nodokļa maksājumu, reģistrējot katru darījumu, kuru veic, izmantojot vispārējo nodrošinājumu.
29. Kopējais iespējamais nodokļa maksājums par akcīzes precēm, kurām vienlaikus tiek piemērota preču pagaidu uzglabāšana vai kāda no muitas procedūrām, nedrīkst pārsniegt iesniegtā vispārējā nodrošinājuma summu.
30. Ja iespējamais nodokļa maksājums pārsniedz iesniegtā vispārējā nodrošinājuma summu, nodrošinājuma iesniedzējs piecu darbdienu laikā palielina vispārējā nodrošinājuma summu.
31. Nodrošinājuma iesniedzējs katru mēnesi līdz 15.datumam iesniedz VID Galvenajā muitas pārvaldē pārskatu par vispārējā nodrošinājuma izmantošanu iepriekšējā kalendāra mēnesī.
32. Vispārējais nodrošinājums zaudē spēku un tiek dzēsts, ja:
32.1. beidzies vispārējā nodrošinājuma derīguma termiņš;
32.2. saņemts nodrošinātāja paziņojums par kredītiestādes galvojuma atsaukšanu vai saistību izpildes apdrošināšanas polises anulēšanu.
33. Ja vispārējais nodrošinājums zaudē spēku, nodrošinājuma iesniedzējs piecu darba dienu laikā vispārējā nodrošinājuma apliecību nodod VID Galvenajā muitas pārvaldē nodrošinājuma dzēšanai. Nodrošinājuma iesniedzējs ir atbildīgs par preču pagaidu uzglabāšanas vai muitas procedūru izpildi, kas uzsāktas ar dzēsto vispārējo nodrošinājuma apliecību.
34. Vispārējā nodrošinājuma apliecības numurā "LVtcuuunnnk" norāda:
34.1. nodrošinājuma iesniedzēja tipu;
34.2. nodrošinājuma apliecības tipu;
34.3. VID piešķirto reģistrācijas numuru;
34.4. dokumenta numuru pēc kārtas konkrētajam uzņēmumam;
34.5. kontrolciparu, piemēram, Nr.LV13009900017, Nr.LV41000400045.
35. Akcīzes nodokļa nodrošinājuma iesniedzēja tipu (nodrošinājuma apliecības trešais simbols "t") raksturo cipari:
35.1. "1" - nodrošinājums akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai;
35.2. "4" - nodrošinājums akcīzes preču importētāja darbībai;
35.3. "6" - nodrošinājums citai personai.
36. Akcīzes nodokļa nodrošinājuma apliecības tipu (nodrošinājuma apliecības ceturtais simbols "c") raksturo cipari:
36.1."1"- akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecība alkoholiskajiem dzērieniem;
36.2. "2" - akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecība alum;
36.3. "3" - akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecība tabakas izstrādājumiem;
36.4. "4" - akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apliecība naftas produktiem.
37. Ja vispārējo nodrošinājumu piemēro muitas procedūras nodrošināšanai, tad (VAD) 44.ailē "Papildu informācija/Iesniegtie dokumenti/Pilnvaras un atļaujas" ieraksta pavaddokumenta kārtas numuru - "Nr.460" un vispārējā nodrošinājuma apliecības numuru.
38. Vispārējā nodrošinājuma apliecības, kas izsniegtas preču pagaidu uzglabāšanai vai preču muitošanai līdz 2004.gada 1.novembrim, paliek spēkā līdz tajās minētā derīguma termiņa beigām.