Ministru kabineta noteikumi Nr.863
Rīgā 2004.gada 19.oktobrī (prot. Nr.60 36.§)
Sociālo pakalpojumu pārvaldes nolikums
Izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmo daļu
I. Vispārīgais jautājums
1. Sociālo pakalpojumu pārvalde (turpmāk - pārvalde) ir labklājības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas piedalās valsts politikas īstenošanā sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā.
II. Pārvaldes funkcijas, uzdevumi un tiesības
2. Pārvaldei ir šādas funkcijas:
2.1. veikt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktās funkcijas;
2.2. administrēt sociālo pakalpojumu sniegšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus, kontrolēt, kā šos līdzekļus izlieto sociālo pakalpojumu sniedzēji;
2.3. sniegt informatīvo un metodisko palīdzību sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniedzējiem.
3. Pārvalde veic šādus uzdevumus:
3.1. plāno pārvaldes funkciju izpildei nepieciešamos finanšu līdzekļus un sagatavo ikgadējo valsts sociālo pakalpojumu budžeta līdzekļu pieprasījuma projektu;
3.2. kontrolē konkrētiem mērķiem pārskaitīto valsts budžeta līdzekļu izmantošanu institūcijās, kas sniedz sociālos pakalpojumus;
3.3. sagatavo un iesniedz Labklājības ministrijā priekšlikumus par normatīvo aktu izstrādi un pilnveidošanu sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā;
3.4. izveido un aktualizē sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistru;
3.5. vāc, apkopo un analizē sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības politikas pārraudzībai un novērtēšanai nepieciešamos datus, kā arī izveido, aktualizē un uztur attiecīgās datu bāzes;
3.6. nodrošina šo noteikumu 3.5.apakšpunktā minētajās datu bāzēs apkopotās informācijas pieejamību valsts un pašvaldību institūcijām;
3.7. pieņem lēmumus par valsts finansēto sociālo pakalpojumu piešķiršanu;
3.8. izskata fizisko un juridisko personu sūdzības, iesniegumus un priekšlikumus par sniegto sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības kvalitāti un klienta tiesībām un sniedz attiecīgas atbildes;
3.9. sniedz fiziskajām un juridiskajām personām informāciju un konsultācijas sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jautājumos, kā arī informē sabiedrību par valsts finansētajiem sociālajiem pakalpojumiem un to saņemšanas kārtību;
3.10. piedalās valsts investīciju programmas projektu izvērtēšanā sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā un pārrauga to īstenošanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
3.11. nodrošina pārvaldei deleģēto uzdevumu izpildi no Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem finansējamo pasākumu īstenošanā;
3.12. nodrošina pārvaldes rīcībā esošo personas datu un citas informācijas aizsardzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
4. Pārvaldei ir šādas tiesības:
4.1. kontrolēt valsts un Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļu izlietošanas likumību, izmaksāšanas procesu un izmaksas pamatotību, pieņemt lēmumu par attiecīgo līdzekļu izmaksas pārtraukšanu strīdu gadījumos, kā arī ierosināt nelikumīgi izlietoto līdzekļu atmaksāšanu;
4.2. sniegt maksas pakalpojumus sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā;
4.3. normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldību institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām pārvaldes uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
4.4. pēc savas iniciatīvas vai izskatot sūdzības, pārbaudīt telpas, kurās tiek sniegti sociālie pakalpojumi, un pieprasīt no sociālo pakalpojumu sniedzējiem ziņas par tiem noteikto prasību izpildi, kā arī aptaujāt klientus par saņemto sociālo pakalpojumu kvalitāti;
4.5. piemērot sociālo pakalpojumu sniedzējiem administratīvos sodus atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksam, ja konstatēti sociālo pakalpojumu kvalitātes pārkāpumi vai sociālo pakalpojumu sniedzējs neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;
4.6. pieprasīt sociālo pakalpojumu sniedzējiem novērst konstatētos trūkumus;
4.7. izdot administratīvos aktus saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē administratīvo procesu;
4.8. sadarboties ar valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un citām personām, lai nodrošinātu pārvaldei noteikto funkciju un uzdevumu izpildi.
III. Pārvaldes struktūra
5. Pārvaldes darbu vada pārvaldes direktors. Pārvaldes direktoru pieņem darbā un atbrīvo no darba labklājības ministrs.
6. Pārvaldes direktors pilda Valsts pārvaldes iekārtas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktās tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas.
7. Pārvaldes direktoram ir vietnieki.
8. Pārvaldei ir struktūrvienības. Struktūrvienības vada struktūrvienību vadītāji. Pārvaldes struktūrvienības un to uzdevumus nosaka pārvaldes reglamentā.
IV. Pārvaldes darbības tiesiskuma nodrošināšanas mehānisms un pārskati par pārvaldes darbību
9. Pārvaldes darbības tiesiskumu nodrošina pārvaldes direktors. Pārvaldes direktors ir atbildīgs par iekšējās kontroles sistēmas un pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
10. Pārvaldes direktoram ir tiesības atcelt pārvaldes amatpersonu lēmumus.
11. Pārvaldes darbinieku izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot pārvaldes direktoram attiecīgu iesniegumu. Pārvaldes direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
12. Pārvaldes direktora izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības ministrijā. Labklājības ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
13. Pārvalde ne retāk kā reizi gadā sniedz Labklājības ministrijai pārskatu par savu darbību un budžeta līdzekļu izlietojumu, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo publisko gada pārskatu.
14. Labklājības ministram ir tiesības jebkurā laikā pieprasīt pārskatu par pārvaldes darbību.
Ministru prezidents I.Emsis
Labklājības ministre D.Staķe
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 4.novembri.