1. Iepirkumu uzraudzības birojs (turpmāk — birojs) ir Finanšu ministrijas pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde.
4. Birojam ir šādas funkcijas:
4.1. uzraudzīt pasūtītāju, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, publisko partneru un publisko partneru pārstāvju veikto iepirkuma procedūru un koncesijas procedūru atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;
4.2. sniegt metodisko atbalstu iepirkuma procedūru organizēšanā;
4.3. veikt citas funkcijas, kas noteiktas iepirkuma procedūru un koncesijas procedūru reglamentējošos ārējos normatīvajos aktos.
(Grozīts ar MK 06.10.2009. noteikumiem Nr.1150)
5. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, birojs veic uzdevumus, kas noteikti iepirkuma procedūru un koncesijas procedūru reglamentējošos ārējos normatīvajos aktos, kā arī:
5.1. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos nodrošina pasūtītāju, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, publisko partneru un publisko partneru pārstāvju paziņojumu par iepirkumiem un koncesijām pārbaudi un ievieto tos biroja mājaslapā internetā;
5.2. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos nodrošina paziņojumu par iepirkumiem un koncesijām publicēšanu oficiālajā izdevumā “Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis”;
5.3. izskata iesniegumus par iepirkuma procedūras un koncesijas procedūras apstrīdēšanu;
5.3.1 izskata administratīvo pārkāpumu lietas publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības jomā un piemēro administratīvos sodus;
5.4. izvērtē tādu iepirkuma procedūru tiesiskumu, ko veic pasūtītāji un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, un sniedz attiecīgus atzinumus;
5.5. apkopo un sniedz statistisko informāciju par iepirkumiem un koncesijām valstī, kā arī sagatavo attiecīgus pārskatus;
5.6. nodrošina iepirkuma procedūru organizēšanas metodisko norādījumu un skaidrojumu izstrādi un ievietošanu biroja mājas lapā internetā;
5.7. Finanšu ministrijas uzdevumā sagatavo priekšlikumus par pasākumiem, kas veicami biroja kompetencē esošajās darbības jomās, kā arī par normatīvo aktu projektu izstrādi;
5.8. pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma sniedz atzinumus par citu institūciju sagatavotajiem politikas plānošanas dokumentu un normatīvo aktu projektiem biroja kompetencē esošajos jautājumos;
5.9. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sadarbojas ar citām valsts pārvaldes iestādēm;
5.10. veic citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
(Grozīts ar MK 06.10.2009. noteikumiem Nr.1150; MK 16.07.2013. noteikumiem Nr.401)
6. Birojam ir šādas tiesības:
6.1. ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un bez maksas saņemt no pasūtītājiem, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, publiskajiem partneriem, publisko partneru pārstāvjiem un citām personām biroja uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
6.2. sadarboties ar ārvalstu institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un ekspertiem;
6.3. tiesības, kas noteiktas iepirkuma procedūru un koncesijas procedūru reglamentējošos ārējos normatīvajos aktos.
(Grozīts ar MK 06.10.2009. noteikumiem Nr.1150)
7. Birojs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā valsts vārdā veic privāttiesiskus darījumus, kas nepieciešami biroja darbības nodrošināšanai.
9. Biroja vadītājs var iecelt vienu vai vairākus vietniekus. Biroja vadītāja vietnieku kompetenci nosaka biroja vadītājs.
10. Biroja vadītāja prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda biroja vadītāja pilnvarots biroja vadītāja vietnieks vai cita pilnvarota amatpersona.
(Grozīts ar MK 06.10.2009. noteikumiem Nr.1150)
11. Biroja vadītājs:
11.1. pārstāv biroju bez īpaša pilnvarojuma;
11.2. rīkojas ar birojam piešķirtajiem finanšu līdzekļiem;
11.3. pēc saskaņošanas ar Finanšu ministriju apstiprina biroja reglamentu;
11.4. izdod iekšējos normatīvos aktus;
11.5. apstiprina amatu sarakstu un amatu aprakstus;
11.6. ieceļ amatā un atbrīvo no amata biroja amatpersonas, kā arī pieņem darbā un atlaiž no darba biroja darbiniekus;
11.7. nodrošina darbinieku kvalifikācijas celšanu;
11.8. nodrošina informācijas pieejamību sabiedrībai;
11.9. sagatavo pārskatu par budžeta līdzekļu izlietojumu;
11.10. nodrošina gada publiskā pārskata sagatavošanu;
11.11. regulāri sniedz finanšu ministram vai Finanšu ministrijas atbildīgajai amatpersonai pārskatu par biroja darbu;
11.12. atbild par biroja darbu;
11.13. veic citas Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas.
12. Biroja struktūrvienības ir daļas, departamenti un to nodaļas.
(Grozīts ar MK 16.07.2013. noteikumiem Nr.401)
15. Biroja darbības tiesiskumu nodrošina biroja vadītājs. Biroja vadītājs ir atbildīgs par iestādes iekšējās kontroles un pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
17. Ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos birojs izdod administratīvos aktus. Biroja izdotos administratīvos aktus un darbinieku faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt Finanšu ministrijā, izņemot šo noteikumu 18., 19., 19.1 un 19.2 punktā noteiktos gadījumus.
(Grozīts ar MK 06.10.2009. noteikumiem Nr.1150; MK 16.07.2013. noteikumiem Nr.401)
18. Ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos birojs ir iestāde, kur var apstrīdēt pasūtītāju izdotos administratīvos aktus. Biroja pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
19. Ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos birojs izskata sūdzības par sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju darbību attiecībā uz iepirkuma procedūru tiesiskumu. Biroja pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
19.1 Ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos birojs ir iestāde, kur var apstrīdēt publisko partneru pārstāvju izdotos administratīvos aktus. Biroja pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
(MK 06.10.2009. noteikumu Nr.1150 redakcijā)
19.2 Ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos birojs ir iestāde, kas izskata administratīvo pārkāpumu lietas un piemēro administratīvos sodus. Biroja amatpersonu pieņemtos lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu biroja vadītājam. Biroja vadītāja pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā.
(MK 16.07.2013. noteikumu Nr.401 redakcijā)
21. Birojs ne retāk kā reizi gadā sniedz finanšu ministram pārskatu par biroja funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu.