Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

 

Konkurences padomes lēmums Nr.59

Rīgā 2004.gada 15.septembrī (prot. Nr.50, 6.§)

Par lietas neierosināšanu

Par biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" 06.09.2004. iesniegumu Nr.35 "Par izsludināto asfaltbetona ražošanas ierīču izsoli un izsoles noteikumiem"

Konkurences padome 06.09.2004. saņēma biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" 06.09.2004. iesniegumu Nr.35 (turpmāk - Iesniegums) par SIA "Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums" izsludināto izsoli ar augšupejošu soli par kustamās mantas kopības - asfaltbetona ražošanas ierīču, iekārtu un ceļu maisījuma noklāšanas tehniku.

Izvērtējot Iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

Iesniegumā norādīts, ka izsoles noteikumos ir mākslīgi samazināts pretendentu loks, jo noteikumu 17.punktā iekļauto prasību - pieredze asfaltbetona maisījuma ražošanā 10 gadi un 2003.gada apgrozījums ne mazāks kā 30 milj. EUR - Latvijā faktiski nespēj izpildīt neviens šīs sfēras uzņēmums. Tāpat iesniedzējs norāda uz Iesniegumā ietverto nesaprotamo kritēriju, ka tīrajai uzņēmuma peļņai 2003.gadā ir jābūt 5% no neto apgrozījuma. Iesniegumā ir secināts, ka pārkāpts Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 5.punkts, kā arī 11.panta pirmās daļas 7.punkts, apgrūtinot citiem tirgus dalībniekiem iekļūšanu asfalta ražošanas tirgū Latgales ģeogrāfiskajā teritorijā.

Iesniedzējs ir norādījis uz izsoles noteikumu 16.punkta 5.apakšpunktu, saskaņā ar kuru izsoles uzvarētājam bez konkursa tiks piešķirtas tiesības četrus gadus veikt Daugavpils pilsētas ielu un ceļu remontu, tādējādi samazinot konkurences iespējas.

Iesniegumā tāpat norādīts arī uz Konkurences likuma 18.panta otrās daļas pārkāpumu, likuma "Par iepirkumu valsts un pašvaldību vajadzībām", "Par valsts un pašvaldības finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" iespējamiem pārkāpumiem. Iesniegums iesniegts arī Iepirkumu uzraudzības birojā.

Iesniedzējs ir lūdzis ierosināt lietu par Konkurences likuma pārkāpumiem, pieņemt lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu un uzlikt par pienākumu novērst Konkurences likuma pārkāpumus.

Konkurences padome norāda, ka Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 5.punktā noteiktais vienošanās aizliegums attiecas uz gadījumiem, kad konkursa dalībnieki savstarpēji vienojušies (saskaņojuši darbības) par dalības noteikumiem vienā vai vairākos konkursos, tādējādi kavējot, ierobežojot vai deformējot konkurenci. Šāda situācija vienošanās dalībniekiem rada netraucētu iespēju noteikt augstākas cenas piedāvātajai precei (pakalpojumam), nekā tās varētu būt brīvas konkurences apstākļos.

SIA "Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums" izsludinātā izsole ir uzskatāma par piedāvājumu citiem tirgus dalībniekiem piedalīties konkursā par preces pirkšanu. Tikai preces īpašnieka (pārdevēja) tiesībās atbilstoši LR Civillikumam ir noteikt rīkot vai nerīkot izsoli, kādus izsoles noteikumus noteikt un ar ko noslēgt pirkuma-pārdevuma darījumu par preces pārdošanu. Taču, ja preces pārdevējs ir citu speciālo normatīvo aktu subjekts, kuri tam jāievēro, veicot šādas darbības, tad šo normatīvo aktu iespējamo pārkāpumu izvērtēšana ir normatīvajos aktos noteiktās iestādes kompetencē. Pastāvot iespējamam likuma "Par valsts vai pašvaldību mantas iespējamo izšķērdēšanu" pārkāpumam, Konkurences padome norāda, ka šāda iespējamā pārkāpuma izvērtēšana ir Valsts kontroles kompetencē.

Konkurences padome, izvērtējot izsoles noteikumu 16.punkta 5.apakšpunktā ietverto noteikumu, saskaņā ar kuru izsoles uzvarētājam bez konkursa tiks piešķirtas tiesības četrus gadus veikt Daugavpils pilsētas ielu un ceļu remontu, konstatē, ka tas nesatur Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā minētās aizliegtās vienošanās pazīmes, jo pircējs (SIA "Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums") preci iepērk savām vajadzībām, neveicot tās tālākpārdošanu, un uzskatāms par galapatērētāju attiecīgajai precei. Pastāvot iespējai, ka ar šādām darbībām netiek ievēroti normatīvie akti, kas regulē valsts un pašvaldību uzņēmumu iepirkuma kārtību, minēto darbību izvērtēšana ir Iepirkumu uzraudzības biroja kompetencē.

Konkurences padome konstatē, ka Iesniegumā minētie fakti nesatur informāciju par iespējamiem Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 7.punkta un 18.panta otrās daļas pārkāpumiem SIA "Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums" un citu tirgus dalībnieku darbībās.

Atbilstoši Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktam par tirgus dalībnieku apvienošanos ir uzskatāma tāda situācija, kad tiek iegūti tirgus dalībnieka aktīvi, t.i., manta (nekustama, kustama, tiesības), kas iepriekš izmantota komercdarbībā un rada iespēju tirgus dalībniekam palielināt tirgus daļu konkrētajā tirgū. Darījums par minēto ierīču pārdošanu, ko noslēgtu SIA "Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums" un konkursa uzvarētājs, dod pamatu mantas iegūšanu no pircēja puses uzskatīt par apvienošanos.

Pastāvot situācijai, ka apvienošanās atbilst Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteiktajiem kritērijiem, tirgus dalībniekam ir pienākums iesniegt ziņojumu Ministru kabineta 2003.gada 20.janvāra noteikumos Nr.22 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" noteiktajā kārtībā.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 11.panta pirmās daļas 5.punktu un 23.panta trešo daļu, Konkurences padome

nolēma:

Neierosināt lietu uz biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" 06.09.2004. iesnieguma Nr.35 "Par izsludināto asfaltbetona ražošanas ierīču izsoli un izsoles noteikumiem" pamata.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. T.Jefremova