Ministru kabineta rīkojums Nr.594
Rīgā 2004.gada 31.augustā (prot. Nr.51 2.§)
Par Attīstības sadarbības politikas plānu 2005.gadam
1. Apstiprināt Attīstības sadarbības politikas plānu 2005.gadam (turpmāk - plāns).
2. Noteikt Ārlietu ministriju
par atbildīgo institūciju plāna izpildē.
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
plāna īstenošanai izskatīt kopā ar visu ministriju budžeta
prioritāšu pieteikumiem 2005.gada valsts budžeta veidošanas
procesā.
4. Ārlietu ministrijai līdz 2006.gada 1.aprīlim iesniegt
Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par plāna izpildi saskaņā
ar Ministru kabineta 2003.gada 19.februāra rīkojuma Nr.107 "Par
Latvijas Republikas Attīstības sadarbības politikas
pamatno-stādnēm" 3.3.apakšpunktu.
Ministru prezidents I.Emsis
Ārlietu ministrs A.Pabriks
(Ministru
kabineta
2004.gada 31.augusta rīkojums Nr.594)
Attīstības sadarbības politikas plāna 2005.gadam kopsavilkums
Kopš Latvija pirms 12 gadiem
aizsāka pāreju uz tirgus ekonomiku, ir uzkrāta unikāla pieredze,
kas uzskatāma par Latvijas priekšrocību salīdzinājumā ar
līdzšinējām donorvalstīm, kurām šādas pārejas procesa pieredzes
nav. Jau šobrīd Latvija ir uzsākusi savas bagātīgās pieredzes
nodošanu tuvākām un tālākām valstīm. Latvijas ekspertu palīdzība
līdz šim ir sniegta pensiju reformas un sociālās aizsardzības
sistēmas jomā, pašvaldību finanšu sistēmas jautājumos, dabas
aizsardzības jomā, muitas, informācijas tehnoloģiju izmantošanas
un vadības sistēmu, kā arī enerģētikas un transporta statistikas
jautājumos. Plānojot tālāko attīstības sadarbību, jāievēro, ka
Latvijas pārejas perioda pieredze ir svarīga tām valstīm, kuras
atpaliek no mums reformu procesa virzībā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 19.februāra rīkojumu
Nr.107 "Par Latvijas Republikas Attīstības sadarbības politikas
pamatnostādnēm" ir noteikti šādi rīcības virzieni Attīstības
sadarbības politikas mērķu un rezultātu sasniegšanai:
1) Latvijas dalība Eiropas Savienības attīstības politikā;
2) divpusēja sadarbība ar attīstības valstīm, kā arī ar
valstīm, kuras atrodas pārejas periodā no plānveida ekonomikas uz
brīvā tirgus ekonomiku;
3) sadarbība ar trešajām valstīm - aktīvām attīstības
politikas īstenotājām;
4) dalība starptautisko organizāciju pasākumos, kā arī
programmu un politikas īstenošanā, sadarbība humānās palīdzības
programmu īstenošanā;
5) publiskās informācijas kampaņas un informatīvi pasākumi
par attīstības sadarbības politikas mērķiem un prioritātēm.
Latvijas dalība Eiropas Savienības attīstības politikā -
Latvijas prioritāšu un interešu pārstāvība Eiropas Savienības
Ministru Padomes darba grupās un komitejās šobrīd tiek organizēta
saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 3.jūnija noteikumiem
Nr.286 "Pagaidu kārtība, kādā tiek koordinēta Latvijas nacionālo
pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrāde, apstiprināšana
un pārstāvēšana" un par katru aktuālo jautājumu tiek sagatavotas
attiecīgas pozīcijas. Minētās pozīcijas apstiprina Ministru
kabinets.
Līdz divpusējās politikas izveidošanai un specifisku Latvijas
interešu definēšanai nav iespējams izstrādāt un realizēt noteiktu
politiku attīstības sadarbības jautājumos starptautiskajās
organizācijās un to programmās, kā arī pilnā apjomā īstenot
dalību Eiropas Savienības attīstības politikā.
Tādēļ Attīstības sadarbības politikas plāns 2005.gadam (turpmāk -
plāns) par prioritāti izvirza divpusējās un trīspusējās
sadarbības projektu uzsākšanu, kā arī publiskas informācijas
sniegšanu par attīstības sadarbības politikas mērķiem,
prioritātēm un Latvijas rīcību iedzīvotāju pilsoniskās apziņas un
atbalsta veidošanā attīstības sadarbības politikas veiksmīgai
īstenošanai.
Attīstības sadarbības politika ir jauna koncepcija gan valsts
pārvaldei, gan sabiedrībai kopumā, tādēļ 2005.gadā un tuvākajos
gados papildus pamatnostādnēs noteiktajiem rīcības virzieniem
liels atbalsts tiks sniegts pētniecības darbam par Latvijas
palīdzības potenciālajām saņēmējvalstīm, kā arī normatīvi
tiesiskās bāzes un administratīvās spējas attīstīšanai.
Palīdzība krīzes situācijās un humānā palīdzība nav pieskaitāma
divpusējās attīstības sadarbības prioritātēm 2005.gadā.
Plāns ir pirmais solis, uzsākot divpusējo attīstības sadarbības
projektu programmu. Minētās programmas mērķis - nodrošināt, lai
pārskatāmā periodā Latvija ? Eiropas Savienības dalībvalsts ?
izpildītu saistības, kas ietvertas Eiropas Savienības Barselonas
Padomes deklarācijā, - palielināt finansējumu attīstības
sadarbības mērķiem, vienlaikus izpildot Latvijas saistības -
nodrošināt, lai Latvijas attīstības sadarbības politika un
Eiropas Savienības un tās dalībvalstu sniegtā palīdzība abpusēji
papildinātu viena otru.
Plāns ir izstrādāts prioritārajam reģionam (tas noteikts ar
Ministru kabineta 2003.gada 19.februārī apstiprinātajām
pamatnostādnēm) - NVS un Balkānu valstīm, par prioritārām
izvirzot Gruziju, Moldovu, Ukrainu un Uzbekistānu, ņemot vērā
līdz šim izveidojušos kontaktus, attiecīgo valstu ārpolitisko
virzību, Latvijas vēstniecību esību šajās valstīs un citus
aspektus. Latvijas interesēs ir veicināt sadarbību arī ar
Baltkrieviju, tomēr šobrīd tā var notikt tikai atsevišķās
nozarēs, piemēram, demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības
veicināšanā, kravu transporta jomā un vides aizsardzībā. Būtisks
elements plāna izstrādē ir Eiropas Savienības Jauno kaimiņu
politika, kas daļēji aptver šo Latvijai prioritāro reģionu
(Ukrainu, Moldovu, Gruziju un Baltkrieviju).
Ārlietu ministrs A.Pabriks