Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumus Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi".
Ministru kabineta noteikumi Nr.537

Rīgā 2004.gada 15.jūnijā (prot. Nr.37 17.§)
Kārtība, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Kopienas, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā
Izdoti saskaņā ar likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem4.panta otro daļu

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā uzņēmuma (likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem” subjekta) finanšu pārskatos atspoguļojama no valsts, pašvaldībām, ārvalstīm, Eiropas Kopienas, citām starptautiskajām organizācijām un institūcijām saņemtā finanšu palīdzība un citā veidā saņemtais finansiālais atbalsts, kā arī no fiziskajām un juridiskajām personām saņemtie ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā.

2. Noteikumi neattiecas uz valsts vai pašvaldību ieguldījumiem uzņēmuma pamatkapitālā (arī tad, ja tie veikti saistībā ar valsts un pašvaldību investīciju projektiem infrastruktūras attīstībai).

3. Finanšu pārskatos atspoguļo jebkuru no valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Kopienas, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas līdzekļiem uzņēmumam sniegtu finansiālo atbalstu, kas izpaužas kā ekonomisko labumu sniegšana tieši šim konkrētajam uzņēmumam par to, ka tas pagātnē ievērojis vai nākotnē ievēros noteiktus nosacījumus, kas attiecas uz tā saimniecisko darbību, vai tādēļ, ka šis uzņēmums atbilst noteiktiem kritērijiem.

4. Noteikumus nepiemēro, ja:

4.1. valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Kopienas, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas sniegtie ekonomiskie labumi (turpmāk — ekonomiskie labumi) uz konkrēto uzņēmumu attiecas tikai netieši (piemēram, valsts vai pašvaldību līdzekļu ieguldījums reģiona infrastruktūrā nav uzskatāms par finansiālā atbalsta sniegšanu konkrētam uzņēmumam, ja attiecīgie infrastruktūras objekti ir publiskajā lietošanā un nav konkrētā uzņēmuma īpašums, turklāt ieguldījums reģiona infrastruktūrā nav veikts šī konkrētā uzņēmuma interesēs);

4.2. ekonomiskie labumi saņemti saistībā ar konkrētā uzņēmuma parastajiem saimnieciskajiem darījumiem un gūti, ievērojot komerciālos principus (piemēram, preču pārdošana, pakalpojumu sniegšana vai būvdarbu veikšana valsts vai pašvaldības vajadzībām, ievērojot likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” prasības, nav uzskatāma par finansiālā atbalsta sniegšanu uzņēmumam);

4.3. saņemtos ekonomiskos labumus uzņēmuma grāmatvedībā nav iespējams ticami novērtēt (piemēram, bez atlīdzības saņemtās valsts vai pašvaldības iestādes konsultācijas saistībā ar uzņēmuma saimniecisko darbību).

5. No valsts vai pašvaldības budžeta tiešā naudas maksājuma veidā saņemto finanšu palīdzību — subsīdiju izdevumu (zaudējumu) segšanai vai dotāciju noteiktu valsts vai pašvaldības funkciju izpildes nodrošināšanai — un finansiālo atbalstu, kas izpaužas kā nodokļu (arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu) parādu vai citu uzņēmuma parādu valsts vai pašvaldības budžetam daļēja vai pilnīga norakstīšana, iekļauj ieņēmumos tajā pārskata gadā, kurā saņemta finanšu palīdzība vai finansiālais atbalsts.

6. No valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Kopienas, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas saņemtu finanšu palīdzību, kas izpaužas kā tiešais naudas maksājums, norāda bilances postenī “Nākamo periodu ieņēmumi” attiecīgi ilgtermiņa vai īstermiņa kreditoru sastāvā, ja saskaņā ar vismaz vienu no šīs finanšu palīdzības devēja noteiktajiem nosacījumiem:

6.1. nauda paredzēta ilgtermiņa ieguldījumu objekta iegādei, izveidošanai vai būvniecībai;

6.2. nauda tiks izlietota tikai nākamajā pārskata gadā (tā paredzēta noteiktu nākamā pārskata gada kārtējo izdevumu segšanai vai funkciju izpildes nodrošināšanai);

6.3. ja nosacījums netiks izpildīts, nauda nākamajos gados būs jāatmaksā.

7. Bilances postenī “Nākamo periodu ieņēmumi” norāda arī:

7.1. finansiālo atbalstu, kas izpaužas kā par valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Kopienas, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas finanšu palīdzības līdzekļiem izveidota ilgtermiņa ieguldījumu objekta ar ierobežotu lietošanas periodu nodošana uzņēmuma īpašumā bez atlīdzības vai tā pārdošana uzņēmumam par cenu, kas ir zemāka par šī objekta tirgus vērtību, — atbilstoši vērtībai, kas norādīta dokumentos par finansiālā atbalsta piešķiršanu vai īpašuma tiesību nodošanu, vai, ja uzņēmums izvēlējies finansiālā atbalsta veidā saņemto pamatlīdzekļu objektu vai ilgtermiņa finanšu ieguldījumu objektu novērtēt patiesajā vērtībā, — atbilstoši finansiālā atbalsta patiesajai vērtībai;

7.2. saskaņā ar apstiprināto finansēšanas kārtību no Eiropas Savienības struktūrfondiem piešķirto finanšu palīdzību, kas izpaužas kā izdevumu atmaksa pēc ilgtermiņa ieguldījumu objekta iegādes, izveidošanas vai būvniecības projekta pabeigšanas vai pakāpeniski ilgtermiņa projekta īstenošanas gaitā, — pamatojoties uz iesniegtajiem struktūrfondu līdzekļu atmaksas pieprasījumiem atbilstoši saņemtajām summām, izņemot šo noteikumu 11.punktā minēto gadījumu.

8. Uzņēmums var izvēlēties novērtēt finansiālā atbalsta veidā saņemtu pamatlīdzekļu objektu vai ilgtermiņa finanšu ieguldījumu objektu atbilstoši patiesajai vērtībai, ja:

8.1. minētā objekta vērtība, kas norādīta dokumentos par finansiālā atbalsta piešķiršanu vai īpašuma tiesību nodošanu, ir zemāka par tā patieso vērtību;

8.2. šī objekta vērtība minētajos dokumentos nav norādīta, bet patiesā vērtība ir zināma (to ir iespējams ticami noteikt).

9. Bilances postenī “Nākamo periodu ieņēmumi” norādīto saņemtās finanšu palīdzības vai citā veidā saņemtā finansiālā atbalsta summu iekļauj attiecīgo pārskata gadu ieņēmumos:

9.1. ja par finanšu palīdzības veidā saņemto naudu iegādātā, izveidotā vai uzbūvētā ilgtermiņa ieguldījumu objekta vai finansiālā atbalsta veidā saņemtā ilgtermiņa ieguldījumu objekta lietošanas periods ir ierobežots un:

9.1.1. ja saņemtā finanšu palīdzība vai citā veidā saņemtais finansiālais atbalsts pilnībā sedz minētā objekta vērtību, — atbilstoši to kārtējā gada nolietojuma un vērtības norakstījumu summām;

9.1.2. ja saņemtā finanšu palīdzība vai citā veidā saņemtais finansiālais atbalsts sedz tikai daļu no minētā objekta vērtības, — atbilstoši tām šā objekta kārtējā gada nolietojuma un vērtības norakstījumu summu daļām, kuras attiecas uz saņemto finanšu palīdzību vai finansiālo atbalstu;

9.2. saskaņā ar šīs summas izlietojumu kārtējā gada izdevumu segšanai vai funkciju izpildes nodrošināšanai gadījumos, ja nauda šiem mērķiem tika saņemta iepriekšējā pārskata gadā;

9.3. kad izpildīti nosacījumi, kuru neizpildes gadījumā nauda jāatmaksā, vai pakāpeniski minēto nosacījumu izpildes laikā.

10. Ja no finanšu palīdzības veidā saņemtās naudas iegādāts vai citādi finansiālā atbalsta veidā iegūts zemesgabals vai cits ilgtermiņa ieguldījumu objekts ar neierobežotu lietošanas periodu, šādu finansiālo atbalstu iekļauj tā pārskata gada ieņēmumos, kad attiecīgais ilgtermiņa ieguldījumu objekts pārdots, izņemot gadījumu, ja minēto ilgtermiņa ieguldījumu objektu iespējams tieši saistīt ar kādu citu ilgtermiņa ieguldījumu objektu, kura lietošanas periods ir ierobežots. Šādā gadījumā finansiālo atbalstu var iekļaut ieņēmumos pakāpeniski šā cita objekta paredzētajā lietošanas periodā.

11. Ja šo noteikumu 7.2.apakšpunktā minēto izdevumu atmaksu uzņēmums saņem:

11.1. nākamajā pārskata gadā pēc attiecīgā ilgtermiņa ieguldījumu objekta nolietojuma aprēķināšanas uzsākšanas vai vēlāk, uzņēmums saņemto summu sākotnēji norāda bilances postenī “Nākamo periodu ieņēmumi” un pēc tam sistemātiski iekļauj ieņēmumos šī objekta atlikušajā lietderīgās lietošanas periodā;

11.2. kad attiecīgā ilgtermiņa ieguldījumu objekta nolietojuma aprēķināšana jau ir pabeigta, saņemto summu iekļauj tā pārskata gada ieņēmumos, kad izdevumu atmaksa saņemta.

12. Pārskata gada ieņēmumos iekļautās summas norāda peļņas vai zaudējumu aprēķina postenī “Pārējie uzņēmuma saimnieciskās darbības ieņēmumi” vai citā ieņēmumu postenī, ja tas precīzāk atbilst saņemtā finansiālā atbalsta būtībai.

13. Ja nākamajos gados pēc saņemtās finanšu palīdzības vai citā veidā saņemtā finansiālā atbalsta iekļaušanas bilancē vai peļņas vai zaudējumu aprēķinā atklājies, ka nav izpildīts kāds no finansiālā atbalsta devēja noteiktajiem nosacījumiem un saņemtais finansiālais atbalsts pilnībā vai daļēji jāatmaksā, tad:

13.1. ja saņemtā finansiālā atbalsta summa pilnībā iekļauta attiecīgo pārskata gadu ieņēmumos, atmaksājamo finansiālā atbalsta summu noraksta tā pārskata gada izmaksās, kad kļuvis droši zināms, ka šī summa būs jāatmaksā;

13.2. ja saņemtā finansiālā atbalsta summa ietverta bilances postenī “Nākamo periodu ieņēmumi” un vēl nav pilnībā iekļauta attiecīgo pārskata gadu ieņēmumos, atmaksājamās finansiālā atbalsta summas norakstīšanai vispirms izlieto bilances posteņa “Nākamo periodu ieņēmumi” atlikumu, pārskata gada izmaksās iekļaujot tikai no šī posteņa atlikuma nesegto atmaksātās finansiālā atbalsta summas pārpalikumu.

14. Noteikumos noteikto kārtību attiecīgi piemēro ziedojumiem un dāvinājumiem naudā vai natūrā, kurus uzņēmums saņēmis no fiziskajām un juridiskajām personām.

15. Ja ziedojumā vai dāvinājumā saņemtas lietas, kuru vērtība nav norādīta ziedojuma vai dāvinājuma līgumā vai citā dokumentā, kas apliecina šo lietu ziedojumu vai dāvinājumu, un patiesā vērtība nav zināma (to nav iespējams ticami noteikt), attiecīgās lietas var uzskaitīt natūrā (bez novērtējuma naudas izteiksmē), ja ziedojuma vai dāvinājuma priekšmets ir:

15.1. lieta, kuras nozīme ir simboliska vai vērtība neliela un kura saņemta nekomerciālā nolūkā;

15.2. lietota kustamā manta, ja tās novērtēšanas izmaksas ir lielas salīdzinājumā ar šīs mantas varbūtējo tirgus cenu;

15.3. objekts, kuram likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” izpratnē varētu būt vēsturiska, zinātniska, mākslinieciska vai citāda kultūrvēsturiska vērtība;

15.4. savvaļas dzīvnieks Dzīvnieku aizsardzības likuma izpratnē, kas saņemts savvaļas dzīvnieku kolekcijas papildināšanai.

16. Ja dāvinājuma priekšmets ir apgrūtināts ar parādiem (piemēram, ja dāvinājuma priekšmets ir visa dāvinātāja manta un dāvinātājs nav samaksājis parādus, kuri viņam bijuši dāvināšanas laikā), tad tajā pārskata periodā, kad kļuvis zināms par šādu apgrūtinājumu, bilancē parādu summas apmērā iekļauj attiecīgu uzkrājumu vai kreditoru parādu posteni, bet peļņas vai zaudējumu aprēķinā norāda attiecīgas izmaksas.

17. Gada pārskata pielikumā sniedz informāciju par:

17.1. pārskata gadā saņemto finanšu palīdzību, tās summām un izlietošanas nosacījumiem;

17.2. iepriekšējos gados saņemto finanšu palīdzību, attiecībā uz kuru vēl nav izpildīti visi šīs finanšu palīdzības devēja noteiktie nosacījumi;

17.3. atmaksājamo saņemtā finansiālā atbalsta summu, ja pārskata gadā atklājies, ka nav izpildīts kāds no finansiālā atbalsta devēja noteiktajiem nosacījumiem;

17.4. pārskata gadā saņemto citu veidu finansiālo atbalstu (arī par valsts vai pašvaldības galvojumu kredīta saņemšanai, kredīta procentu likmju subsidēšanu, valsts vai pašvaldības ieguldījumu pamatkapitālā, nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu);

17.5. saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem, ja tas ir būtiski uzņēmuma aktīvu, saistību, finansiālā stāvokļa un peļņas vai zaudējumu novērtēšanai.

Ministru prezidents I.Emsis

Finanšu ministrs O.Spurdziņš
19.06.2004