Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

 

Konkurences padomes lēmums Nr.30

Rīgā 2004.gada 5.aprīlī (prot. Nr.21, 2.§)

Par Reklāmas likuma pārkāpumu

Par SIA "Lattelekom SIA" 10.03.2004. iesniegumu Nr.02-10/51

par a/s "Telekom Baltija" reklāmu interneta mājaslapā www baltia.net
Lieta Nr.229/04/09/4

Konkurences padome 15.03.2004. saņēma SIA "Lattelekom SIA" (turpmāk - Lattelekom) 10.03.2004. iesniegumu Nr.02-10/51 (turpmāk - Iesniegums) par a/s "Telekom Baltija" (turpmāk - Telekom Baltija) reklāmu interneta mājaslapā www.baltia.net (turpmāk - Reklāma).
Lattelekom Iesniegumā norāda, ka 07.01.2004. Konkurences padome lietā Nr.800/03/09/11 pieņēma lēmumu Nr.2 "Par Reklāmas likuma pārkāpumu", kurā konstatēts, ka Telekom Baltija, izplatot iedzīvotājiem un uzņēmumiem starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 reklāmu, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus un aizliedza Telekom Baltija turpmāk izplatīt starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 reklāmu lēmumā minētajā redakcijā.
Iesniegumā norādīts, ka pēc lēmuma pieņemšanas Lattelekom ir konstatējis, ka Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net tiek reklamēti starptautisko sarunu pakalpojumi, kurus fiksētā telekomunikāciju tīkla abonenti var saņemt, izmantojot operatora izvēles kodu 198. Lattelekom uzskata, ka, izplatot reklāmas materiālus ar tiešā pasta starpniecību, reklāmas materiālus personīgi saņēma aptuveni 100 000 klienti, bet, izmantojot internetu, ar šādu reklāmu iepazīstas krietni vairāk klientu, kas izmanto internetu darba vajadzībām un sadzīvē.
Lattelekom norāda, ka Konkurences padome ar lēmumu Nr.2 konstatēja, ka pakalpojumi, izmantojot kodu 198, ir pieejami tikai fiksēto tālruņu lietotājiem, un tas nozīmē, ka tabulā ievietotā atsauce "Pašreiz Jūs maksājat" attiecas uz Lattelekom pakalpojuma cenu. Par to liecina arī internetā rakstītais, ka "lai kļūtu par Telekom Baltija klientu un piereģistrētu fiksētā tālruņa numuru…". Lattelekom uzskata, ka Reklāmas tabulas iedaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādītās cenas klients var uztvert kā Lattelekom piedāvāto konkrēto starptautisko tālsarunu esošās cenas.
Lattelekom uzskata, ka apgalvojums "Pašreiz Jūs maksājat" ir maldinošs un nepatiess šādu iemeslu dēļ, jo Lattelekom saviem abonentiem piedāvā dažādas atlaides un tarifu plānus, piemēram:
1) tarifu plāna "Aktīvie tarifi" lietotāji par sarunām uz viņu izvēlētu valsti maksā Ls 0,19 par sarunas minūti ar PVN;
2) nedēļas nogalēs abonenti maksā no Ls 0,07 līdz Ls 0,17 par sarunas minūti ar PVN par sarunām ar valsti, uz kuru tiek rīkota akcija;
3) "Sociālo tarifu" abonenti, kuri maksā citus (paaugstinātus) sarunu tarifus un kuriem saskaņā ar šā tarifu izvēles plāna noteikumiem citu "operatoru izvēles" pakalpojums nav pieejams;
4) darba dienās no 20.00 līdz 07.00, ja starptautiskās sarunas ilgums ir lielāks par 4 minūtēm (240 sekundēm), par katru sarunas minūti, kas seko pēc ceturtās sarunas minūtes (sākot ar 241 sarunas sekundi), tiek piemērota 30% atlaide no spēkā esošā taupības tarifa (atlaide netiek piemērota tarifu plānu "Aktīvie tarifi" un "Darījumu zvani" abonentiem).
Lattelekom uzskata, ka ir nepatiess Telekom Baltija interneta mājaslapā paustais apgalvojums, ka Telekom Baltija dod iespēju abonentam "ietaupīt vairāk kā 50% uz starptautiskajiem sakariem", jo, kā to parāda Iesniegumam klāt iesniegtajā Pielikumā Nr.2 pievienotais pamata tarifa salīdzinājums, abonentam, veicot sarunas sestdienās, svētdienās un valsts svētku dienās, ietaupījums ir mazāks par Telekom Baltija minētajiem 50%. Turklāt, ja salīdzinājumos izmantotu Lattelekom piedāvātās atlaides un izvēles tarifu plānus, ietaupījums sanāktu vēl mazāks.
Iesniegumā norādīts, ka Telekom Baltija ir apzināti pārkāpusi Reklāmas likuma 8.p 3.p. (2); 10.p. 3.p., kā arī atkārtoti pārkāpusi 9.p.3.p. (4), kā arī Konkurences likuma 18.p. 2.p. (3).
Lattelekom lūdz Konkurences padomi izskatīt Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net ievietotās Reklāmas atbilstību Konkurences likuma, Reklāmas likuma u.c. normatīvo aktu prasībām, kā arī pieņemt attiecīgu lēmumu šajā lietā.
Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, 24.03.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.17., 5.§) pagarināt lietas Nr.229/04/09/4 izskatīšanas termiņu uz laiku līdz 2004.gada 5.aprīlim.
Konkurences padome 24.03.2004. pieņēma lēmumu Nr.25 (prot. Nr.17., 7.§) neierosināt lietu par Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 3.punktā noteiktā negodīgas konkurences aizlieguma iespējamo pārkāpumu Telekom Baltija darbībās, izplatot Reklāmu interneta mājaslapā www.baltia.net.
Konkurences padome, ņemot vērā Iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju

konstatēja:

Konkurences padome 07.01.2004. lēmumā Nr.2 (turpmāk - Lēmums) konstatēja, ka Telekom Baltija, izplatot starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 reklāmu, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus. Telekom Baltija izplatīja minēto reklāmu bukletu veidā ar tiešā pasta starpniecību, kā arī Elkor grupas veikalos.
Reklāmas bukletos bija ietverta informācija gan latviešu valodā, gan krievu valodā par Telekom Baltija piedāvātajiem starptautisko tālsarunu pakalpojumiem. Reklāmas bukleta augšējā daļā bija ietverts uzraksts "Uzkarsē līniju! 3x lētākas tālsarunas". Tālāk sekoja teksta daļa, kurā tika norādīts "Godātais klient! Akciju sabiedrība Telekom Baltija piedāvā starptautiskos pakalpojumus no fiksētajām tālruņu līnijām, izmantojot pieejas kodu 198." Tālāk tekstā bija ietverta šāda informācija: "Izmantojot pieejas kodu 198, starptautiskās tālsarunas ir pat trīsreiz lētākas! Lai kļūtu par Telekom Baltija klientu, Jums ir jāreģistrē savs fiksētais tālruņa numurs, ierakstot to līgumā. Telekom Baltija klientiem pilnībā saglabājas viņu noslēgtie līgumi par Lattelekom pakalpojumu izmantošanu. Aizpildiet, parakstiet un nosūtiet mums līguma pirmo eksemplāru (apmaksātas atbildes aploksne ir pievienota līgumam). Pēc tam, kad būsim saņēmuši Jūsu aizpildīto un parakstīto līguma eksemplāru, 24 stundu laikā varēsiet sākt izmantot Telekom Baltija pakalpojumus. Vienlaikus Jūsu abonenta kontā tiks ieskaitīta Telekom Baltija vienreizēja dāvana - starptautiskās sarunas Ls 3 vērtībā. Tālāk reklāmas bukletos bija izvietota šāda informācija: "Lai zvanītu no sava reģistrēta fiksētā tālruņa numura, Jums jāuzgriež: 198 + 00 + valsts kods + pilsētas kods + izsaucamā abonenta numurs".

Tālāk tekstā bija ietverta šāda tabula:

Valsts/pilsēta

Pašreiz Jūs maksājat

Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 8.00 - 20.00*

Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 20.00 - 8.00*

ASV

0,35 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Vācija

0,35 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Izraēla

0,50 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Maskava

0,45 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Sankt-
pēterburga

0,45 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

* bez PVN ar bonusu 5% ( Rīga, Rīgas rajons)


Tālāk reklāmas bukletos patērētājs tika informēts par divām iespējām papildināt personīgo kontu - ieskaitot Telekom Baltija norēķinu kontā nepieciešamo summu un saņemot papildus 5% no pārskaitītās summas vai iegādājoties Interkarti 198, piezvanot uz norādīto numuru un sekojot balss instrukcijām, papildinot kontu.
Reklāmas bukletu apakšējā daļā patērētājs tika informēts par vietām, kur iespējams saņemt līgumus, kā arī iegādāties Interkarti. Teksta nobeiguma daļā tika norādīti bezmaksas informācijas avoti - attiecīgs tālruņa numurs un interneta lapa.
Reklāmas bukletiem klāt tika pievienots Līguma par telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu uz priekšapmaksas noteikumiem eksemplārs.
Konkurences padome 23.03.2004. saņēma Telekom Baltija 22.03.2004. atbildes vēstuli (turpmāk - Vēstule) uz Konkurences padomes Biroja 18.03.2004. informācijas pieprasījumu. Vēstulē paskaidrots, ka Reklāmas atrašanās 2004.gada marta mēnesī interneta mājaslapā www.baltia.net bija tehniska kļūda, nevis Telekom Baltija tiešs nodoms par Reklāmas izplatīšanu. Telekom Baltija norāda, ka pašlaik interneta mājaslapā www.baltia.net Reklāmas vairs nav.
Vēstulē Telekom Baltija norāda, ka Reklāmas devējs ir Telekom Baltija, kā arī paskaidro, ka Reklāma tika izvietota interneta mājaslapā www.baltia.net 2003.gada novembrī un tika noņemta 2004.gada 19.janvārī saskaņā ar Konkurences padomes 07.01.2004. lēmumu Nr.2, bet tehniskas kļūdas rezultātā, kas saistīta ar Telekom Baltija servera maiņu, Reklāma īslaicīgi atkal parādījās interneta mājaslapā www.baltia.net. Telekom Baltija norāda, ka šis bojājums tika novērsts uzreiz pēc fakta konstatācijas.
Uz Konkurences padomes Biroja jautājumiem par to, kas ir Reklāmas idejas autors, kāda informācija ir ņemta vērā, izgatavojot Reklāmu; kāds ir Reklāmas mērķis un uzdevums un kas ir Reklāmas mērķauditorija; kam ir adresēts Reklāmā norādītais paziņojums "Pašreiz Jūs maksājat"?; kāda telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēja starptautiskās tālsarunu cenas ir izmantotas Reklāmas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat"; kā ir aprēķinātas Reklāmas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādītās cenas 0,45 Ls, 0,35 Ls, 0,50 Ls; attiecībā uz kādām starptautisko tālsarunu cenām un salīdzinājumā ar kādiem telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem klients "ietaupa vairāk kā 50% uz starptautiskajiem sakariem!!!" , Telekom Baltija Vēstulē norādīja, ka uz šiem jautājumiem Telekom Baltija pārstāvji atbildēja Konkurences padomei lietas Nr.800/03/09/11 ietvaros, t.sk. 24.12.2003. tikšanās laikā ar Konkurences padomes pārstāvjiem un tas tika ieprotokolēts un apstiprināts ar Telekom Baltija pilnvaroto personu parakstiem.
Telekom Baltija un Lattelekom viens no darbības virzieniem ir starptautisko tālsarunu pakalpojumu sniegšana publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā. Ņemot vērā minēto, Telekom Baltija un Lattelekom konkurē starptautisko tālsarunu pakalpojumu sniegšanas tirgū publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā un tādējādi Konkurences likuma 1.panta 7.punkta izpratnē ir uzskatāmas par konkurentiem.
Lattelekom pārstāvis 26.03.2004. tikšanās laikā ar Konkurences padomes pārstāvi iepazinās ar lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem pierādījumiem, kā arī sniedza papildu informāciju. Lattelekom uzskata, ka šī Reklāma ir tā pati reklāma, par kuru Konkurences padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.2, jo sakrīt Reklāmas veidoli, ietvertā informācija u.tml. Tāpat Lattelekom uzskata, ka Reklāma nepārprotami adresēta fiksētā tālruņa esošajam abonentam - Lattelekom klientam, jo precedents ir Konkurences padomes 07.01.2004. lēmums Nr.2, kurā norādīts, ka reklāma adresēta fiksētās līnijas abonentiem - Lattelekom klientiem, kā arī fakts, ka mobilo telefonu lietotāji, izmantojot kodu 198, nevar veikt šīs starptautiskās sarunas. Lattelekom nepiekrīt Telekom Baltija Vēstulē norādītajam, ka Reklāma ir izvietota nejauši, un papildus iesniedza Reklāmas izdrukas, kas datētas ar 21.01.2004. un 18.02.2004., no interneta mājaslapas www.baltia.net.
Vienlaikus Lattelekom tikšanās laikā precizē Iesniegumā ietverto un norāda, ka Telekom Baltija atkārtoti pārkāpusi Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktu. Lattelekom neizmantoja papildu tiesības izteikt viedokli par lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem pierādījumiem.
Telekom Baltija pārstāvji 31.03.2004. tikšanās laikā ar Konkurences padomes pārstāvi iepazinās ar lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem pierādījumiem, izteica viedokli un sniedza papildu informāciju. Telekom Baltija norāda, ka šī Reklāma ir tā pati reklāma, par kuru Konkurences padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.2. Telekom Baltija nevarēja norādīt konkrētus datumus, kad tika izvietota Reklāma. Telekom Baltija atzīst savu kļūdu un norāda, ka Reklāmas izvietošana nav bijusi ļaunprātīga.
Tāpat Telekom Baltija uzskata, ja Lattelekom vēlētos atrisināt šo konfliktu, tad tā varētu sazināties ar Telekom Baltija un radusies kļūda būtu novērsta dažu stundu laikā, nevis pāris mēnešus pēc Reklāmas izvietošanas fakta konstatācijas griezties Konkurences padomē ar iesniegumu. Telekom Baltija norāda, ka Lattelekom izsniegtajām Reklāmas izdrukām (21.01.2004. un 18.02.2004.) no interneta mājaslapas www.baltia.net nav pierādījuma rakstura, tomēr paskaidro, ka Telekom Baltija valdes priekšsēdētājs 20.01.2004. izdeva rīkojumu, kurā noteikts, ka līdz 23.01.2004. jānoņem visas Telekom Baltija reklāmas ar uzrakstu "3x lētākas sarunas", līdz ar to ir izskaidrojams, kāpēc 21.02.2004. interneta mājaslapā www.baltia.net vēl tika izvietota Reklāma. Savukārt 17.02.2004. Telekom Baltija iegādājās jaunu serveri (tikšanās laikā tika uzrādīta 17.02.2004. preču pavadzīme-rēķins Nr.665249 un vēlāk iesniegta apliecināta tā kopija), līdz ar to servera maiņas laikā radušās kļūdas rezultātā tika izvietota Reklāma interneta mājaslapā www.baltia.net.
Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka Iesniegumā izplatītās Reklāmas devējs ir Telekom Baltija. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu un ievērojot Reklāmas likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu un reklāmas atbilstību Reklāmas likuma normām.
Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net izvietotajā Reklāmā ietverta informācija par Telekom Baltija piedāvātajiem starptautisko sakaru pakalpojumiem, izmantojot pieejas kodu 198. Reklāmas augšējā daļā ietverts šāds uzraksts "Visaugstākās kvalitātes komunikāciju pakalpojumi par visizdevīgākajām cenām!!! [atverot šo saiti, patērētājs iegūst papildu informāciju par Telekom Baltija pakalpojuma cenām] A/s "Telekom Baltija" pirmo reizi Latvijā piedāvā starptautisko sakaru pakalpojumus, izmantojot pieejas kodu 198.
A/s "Telekom Baltija" pirmo reizi Latvijā piedāvā starptautisko sakaru pakalpojumus, izmantojot pieejas kodu 198, - tas dod iespēju abonentam: izmantot starptautiskajiem sakariem Telekom Baltija piedāvātos tarifus [atverot šo saiti, patērētājam tiek sniegta informācija par Telekom Baltija tarifiem], uzzināt savu bilanci, papildināt kontu un pats galvenais
ietaupīt vairāk kā 50 % uz starptautiskajiem sakariem!!!
Tālāk tekstā ietverta šāda tabula:

Valsts/pilsēta

Pašreiz Jūs maksājat *

Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 8.00 - 20.00*

Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 20.00 - 8.00*

Maskava

0,45 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Pēter-
burga

0,45 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Vācija

0,35 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

Izraēla

0,50 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

ASV

0,35 Ls

0,17 Ls

0,15 Ls

*Cenas norādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%

Maksa par katru notikušo savienojumu Ls 0,01 bez PVN

Pārējos tarifus skatīties šeit [atverot šo saiti, patērētājs iegūst papildu informāciju par Telekom Baltija tarifiem].
Tālāk Reklāmā patērētājs tiek informēts, kā kļūt par Telekom Baltija klientu:
Lai kļūtu par Telekom Baltija klientu un piereģistrētu fiksētā tālruņa numuru, Jums jāaizpilda, jāparaksta un jānosūta mums klāt pieliktā līguma pirmais eksemplārs (apmaksātais atbildes konverts pievienots līgumam).
Šis līgums (patērētājs var iepazīties ar līgumu, uzklikšķinot uz vārda līgums) ir publiska oferte, no Telekom Baltija puses tas nav jāparaksta).
Pēc tam, kad būsim saņēmuši Jūsu aizpildīto un parakstīto līguma eksemplāru, vienas darba dienas laikā Jūs varēsiet sākt izmantot Telekom Baltija starptautisko sarunu pakalpojumus un no Telekom Baltija saņemsiet dāvanu - starptautiskās sarunas Ls 3 vērtībā. Šos trīs latus Jūs varat izmantot tikai vienreiz.
Lai zvanītu no reģistrētā numura, Jums jāuzgriež: 198 00 valsts kods, pilsētas kods un izsaucamā abonenta numurs. Izmantojot pieejas kodu 198 un Telekom Baltija tarifus, Jūs ietaupiet līdz 50% un maksājiet tikai Telekom Baltija! Lai uzzinātu konta atlikumu, Jums jāzvana pa tel.7873198 un jāseko balss instrukcijām. Lai turpinātu izmantot Telekom Baltija sniegtos pakalpojumus, Jums jāpapildina konts.
Reklāmā apakšējā daļā patērētājs tiek informēts par divām iespējām, kā papildināt savu kontu, kā arī norādīts tālruņa numurs papildinformācijas saņemšanai.
Interneta mājaslapā www.baltia.net izvietotā Reklāma ir norādīta arī krievu valodā.
Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net izplatītā Reklāma ir tā pati reklāma ar atsevišķām izmaiņām, attiecībā uz kuru Konkurences padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.2. Līdz ar to Konkurences padome, ņemot vērā minēto un izvērtējot Reklāmas atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, tās noformējumu, uzskata, ka Reklāma, ievērojot tās tekstuālajā daļā, kas vērsta uz Telekom Baltija piedāvāto telekomunikāciju pakalpojuma 198 popularizēšanu, ietverto informāciju, ir adresēta fiksētā tālruņa esošajam abonentam. Reklāmas tabulas iedaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādītās cenas patērētājs var uztvert kā Lattelekom piedāvāto konkrēto starptautisko tālsarunu esošās cenas. To apstiprina arī Iesniegumam klāt pievienotās izdrukas ar Lattelekom starptautisko sarunu tarifiem, kur "Pamata tarifa" cenas uz Maskavu, Sanktpēterburgu, Vāciju, Izraēlu un ASV sakrīt ar Reklāmas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādītajām cenām.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 9.panta pirmajā daļā doto definīciju salīdzinoša reklāma ir jebkura reklāma, kurā izmantots salīdzinājums, kas tieši vai netieši norāda uz konkurentu vai konkurenta piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem. Līdz ar to salīdzinājumam ar konkurenta preci vai pakalpojumu reklāmā jābūt tieši vai netieši identificējamam un kā tādam uztveramam patērētājam.
Šāda salīdzinošās reklāmas jēdziena interpretācija atbilst Reklāmas likuma 9.pantā ietvertā tiesiskā regulējuma jēgai un mērķim un izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada 6.oktobra Direktīvas 97/55/EK, ar ko groza Direktīvu 84/450/EEK par maldinošu reklāmu, lai tajā iekļautu salīdzinošo reklāmu (31997L0055, Directive 97/55/EC of European Parliament and of the Council of 6 October 1997 amending Directive 84/450/EEC concerning misleading advertising so as to include comparative advertising; Official Journal L 290, 23/10/1997/ P.0018 - 0023) 1.panta 3.punkta, kas nosaka, ka "salīdzinošā reklāma" ir jebkura reklāma, kas tieši vai netieši identificē konkurentu vai konkurenta piedāvātās preces vai pakalpojumus.
Ņemot vērā minēto un Konkurences padomes 01.07.2004. lēmumā Nr.2 konstatēto, Telekom Baltija Reklāma ir uzskatāma par salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas izpratnē.
Konkurences padome uzskata, ka Telekom Baltija, izplatot Reklāmu par starptautiskajiem sakaru pakalpojumiem, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzītās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus.
Atbilstoši Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktam salīdzinoša reklāma, ciktāl tas attiecas uz salīdzinājumu, ir atļauta, ja "tā objektīvi salīdzina vienu vai vairākas attiecīgo preču vai pakalpojumu materiālās, saistītās, pārbaudāmās un raksturīgās pazīmes".
Konkurences padome, ņemot vērā Konkurences padomes 07.01.2004. lēmumā Nr.2 noteikto, norāda, ka šāds pakalpojumu cenu salīdzinājums ir neatbilstošs Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītiem nosacījumiem, jo a) ņemot vērā iepriekš norādīto, Reklāma adresēta fiksēto tālruņu abonentiem un Reklāmas tabulas iedaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādītās cenas kopsakarā ar Reklāmas kopējo saturu patērētājam uztveramas tieši kā Lattelekom piedāvāto starptautisko tālsarunu cenas; b) Telekom Baltija Reklāmas tabulas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" nav norādīts, ka tas ir vidējais tarifs; c) Telekom Baltija, norādot sava piedāvātā pakalpojuma cenas, nav norādījis tās sniegto pakalpojumu vidējo tarifu; d) Telekom Baltija Reklāmā ietvertajā tabulā norāda Telekom Baltija pakalpojumu cenas atkarībā no laika, kad tiek veikta saruna, un, proti, Reklāmā norādītas pakalpojumu cenas laikā no 8.00 līdz 20.00, kā arī laikā no 20.00 līdz 8.00, savukārt sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" norādīta tikai viena cena, neizdalot atsevišķi pakalpojumu cenu atkarībā no laika posma, kad tiek veikta tālsaruna; e) Telekom Baltija, norādot cenu Reklāmā ietvertās tabulas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat", nav ņēmusi vērā Lattelekom piedāvāto tarifu plānu atšķirības ("Sociālie tarifi", "Pamata tarifi", "Aktīvie tarifi", "Zvans draugam", "Darījumu zvani "Starptautiskais un mobilais"") un citus nosacījumus Lattelekom piedāvātajiem starptautiskajiem tālsarunu tarifiem; f) Reklāmas tabulas sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" ir pievienota zvaigznīte, kas norāda, ka cenas uzrādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%, savukārt Lattelekom pakalpojumu cenām nav 5% bonusa; g) Telekom Baltija Reklāmā krievu valodā sadaļā "Pašreiz Jūs maksājat" nav pievienota zvaigznīte, kas latviešu valodas tekstā norāda, ka cenas uzrādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%.
Šādi veidots salīdzinājums objektīvi neataino patieso situāciju attiecībā uz konkurenta piedāvāto pakalpojumu cenu. Salīdzinājumā būtiski ir informēt patērētāju par sava pakalpojuma priekšrocībām attiecībā pret konkurenta piedāvātajiem pakalpojumiem, objektīvi salīdzinot pastāvošas, nozīmīgas un pierādāmas pakalpojuma pazīmes, kas attiecas arī uz pakalpojuma cenu, patērētājiem skaidri un nepārprotami uztveramā veidā.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā noteikto kā obligāts nosacījums reklāmai, t.sk. salīdzinošai reklāmai, ir izvirzītais objektivitātes un patiesuma kritērijs, kas, ņemot vērā minēto, Reklāmā nav ievērots.
Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā noteikts, ka "reklāma veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi (..) un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem". Ņemot vērā Reklāmas kopējo saturu, Reklāmas salīdzinājums veidots pretēji godīgas konkurences principiem.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu "Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam".
07.01.2004. lēmumā Nr.2, izvērtējot Reklāmas atbilstību Reklāmas likuma 8.panta noteikumiem, Konkurences padome ir devusi savus apsvērumus, norādot, ka Telekom Baltija Reklāma nav atzīstama par maldinošu reklāmu Reklāmas likuma 8.panta otrās daļas izpratnē. Atsevišķas izmaiņas, kas ietvertas Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net izvietotajā Reklāmā nav par pamatu tam, lai Reklāmu atzītu par maldinošu. Arguments ir pamatojams ar, t.sk. Konkurences padomes 07.01.2004. lēmumā Nr.2 norādītiem šādiem apsvērumiem: saskaņā ar Eiropas Justīcijas tiesas 2000.gada 13.janvāra spriedumu lietā Nr.C-220/98 (Estee Lauder v.Lancaster group) "vidējais patērētājs" ir saprātīgi piesardzīga, labi informēta, uzmanīga un vērīga persona. Minētā definīcija jo sevišķi piemērojama attiecībā uz patērētāju, kuram ir adresēta reklāma attiecībā uz pakalpojuma cenu, un ja, pretēji ierastajam, tiek piedāvāts jauns pakalpojums. Vidusmēra patērētājs, iepazīstoties ar Reklāmā sniegto informāciju, pirms nolems izdarīt izvēli un uzņemties noteiktas saistības, t.i., noslēgt līgumu par jaunu, pretēji ierastajam, pakalpojuma saņemšanu, iegūs un rūpīgi izvērtēs pieejamo izvēles izdarīšanai nepieciešamo informāciju, t.sk., kas attiecas uz konkrēta pakalpojuma priekšrocībām. Tādējādi Konkurences padome secina, ka Reklāmā šādi norādītie paziņojumi "3x lētākas tālsarunas" un "(..) starptautiskās tālsarunas ir pat trīsreiz lētākas", kā arī paziņojums "ietaupīt vairāk kā 50 % uz starptautiskajiem sakariem!!!", ņemot vērā Telekom Baltija un Lattelekom iesniegtos lietā Nr.229/04/09/4 esošos starptautisko tālsarunu salīdzināmos tarifus, to, ka vidusmēra patērētājs pirms izvēles izdarīšanas pārbaudīs reāli apzināmo būtisko informāciju, kas attiecas uz pakalpojuma cenām (tarifiem un citiem maksājumiem), neietekmēs personas ekonomisko rīcību. Turklāt Konkurences padome norāda, ka Reklāmā ir atsauces uz papildus pieejamo informāciju par pakalpojumu un tā cenām, līdz ar to patērētājam ir iespēja iegūt nepieciešamo informāciju.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 14.panta trešo daļu Uzraudzības institūcija, konstatējot pārkāpumu, pieņem vismaz vienu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. Reklāmas likuma 15.panta ceturtās daļas 3.punkts nosaka, ka Uzraudzības institūcija, konstatējot pārkāpumu, ir tiesīga pieņemt lēmumu, kurā aizliedz reklāmas izplatīšanu. Konkurences padome, izvērtējot Reklāmas atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, Reklāmas noformējumu, apjomu, izplatīšanas veidu un lietā esošos materiālus, kā arī lietas dalībnieku paskaidrojumus par Reklāmas izplatīšanas ilgumu un Reklāmas izplatīšanas apstākļiem, uzskata par samērīgu un pamatotu kā tiesisko pienākumu noteikt turpmāku Reklāmas izplatīšanas aizliegumu.
Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos argumentus, lietas dalībnieka viedokli par lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem pierādījumiem, pamatojoties uz Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu, 8.panta otro daļu, 9.panta pirmo daļu, trešās daļas 2.punktu, 10.panta otro un trešo daļu, 13.panta pirmo daļu, 14.panta trešo daļu, 15.panta ceturtās daļas 3.punktu, 15.panta piekto daļu un septīto daļu, Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu un Administratīvā procesa likuma 66.pantu,

nolēma:

1. Atzīt, ka a/s "Telekom Baltija", izplatot starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 Reklāmu interneta mājaslapā www.baltia.net, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus.
2. Aizliegt a/s "Telekom Baltija" turpmāk izplatīt starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 Reklāmu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks