Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

 

Ministru kabineta rīkojums Nr.113

Rīgā 2004.gada 23.februārī (prot. Nr.7, 37.§)

Par Koncepciju par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas

1. Atbalstīt Koncepcijas par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas kopsavilkumā ietvertā risinājuma 2.varianta B apakšvariantu.

2. Labklājības ministrijai divu mēnešu laikā sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, lai īstenotu šī rīkojuma 1.punktā minēto risinājuma variantu.

3. Labklājības ministrijai atbilstoši šī rīkojuma 1.punktā minētajam risinājuma variantam sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus 2005.gada valsts budžeta projektam.

Ministru prezidents E.Repše

Labklājības ministre D.Staķe

(Ministru kabineta

2004.gada 23.februāra rīkojums Nr.113)

Koncepcijas par valsts sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas kopsavilkums

I. Problēma

Jau vairākus gadus demogrāfiskā situācija Latvijā vērtējama kā nelabvēlīga. Kopš 1987.gada dzimušo skaits Latvijā ir samazinājies vairāk nekā divas reizes. Summārais dzimstības koeficients ir viens no zemākajiem Eiropā, un pašlaik tas ir apmēram puse no lieluma (2,1-2,2), kas nepieciešams paaudžu nomaiņai.

Lai uzlabotu demogrāfisko situāciju valstī un veicinātu dzimstību, jārada ģimenei labvēlīga un droša sociāli ekonomiskā un psiholoģiskā vide. Tās radīšana ir atkarīga no daudziem faktoriem, arī no ģimenēm sniedzamā valsts atbalsta - valsts sociālajiem pabalstiem un citiem faktoriem, kuru efektivitāte (ietekme uz ģimeņu materiālās bāzes stabilizēšanu, ģimenes dzīves kvalitātes uzlabošanu un demogrāfiskajiem procesiem valstī) pēdējos gados ir samazinājusies.

II. Mērķis

Dzimstības veicināšana valstī, palielinot valsts sociālos pabalstus ģimenēm pēc bērna piedzimšanas.

III. Risinājumi

Koncepcijā piedāvāti divi risinājuma varianti, kuros, sākot ar 2005.gada 1.janvāri, paredzēts paaugstināt un optimizēt Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto bērna piedzimšanas pabalsta un bērna kopšanas pabalsta apmēru.

Risinājuma otrajam variantam attiecībā uz bērna kopšanas pabalstu tiek piedāvāti divi apakšvarianti (A apakšvariants un B apakšvariants), kuros paredzēta atšķirīga bērna kopšanas pabalsta maksimālā apmēra noteikšana.

1.variants

1. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, - 296 latiem.

2. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

2.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz 1 gadam, - līdz valstī noteiktās minimālās mēnešalgas 150 % apmēram, t.i., 135 latiem mēnesī 2005.gadā;

2.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā no 1 līdz 2 gadiem, - līdz valstī noteiktās minimālās mēnešalgas 50 % apmēram, t.i., 45 latiem mēnesī 2005.gadā.

Vienlaikus noteikt, ka bērna kopšanas pabalsta apmērs pārskatāms atbilstoši minimālās mēnešalgas pieaugumam valstī, kā arī noteikt, ka bērna kopšanas pabalsta apmērs attiecīgi paaugstināms arī tām personām, kurām pabalsts piešķirts pirms noteikumu par pabalsta apmēra paaugstināšanu spēkā stāšanās, un tā izmaksa nepārtraukti turpinās.

1.variantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā:

bērna piedzimšanas pabalstam - 2,4 milj. latu

bērna kopšanas pabalstam - 25,5 milj. latu

Kopā - 27,9 milj. latu

2.variants

1. Bērna piedzimšanas pabalsta apmēra paaugstināšana līdz tādam apmēram, kas atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas izteiksmē, - 296 latiem.

2. Bērna kopšanas pabalsta apmēra paaugstināšana:

2.1. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz 1 gadam un ir nodarbinātas (sociāli apdrošinātas) līdz personas vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas apmēram, vienlaikus nosakot pabalsta minimālo apmēru (ne mazāk kā valstī noteiktā minimālā mēnešalga - 90 latu mēnesī 2005.gadā) un pabalsta maksimālo apmēru (A apakšvariants - ne vairāk kā trīs valstī noteiktās minimālās mēnešalgas - 270 latu mēnesī 2005.gadā, B apakšvariants - ne vairāk kā piecas valstī noteiktās minimālās mēnešalgas - 450 latu mēnesī 2005.gadā). Pabalsta apmēru aprēķina no personas vidējās algas, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 12 mēnešu laikā pirms bērna piedzimšanas. Ja nodarbinātai personai, kura kopj bērnu vecumā līdz 2 gadiem un saņem bērna kopšanas pabalstu, piedzimst nākamais bērns, bērna kopšanas pabalsts par nākamā bērna kopšanu vecumā līdz 1 gadam izmaksājams tādā pašā apmērā kā par iepriekšējo bērnu;

2.2. personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz 1 gadam un nav nodarbinātas (nav sociāli apdrošinātas), - līdz 90 latiem mēnesī 2005.gadā (līdz valstī noteiktās minimālās mēnešalgas apmēram);

2.3. personām, kuras kopj bērnu vecumā no 1 līdz 2 gadiem, - līdz 30 latiem mēnesī 2005.gadā.

Vienlaikus noteikt, ka sociāli neapdrošinātām personām bērna kopšanas pabalsta apmērs pārskatāms atbilstoši minimālās mēnešalgas pieaugumam valstī, kā arī noteikt, ka bērna kopšanas pabalsta apmērs attiecīgi paaugstināms arī tām personām, kurām pabalsts piešķirts pirms noteikumu par pabalsta apmēra paaugstināšanu spēkā stāšanās, un tā izmaksa nepārtraukti turpinās.

2.varianta A apakšvariantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā:

bērna piedzimšanas pabalstam - 2,4 milj. latu

bērna kopšanas pabalstam - 24,8 milj. latu

Kopā - 27,2 milj. latu

2.varianta B apakšvariantam papildus nepieciešamais finansējums 2005.gadā:

bērna piedzimšanas pabalstam - 2,4 milj. latu

bērna kopšanas pabalstam - 28,2 milj. latu

Kopā - 30,6 milj. latu

Izvērtējot piedāvāto variantu priekšrocības un trūkumus, jāatzīmē, ka abi varianti veicina bērnu dzimstību ģimenēs, kuras Latvijā dzīvo pastāvīgi, jo bērna piedzimšanas pabalsts ir vienīgais ģimenēm izmaksājamais valsts sociālais pabalsts, kurš, Latvijai iestājoties Eiropas Savienībā, nav jāeksportē.

Ieviešot 1.variantu, tiks veicināta dzimstība visās sociālajās grupās un vienlaikus tiks saglabāts sociālās vienlīdzības un sociālā taisnīguma princips bērna kopšanas pabalstu jomā, turklāt netiks veicināta sociālā noslāņošanās, ja ģimenēs ar bērniem ir dažādi ienākumi.

Ieviešot 2.variantu, vairāk tiks veicināta dzimstība nodarbināto personu ģimenēs.

Par 2.varianta trūkumu uzskatām nodarbinātajām personām piešķiramā bērna kopšanas pabalsta administrēšanas izdevumu vairākkārtēju palielināšanos (no 0,30 latiem uz 7,78 latiem viena pabalsta administrēšanai).

IV. Koncepcijas īstenošanas finansējuma avoti

Valsts pamatbudžets.

V. Turpmākā rīcība

Labklājības ministrijai nepieciešams izstrādāt divus Ministru kabineta noteikumu projektus:

1) grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumos Nr.349 "Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību";

2) grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija noteikumos Nr.381 "Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību".

Labklājības ministre D.Staķe

23.02.2004