Precizēts 12.02.2004., Latvijas Vēstnesis Nr.23 (2971)
Ministru kabineta noteikumi Nr.66
Rīgā 2004.gada 3.februārī (prot. Nr.5, 44.§)
Augstākās izglītības iestāžu reģistrācijas un reģistrācijas atlikšanas vai atteikšanas kārtība, kā arī kārtība, kādā augstākās izglītības iestādi svītro no Izglītības iestāžu reģistra
Izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 8.panta 8.1 daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka augstākās izglītības iestāžu un filiāļu reģistrācijas un reģistrācijas atlikšanas vai atteikšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā augstākās izglītības iestādi vai filiāli svītro no Izglītības iestāžu reģistra (turpmāk - reģistrs).
2. Noteikumi neattiecas uz koledžu reģistrāciju.
3. Augstākās izglītības iestādi (turpmāk - izglītības iestāde) vai augstākās izglītības iestādes filiāli (turpmāk - filiāle) reģistrē un svītro no reģistra Izglītības un zinātnes ministrijas amatpersona, kura ir atbildīga par reģistra izveidošanu un uzturēšanu (turpmāk - atbildīgā amatpersona).
4. Izglītības un zinātnes ministra apstiprināta augstākās izglītības iestāžu izvērtēšanas komisija (turpmāk - komisija) izvērtē izglītības iestādes (filiāles) atbilstību normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem augstākās izglītības iestāžu darbības uzsākšanai (turpmāk - kritēriji) un sniedz atzinumu.
5. Komisija atsevišķu kritēriju izvērtēšanai var pieaicināt ekspertus. Komisijas atzinumu var pamatot arī ar ekspertu atzinumu.
II. Izglītības iestādes vai filiāles reģistrācijai iesniedzamie dokumenti un to izskatīšanas kārtība
6. Izglītības iestādes reģistrācijai Izglītības un zinātnes ministrijā iesniedzami Augstskolu likuma 8.panta sestajā daļā noteiktie dokumenti.
7. Filiāles reģistrācijai Izglītības un zinātnes ministrijā iesniedzami Augstskolu likuma 8.panta septītajā daļā noteiktie dokumenti.
8. Atbildīgā amatpersona izskata iesniegumu un tam pievienotos dokumentus un izvērtē, vai:
8.1. iesniegums, tam pievienotie dokumenti un tajos ietvertās ziņas atbilst Augstskolu likuma 8.panta sestajā vai septītajā daļā noteiktajām prasībām un vai ir iesniegti dokumenti, kas apliecina atbilstību kritērijiem;
8.2. iesniegums un tam pievienotie dokumenti atbilst Augstskolu likumā un normatīvajos aktos par dokumentu noformēšanu noteiktajām prasībām;
8.3. nepastāv iemesli, kuru dēļ izglītības iestādei (filiālei) nav atļauts iesniegt reģistrācijas iesniegumu;
8.4. izglītības iestādes satversme (nolikums) atbilst Augstskolu likumā noteiktajām prasībām.
9. Lēmumu par attiecīgo dokumentu nodošanu komisijai vai reģistrācijas atlikšanu atbildīgā amatpersona pieņem divu nedēļu laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Lēmumu par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli) atbildīgā amatpersona pieņem divu mēnešu laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
10. Ja reģistrācija tiek atlikta, atbildīgā amatpersona nosūta dokumentu iesniedzējam ierakstītu vēstuli un paziņo atlikšanas iemeslu, kā arī norāda, kādus dokumentus un ziņas nepieciešams papildus iesniegt triju nedēļu laikā pēc paziņojuma saņemšanas. Papildus iesniegtos dokumentus un ziņas atbildīgā amatpersona izskata divu nedēļu laikā un pieņem lēmumu par dokumentu nodošanu komisijai vai atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli). Reģistrācijas termiņa tecējums tiek apturēts uz laiku, kamēr dibinātājs iesniedz atbildīgās amatpersonas pieprasītos dokumentus un ziņas.
11. Atbildīgā amatpersona motivētu lēmumu par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli) pieņem šādos gadījumos:
11.1. iesniegums un tam pievienotie dokumenti iesniegti vēlāk nekā mēnesi pēc augstskolas dibināšanas (lēmuma par filiāles atvēršanu pieņemšanas) vai nav ievērots paziņojumā par reģistrācijas atlikšanu dokumentu un ziņu iesniegšanai noteiktais termiņš, vai nav iesniegts vismaz viens no paziņojumā par reģistrācijas atlikšanu minētajiem papildu dokumentiem un ziņām;
11.2. pēc paziņojumā par reģistrācijas atlikšanu minēto dokumentu un ziņu saņemšanas konstatēts, ka iesniegums, iesniegtie dokumenti un ziņas kopumā vai atsevišķi neatbilst Augstskolu likumā un normatīvajos aktos par dokumentu noformēšanu noteiktajām prasībām;
11.3. pastāv iemesli, kuru dēļ izglītības iestādei (filiālei) nav atļauts iesniegt reģistrācijas iesniegumu;
11.4. izglītības iestādes satversme (nolikums) neatbilst Augstskolu likumā noteiktajām prasībām.
12. Komisija mēneša laikā pēc dokumentu saņemšanas izvērtē izglītības iestādes (filiāles) faktisko apstākļu atbilstību kritērijiem un sniedz atzinumu atbildīgajai amatpersonai. Atbildīgā amatpersona pieņem lēmumu par izglītības iestādes (filiāles) reģistrāciju vai atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli).
13. Atbildīgā amatpersona pēc komisijas atzinuma izvērtēšanas pieņem lēmumu par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli), ja:
13.1. komisijas atzinums ir negatīvs (izglītības iestāde (filiāle) neatbilst kaut vai vienam kritērijam);
13.2. konstatēts, ka sniegtās ziņas neatbilst patiesībai;
13.3. dibinātāja rīcības dēļ komisijai likti šķēršļi kritēriju faktiskai pārbaudei;
13.4. Izglītības valsts inspekcija vai Izglītības un zinātnes ministrija atbilstoši kompetencei ir konstatējusi normatīvo aktu pārkāpumus.
14. Atbildīgā amatpersona piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli) nosūta dokumentu iesniedzējam ierakstītu vēstuli un informē par pieņemto lēmumu.
15. Atkārtoti iesniegumu par izglītības iestādes (filiāles) reģistrāciju var iesniegt ne agrāk kā gadu pēc lēmuma par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi (filiāli) spēkā stāšanās.
III. Izglītības iestādes vai filiāles iekļaušana reģistrā
16. Ja ir pieņemts lēmums par izglītības iestādes (filiāles) reģistrāciju, atbildīgā amatpersona piešķir izglītības iestādei (filiālei) reģistrācijas numuru un izsniedz izglītības iestādes (filiāles) reģistrācijas apliecību (pielikums).
17. Reģistrā par katru izglītības iestādi (filiāli) norāda šādas ziņas:
17.1. izglītības iestādes (filiāles) nosaukums;
17.2. izglītības iestādes (filiāles) juridiskā adrese;
17.3. izglītības iestādes (filiāles) dibinātājs un tās vadītājs;
17.4. izglītības iestādes (filiāles) juridiskais statuss;
17.5. lēmums par izglītības iestādes (filiāles) dibināšanu un tā pieņemšanas datums;
17.6. izglītības iestādes (filiāles) telpu platība un tehniskais nodrošinājums;
17.7. izglītības iestādes (filiāles) finansējuma avoti un kārtība;
17.8. izglītības iestādes (filiāles) reģistrācijas datums;
17.9. izglītības iestādes (filiāles) reģistrācijas numurs;
17.10. izglītības iestādes (filiāles) tālruņa un faksa numurs;
17.11. izglītības iestādes (filiāles) elektroniskā pasta adrese;
17.12. izglītības iestādes (filiāles) studiju programmas un to vadītāji;
17.13. ziņas par izglītības iestādes (filiāles) akreditāciju.
18. Ja reģistrā iekļautās ziņas ir mainījušās, izglītības iestādes dibinātāja vai izglītības iestādes vadītāja pienākums ir 10 dienu laikā par to rakstiski informēt Izglītības un zinātnes ministriju.
IV. Izglītības iestādes vai filiāles svītrošana no reģistra
19. Izglītības iestādi (filiāli) no reģistra svītro šādos gadījumos:
19.1. dibinātājs ir iesniedzis iesniegumu par likvidāciju;
19.2. visām izglītības iestādei (filiālei) izsniegtajām studiju programmu licencēm ir beidzies derīguma termiņš vai tās ir anulētas;
19.3. gada laikā pēc izglītības iestādes (filiāles) reģistrēšanas nav saņemta licence studiju programmas īstenošanai;
19.4. uzsākta izglītības programmu īstenošana bez licences vai ir izziņota izglītojamo uzņemšana un uzņemti izglītojamie, vai veikta cita veida izglītojoša darbība līdz studiju programmas licences saņemšanai;
19.5. gada laikā pēc licences saņemšanas nav uzsākta atbilstošās studiju programmas īstenošana;
19.6. iesniegumā par izglītības iestādes (filiāles) reģistrāciju iekļautajās ziņās vai tam pievienotajos dokumentos konstatēti atbilstošo jomu reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumi vai konstatēts, ka reģistrācijas procesā dibinātāja rīcības dēļ ir pārkāpti izglītības jomu reglamentējošie normatīvie akti;
19.7. izglītības iestāde triju mēnešu laikā pēc tās reģistrācijas nav nosūtījusi Izglītības un zinātnes ministrijai informāciju par satversmes sapulces ievēlēto rektoru, kura kandidatūra apstiprināma Ministru kabinetā;
19.8. visi dibinātāji ir juridiskas personas, un tās atrodas likvidācijas stadijā vai ir likvidētas.
20. Izglītības iestādi (filiāli) ar Ministru kabineta lēmumu var svītrot no reģistra šādos gadījumos:
20.1. ir konstatēta valsts atzītu diplomu (ar valsts ģerboņa attēlu) izsniegšana personām, kuras pilnībā nav apguvušas valsts akreditētu studiju programmu;
20.2. Izglītības valsts inspekcija, Izglītības un zinātnes ministrija, Augstākās izglītības padome vai cita institūcija atbilstoši kompetencei atkārtoti konstatējusi normatīvo aktu pārkāpumus izglītības iestādes (filiāles) darbībā;
20.3. dibinātājs vai izglītības iestāde (filiāle) pēc Izglītības un zinātnes ministrijas, atbildīgās amatpersonas vai Izglītības valsts inspekcijas atkārtota rakstiska pieprasījuma divu mēnešu laikā nav sniegusi reģistram nepieciešamo informāciju;
20.4. reģistrā iekļautās ziņas ir mainījušās un dibinātājs vai izglītības iestāde (filiāle) triju mēnešu laikā par to nav informējusi Izglītības un zinātnes ministriju.
21. Fiziskai vai juridiskai personai, kuras dibinātā izglītības iestāde svītrota no reģistra, nav atļauts piedalīties izglītības iestāžu dibināšanā un gada laikā no svītrošanas dienas iesniegt izglītības iestādes reģistrācijas iesniegumu, izņemot gadījumu, ja iestāde svītrota šo noteikumu 19.1.apakšpunktā minētā iemesla dēļ.
22. Lēmumu par izglītības iestādes (filiāles) svītrošanu no reģistra piecu darbdienu laikā ierakstītā vēstulē nosūta dibinātājam un izglītības iestādei (filiālei).
23. Atbildīgās amatpersonas lēmumus var apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ministru prezidents E.Repše
Izglītības un zinātnes ministrs K.Šadurskis
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 7.februāri.
Pielikums
Ministru kabineta
2004.gada 3.februāra noteikumiem Nr.66
Izglītības un zinātnes ministrs K.Šadurskis