1. Atbalstīt pamatnostādņu “Par nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumiem” (turpmāk — pamatnostādnes) kopsavilkumā ietverto risinājumu.
3. Labklājības ministrijai kopīgi ar Valsts darba inspekciju:
3.1. izstrādāt rīcības plānu 2005.–2009.gadam, paredzot tajā pamatnostādņu 6.1. un 6.3.apakšpunktā noteiktos uzdevumus nelegālās nodarbinātības samazināšanai, termiņus un prognozējamos rezultātus, nepieciešamo finansējumu un cilvēkresursus, pārskatu sniegšanas un novērtēšanas kārtību, un labklājības ministram līdz 2004.gada 1.aprīlim iesniegt to noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā;
3.2. izstrādāt likumprojektu par grozījumu Valsts darba inspekcijas likumā, paredzot deleģējumu Ministru kabineta noteikumu izstrādāšanai par koordinācijas mehānisma modeli operatīvai informācijas apmaiņai, un labklājības ministram līdz 2004.gada 1.martam iesniegt to noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā;
3.3. izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par koordinācijas mehānisma modeli operatīvai informācijas apmaiņai, un labklājības ministram līdz 2005.gada 15.aprīlim iesniegt to noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā.
(Grozīts ar MK 26.01.2005. rīkojumu Nr.52)
4. Labklājības ministrijai (Valsts darba inspekcijai) iekļaut publiskajā gada pārskatā sadaļu, kurā ietverta informācija par veikto darbu nelegālās nodarbinātības samazināšanai.
5. Izglītības un zinātnes ministrijai:
5.1. ietvert profesionālās izglītības programmās un mācību kursos jautājumus par darba tiesībām, nelegālo darbu un ar to saistītajām sekām;
5.2. iekļaut publiskajā gada pārskatā sadaļu, kurā ietverta informācija par skolēnu un audzēkņu izglītošanu šī rīkojuma 5.1.apakšpunktā minētajos jautājumos.
Politikas dokumenta projekta — pamatnostādņu “Par nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumiem” — izstrādes mērķis ir samazināt nelegālo nodarbinātību valstī.
Šī mērķa īstenošanai paredzēts veikt pasākumus darba jomā, kas ir Labklājības ministrijas kompetences jautājums. Priekšlikumus par pasākumiem finanšu uzraudzības un nodokļu politikas jomā, kas veicami, lai samazinātu nelegālo nodarbinātību, izstrādās Finanšu ministrija, kuras kompetencē ir šie jautājumi.
Darba jomā nepieciešams veikt pasākumus sabiedrības informētības līmeņa paaugstināšanai darba tiesību jautājumos, kā arī jautājumos par nelegālo darbu un ar to saistītajām sekām. Lai samazinātu nelegālo nodarbinātību, ir jāveic preventīvie pasākumi — skolēnu un audzēkņu izglītošana, ietverot profesionālās izglītības programmās un mācību kursos jautājumus par darba tiesībām, nelegālo darbu un ar to saistītajām sekām.
Nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumus ir paredzēts veikt trijos galvenajos virzienos:
1) Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšana un kontroles pilnveidošana;
2) kontroles institūciju sadarbības pilnveidošana;
3) sabiedrības informēšana un tiesiskās kultūras veicināšana.
Uzdevumi un pasākumi izvirzīto mērķu sasniegšanai
Uzdevums vai veicamais pasākums | Rezultāts | Izpildes termiņš un pārskatu novērtēšana | Atbildīgā institūcija | Sadarbības partneri |
1. Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšana un kontroles pilnveidošana | Piecu gadu (2005.–2009.) rīcības plāns | 01.04.2004. | Labklājības ministrija un Valsts darba inspekcija | |
2. Kontroles institūciju sadarbības pilnveidošana | 1) Koordinācijas mehānisma modelis operatīvai informācijas apmaiņai, kas nodrošinātu nelegālās nodarbinātības iespējamības konstatēšanu un likvidēšanu | 01.03.2004. | Valsts darba inspekcija | Valsts ieņēmumu dienests, Nodarbinātības valsts aģentūra, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts robežsardze, Uzņēmumu reģistrs, Valsts būvinspekcija, Valsts kontrole, Latvijas Pašvaldību savienība un institūcijas, kuras izsniedz licenci komercdarbībai, kā arī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība |
2) Likumprojekts par grozījumu Valsts darba inspekcijas likumā, paredzot deleģējumu Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par koordinācijas mehānisma modeli operatīvai informācijas apmaiņai | 01.03.2004. | Labklājības ministrija un Valsts darba inspekcija | ||
3) Ministru kabineta noteikumu projekts par koordinācijas mehānisma modeli operatīvai informācijas apmaiņai | Divu mēnešu laikā pēc šīs tabulas 2.2.apakšpunktā minētā likumprojekta pieņemšanas Saeimā | Labklājības ministrija un Valsts darba inspekcija | ||
3. Sabiedrības informētības līmeņa paaugstināšana par darba tiesību jautājumiem | Informatīvā kampaņa — darba tiesību jautājumu izskaidrošana, izmantojot televīziju, radio, internetu, veidojot un izplatot speciālus informatīvos materiālus, organizējot darba devēju un darbinieku mācības un seminārus | Publiskajā gada pārskatā sadaļa, kurā ietverta informācija par veikto darbu nelegālās nodarbinātības samazināšanai | Valsts darba inspekcija | |
Preventīvais pasākums | ||||
4. Skolēnu un audzēkņu izglītošanas pasākumi | Profesionālās izglītības programmās un mācību kursos ietverti jautājumi par darba tiesībām, nelegālo darbu un ar to saistītajām sekām | Publiskajā gada pārskatā sadaļa, kurā ietverta informācija par veikto darbu skolēnu un audzēkņu izglītošanā par darba tiesībām, nelegālo darbu un ar to saistītajām sekām | Izglītības un zinātnes ministrija |
Pamatnostādnēs izvirzīto mērķu sasniegšanai paredzēts izmantot valsts institūcijām tiešo funkciju veikšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus. Paredzēts, ka Labklājības ministrija un Valsts darba inspekcija pamatnostādnēs paredzētos pasākumus un Izglītības un zinātnes ministrija preventīvos pasākumus īstenos iedalīto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
2004.gadā Valsts darba inspekcijas uzturēšanai paredzētais finansējums ir 747283 lati (saskaņā ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2004.gadam”).