LATVIJAS REPUBLIKAS SATVERSMES TIESA
Par likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturtās daļas, pārejas noteikumu 2. punkta 4. apakšpunkta un Ministru kabineta 1998. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 270 "Vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanas kārtība un valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtība" 8. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1., 91. un 109. pantam
Latvijas Republikas Satversmes tiesas spriedums
Latvijas Republikas vārdā
Rīgā 2004. gada 14. janvārī Lietā Nr. 2003-19-0103
Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Aivars Endziņš,
tiesneši Romāns Apsītis, Ilma Čepāne, Juris Jelāgins, Andrejs
Lepse un Ilze Skultāne,
pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 85. pantu,
Satversmes tiesas likuma 16. panta 1. punktu,
17. panta pirmās daļas
11. punktu,
19.2 un 28.1pantu,
pēc Irīnas Pīgoznes un Baibas Strupišas konstitucionālās
sūdzības
rakstveida procesā 2003. gada 16. decembra tiesas sēdē
izskatīja lietu
"Par likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"
31. panta ceturtās daļas, pārejas noteikumu 2. punkta
4. apakšpunkta un Ministru kabineta 1998. gada
28. jūlija noteikumu Nr. 270 "Vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas aprēķināšanas kārtība un valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas
kārtība" 8. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes
1., 91. un 109. pantam".
Konstatējošā daļa
1. 1995. gada 6. novembrī Saeima pieņēma likumu "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" (likuma nosaukums līdz 1998. gada 22. jūlijam - "Par maternitātes un slimības pabalstiem").
2000. gada 23. novembrī
šajā likumā tika izdarīti grozījumi un 31. pants tika
papildināts ar ceturto un piekto daļu. Likuma "Par maternitātes
un slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturtā daļa
(redakcijā, kas bija spēkā līdz 2003. gada 1. janvārim)
noteica, ka "kalendārās dienas vidējā apdrošināšanas iemaksu alga
pabalstu aprēķināšanai nedrīkst pārsniegt 50 procentus no
1/365 no valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekta
gada maksimālā apmēra, kas bija spēkā apdrošināšanas gadījuma
iestāšanās dienā" (turpmāk - apstrīdētā likuma norma).
2002. gada 24. oktobrī Saeima grozīja likumu "Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu" un no apstrīdētās likuma
normas izslēdza skaitli un vārdus "50 procentus no".
Savukārt 2002. gada 12. decembrī Saeima atkārtoti
grozīja likumu "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu",
iekļaujot apstrīdēto likuma normu minētā likuma pārejas noteikumu
2. punkta 4. apakšpunktā.
Lietas sagatavošanas laikā 2003. gada 30. oktobrī
Saeima grozīja likumu "Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu" un izslēdza no tā apstrīdēto likuma normu,
grozījumi stājās spēkā 2003. gada 13. novembrī.
Līdz ar to apstrīdētā likuma norma bija spēkā no 2001. gada
1. janvāra līdz 2003. gada 13. novembrim.
2. Ministru kabineta 1998. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 270 "Vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanas kārtība un valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtība" 8. punkts noteic: "Vidējo apdrošināšanas iemaksu algu valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu piešķiršanai visos šo noteikumu 7.punktā noteiktajos gadījumos aprēķina pēc formulas:
Vd = (A1 + A2 ... + A6) : D,
kur
Vd - kalendāra dienas vidējā apdrošināšanas iemaksu alga, kas
nepārsniedz apmēru, kāds noteikts likuma "Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu" 31.panta ceturtajā daļā;
A1, A2... - apdrošināšanas iemaksu algas summa, kas gūta likuma
"Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31.panta pirmajā
daļā noteiktā sešu kalendāra mēnešu perioda attiecīgajā kalendāra
mēnesī;
D - likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31.panta
pirmajā daļā noteiktā perioda kalendāra dienu skaits, neieskaitot
tajā pārejošas darbnespējas kalendāra dienas, par kurām izmaksāts
slimības pabalsts, grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma un
atvaļinājuma bērna kopšanai kalendāra dienas, kā arī periodu,
kura laikā darba ņēmējs nav bijis reģistrēts kā valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu (turpmāk - sociālās apdrošināšanas
iemaksas) veicējs" (turpmāk - apstrīdētā noteikumu norma).
3. Konstitucionālās sūdzības iesniedzējas Irīna Pīgozne un Baiba Strupiša (turpmāk - iesniedzējas) 2002. gada nogalē devās grūtniecības un dzemdību atvaļinājumā, pirms šā atvaļinājuma iesniedzējām iestājās pārejoša darbnespēja slimības dēļ. Iesniedzējas saskaņā ar likumu "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" bija tiesīgas saņemt slimības un maternitātes pabalstus.
Iesniedzējas no Valsts Sociālās
apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) attiecīgajām filiālēm
saņēma lēmumus par aprēķinātajiem maternitātes pabalstiem un
slimības pabalstiem. VSAA aprēķinātie pabalsti bija ievērojami
mazāki nekā iesniedzēju valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu
algas (turpmāk - iemaksu algas), no kurām tika maksātas sociālās
apdrošināšanas iemaksas.
Iesniedzējas likumā noteiktajā termiņā lūdza minētos lēmumus
pārskatīt, bet saņēma VSAA attiecīgo filiāļu lēmumus, ka
iepriekšējie VSAA pieņemtie lēmumi par maternitātes un slimības
pabalstu piešķiršanu atstājami negrozīti. VSAA norādīja, ka
minētie pabalsti aprēķināti saskaņā ar likumu "Par maternitātes
un slimības pabalstiem" un Ministru kabineta 1998. gada
28. jūlija noteikumiem Nr. 270 "Vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas aprēķināšanas kārtība un valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas
kārtība".
4. Konstitucionālajā sūdzībā iesniedzējas apstrīd likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturtās daļas (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2003. gada 1. janvārim), pārejas noteikumu 2. punkta 4. apakš-punkta un Ministru kabineta 1998. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 270 "Vidējās apdrošināšanas iemaksu algas aprēķināšanas kārtība un valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtība" 8. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 1., 91. un 109. pantam.
Iesniedzējas uzskata, ka
apstrīdētā likuma norma neatbilst Satversmes 91. pantā
noteiktajam tiesiskās vienlīdzības principam. Iesniedzējas esot
veikušas sociālās apdrošināšanas iemaksas no visa valsts sociālās
apdrošināšanas obligāto iemaksu objekta (turpmāk - iemaksu
objekts) gada maksimālā apmēra, bet sociālās apdrošināšanas
pabalstu (slimības pabalsts un maternitātes pabalsts) saņēmušas
tikai par pusi no samaksātā. Iesniedzējas uzskata, ka apstrīdētā
likuma norma paredz atšķirīgu attieksmi pret divām personu
grupām: tām personām, kuru gada ienākumi nepārsniedz pusi no
iemaksu objekta gada maksimālā apmēra, un tām personām, kuru
ienākumi to pārsniedz.
Konstitucionālajā sūdzībā iesniedzējas pauž viedokli, ka
apstrīdētā likuma norma aizskar viņu tiesības uz sociālo
nodrošinājumu likumā noteiktajos gadījumos. Latvijas valsts
iedzīvotāju sociālās labklājības nodrošināšanai ir izvēlējusies
sociālās apdrošināšanas modeli. Saskaņā ar likuma "Par sociālo
drošību" 5. panta otrās daļas 2. punktu personai, kura
apdrošinājusies sociālās apdrošināšanas institūcijās, ir tiesības
uz materiālu nodrošinājumu slimības, grūtniecības un dzemdību […]
gadījumā. Iesniedzējas uzskata, ka viņas, veicot sociālās
apdrošināšanas iemaksas, "automātiski" iegūst tiesības saņemt
sociālo nodrošinājumu, turklāt saņemamajam valsts sociālās
apdrošināšanas pakalpojumam jāatbilst veiktajām sociālās
apdrošināšanas iemaksām. Iesniedzēju iemaksu algas, no kurām ir
veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas, ir daudz lielākas par
saņemto valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumu (maternitātes
pabalstu un slimības pabalstu), tādējādi esot pārkāptas viņu
tiesības uz sociālo nodrošinājumu.
Iesniedzējas norāda, ka apstrīdētā likuma norma ir pretrunā ar
taisnīguma un tiesiskās paļāvības principu, kas izriet no
Satversmes 1. panta. Iesniedzējas uzskata, ka
apstrīdētā likuma norma pieļauj netaisnīgu (nevienlīdzīgu)
attieksmi pret vienādajiem, t.i., sociālā nodokļa maksātājiem, un
uzsver, ka "sadalošā taisnīguma princips tiek saprasts kā
vienlīdzīga attieksme pret vienādajiem un nevienlīdzīga attieksme
pret dažādajiem, pie kam nevienlīdzīgās attieksmes pakāpei ir
jābūt proporcionālai attiecīgajai dažādības pakāpei". Savukārt
tiesiskās paļāvības principa pārkāpums izpaužas tādējādi, ka
likums "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" tika grozīts
vairākas reizes. Grozījumi likumā, kuri skar maternitātes
pabalsta izmaksas apjomu, tika izdarīti trīs reizes divu gadu
laikā. Minētie ierobežojumi sākotnēji vispār nepastāvēja, tad tie
tika ieviesti, pēc tam atcelti un beidzot atkal atstāti spēkā.
Tas, pēc iesniedzēju domām, nenodrošina tiesisko paļāvību
attiecībā uz minēto likumu un tā regulētajām tiesiskajām
attiecībām.
5. Saeima atbildes rakstā izsaka viedokli, ka konstitucionālā sūdzība nav pamatota, un lūdz to noraidīt. Saeima pauž viedokli, ka viens no apstrīdētās likuma normas mērķiem ir valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficīta samazināšana un šāds ierobežojums attiektos uz nelielu personu grupu - apmēram 2,9 procentiem no visām personām, kurām ir tiesības saņemt pabalstus. Saeima norāda, ka bija nepieciešams veikt pagaidu pasākumus, lai novērstu deficīta rašanos valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā un nodrošinātu sabiedrības sociālo interešu īstenošanu, lai gan tādējādi tiekot ierobežotas nelielas personu grupas tiesības.
Lietas sagatavošanas laikā Saeima, sniedzot papildu paskaidrojumus, norādīja, ka apstrīdētās likuma normas mērķis - valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficīta samazināšana - šobrīd vairs nav aktuāls un apstrīdētās likuma normas atbilstība samērīguma un tiesiskās paļāvības principam ir ļoti strīdīga, tādējādi Saeima steidzamības kārtā pieņēmusi grozījumus likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu", izslēdzot no tā apstrīdēto likuma normu. Grozījumi stājās spēkā 2003. gada 13. novembrī. Saeima savā papildu skaidrojumā uzsver, ka līdz ar grozījumu pieņemšanu tikšot novērsta pretruna ar vispārējiem valsts sociālās apdrošināšanas principiem, kuri paredz, ka saņemamajam valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumam jāatbilst veiktajām iemaksām.
6. Ministru kabinets nepiekrīt iesniedzēju paustajam viedoklim un lūdz Satversmes tiesu atzīt apstrīdēto likuma normu un apstrīdēto noteikumu normu par atbilstošu Satversmes 1., 91. un 109. pantam.
Ministru kabinets paskaidro, ka
apstrīdētā noteikumu norma izriet no likuma "Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturtās daļas. Apstrīdētā
likuma norma pieņemta periodā, kad valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā bija izveidojies un ilgstoši saglabājās
ievērojams deficīts: 1999. gada beigās uzkrātais deficīts
bija 38,6 miljoni latu, 2000. gada beigās - 67,8 miljoni
latu, 2001. gada beigās - 77 miljoni latu, 2002. gada
beigās - 75,4 miljoni latu.
Ministru kabinets uzsver, ka kalendārās dienas vidējās
apdrošināšanas iemaksu algas ierobežojuma noteikšanas mērķis ir
saistīts nevis ar vēršanos pret likuma normu ļaunprātīgu
izmantošanu un nepamatoti lielu pabalstu saņemšanu, bet gan ar
valsts finansiālajām iespējām sociālo tiesību nodrošināšanā.
Secinājumu daļa
7. Satversmes 109. pants noteic, ka "ikvienam ir tiesības uz sociālo nodrošinājumu vecuma, darbnespējas, bezdarba un citos likumā noteiktajos gadījumos". Ar sociālo nodrošinājumu Latvijas Republikā ir saprotami dažādi sociālās drošības pasākumi, arī sociālā apdrošināšana (sk. likuma "Par sociālo drošību" 2. un 5. pantu).
Tiesību uz sociālo apdrošināšanu
saturu un īstenošanas kārtību Latvijā nosaka vairāki likumi,
vispirms jau likums "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (turpmāk -
Sociālās apdrošināšanas likums), kā arī speciālie likumi par
atsevišķiem sociālās apdrošināšanas veidiem.
Veidojot sociālās apdrošināšanas sistēmu pēc valsts neatkarības
atjaunošanas, Saeima no vairākām sociālās apdrošināšanas formām
un modeļiem, kas ir atzīti pasaulē, izvēlējusies valsts sociālo
apdrošināšanu. Pastāvot šādai sistēmai, apdrošināšanas
pamatprincipus, apdrošināmo personu loku, apdrošināšanas riskus
un līdzekļu veidošanas kārtību nosaka likumi, un tādai
apdrošināšanai ir obligāts raksturs.
Atbilstoši Sociālās apdrošināšanas likuma 3.pantam sociālā
apdrošināšana Latvijā ir "pasākumu kopums, ko organizē valsts,
lai apdrošinātu personas vai tās apgādībā esošo personu risku
zaudēt darba ienākumu sakarā ar sociāli apdrošinātās personas
slimību, invaliditāti, maternitāti, bezdarbu, vecumu, nelaimes
gadījumu darbā vai saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu
izdevumiem sakarā ar sociāli apdrošinātās personas vai tās
apgādībā esošās personas nāvi". Sociālā apdrošināšana tiek
balstīta uz šādiem pamatprincipiem:
1) solidaritāti starp sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem
un sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmējiem;
2) sociālās apdrošināšanas līdzekļu izmantošanu tikai
sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem saskaņā ar likumu.
Personas, kuras ir obligāti apdrošināmas un iesaistāmas valsts
izveidotajā sociālās apdrošināšanas sistēmā, nosaka Sociālās
apdrošināšanas likuma 5.panta pirmā un otrā daļa. Līdz ar to
likumdevējs ir paredzējis šo personu tiesības uz Satversmes
109.pantā garantēto sociālo nodrošinājumu sociālās apdrošināšanas
veidā.
Lai persona varētu saņemt valsts sociālās apdrošināšanas
pakalpojumus, tostarp maternitātes un slimības pabalstus, tai
(par to) saskaņā ar likumu jāveic obligātās apdrošināšanas
iemaksas (sk. Sociālās apdrošināšanas likuma
12. pantu).
Valsts, īstenojot sociālās apdrošināšanas modeli, ir paredzējusi
iemaksu objekta maksimālo apmēru. To nosaka Ministru kabinets.
2000. gadā tas bija 15 000, 2001. gadā -
16 000, 2002. gadā - 17 300 un 2003. gadā -
18 400 latu. No apdrošināto personu ienākumiem, kas
pārsniedz valstī noteikto maksimālo iemaksu objektu, nav jāveic
sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Viens no sociālās apdrošināšanas veidiem ir maternitātes un
slimības apdrošināšana (sk. Sociālās apdrošināšanas likuma
4. panta 5. punktu).
To personu loku, kuras pakļautas šim apdrošināšanas veidam,
nosaka Sociālās apdrošināšanas likuma 6. pants. Savukārt
maternitātes un slimības pabalstu piešķiršanas, aprēķināšanas un
izmaksas kārtību konkrētajos apdrošināšanas gadījumos, kā arī
personas, kurām ir tiesības uz šādiem pabalstiem, un gadījumus,
kad rodas minētās tiesības, nosaka likums "Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu".
Maternitātes pabalsts ir viens no sociālās apdrošināšanas
pakalpojumiem, un tiesības uz šo pabalstu ir sociāli
apdrošinātajām personām, t.i., darba ņēmējiem un
pašnodarbinātajām personām, kas ir veikušas vai par kurām ir
veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas. Šo pabalstu piešķir un
izmaksā par visu grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma laiku, ja
sieviete zaudē darbā gūstamos ienākumus. Tātad katra sieviete,
kura atbilstoši likumam veikusi vai par kuru tika veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas, ir apdrošināta arī maternitātes
gadījumam.
Slimības pabalsts ir viens no sociālās apdrošināšanas
pakalpojumiem, ko sniedz valsts, izmaksājot naudas līdzekļus
personai, kura apdrošināta šim apdrošināšanas veidam un likumā
noteiktajos gadījumos neierodas darbā (sk. likuma "Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu" 11. pantu),
tādējādi kā darba ņēmējs zaudējot algotā darbā gūstamos ienākumus
vai arī kā pašnodarbinātais zaudējot savus ienākumus. Slimības
pabalstu izmaksā no slimības 15. dienas, līdz tam tiek
maksāta slimības nauda, un tas ir darba devējam uzlikts
pienākums.
8. Saeima un Ministru kabinets norāda, ka apstrīdētā likuma norma pieņemta laikā, kad valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā bija izveidojies un ilgstoši saglabājies ievērojams deficīts, un šīs normas mērķis bija valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta deficīta samazināšana.
Satversmes tiesa jau iepriekš
ir norādījusi, ka "sociālās tiesības, pie kurām pieder arī
tiesības uz sociālo apdrošināšanu, ir ļoti nozīmīgas, taču
vienlaikus īpašas, atšķirīgas cilvēktiesības, jo šo tiesību
realizācija ir atkarīga no katras valsts ekonomiskās situācijas
un pieejamiem resursiem. Tādēļ arī starptautiskajos dokumentos
sociālās tiesības ir formulētas kā vispārīgi valsts pienākumi,
atstājot dalībvalstīm plašas izvēles iespējas šo tiesību
realizācijā" (Satversmes tiesas 2001. gada 13. marta
sprieduma lietā Nr. 2000-08-0109 secinājumu daļas pirmā
rindkopa).
Tomēr neatkarīgi no valsts attīstības līmeņa valstij ir pienākums
veikt pasākumus, lai, izmantojot visus nepieciešamos līdzekļus,
sasniegtu sociālo tiesību nodrošinājumu vismaz minimālajā
līmenī.
ANO 1966. gada 16. decembra Starp-tautiskā pakta par
ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām (turpmāk - Pakts)
9. pants noteic, ka "dalībvalstis atzīst katra cilvēka
tiesības uz sociālo drošību, ieskaitot sociālo apdrošināšanu".
Pakta 10. pants noteic, ka "ģimenei, [...], jānodrošina
iespējami plašāka aizsardzība un palīdzība, [...] kamēr tās
pienākums ir gādāt par nepatstāvīgiem bērniem un viņu
audzināšanu. Īpaša aizsardzība jānodrošina mātēm nepieciešamajā
periodā pirms un pēc dzemdībām. Šajā periodā strādājošām mātēm
piešķirams apmaksāts atvaļinājums vai atvaļinājums ar pietiekamu
sociālās nodrošināšanas pabalstu izmaksu".
Eiropas sociālās hartas (turpmāk - Harta) 8. panta
1. punkts noteic: "Lai nodrošinātu efektīvu strādājošo
sieviešu tiesību uz aizsardzību izmantošanu, Līgumslēdzējas puses
apņemas vai nu apmaksāta atvaļinājuma veidā, vai ar attiecīgu
sociālo pabalstu vai sabiedrisko fondu pabalstu palīdzību
nodrošināt sievietēm atvaļinājumu pirms un pēc dzemdībām, kura
kopējais ilgums ir vismaz 12 nedēļas."
Šis noteikums uzliek valstij divus pienākumus: pirmkārt, noteikt
likumā, ka strādājošām sievietēm pirms un pēc dzemdībām ir
tiesības uz atvaļinājumu, kas nav mazāks par 12 nedēļām; otrkārt,
nodrošināt šīm sievietēm pietiekamus iztikas līdzekļus šāda
atvaļinājuma izmantošanai.
Attiecībā uz otro pienākumu Neatkarīgo ekspertu komiteja uzskata,
ka minētais pabalsts ir pietiekams, ja tas tiek izmaksāts 80
procentu apmērā no sievietes vidējiem ienākumiem (sk.
Gomien D., Harris D., Zwaak L. Law and
practice of the European Convention on Human Rights and the
European Social Charter, Council of Europe, 1996,
p. 396).
Likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"
10. pants noteic, ka "maternitātes pabalstu piešķir 100
procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas
iemaksu algas".
Savukārt apstrīdētajā likuma normā ir noteikts ierobežojums, kas
attiecas uz vidējo apdrošināšanas iemaksu algu maternitātes un
slimības pabalstu aprēķināšanai. Līdz ar to ir noteikts, ka,
aprēķinot minētos pabalstus, kalendārās dienas vidējā
apdrošināšanas iemaksu alga nedrīkst pārsniegt 50 procentus no
1/365 no valsts obligāto iemaksu objekta gada maksimālā apmēra,
kas bija spēkā apdrošināšanas gadījuma iestāšanās dienā. Tādējādi
vienai personu kategorijai, aprēķinot pabalstu, vidējie ienākumi
tiek samazināti līdz pat 50 procentiem, līdz ar to samazinot
izmaksājamo pabalstu.
9. Satversmes 91. pants noteic, ka "visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas". Satversmes tiesa, interpretējot šo pantu, ir atzinusi, ka tiesiskās vienlīdzības princips citastarp liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos (sk. Satversmes tiesas 2001. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2000-07-0409 secinājumu daļas 1. punktu).
Tāpēc, lai izvērtētu, vai
apstrīdētā likuma norma atbilst Satversmes 91. pantam,
jānoskaidro:
1) vai personas ir vienādos un salīdzināmos apstākļos;
2) vai apstrīdētā tiesību norma paredz atšķirīgu
attieksmi;
3) vai atšķirīgajai attieksmei ir objektīvs un saprātīgs
pamats, proti, vai tai ir leģitīms mērķis, un vai ir ievērots
samērīguma princips.
9.1. Personas, veicot sociālās apdrošināšanas iemaksas,
likumā noteiktajos gadījumos tiek apdrošinātas maternitātes un
slimības gadījumam. Iestājoties apdrošināšanas gadījumam,
personai ir tiesības uz maternitātes vai slimības pabalstu.
Sociālās apdrošināšanas iemaksas personas maksā no saviem
ienākumiem, kas nepārsniedz maksimālo gada ienākumu objektu
(šobrīd līdz 18 400 latu).
Līdz ar to visas personas, kurām ir tiesības saņemt minētos
pabalstus, ir vienādos un salīdzināmos apstākļos.
9.2. Valsts, izvēloties sociālās apdrošināšanas modeli, ir
noteikusi, ka saņemamajam valsts sociālās apdrošināšanas
pakalpojumam jāatbilst veiktajām sociālās apdrošināšanas
iemaksām. Savukārt apstrīdētā likuma norma paredz ievērojami
mazāku sociālās apdrošināšanas izmaksu salīdzinājumā ar iemaksu
algu, no kuras veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas. Tādējādi
viena sociālo iemaksu veicēju daļa saņem pakalpojumu, kas nav
proporcionāls veiktajām sociālās apdrošināšanas iemaksām,
turpretī otra sociālās apdrošināšanas iemaksu veicēju daļa saņem
pakalpojumu, kas ir proporcionāls veiktajām iemaksām (sk.
lietas 1. sējuma 40. lpp.).
Tādējādi apstrīdētā likuma norma paredz atšķirīgu attieksmi pret
tiem, kuru ienākumi pārsniedz 50 procentus no gada maksimālā
iemaksu objekta, un tiem, kuru ienākumi nepārsniedz šādu
summu.
9.3. Likumprojekta (likums pieņemts 2000. gada
23. novembrī) "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu"" anotācijā un Latvijas Republikas Labklājības
ministrijas Sociālajā ziņojumā par 2001. gadu (
http://www.lm.gov.lv/index.php?sadala=296&id=97
, 10.11.2003.) norādīts apstrīdētās likuma normas mērķis -
nepieļaut likuma normu ļaunprātīgu izmantošanu un nepamatoti
lielu maternitātes un slimības pabalstu saņemšanu. Īstenojot
Satversmē garantētās tiesības uz sociālo nodrošinājumu, valsts
pienākums ir ne tikai noteikt šo tiesību normatīvo regulējumu,
bet arī izveidot efektīvu tiesību normu īstenošanas mehānismu.
Valsts pienākums ir ne tikai deklarēt tiesības, bet arī
"iedzīvināt" tās un uzraudzīt to piemērošanu. Savukārt, ja šis
pienākums netiek pienācīgi pildīts, t.i., nav pietiekamas
kontroles attiecībā uz tiesību normu ļaunprātīgu izmantošanu un
nepamatoti lielu pabalstu saņemšanu, var uzskatīt, ka valsts
neizmanto visus tai pieejamos līdzekļus sociālo tiesību
īstenošanā.
Tādējādi iepriekšminēto mērķi nevar uzskatīt par leģitīmu.
7. Saeimas likumprojekta (likums pieņemts 2002. gada
24. oktobrī) "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu"" anotācijā bija izvirzīts mērķis - harmonizēt
likuma normas atbilstoši valsts sociālās apdrošināšanas
principam, lai persona, kura veic iemaksas sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā, saņemtu atbilstošus
pakalpojumus. Grozot likumu "Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu", no apstrīdētās likuma normas izslēdza 50 procentu
ierobežojumu.
8. Saeima 2002. gada 12. decembrī grozīja likumu
"Par maternitātes un slimības apdrošināšanu", iekļaujot
apstrīdēto likuma normu pārejas noteikumu 2. punkta
4. apakšpunktā. Likumprojekta anotācijā ietvertais mērķis
bija nepieļaut valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
izdevumu pieaugumu maternitātes, slimības un apbedīšanas pabalstu
jomā. Savukārt anotācijas 2. nodaļas 3. punktā "Sociālo
seku izvērtējums" norādīts, ka apstrīdētā likuma norma ir
"pretrunā ar vispārējiem valsts sociālās apdrošināšanas
principiem, [...]. Šādu ierobežojumu noteikšana neveicina personu
dalību sistēmā un var veicināt personu griešanos Satversmes
tiesā".
Saeima un Ministru kabinets savos atbildes rakstos kā apstrīdētās
likuma normas leģitīmo mērķi norāda valsts sociālās
apdrošināšanas speciālo budžetu nodrošināšanu un sniedz apkopotus
datus par visiem valsts sociālās apdrošināšanas budžetiem, kuros
izveidojies deficīts vairāku desmitu miljonu latu apmērā (sk.
sprieduma 6.punktu). Tomēr šie skaitļi nav ņemami vērā, jo
tie raksturo deficīta apjomu visos valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajos budžetos kopumā.
Savukārt maternitātes un slimības pabalstus izmaksā no
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta. Šajā
budžetā 2000. gadā bija izveidojies fiskālais deficīts
3 163 719 latu apmērā. Deficīts minētajā budžetā
saglabājās arī 2001. gadā - 5 859 514 latu.
2002. gadā invaliditātes, maternitātes un slimības
speciālajā budžetā bija izveidojusies fiskālā rezerve
222 081 lata apmērā (sk. lietas 2. sējuma
84. lpp.).
Tādējādi laikā, kad nepastāvēja invaliditātes, maternitātes un
slimības speciālā budžeta deficīts, apstrīdētajā likuma normā
noteiktā atšķirīgā attieksme nebija attaisnota ar leģitīmu mērķi.
Apstrīdētās
likuma normas leģitīmais mērķis (tik ilgi, kamēr pastāvēja
deficīts) ir valsts sociālā budžeta (šajā gadījumā invaliditātes,
maternitātes un slimības speciālā budžeta) nodrošināšana. Tomēr
jāizvērtē, vai šā mērķa sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir
samērīgi.
2002. gadā maternitātes pabalstu saņēma
12 606 personas. No tām ierobežojums tika piemērots 367
personām jeb 2,9 procentiem no maternitātes pabalsta saņēmēju
kopskaita. 2001. gadā 296 personām - 3,05 procentiem. Pēc
VSAA sniegtās informācijas, lai šīm personām aprēķinātu
maternitātes pabalstu pilnā apmērā (bez 50 procentu
ierobežojuma), 2001. gadā būtu nepieciešami 106 000
latu, 2002. gadā - 88 510 latu (sk. lietas
1. sējuma 232. - 233. lpp.).
Savukārt, aprēķinot maternitātes pabalstu personai, uz kuru
attiecas apstrīdētās likuma normas ierobežojums, tiek būtiski
pasliktināts tās materiālais stāvoklis salīdzinājumā ar laiku
pirms grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma. Piemēram, persona
vairs nespēj izpildīt kredītsaistības, ko bez grūtībām varēja
pildīt, saņemot ienākumus pirms došanās pirmsdzemdību un dzemdību
atvaļinājumā. Tādējādi apstrīdētajā normā ietvertais ierobežojums
nav samērīgs, jo labums, ko iegūst sabiedrība, nav lielāks par
indivīda tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto
zaudējumu.
10. Apstrīdētā
noteikumu norma noteic kārtību, kādā tiek aprēķināta vidējā
apdrošināšanas iemaksu alga valsts sociālās apdrošināšanas
pabalstu piešķiršanai, tostarp maternitātes un slimības pabalstu
piešķiršanai. Minētā norma ietver atsauci uz likuma "Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturto
daļu. Iesniedzējas apstrīd šo normu tikai tiktāl, ciktāl tā
attiecas uz apstrīdēto likuma normu. Tādējādi nav nepieciešams
atsevišķi izvērtēt apstrīdētās noteikumu normas atbilstību
Satversmei.
11. Ņemot vērā to, ka 2003. gada
13. novembrī apstrīdētā likuma norma jau bija zaudējusi
spēku, tiesai spriedumā nav jālemj par apstrīdētās likuma normas
spēka zaudēšanas brīdi. Laikā, kad apstrīdētā likuma norma bija
spēkā, VSAA aprēķināja slimības un maternitātes pabalstus saskaņā
ar apstrīdēto likuma normu. Tādējādi apstrīdētā likuma norma ir
aizskārusi iesniedzēju konstitucionālās tiesības, kas
nostiprinātas Satversmes 91. pantā. Lai nodrošinātu
iesniedzēju tiesību aizsardzību un dotu viņām iespēju saņemt
slimības un maternitātes pabalstus pilnā apmērā, attiecībā uz
iesniedzējām apstrīdētā likuma norma atzīstama par spēku
zaudējušu no brīža, kad iesniedzējām radās tiesības uz slimības
un maternitātes pabalstiem.
12. Konstatējot apstrīdētās likuma normas
neatbilstību kaut vienam Satversmes pantam, tā atzīstama par
prettiesisku un spēkā neesošu. Līdz ar to vairs nav nepieciešams
vērtēt minētās normas atbilstību Satversmes 1. un
109. pantam.
Nolēmumu daļa
Pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 30. - 32. pantu, Satversmes tiesa
nosprieda:
atzīt likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 31. panta ceturto daļu (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2003. gada 1. janvārim) un pārejas noteikumu 2. punkta 4. apakšpunktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 91. pantam un attiecībā uz konstitucionālās sūdzības iesniedzējām Irīnu Pīgozni un Baibu Strupišu par spēkā neesošu no brīža, kad iesniedzējām radās tiesības uz slimības un maternitātes pabalstiem.
Spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams.
Spriedums stājas spēkā tā publicēšanas dienā.
Tiesas sēdes priekšsēdētājs A. Endziņš