Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

 

Ministru kabineta rīkojums Nr.14

Rīgā 2004.gada 7.janvārī (prot. Nr.1,38.§)

Par koncepciju "Par valsts pamatbudžetā iekļautā speciālā budžeta - Zivju fonda - pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību"

1. Atbalstīt koncepcijā "Par valsts pamatbudžetā iekļautā speciālā budžeta - Zivju fonda - pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību" ietverto risinājuma 1.variantu.

2. Noteikt Zemkopības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.

3. Zemkopības ministrijai iesniegt Ministru kabinetā attiecīgus tiesību aktu projektus par grozījumiem Ministru kabineta 1995.gada 19.decembra noteikumos Nr.388 "Zivju fonda nolikums", Ministru kabineta 2000.gada 12.decembra noteikumos Nr.433 "Noteikumi par ūdenstilpju nomu un rūpnieciskās zvejas tiesību izmantošanas kārtību", Ministru kabineta 2001.gada 8.maija noteikumos Nr.188 "Saimnieciskās darbības rezultātā zivju resursiem nodarīto zaudējumu noteikšanas un kompensācijas kārtība" un Ministru kabineta 2001.gada 7.augusta noteikumos Nr.359 "Licencētās rūpnieciskās zvejas kārtība".

Ministru prezidents E.Repše

Zemkopības ministrs M.Roze

(Ministru kabineta
2004.gada 7.janvāra rīkojums Nr.14)

Koncepcija "Par valsts pamatbudžetā iekļautā speciālā budžeta - Zivju fonda - pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību"

I. Koncepcijas mērķis

Koncepcijas izstrādāšanas pamats ir Ministru kabineta 2003.gada 22.jūlija sēdē (prot. Nr.41 2.§ 10. un 11.punkts) dotais uzdevums, kurā noteikts, ka ministrijām, kuru pārvaldībā ir speciālie budžeti, jāiesniedz Ministru kabinetā koncepcija par valsts pamatbudžetā iekļauto speciālo budžetu līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību.

Koncepcijas mērķis ir noteikt nepieciešamos pasākumus un grozījumus tiesību aktos, lai nodrošinātu Zivju fonda veidošanai paredzēto valsts pamatbudžetā ieskaitāmo līdzekļu uzskaiti, uzraudzību un pārvaldīšanu.

 

II. Problēmas formulējums

Zivju fonds līdz šim ir bijis valsts speciālais budžets. Zivju fonda veidošanas avoti un izmantošanas mērķi ir paredzēti Zvejniecības likumā. Saņemot no valsts pamatbudžeta dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem, Zivju fonds var turpināt darbību Zemkopības ministrijas attiecīgās budžeta programmas ietvaros. Tas ļaus īstenot Zvejniecības likumā noteiktos Zivju fonda mērķus, kas saistīti ar pētījumiem par zivju resursiem, par piesārņojuma un saimnieciskās darbības ietekmi uz tiem, kā arī par zivju atražošanas un aizsardzības pasākumu nodrošināšanu. Minētie pasākumi ļaus veikt arī organizatoriski tehnisku pasākumu kompleksu, lai uzturētu saikni ar pagastu, pilsētu un novadu pašvaldībām zivju resursu pārzināšanā to teritorijā esošajās ūdenstilpēs, tai skaitā jūras piekrastē. Zivju fonds ir saistīts ar rūpnieciskās zvejas tiesību nomu starptautiskajos ūdeņos, Baltijas jūrā un Rīgas jūras līcī, kā arī publisko ūdenstilpju un to ūdenstilpju nomu, kurās zvejas tiesības pieder valstij. Ar Zivju fonda starpniecību tiek piesaistīti Eiropas Savienības finanšu līdzekļi atbilstoši Latvijas Republikas un Eiropas Savienības līgumam par sadarbību zivsaimniecībā un kompensācijas līdzekļi par Daugavas HES kaskādes izbūves un ekspluatācijas rezultātā zivju resursiem nodarītajiem zaudējumiem. Valsts zivsaimniecības pārvalde, kas pašreiz administrē un tehniski apkalpo Zivju fondu, veic pastāvīgu tiešu uzskaiti un kontroli par zvejas tiesību nomas maksām, zivju resursiem nodarīto zaudējumu kompensācijas iemaksām, soda naudas ieskaitījumiem, ieņēmumiem par makšķerēšanas kartēm un ūdenstilpju nomas maksu, bet turpmāk šos maksājumus paredzēts ieskaitīt valsts pamatbudžeta ieņēmumos.

Pastāv problēma, kā tiks kontrolēta un uzraudzīta līdzekļu ieskaitīšana pamatbudžetā Zivju fonda veidošanai un kā turpmāk tiks pārvaldīta Zivju fondam iedalīto pamatbudžeta līdzekļu izmantošana.

 

III. Politikas dokumenti un tiesību akti, kas saistīti ar problēmas risināšanu

Tiesību akti, kas reglamentē valsts pamatbudžetā iekļaujamā speciālā budžeta - Zivju fonda - pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību, ir Zvejniecības likums, Ministru kabineta 1995.gada 19.decembra noteikumi Nr.388 "Zivju fonda nolikums" un Ministru kabineta 2003.gada 10.jūnija rīkojums Nr.379 "Par Zivju fonda padomes sastāvu". Tie nosaka Zivju fonda veidošanas un pārvaldīšanas principus.

 

IV. Problēmas risinājums un sekas, kas radīsies, ja netiks risināta problēma

Ieskaitot maksājumus valsts pamatbudžetā, būs sarežģītāka veikto iemaksu tiešā kontrole, tāpēc ir nepieciešama informācijas apmaiņa starp Valsts zivsaimniecības pārvaldi un Valsts kasi, lai pastāvīgi sekotu ieskaitījumiem valsts pamatbudžetā. Jāņem vērā, ka Valsts zivsaimniecības pārvalde ir noslēgusi līgumus ar zvejniekiem par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu, līgumus ar ezeru nomniekiem par publisko ezeru nomu un vienošanās protokolus ar pašvaldībām par zivju resursu pārzināšanu, kas visi būs saistīti ar konkrētu iemaksu veikšanu valsts pamatbudžetā.

Ja nepilnīgas kontroles rezultātā samazināsies valsts pamatbudžetā ieskaitīto līdzekļu apjoms, kā arī finanšu līdzekļu apjoms, kas piešķirts Zivju fondam, samazināsies iespēja īstenot nozarei būtiskus projektus reģionālā un pašvaldību līmenī, samazināsies projektu skaits, kas veltīti sabiedrības informēšanai par zivsaimniecības jautājumiem, kā arī zivju izpētes, atražošanas un aizsardzības pasākumu finansēšana.

Lai pēc Zivju fonda iekļaušanas valsts pamatbudžetā un speciālā budžeta likvidēšanas varētu saglabāt plānotos Zivju fonda ieņēmumus valsts pamatbudžetā un nodrošinātu sabiedrības uzticēšanos, fonda atpazīstamību, caurskatāmību un, pats galvenais, finanšu līdzekļu ieņēmumu un izdevumu pilnvērtīgu kontroli, nepieciešams veikt šādus pasākumus:

 

1.variants

1. Zemkopības ministrijas valsts budžeta programmas "Zivju resursu sabalansēta izmantošana un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana" ietvaros jāizveido apakšprogramma "Zivju fonds".

2. Valsts kasē jāatver atsevišķi pamatbudžeta ieņēmumu konti dotācijām no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai "Zivju fonds".

3. Valsts zivsaimniecības pārvaldei katru dienu jāsaņem informācija no Valsts kases par finanšu līdzekļu ieskaitījumiem valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontos saskaņā ar Finanšu ministrijas piešķirto iemaksu kodiem - naudas sodiem par zivju resursiem nodarītajiem zaudējumiem, maksai par zvejas tiesību nomu, zvejas tiesību izmantošanu un ūdenstilpju nomu, kompensācijām par zivju resursiem nodarītajiem zaudējumiem, maksai par konfiscētajiem zvejas rīkiem un līdzekļiem, juridisko un fizisko personu ziedojumiem - un atbilstoši kompetencei jākontrolē līdzekļu laicīga un pilnīga iemaksa šajos kontos.

4. Valsts pamatbudžeta apakšprogrammai "Zivju fonds" iedalītie līdzekļi jāpārvalda saskaņā ar Ministru kabineta 1995.gada 19.decembra noteikumos Nr.388 "Zivju fonda nolikums" paredzētajiem principiem un noteikto kārtību.

 

2.variants

1. Zemkopības ministrijas valsts budžeta programmas "Zivju resursu sabalansēta izmantošana un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana" ietvaros jāveido apakšprogramma "Zivju fonds".

2. Valsts kasē jāatver atsevišķs pamatbudžeta ieņēmumu konts dotācijām no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai "Zivju fonds".

3. Valsts kasei jākontrolē līdzekļu laicīga un pilnīga iemaksa pamatbudžeta ieņēmumu kontā.

4. Valsts pamatbudžeta apakšprogrammai "Zivju fonds" iedalītie līdzekļi jāpārvalda saskaņā ar Ministru kabineta 1995.gada 19.decembra noteikumos Nr.388 "Zivju fonda nolikums" paredzētajiem principiem un noteikto kārtību.

 

V. Nepieciešamie tiesību aktu projekti un atbildīgās institūcijas tiesību aktu projektu izstrādē

1. Izdarīti grozījumi Zvejniecības likumā, kas nosaka Zivju fonda mērķu sasniegšanai izmantojamo līdzekļu veidošanas avotus, kurus paredzēts iemaksāt valsts pamatbudžetā.

2. Nepieciešami grozījumi šādos Ministru kabineta noteikumos:

2.1. "Grozījumi Ministru kabineta 1995.gada 19.decembra noteikumos Nr.388 "Zivju fonda nolikums"". Šajos grozījumos vai nu jāizslēdz, vai jāprecizē jautājumi, kas saistīti ar speciālo budžetu;

2.2. "Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 12.decembra noteikumos Nr.433 "Noteikumi par ūdenstilpju un rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību"";

2.3. "Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 8.maija noteikumos Nr.188 "Saimnieciskās darbības rezultātā zivju resursiem nodarītā zaudējuma noteikšanas un kompensācijas kārtība"";

2.4. "Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 7.augusta noteikumos Nr.359 "Licencētās rūpnieciskās zvejas kārtība"".

2.2., 2.3. un 2.4.apakšpunktā minētajos noteikumos jāiestrādā norādes, kas nosaka, ka maksa par ūdenstilpju un zvejas tiesību nomu, zvejas atļaujām (zvejas licences, makšķerēšanas kartes), kā arī citi maksājumi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos Zivju fonda veidošanai.

Zemkopības ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju ir izstrādājusi visus minēto noteikumu grozījumu projektus. Likumprojekts "Grozījumi Zvejniecības likumā" tika iesniegts Ministru kabinetā un nosūtīts Saeimai. 2003.gada 30.oktobrī grozījumi likumā tika pieņemti. Ministru kabineta noteikumi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks iesniegti izskatīšanai Ministru kabinetā, lai tie stātos spēkā ar 2004.gada 1.janvāri.

Zemkopības ministrs M.Roze

07.01.2004