LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 157
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Satiksmes ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus:
2.1. 1990. gada 4. jūlija lēmumu Nr. 12 «Par Satiksmes ministriju» (Ziņotājs, 1990, 31);
2.2. 1990. gada 14. augusta lēmumu Nr. 94 «Par Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas nolikumu» (Ziņotājs, 1990, 43);
2.3. 1990. gada 23. augusta lēmumu Nr. 110 «Par Latvijas Republikas Sakaru ministrijas nolikumu (Ziņotājs, 1990,44).
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas satiksmes ministrs A. GŪTMANIS
Rīgā 1992. gada 4. maijā
Apstiprināts
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 4. maija lēmumu Nr. 157
1. Latvijas Republikas Satiksmes ministrija (tālāk tekstā - «Satiksmes ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas izstrādā un realizē Latvijas Republikas Valdības politiku sauszemes transporta, gaisa transporta, sakaru un tūrisma nozarē.
2. Satiksmes ministrijas galvenais uzdevums ir transporta un sakaru nodrošināšana, tūrisma vispārējā vadība.
Satiksmes ministrija savā darbībā ievēro Latvijas Republikas likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumus, Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus un rīkojumus, šo nolikumu un citus normatīvos aktus, kā arī veic savus uzdevumus un funkcijas, sadarbojoties ar citām ministrijām un valsts pārvaldes institūcijām.
3. Ministrijas kompetencē ir:
3.1. transporta, sakaru un tūrisma valsts pārvaldes vispārīgie jautājumi:
3.1.1. transporta, sakaru un tūrisma darbības perspektīvā un ilgtermiņa plānošana un prognozēšana;
3.1.2. nozaru struktūrpolitikas veidošana, valsts programmu izstrādāšana, nozaru attīstībai paredzēto valsts investīciju plānošana, to izmantošanas kontrole;
3.1.3. vienotā transporta kompleksa darbības valsts koordinācija;
3.1.4. ekonomisko un tiesisko pasākumu izstrādāšana un realizācija, ministrijas pārziņā esošo nozaru vadības struktūras pilnveidošana;
3.1.5. likumu un Valdības lēmumu projektu sagatavošana transporta, sakaru un tūrisma nozares jautājumos;
3.1.6. valsts mantas pārvaldes tiesību realizācija, valsts uzņēmumu pārvaldīšana, to statūtu apstiprināšana, vadītāju iecelšana un darba līgumu noslēgšana ar viņiem, valsts uzņēmumu reorganizācija un privatizācija;
3.1.7. valsts kapitāla daļas pārstāvēšana transporta, sakaru un tūrisma uzņēmējsabiedrībās ar jauktu kapitālu;
3.1.8. valsts pasūtījuma izvietošana, transporta un sakaru nozares funkcionēšanas nodrošināšana valsts un civilās aizsardzības interesēs;
3.1.9. ekonomiski pamatotas cenu un tarifu politikas izstrādāšana transporta, sakaru un tūrisma pakalpojumiem, piedalīšanās nodokļu politikas izstrādāšanā;
3.1.10. patērētāju interešu aizsardzība, pretmonopolu politikas realizācija un konkurences veicināšana, likumā paredzētajos gadījumos - atļauju un licenču izsniegšana uzņēmējdarbības veikšanai;
3.1.11. kontrole par likumdošanas aktu un nozares normatīvo aktu ievērošanu uzņēmējdarbībā, datu apkopošana par likumdošanas aktu piemērošanu;
3.1.12. valsts uzraudzības par apkārtējās vides aizsardzības prasību ievērošanu transporta, sakaru un tūrisma nozarēs;
3.1.13. satiksmes drošības valsts uzraudzība visos transporta veidos;
3.1.14. starptautisko divpusējo un daudzpusējo līgumu sagatavošana un noslēgšana Latvijas Republikas Ministru Padomes uzdevumā, datu apkopošana par starptautisko līgumu izpildi;
3.1.15. pārstāvība starptautiskajās transporta, sakaru un tūrisma organizācijās; pārstāvniecību izveidošana ārzemēs;
3.1.16. nozares speciālistu sagatavošanas, kvalifikācijas paaugstināšanas, pārkvalificēšanas un zinātniskās pētniecības darba koordinēšana;
3.2. dzelzceļa transporta jautājumi:
3.2.1. dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas, transporta līdzekļu lietošanas, kustības drošības, ugunsdrošības, dzelzceļa sanitārās uzraudzības un citu dzelzceļa darbību reglamentējošo normatīvo aktu sagatavošana un apstiprināšana;
3.2.2. jaunu un rekonstruējamu dzelzceļa objektu projektu izstrādes organizēšana dzelzceļa tehniskās attīstības nodrošināšanai;
3.2.3. dzelzceļa pārvaldes struktūras noteikšana;
3.2.4. dzelzceļa transporta darbības koordinācija ar citiem transporta veidiem;
3.3. civilās aviācijas jautājumi:
3.3.1. gaisa telpas izmantošanu, lidojumu, gaisa kuģu, lidlauku un citu civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju reglamentējošo normatīvo aktu apstiprināšana un uzraudzība par tajos paredzēto prasību ievērošanu;
3.3.2. gaisa kuģu lidojumu un civilās aviācijas drošības garantēšanai nepieciešamo pasākumu un prasību izstrādāšana un uzraudzība par to izpildi;
3.3.3. Latvijas Republikas gaisa telpas struktūras noteikšana;
3.3.4. darbību, kas saistītas ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu, koordinācija;
3.3.5. civilās aviācijas speciālistu atestācija un viņu profesionālās sagatavotības pārbaude;
3.3.6. uzņēmēju, kas vēlas sniegt aviācijas pakalpojumus, sertificēšana;
3.3.7. gaisa satiksmes pakalpojumu licencēšana;
3.3.8. lidlauku projektēšanas, celtniecības un rekonstrukcijas, visu valsts teritorijā izvietojamo objektu, kas var radīt draudus gaisa kuģu lidojumu drošībai, kā arī jebkuras lidlauku rajonā veicamās celtniecības jautājumu saskaņošana;
3.3.9. gaisa trašu un lidlauku sertificēšana;
3.3.10. republikā izgatavoto gaisa kuģu sertifikācijas organizēšana;
3.3.11. civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrācija;
3.3.12. aeronavigācijas informācijas apgādes organizēšana;
3.3.13. valsts aviācijas glābšanas dienesta vadība;
3.3.14. aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu iemeslu noskaidrošana;
3.4. autotransporta jautājumi:
3.4.1. autotransporta lietošanas noteikumu apstiprināšana un to izpildes kontrole;
3.4.2. licenču koncesiju un atļauju izsniegšana kravas un pasažieru autopārvadājumiem un regulāras pasažieru satiksmes līniju atvēršanai;
3.4.3. pasažieru autopārvadājumu maršrutu tīkla un kustības režīma apstiprināšana;
3.4.4. autotransporta darbības koordinācija ar citiem transporta veidiem, ritošā sastāva tehniskās apkopes un kravu pārvadājumu ekspedīcijas sistēmas izveidošana;
3.4.5. autotransporta apgādes kooperācijas sistēmas veidošana;
3.5. autoceļu uzturēšanas, remonta un būvniecības jautājumi:
3.5.1. autoceļu uzturēšanu un aizsardzību reglamentējošo dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
3.5.2. vienota autoceļu tīkla attīstības plānošana un prognožu izstrādāšana;
3.5.3. valsts ceļu dienesta vadība;
3.5.4. valsts autoceļu uzturēšanas, aizsardzības, reģistrācijas un tehniskās uzskaites organizēšana;
3.5.5. valsts autoceļu tīkla un tā infrastruktūras uzlabošana;
3.5.6. valsts ceļu fonda pārzināšana un izmantošanas kontrole;
3.6. ceļu satiksmes drošības jautājumi:
3.6.1. ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
3.6.2. ceļu satiksmes drošības stāvokļa analīze, priekšlikumu izstrādāšana tā uzlabošanai;
3.6.3. transporta līdzekļu reģistrācija, uzskaite, informācijas apkopošana un izsniegšana valsts iestādēm;
3.6.4. transporta līdzekļu vadītāju sagatavošanas kārtības noteikšana, licenču izsniegšana transporta līdzekļu vadītāju apmācībai, transporta līdzekļu vadītāju apliecību izsniegšana;
3.6.5. slēdzienu sagatavošana par transporta līdzekļu konstrukcijas atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām, par pilsētu un apdzīvotu vietu transporta plūsmu projektiem un attīstības plāniem, ielu, ceļu, to mākslīgo būvju un dzelzceļa pārbrauktuvju būvniecības un rekonstrukcijas projektu atbilstību satiksmes drošības prasībām, kā arī par ekspluatācijā nododamajiem ielu un ceļu būvniecības objektiem;
3.6.6. valsts uzraudzība par ekspluatācijā esošo transporta līdzekļu tehniskā stāvokļa, kā arī ielu, ceļu, to mākslīgo būvju atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām;
3.7. sakaru jautājumi:
3.7.1. sakaru sistēmu ekspluatācijas noteikumu, vienotu tehnisko normatīvu, elektrosakaru līniju aizsardzības noteikumu, kā arī citu telekomunikāciju un pasta darbību reglamentējošo dokumentu apstiprināšana;
3.7.2. visa veida pasta un telekomunikāciju vienotas tehniskās un stratēģiskās attīstības koncepcijas izstrāde un realizācija, nodrošinot vienota sakaru tīkla izveidošanu;
3.7.3. atļauju izsniegšana jebkura veida radio raidierīču un augstfrekvences signālu izstarotāju iegādei, būvei un ekspluatācijai, licenču izsniegšana bezvadu sakaru pakalpojumiem, izņemot kabeļtelevīziju, frekvenču noteikšana un to pareizas lietošanas kontrole;
3.7.4. vispārējās lietošanas sakaru tīklu darbības koordinēšana valsts interesēs;
3.7.5. iedzīvotājiem un tautsaimniecībai sniegto pasta un elektrosakaru pakalpojumu kvalitātes kontrole;
3.7.6. radioraidījumu, radiosakaru un televīzijas tehnisko līdzekļu un tīklu ekspluatācija un attīstība iedzīvotāju un tautsaimniecības interesēs;
3.7.7. efektīvu informācijas uzkrāšanas un pārraides sistēmu (elektroniskais pasts, datu bankas kredītnorēķini u. c.) ieviešana un attīstība;
3.8. tūrisma jautājumi:
3.8.1. tūrisma darbību reglamentējošo dokumentu izstrādāšana un apstiprināšana;
3.8.2. ekonomisko un juridisko priekšnoteikumu radīšana tūrisma potenciāla maksimālai izmantošanai;
3.8.3. līdzdalība reģionālo tūrisma prognožu izstrādē;
3.8.4. tūrisma izglītības sistēmas veidošana, tūrisma speciālistu valsts atestācija;
3.8.5. viesnīcu, kempingu un moteļu klasifikācijas prasību apstiprināšana;
3.8.6. tūrisma maršrutu un apskates objektu uzskaite, klasifikācija, jaunu maršrutu izstrāde;
3.8.7. licenču izsniegšana ārzemju tūrisma darbībai;
3.8.8. aktīvā tūrisma vispārējā vadība;
3.9. citi uzdevumi, ko nosaka Latvijas Republikas likumi un Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumi.
4. Satiksmes ministrija savas kompetences ietvaros, sadarbojoties ar pašvaldībām, valsts institūcijām un sabiedrību, vispusīgi pēta un ievēro sabiedrisko domu un nodrošina atklātumu savā darbībā.
5. Ministrijai savas kompetences ietvaros ir tiesības:
5.1. izveidot, reorganizēt un likvidēt valsts iestādes un dienestus, kā arī apstiprināt to statūtus (nolikumus), iecelt amatā un atbrīvot no amata šo iestāžu un dienestu vadītājus;
5.2. realizējot valsts kontroles funkcijas, likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā uzlikt administratīvos sodus;
5.3. noslēgt līgumus par valsts pasūtījuma izpildi vai uzdot šādu līgumu noslēgšanu pakļautajām institūcijām, kontrolēt valsts investīciju un budžeta asignējumu izlietošanu, valsts īpašuma pārvaldīšanu, izdarīt valsts uzņēmumu saimnieciskās darbības revīziju;
5.4. izdot lēmumus, instrukcijas un citus normatīvos aktus, kas ir obligāti valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām;
5.5. saņemt no valsts statistikas iestādēm un citām institūcijām nepieciešamās ziņas un statistikas materiālus.
6. Satiksmes ministriju vada ministrs, ko ieceļ Latvijas Republikas Augstākā Padome.
Satiksmes ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru Padome.
7. Satiksmes ministrs ir atbildīgs par stāvokli nozarē un patstāvīgi risina nozares attīstības jautājumus. Ministrs nosaka savu vietnieku un aparāta darbinieku atbildības pakāpi, pieņem darbā un atlaiž no darba ministrijas centrālā aparāta darbiniekus un departamentu direktorus.
8. Satiksmes ministrijas aparāta darbu vada sekretārs, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs. Ministrijas sekretārs koordinē departamentu, dienestu un daļu sadarbību.
9. Satiksmes ministrijas sastāvā ir patstāvīgi departamenti, valsts dienesti, kā arī citas valsts pārvaldes iestādes.
Ministrijas centrālā aparāta struktūru un štatus, kā ari departamentu, valsts dienestu un iestāžu štatus apstiprina satiksmes ministrs Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā darbinieku maksimālā skaita un darba samaksas fonda ietvaros.
10. Satiksmes ministrs savas kompetences ietvaros izdod lēmumus, rīkojumus un pavēles. Satiksmes ministrs var nodot tiesības pieņemt lēmumus departamentu direktoriem viņu kompetences ietvaros.
Satiksmes ministrijas lēmumus, kas obligāti izpildāmi saskaņā ar šī nolikuma 5.4. apakšpunktu, pēc to reģistrācijas Tieslietu ministrijā publicē vispārējai zināšanai ar satiksmes ministra un attiecīgā departamenta direktora parakstu.
11. Ministrs savas kompetences ietvaros atceļ departamentu un valsts dienestu aktus un uz laiku aptur citu organizāciju aktus, kas ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un ministrijas normatīvajiem aktiem, kamēr pašas organizācijas vai to augstākas organizācijas šos aktus nav atcēlušas.
12. Satiksmes ministrijā var izveidot padomes, komisijas un citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu ministrijas kompetencē esošus jautājumus. Šo institūciju nolikumus apstiprina satiksmes ministrs.
13. Satiksmes ministrija, tās departamenti un valsts dienesti ir juridiskas personas. Ministrijai ir ģerboņzīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu nosaukumu valsts valodā.