Darbības ar dokumentu

Tiesību akts ir zaudējis spēku.

 LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 154

Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles kārtību

Saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:

1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles kārtību Latvijas Republikā.

2. Muitas departamentam izstrādāt un iesniegt Valdībai:

mēneša laikā - ar ieinteresētajām iestādēm saskaņotu likumprojektu «Par Latvijas Republikas Muitas kodeksa apstiprināšanu»;

līdz 1990. gada 20. decembrim - Latvijas Republikas muitas tarifu projektu.

3. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas PSR Ministru Padomes 1988. gada 31. oktobra lēmumu Nr. 344 «Par ierobežojumu paaugstināta pieprasījuma pārtikas un nepārtikas preču izvešanai no republikas, ko veic pilsoņi».

Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS

Latvijas Republikas valdības lietu ministrs K. LĪCIS

Rīgā 1990. gada 11. oktobrī

APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 154

NOLIKUMS
par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles kārtību Latvijas Republikā

1. Latvijas Republikas Ministru Padome ar 1990. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» ir noteikusi atsevišķu produkcijas un pakalpojumu veidu ievešanas un izvešanas valsts pagaidu regulēšanu ar kvotu, licenču un muitas palīdzību. Noteiktās kārtības ievērošanu nodrošina Ekonomikas ministrija, Muitas departaments, Latvijas banku iestādes, Galvenā valsts finansu inspekcija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Sakaru ministrija.

2. Licences īpašnieks 5 dienu laikā pēc licences saņemšanas iesniedz licences kopiju bankas iestādē, kurā atvērts viņa norēķinu konts, kā arī Muitas departamenta iestādēs pēc produkcijas atrašanās vietas; Rīgā - Muitas departamentā, Ludzā - Muitas departamenta Austrumu nodaļā, bet rajonu centros - muitas pilnvarotajiem.

Licences numurs obligāti jāuzrāda transporta dokumentos (kravas pavaddokumentos) un maksājuma dokumentos par nosūtīto produkciju.

3. Katram Latvijas Republikas uzņēmējam, kurš ieved Latvijā vai izved no Latvijas produkciju un pakalpojumus, jānodrošina pilnīga produkcijas un pakalpojumu uzskaite naturālajos rādītājos un vērtības izteiksmē un noteiktā kārtībā jāiesniedz pārskati valsts statistikas iestādēm.

Par kvotējamās produkcijas un pakalpojumu ievedumu un izvedumu uzņēmējs sastāda noteikta parauga ikmēneša pārskatu.

Pārskatu par vienreizējās licences izmantošanu Ekonomikas ministrijai un Valsts statistikas komitejai iesniedz līdz nākamā mēneša 5. datumam un par ģenerālās licences izmantošanu - līdz nākamā mēneša 15. datumam.

4. Lai veiktu kontroli, Ekonomikas ministrija nodrošina noteikto kvotu izmantošanas uzskaiti, izveido un uztur kārtībā automatizēto datu bāzi.

5. Latvijas banku iestādes, pamatojoties uz kvotētās produkcijas sarakstiem un saņemtajām licencēm, izdara maksājuma operācijas tikai tad, ja uz maksājuma dokumentiem, kurus noformē republikas piegādātāji, par šiem produkcijas un pakalpojumu veidiem ir uzrādīts licences numurs, datums, licences derīguma termiņš un licences izmantošanas dati ar pieaugošu rezultātu.

Par pieļautajiem pārkāpumiem banku iestādes informē Ekonomikas ministriju un Galveno valsts finansu inspekciju.

6. Muitas departaments nodrošina kravu plūsmas kontroli uz Latvijas muitas robežas kontrolpunktos gar KPFSR robežu - Veclaicenē, Krutos, Viļakā, Kārsavā. Aizgāršā un Opuļos, gar Baltkrievijas PSR robežu - Varzavā, Dvorčānos, Piedrujā un Silenē, ievērojot, ka:

6.1. kravas īpašnieks licences iesniegšanas vietā uzrāda kravu šī nolikuma 2. punktā norādītajām muitas iestādēm un saņem atzīmi transporta un kravas dokumentos. Šī atzīme, šķērsojot muitas robežas kontrolpunktu, ir atļauja kravas izvešanai.

Kravas, kuras izved uz Igaunijas Republiku un Lietuvas Republiku, obligāti jāuzrāda muitas iestādēm;

6.2. muitas iestādēs, kurās kravu muito, tiek izveidota un uzturēta kārtībā faktiski izvestās (ievestās) produkcijas automatizētā datu bāze. Informāciju par produkciju un uzņēmējiem Muitas departaments iesniedz Ekonomikas ministrijai un valsts statistikas iestādēm.

Ja licencē paredzētais produkcijas (pakalpojumu) apjoms jau ir izvests vai ja notecējis licences derīguma termiņš, tad muitas iestādes nepieņem kravu muitošanai un neizlaiž to pāri Latvijas muitas robežai;

6.3. Latvijas muitas robežas zonā licencētās produkcijas (pakalpojumu) pārvadāšana ir atļauta tikai šādos gadījumos:

- ja produkcija ir nomuitota šī nolikuma 2. punktā norādītajās muitas iestādēs izvešanai no Latvijas Republikas caur 6. punktā norādītajiem kontrolpunktiem;

- ja muitas zonā tiek veikta saimnieciskā darbība ar Muitas departamenta atļauju katrā atsevišķā gadījumā.

Muitas zonas robežas tiek norādītas ar ceļa zīmēm uz visiem autoceļiem un zemes ceļiem, kā arī visā apvidū ne tuvāk kā 2 km attālumā no Latvijas Republikas valsts robežas;

6.4. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai par šajā nolikumā paredzētās kārtības pārkāpšanu vainīgajām personām piemēro administratīvos sodus:

6.4.1. par nepakļaušanos muitas iestādes amatpersonas likumīgam rīkojumam vai prasībai, tai izpildot dienesta pienākumus (izņemot gadījumus, kuri norādīti 6.4.4., 6.4.5., 6.4.7., 6.4.8. apakšpunktā), -

uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz vienam tūkstotim rubļu;

6.4.2. par muitas iestādes amatpersonas cieņas un goda aizskaršanu, tai izpildot dienesta pienākumus, ja par šīm darbībām nav paredzēta kriminālatbildība, -

uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem rubļu;

6.4.3. par draudiem nodarīt miesas bojājumus vai izdarīt citu vardarbīgu rīcību pret muitas iestādes amatpersonu, tai izpildot dienesta pienākumus, -

uzliek naudas sodu no septiņsimt rubļiem līdz trīs tūkstošiem rubļu;

6.4.4. par transporta līdzekļa (arī individuālās lietošanas transporta līdzekļa) neapstāšanos muitas iestādes atrašanās vietā uz Latvijas Republikas muitas robežas, ja šis transporta līdzeklis šķērso Latvijas Republikas muitas robežu, -

uzliek naudas sodu no trīssimt rubļiem līdz vienam tūkstotim rubļu;

6.4.5. par muitas kontrolē esošā transporta līdzekļa (arī individuālās lietošanas transporta līdzekļa) aizbraukšanu vai pieļaušanu tam aizbraukt bez muitas iestādes atļaujas -

uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem rubļu;

6.4.6. par kuģu vai citu peldlīdzekļu piestāšanos pie muitas kontrolē esoša kuģa bez muitas iestādes atļaujas -

uzliek naudas sodu pilsoņiem līdz vienam tūkstotim rubļu un amatpersonām - līdz diviem tūkstošiem rubļu;

6.4.7. par muitas iestādes amatpersonas kavēšanu piekļūt pie muitas kontrolē esošiem priekšmetiem, ja šī amatpersona izpilda dienesta pienākumus, -

uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz trīs tūkstošiem rubļu;

6.4.8. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par transporta līdzekli (izņemot rakstisku deklarāciju) neiesniegšanu muitas iestādei -

uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz vienam tūkstotim rubļu;

6.4.9. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par precēm (izņemot rakstisku deklarāciju) neiesniegšanu muitas iestādei -

uzliek naudas sodu amatpersonām no viena tūkstoša rubļu līdz pieciem tūkstošiem rubļu;

6.4.10. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par mantām, valūtu un vērtslietām neiesniegšanu muitas iestādei -

uzliek naudas sodu pilsoņiem līdz trīssimt rubļiem;

6.4.11. par muitas kontrolē esošu priekšmetu izsniegšanu bez muitas iestādes atļaujas vai par šādu priekšmetu nozaudēšanu -

uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz septiņiem tūkstošiem rubļu;

6.4.12. par muitas kontrolē esošu priekšmetu nenogādāšanu vai neiesniegšanu noteiktā termiņā muitas iestādei, ja šos priekšmetus pārvadā no vienas muitas iestādes uz otru, kā arī par muitas dokumentu un citu dokumentu par muitas kontrolē esošiem priekšmetiem nenogādāšanu vai neiesniegšanu noteiktā termiņā muitas iestādei, ja šie dokumenti pieņemti iesniegšanai attiecīgajai muitas iestādei, -

uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit tūkstošiem rubļu, konfiscējot šos nenogādātos priekšmetus, vai bez to konfiskācijas;

6.4.13. par plombu, zīmogu vai cita muitas iestādes uzliktā nodrošinājuma bojāšanu, noraušanu vai nozaudēšanu -

uzliek naudas sodu no simt rubļiem līdz vienam tūkstotim rubļu;

6.4.14. par muitas kontrolē esošu priekšmetu iekraušanu, izkraušanu, pārkraušanu, iesaiņojuma bojājuma izlabošanu, iesaiņojuma atvēršanu, pārsaiņošanu vai uz šiem priekšmetiem vai to iesaiņojuma esošo identifikācijas zīmju vai marķējuma izmainīšanu bez muitas iestādes atļaujas -

uzliek naudas sodu no simt rubļiem līdz vienam tūkstotim rubļu;

6.4.15. par priekšmetu neizvešanu uz ārvalstīm, ja tie ievesti Latvijas Republikā ar saistību izvest atpakaļ, vai par priekšmetu neievešanu noteiktā termiņā Latvijas Republikā, ja tie izvesti uz ārvalstīm ar saistību ievest atpakaļ, -

uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz septiņiem tūkstošiem rubļu, konfiscējot šos priekšmetus;

6.4.16. par priekšmetu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas muitas robežai, apejot muitas kontroli (par priekšmetu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas muitas robežai ārpus Latvijas Republikas muitas iestādes atrašanās vietas vai ārpus muitas kontroles veikšanas laika), vai par gatavošanos veikt šādas darbības, ja par šīm darbībām nav paredzēta kriminālatbildība, -

uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit tūkstošiem rubļu, konfiscējot pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus;

6.4.17. par priekšmetu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas muitas robežai, tos noslēpjot no muitas kontroles, tas ir, izmantojot slēptuves un citus paņēmienus, kuri apgrūtina priekšmetu atklāšanu, vai pārveidojot priekšmetu izskatu, kā arī iesniedzot muitas iestādei viltotus dokumentus kā pamatojumu priekšmetu pārvietošanai, dokumentus, kuri iegūti nelikumīgā ceļā, dokumentus, kuri satur viltotas ziņas, vai dokumentus, kuri ir pamatojums citu priekšmetu pārvietošanai, ja par šīm darbībām nav paredzēta kriminālatbildība,

konfiscē pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus, kā arī priekšmetus ar speciāli izgatavotām slēptuvēm, kuri izmantoti, lai pārvietotu pāri Latvijas Republikas muitas robežai pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus, tos noslēpjot, vai uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit tūkstošiem rubļu, konfiscējot minētos pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus, vai bez to konfiskācijas;

6.4.18. par priekšmetu izvešanu no Latvijas Republikas, apejot muitas kontroli vai noslēpjot tos no muitas kontroles, kā arī par tādu priekšmetu uzglabāšanu, pārvadāšanu vai iegādāšanos, kuriem noteikti muitas atvieglojumi un kuri bez muitas iestāžu atļaujas izmantoti citiem mērķiem nekā tie, uz kuru pamata piešķirti atvieglojumi, ja par šīm darbībām nav paredzēta kriminālatbildība, -

uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit tūkstošiem rubļu;

6.4.19. par priekšmetu nedeklarēšanu, ja tos pārvieto pāri Latvijas Republikas muitas robežai, arī kā tranzītkravu caur Latvijas Republikas teritoriju (tas ir, precīzu ziņu par šādiem priekšmetiem neiesniegšanu noteiktā kārtībā), kā arī par priekšmetu deklarēšanu ar citu, nevis ar to īsto nosaukumu -

uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz pieciem tūkstošiem rubļu, konfiscējot pārkāpuma tiešā objekta priekšmetu, vai bez tā konfiskācijas;

6.4.20. par priekšmetu izmantošanu bez muitas iestāžu atļaujas citiem mērķiem nekā tie, uz kuru pamata piešķirti muitas atvieglojumi, -

uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem rubļu;

6.4.21. par muitas nodokļa un muitas nodevas nesamaksāšanu noteiktā termiņā, kā arī par citām darbībām, kuru dēļ muitas maksājumi nav saņemti pilnā apmērā, -

uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz septiņiem tūkstošiem rubļu;

6.5. par šī nolikuma 6.4.11., 6.4.12., 6.4.15., 6.4.17., 6.4.18., 6.4.19, un 6.4.20. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem uzņēmumiem, iestādēm, organizācijām un kooperatīviem var tikt piemērotas ekonomiskās sankcijas, kuras bezstrīdus kārtībā pēc muitas iestāžu pieprasījuma tiek piedzītas valsts budžetā vai attiecīgajā vietējā budžetā šādos apmēros:

6.5.1. par 6.4.11. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no piecdesmit līdz simt procentiem no muitas kontrolē esošo priekšmetu vērtības;

6.5.2. par 6.4.12., 6.4.15., 6.4.17., 6.4.18. un 6.4.19. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem -

no desmit līdz simt procentiem no pārkāpumu tiešā objekta priekšmetu vērtības;

6.5.3. par 6.4.20. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no simt procentiem līdz divsimt procentiem no muitas nodokļa summas, kura nav samaksāta sakarā ar muitas atvieglojumu piešķiršanu;

6.5.4. par 6.4.21. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no simt procentiem līdz trīssimt procentiem no muitas maksājumu nesamaksātās summas;

6.6. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus muitas orgānu vārdā ir tiesīgs Latvijas Republikas Muitas departamenta direktors, viņa vietnieks, nodaļas vadītājs, muitas kontrolpunkta priekšnieks un vietnieks;

6.7. šī nolikuma 6.4. punktā norādītās soda naudas summas iemaksājamas republikas budžetā;

6.8. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai lēmumu par priekšmetu konfiskāciju šī nolikuma 6.4. apakšpunktā norādītajos muitas noteikumu pārkāpumu gadījumos ir tiesīgs pieņemt Latvijas Republikas Muitas departamenta direktors, viņa vietnieks un nodaļas vadītājs.

Protokolus par muitas noteikumu pārkāpumiem sastāda Muitas departaments atbilstoši republikas likumdošanai par administratīvajiem pārkāpumiem. Informācija par šiem pārkāpumiem tiek nosūtīta Galvenajai valsts finansu inspekcijai un Ekonomikas ministrijai;

6.9. konfiscētos priekšmetus Muitas departaments realizē izsolēs. Priekšmetu realizācijas kārtību nosaka Muitas departaments pēc saskaņošanas ar Finansu ministriju, Tirdzniecības ministriju un Materiālo resursu .ministriju.

Realizācijā iegūtos naudas līdzekļus ieskaita republikas budžetā, atskaitot 15%, kurus Muitas departaments izmanto savām vajadzībām;

6.10. Latvijas Republikas Muitas departamenta darbiniekiem, izdarot muitas kontroli uz Latvijas muitas robežas, ir tiesības:

6.10.1. pārbaudīt transporta un kravas dokumentus, kā arī citus dokumentus, kurus nepieciešams kontrolēt;

6.10.2. izdarīt transporta līdzekļu, kravas, citu priekšmetu un personu apskati atbilstoši republikas likumdošanai par administratīvajiem pārkāpumiem.

Muitas kontrolē var izmantot tehniskos līdzekļus, kuri nav bīstami cilvēku dzīvībai un veselībai, dzīvniekiem un augiem un nenodara kaitējumu uzņēmumiem, organizācijām un pilsoņiem.

Muitas kontroles metodiku izstrādā Latvijas Republikas Muitas departaments.

7. Baltijas dzelzceļa pārvalde, Latvijas Civilās aviācijas pārvalde, Sakaru ministrija un Satiksmes ministrija nodrošina lēmumā paredzēto noteikumu ievērošanu dzelzceļa un gaisa satiksmes, ūdensceļu satiksmes kravas un bagāžas pieņemšanas punktos, kā arī pasta nodaļās.

8. Sakaru ministrijas iestādes pieņem no pilsoņiem pasta sūtījumus ar pārtikas un citām tautas patēriņa precēm pārsūtīšanai ārpus republikas robežām obligātā dienesta karavīriem un Sakaru ministrijas noteikto citu kategoriju pilsoņiem.

Pilsoņiem sūtījumi jāuzrāda atklātā veidā.

Uzņēmumi, iestādes, organizācijas un kooperatīvi, nosūtot ārpus republikas pasta sūtījumus (pakas, vērtsbandroles, konteinerus) ar licencējamo produkciju, uzrāda sūtījuma satura sarakstu, kurā fiksēts licences numurs.

9. Muitas departamenta darbinieki, arī kopīgi ar Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem un citu ieinteresēto organizāciju pārstāvjiem, veic kravas, pasažieru rokas bagāžas un atsevišķi nosūtāmās bagāžas pārbaudes vilcienos to kustības laikā, dzelzceļa stacijās, jūras ostās un uz autoceļiem, kā arī izdara pasta sūtījumu pārbaudes sakaru iestādēs. Preces un citas mantas, kuras nosūtītas (izvestas), pārkāpjot Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 29. jūnija lēmumā Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» noteikto kārtību, pāri Latvijas Republikas muitas robežai nelaiž. Ja nav administratīva pārkāpuma vai nozieguma pazīmju, minētās preces (mantas) muitas iestādes ņem uzglabāšanā, atstājot to īpašniekam vienu mēnesi rīcības tiesības uz aizturēto preci (mantu) Latvijas Republikas teritorijā, vai atdod atpakaļ īpašniekam. Par preču (mantu) uzglabāšanu muitas iestādes ņem uzglabāšanas nodevu Muitas departamenta noteiktajā kārtībā, kas saskaņota ar Finansu ministriju. Informāciju par transporta uzņēmumu un sakaru iestāžu darbiniekiem, kuri vainīgi izvešanai (izsūtīšanai) neatļautu preču (mantu) pieņemšanā kā atsevišķi nosūtāmo bagāžu un pasta sūtījumus, muitas iestādes iesniedz Satiksmes ministrijai un Sakaru ministrijai, Baltijas dzelzceļa pārvaldei un Latvijas Civilās aviācijas pārvaldei.

10. Galvenā valsts finansu inspekcija:

- izmantojot pārskatus un citas operatīvās kontroles datus, kontrolē visu to juridisko un fizisko personu veicamās ieveduma un izveduma darbības, kuras saņem un izmanto licences, kā arī izdara tiešas uzņēmēju pārbaudes;

- piemēro Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 29. jūnija lēmumā Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» noteiktās sankcijas par produkcijas ievešanas un izvešanas valsts regulēšanas kārtības neievērošanu un piedzen tās bezstrīdus kārtībā.

11.10.1990