Darbības ar dokumentu

Tiesību akts ir zaudējis spēku.

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 133

Par Latvijas Republikas Tautas izglītības ministrijas nolikumu

Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:

1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Tautas izglītības ministrijas nolikumu.

2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Latvijas PSR Ministru Padomes lēmumus ar turpmākajiem to papildinājumiem un grozījumiem:

2.1. 1969. gada 21. jūlija lēmumu Nr. 371 «Par Latvijas PSR Izglītības ministrijas nolikuma apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1969, Nr. 34);

2.2. 1969. gada 22. oktobra lēmumu Nr. 518 «Par Latvijas PSR Valsts profesionāli tehniskās izglītības komitejas nolikuma apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1969, Nr. 48);

2.3. 1969. gada 6. novembra lēmumu Nr. 530 «Par Latvijas PSR Augstākās un vidējās speciālās izglītības ministrijas nolikuma apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1969, Nr. 51).

Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS

Latvijas Republikas valdības lietu ministrs K. LĪCIS

Rīgā 1990. gada 19. septembrī

 

APSTIPRINĀTS
 ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
 1990. gada 19. septembra lēmumu Nr. 133

Latvijas Republikas Tautas izglītības ministrijas
NOLIKUMS

1. Latvijas Republikas Tautas izglītības ministrija (tālāk tekstā - «ministrija») ir Latvijas Republikas valsts pārvaldes orgāns, un tā ir pakļauta Latvijas Republikas Ministru Padomei.

2. Ministrija savas kompetences ietvaros ir atbildīga par valsts vienotas politikas izstrādāšanu un realizēšanu tautas izglītības jomā.

3. Ministrijas galvenie uzdevumi ir:

3.1. izstrādāt tautas izglītības sistēmas attīstības prognozes;

3.2. nodrošināt mācību plānu, programmu, līdzekļu un metodisko materiālu izstrādi visos nepārtrauktās izglītības sistēmas līmeņos;

3.3. izstrādāt un īstenot tautsaimniecībai nepieciešamo kadru sagatavošanas politiku;

3.4. nodrošināt valsts budžeta līdzekļu racionālu izlietošanu;

3.5. kontrolēt valsts vienotas politikas realizēšanu tautas izglītības jomā.

4. Ministrija veic šādas funkcijas:

4.1. izglītības sistēmas izveides un attīstības jomā:

4.1.1. veido pēctecīgu un vienotu mācību un audzināšanas iestāžu sistēmu;

4.1.2. nosaka audzināšanas un mācību iestāžu tipus un kategorijas, kā arī izstrādā šo iestāžu paraugnolikumus;

4.1.3. analizē republikas izglītības sistēmas stāvokli un tendences, prognozē tās attīstību;

4.1.4. veicina Latvijā dzīvojošo nacionālo minoritāšu izglītības formu izveidi un iekļaušanu vienotajā izglītības sistēmā;

4.1.5. apkopo likumdošanas piemērošanas praksi tās kompetencē esošajos jautājumos, izstrādā priekšlikumus šīs likumdošanas pilnīgošanai un iesniedz tos Latvijas Republikas Ministru Padomei;

4.1.6. sadarbojas ar pašvaldības iestādēm izglītības un audzināšanas jautājumos, kā arī jautājumos, kas saistīti ar mācību un audzināšanas iestāžu izvietošanu un arodizglītības tīkla izveidošanu;

4.1.7. koordinē republikas ministriju un resoru darbību izglītības jautājumos;

4.1.8. izstrādā mācību plānus un programmas tautas izglītības sistēmas iestādēm, akceptē mācību plānus citu sistēmu mācību iestādēm;

4.1.9. nodrošina mācību un audzināšanas iestādes ar programmām atbilstošu mācību literatūru un metodiskajiem materiāliem;

4.1.10. koordinē mācību priekšmetu republikānisko olimpiāžu, kā arī mācību iestāžu sporta sacensību un konkursu organizēšanu un norisi;

4.1.11. koordinē zinātniskos pētījumus izglītības sfērā;

4.2. kadru, darba un darba algas jautājumos:

4.2.1. izzina republikas pieprasījumu pēc pedagoģiskajiem kadriem, organizē to apmācību, koordinē tautsaimniecības nozaru kadru kvalifikācijas celšanu un kadru pārkvalificēšanu tautas izglītības sistēmā;

4.2.2. nosaka mācību un audzināšanas iestāžu pedagoģisko un citu darbinieku atestācijas kārtību un kārtību, kādā viņiem tiek piešķirtas kategorijas;

4.2.3. izstrādā un iesniedz Latvijas Republikas Valdībai priekšlikumus par pedagoģisko kadru un citu darbinieku algu likmēm;

4.3. finansu, materiāltehniskās apgādes un kapitālās celtniecības jomā:

4.3.1. izstrādā un iesniedz Latvijas Republikas Valdībai apstiprināšanai zinātniski pamatotus normatīvus izglītības finansēšanai no valsts budžeta;

4.3.2. izstrādā un iesniedz Latvijas Republikas Valdībai priekšlikumus par valsts budžeta līdzekļu apjomu republikas izglītības finansēšanai;

4.3.3. iesniedz priekšlikumus Latvijas Republikas Valdības iestādēm par valsts kredītu piešķiršanu kooperatīvu un privātu mācību un audzināšanas iestāžu atvēršanai un uzturēšanai;

4.3.4. organizē pakļauto izglītības iestāžu materiāltehnisko apgādi;

4.3.5. apkopo centralizētos pieprasījumus pēc mācību un uzskates līdzekļiem, mācību iekārtām un citām izglītībā nepieciešamām lietām;

4.3.6. koordinē ražotņu darbību pakļautajās iestādēs un gatavās produkcijas sadali pēc mācību iestāžu pieprasījumiem;

4.3.7. veic galvenā ģenerālpasūtītāja funkcijas ministrijai pakļauto iestāžu un organizāciju ēku kapitālajam remontam un jaunu objektu celtniecībai, nodrošina līdzekļu efektīvu izlietojumu;

4.4. augstskolu un zinātnisko iestāžu zinātniskā potenciāla efektīvas izmantošanas jomā:

4.4.1. piedalās augstskolu un pakļauto zinātnisko iestāžu pētījumu galveno virzienu noteikšanā;

4.4.2. nodrošina zinātnei paredzēto budžeta līdzekļu mērķtiecīgu izmantošanu pakļautajās iestādēs;

4.5. ārējo sakaru jomā:

4.5.1. izzina, kādas ir republikas vajadzības pēc speciālistu sagatavošanas ārvalstīs, veido sadarbības programmas, organizē audzēkņu un studentu mācības, kā arī zinātnieku un darbinieku stažēšanos ārvalstīs;

4.5.2. organizē un koordinē republikas izglītības iestāžu sadarbību ar ārvalstu partneriem.

5. Ministrijai ir tiesības:

5.1. izveidot, reorganizēt un likvidēt noteiktā kārtībā tai pakļautās organizācijas, iestādes un uzņēmumus;

5.2. izsniegt licences jauna tipa mācību un audzināšanas iestāžu atvēršanai;

5.3. iedalīt izglītībai paredzētos valsts budžeta līdzekļus ministrijas pakļautībā esošajām mācību un audzināšanas iestādēm, kā arī kontrolēt šo līdzekļu izmantošanu;

5.4. savas kompetences ietvaros atcelt pakļauto iestāžu, uzņēmumu un organizāciju aktus un apturēt citu organizāciju izglītības jomā pieņemtos aktus, kas ir pretrunā ar spēkā esošo likumdošanu;

5.5. saņemt nepieciešamo informāciju no ministrijām, resoriem, departamentiem, pašvaldības iestādēm un citām valsts un sabiedriskajām organizācijām, kā arī no tieši pakļautajām mācību iestādēm;

5.6. apbalvot labākos republikas izglītības darbiniekus un izvirzīt tos augstāko valsts apbalvojumu saņemšanai.

6. Ministriju vada ministrs, kuru ieceļ Latvijas Republikas Augstākā Padome. Ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru Padome.

Ministrs ir personiski atbildīgs par ministrijas uzdevumu izpildi.

7. Ministrs apstiprina ministrijas centrālā aparāta struktūru, štatu sarakstu un amatalgu likmes Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā maksimālā darbinieku skaita un darba samaksas fonda ietvaros, kā arī apstiprina ministrijas struktūrvienību un ministrijai pakļauto organizāciju, iestāžu un uzņēmumu nolikumus (statūtus) un nosaka pakļauto darbinieku pienākumus un atbildības pakāpi.

8. Ministrija var izveidot padomdevēju orgānu - kolēģiju, kurā tiek izskatīti svarīgākie izglītības attīstības un ministrijas darbības jautājumi. Kolēģijas sastāvu nosaka un apstiprina ministrs.

Kolēģijas lēmumus realizē ar ministra pavēlēm.

9. Svarīgāko izglītības jautājumu apspriešanā un izlemšanā ministrija iesaista sabiedriskos formējumus.

10. Ministrija savā darbībā ievēro republikas Konstitūciju un likumus, Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus un rīkojumus, šo nolikumu, kā arī citus normatīvos aktus.

11. Ministrijas pavēles, instrukcijas un norādījumi tās kompetencē esošajos jautājumos ir jāievēro visām republikas ministrijām, resoriem, apvienībām, organizācijām, iestādēm un uzņēmumiem neatkarīgi no to resorpakļautības un statusa.

Ministrija, ja nepieciešams, var izdot kopīgi ar citām ministrijām un resoriem pavēles un instrukcijas.

12. Ministrija ir juridiska persona. Tai ir zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un ministrijas nosaukumu valsts valodā.

19.09.1990