Ministru kabineta noteikumi Nr.20
Rīgā 2003.gada 14.janvārī (prot. Nr.3, 16.§)
Veselības ministrijas nolikums
Izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Veselības ministrija ir tiešās pārvaldes vadošā (augstākā) iestāde veselības nozarē. Veselības nozare ietver sabiedrības veselības, veselības aprūpes, farmācijas un narkotiku legālās aprites apakšnozari.
2. Veselības ministrija (turpmāk - ministrija) ir tieši pakļauta veselības ministram (turpmāk - ministrs).
3. Ministrija ir augstākā iestāde ministra padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm.
II. Ministrijas funkcijas, uzdevumi, kompetence un tiesības
4. Ministrijai ir šādas funkcijas:
4.1. piedalīties valsts politikas izstrādāšanā veselības nozarē;
4.2. organizēt un koordinēt tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu īstenošanu veselības nozarē;
4.3. organizēt un koordinēt starptautisko sadarbību veselības nozarē;
4.4. veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
5. Lai nodrošinātu šo noteikumu 4.punktā minēto funkciju izpildi, ministrija veic šādus uzdevumus:
5.1. izstrādā tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektus veselības aprūpes, farmācijas un narkotiku legālās aprites apakšnozarē, kā arī epidemioloģiskās drošības, vides veselības, veselības veicināšanas un atkarību izraisošo vielu kaitējuma samazināšanas jomā atbilstoši Eiropas Savienības tiesību normām un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem, kā arī atbilstoši savai kompetencei sagatavo attiecīgus priekšlikumus;
5.2. analizē, prognozē, veicina un pārrauga veselības nozares attīstību un sagatavo priekšlikumus par nozares vidēja termiņa un ilgtermiņa attīstības virzieniem;
5.3. nodrošina normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi par valsts budžeta pieprasījuma sastādīšanu un iesniegšanu, kā arī nodrošina budžeta izpildi un budžeta līdzekļu efektīvas un ekonomiskas izlietošanas kontroli;
5.4. nodrošina valsts budžeta programmu un apakšprogrammu finansēšanu atbilstoši kārtējā gada likumam par valsts budžetu;
5.5. nodrošina nozares politikas īstenošanu ministra padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs un kapitālsabiedrībās (uzņēmējsabiedrībās), kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, kā arī ministrijas pārziņā esošajos valsts uzņēmumos;
5.6. sniedz atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektiem;
5.7. sekmē lietišķo pētījumu veikšanu un to rezultātu efektīvu izmantošanu veselības nozarē;
5.8. informē sabiedrību par valsts politiku veselības nozarē;
5.9. novērtē iekšējās kontroles sistēmas efektivitāti un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic finanšu, kvalitātes, izpildes novērtējuma un citus auditus ministrijā un ministra padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs;
5.10. kontrolē valsts kapitāla daļu izmantošanu kapitālsabiedrībās (uzņēmējsabiedrībās), kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja;
5.11. izdod administratīvos aktus normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos;
5.12. normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izsniedz speciālās atļaujas (licences) komercdarbības (uzņēmējdarbības) veikšanai;
5.13. veic citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
6. Ministrijas kompetencē ir ar veselības nozari saistītie valsts pārvaldes jautājumi, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
7. Ministrija ir tiesīga:
7.1. normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām ministrijas uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
7.2. atbilstoši tai piešķirtajiem budžeta līdzekļiem veikt ministrijā un organizēt ministra pakļautībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs nepieciešamās strukturālās un funkcionālās pārmaiņas;
7.3. izdot ministra padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm saistošus tiesību aktus, ciktāl likumos vai Ministru kabineta normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
7.4. piedalīties starptautisko organizāciju rīkotajos pasākumos un slēgt starptautiskos starpresoru līgumus;
7.5. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
III. Ministrijas struktūra
8. Ministrijas darbu vada ministrs. Ministrs ir atbildīgs Saeimai par ministrijas darbību.
9. Ministrs apstiprina ministrijas reglamentu.
10. Ministrs ir tiesīgs:
10.1. bez īpaša pilnvarojuma pārstāvēt ministriju;
10.2. izdot ministra padotībā esošo iestāžu ierēdņiem un darbiniekiem saistošus tiesību aktus, ciktāl likumos vai Ministru kabineta normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
10.3. izveidot komisijas un darba grupas;
10.4. saskaņā ar attiecīgu pilnvarojumu noslēgt starptautiskus līgumus;
10.5. īstenot ministrijas administratīvā vadītāja kompetenci;
10.6. iecelt amatā un atbrīvot no amata ministrijas valsts sekretāru un ministra padotībā esošo iestāžu un uzņēmumu vadītājus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
10.7. veikt citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
11. Ministrijas parlamentārais sekretārs:
11.1. pārstāv ministra politisko viedokli Saeimā un tās komisijās;
11.2. ir atbildīgs par ministrijas sagatavoto likumprojektu virzību Saeimā;
11.3. nodrošina ministra saikni ar Saeimu, tās komisijām un frakcijām;
11.4. veic citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
12. Ministrijas valsts sekretārs:
12.1. vada ministrijas administratīvo darbu;
12.2. nodrošina ministra un parlamentārā sekretāra rīkojumu izpildi;
12.3. izdod ministra padotībā esošajām valsts pārvaldes iestādēm saistošus pārvaldes lēmumus un iekšējos normatīvos aktus, ciktāl likumos vai Ministru kabineta normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
12.4. nodrošina ministrijas darbības nepārtrauktību, ja notikusi ministrijas politiskās vadības maiņa;
12.5. pēc saskaņošanas ar ministru un Valsts civildienesta pārvaldi nosaka ministrijas ierēdņu amatus un apstiprina ministrijas personāla sarakstu;
12.6. atbilstoši savai kompetencei bez īpaša pilnvarojuma pārstāv ministriju;
12.7. dod tiešus rīkojumus ministrijas ierēdņiem un darbiniekiem un izdod tiem saistošus iekšējos normatīvos aktus;
12.8. nodrošina racionālas struktūras izveidošanu ministrijas funkciju izpildei;
12.9. izveido ministrijas iekšējās kontroles sistēmu;
12.10. apstiprina ministra pārziņā esošo kapitālsabiedrību (uzņēmējsabiedrību) un valsts uzņēmumu statūtus, ja likumā nav noteikts citādi;
12.11. veic citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
13. Valsts sekretāram ir vietnieki. Valsts sekretāra vietniekam tieši pakļautās ministrijas struktūrvienības nosaka valsts sekretārs. Valsts sekretāra vietnieku kompetenci nosaka ministrijas reglamentā un ierēdņa amata aprakstā.
14. Ministrijas struktūrvienības ir departamenti un patstāvīgās nodaļas. Departamentos ir nodaļas. Departamentu un patstāvīgo nodaļu reglamentus pēc saskaņošanas ar valsts sekretāru izdod attiecīgās struktūrvienības vadītājs.
15. Departamentu vada departamenta direktors. Departamenta direktoram var būt vietnieki. Departamenta direktora un viņa vietnieku kompetenci nosaka ministrijas un departamenta reglamentā un ierēdņa amata aprakstā.
16. Patstāvīgo nodaļu vada nodaļas vadītājs. Nodaļas vadītāja kompetenci nosaka ministrijas un nodaļas reglamentā un ierēdņa amata aprakstā vai darba līgumā.
IV. Ministrijas darbības tiesiskuma nodrošināšana un ministrijas darbības pārskati
17. Ministrijas darbības tiesiskumu nodrošina valsts sekretārs. Valsts sekretārs ir atbildīgs par pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
18. Valsts sekretāram ir tiesības atcelt ministrijas pārvaldes amatpersonu prettiesiskos lēmumus un iekšējos normatīvos aktus.
19. Valsts sekretāra izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā. Citu ministrijas pārvaldes amatpersonu izdotos administratīvos aktus vai amatpersonas faktisko rīcību var apstrīdēt valsts sekretāram, ja likumos vai Ministru kabineta normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
20. Ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz pārskatus par veselības nozares politikas īstenošanu, ministrijas funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu un sagatavo gada publisko pārskatu par veselības nozares politikas īstenošanu.
21. Valsts sekretārs reizi ceturksnī sniedz ministram pārskatu par veselības nozares politikas īstenošanu.
22. Ministram ir tiesības jebkurā laikā pieprasīt pārskatu par veselības nozares politikas īstenošanu, kā arī par ministrijas darbību vai ministra padotībā esošas valsts pārvaldes iestādes darbību.
V. Ministra padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes
23. Ministra padotībā ir šādas valsts pārvaldes iestādes:
23.1. AIDS profilakses centrs;
23.2. Valsts asinsdonoru centrs;
23.3. Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcija;
23.4. Valsts ģimenes veselības centrs;
23.5. Katastrofu medicīnas centrs;
23.6. Valsts sanitārā inspekcija;
23.7. Valsts farmācijas inspekcija;
23.8. Latvijas Pārtikas centrs;
23.9. valsts aģentūra "Sabiedrības veselības aģentūra";
23.10. Medicīnas profesionālās izglītības centrs;
23.11. valsts slimnīca "Leprozorijs";
23.12. Valsts rezervju centrālā medicīnas iekārtu bāze;
23.13. medicīnas skolas;
23.14. Rīgas Stradiņa universitāte;
23.15. Medicīnas zinātniskā bibliotēka;
23.16. Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejs;
23.17. Latvijas eksperimentālās un klīniskās medicīnas institūts;
23.18. Valsts Tiesu medicīnas ekspertīzes centrs;
23.19. Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra.
VI. Ministrijas pārziņā esošie valsts uzņēmumi
24. Ministrijas pārziņā ir šādi valsts uzņēmumi:
24.1. valsts uzņēmums "Strenči";
24.2. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"";
24.3. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Vidzemes novada rehabilitācijas centrs "Līgatne"";
24.4. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Latgales novada rehabilitācijas centrs "Rāzna"";
24.5. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Kurzemes novada rehabilitācijas centrs "Tērvete"";
24.6. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Rehabilitācijas slimnīca "Ogre"";
24.7. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Diagnostikas centrs";
24.8. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Tuberkulozes un plaušu slimību valsts centrs";
24.9. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Balvu tuberkulozes slimnīca";
24.10. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Cēsu tuberkulozes slimnīca";
24.11. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Jēkabpils tuberkulozes slimnīca";
24.12. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Rēzeknes tuberkulozes slimnīca";
24.13. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Tuberkulozes slimnīca "Ceplīši"";
24.14. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Tuberkulozes slimnīca "Lielbērze"";
24.15. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Latvijas onkoloģijas centrs";
24.16. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Daugavpils onkoloģiskā slimnīca";
24.17. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Liepājas onkoloģiskā slimnīca";
24.18. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Narkoloģijas centrs";
24.19. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Jelgavas narkoloģiskā slimnīca";
24.20. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Rindzeles narkomānu rehabilitācijas centrs";
24.21. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Daugavpils narkoloģiskā slimnīca";
24.22. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Straupes narkoloģiskā slimnīca";
24.23. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Liepājas narkoloģiskā slimnīca";
24.24. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Rīgas narkomānijas slimnieku rehabilitācijas centrs";
24.25. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Latvijas infektoloģijas centrs";
24.26. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Valsts zobārstniecības centrs";
24.27. bezpeļņas organizācija valsts uzņēmums "Latvijas sertifikācijas centrs".
VII. Kapitālsabiedrības (statūtsabiedrības), kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja
25. Ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja šādās kapitālsabiedrībās (statūtsabiedrībās):
25.1. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūra";
25.2. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Valsts zāļu aģentūra";
25.3. bezpeļņas organizācija sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Veselības veicināšanas centrs";
25.4. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Slimnīca "Linezers"";
25.5. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Psihiatrijas centrs";
25.6. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Liepājas psihoneiroloģiskā slimnīca";
25.7. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jelgavas psihoneiroloģiskā slimnīca "Ģintermuiža"";
25.8. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca";
25.9. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca";
25.10. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Vecpiebalgas psihoneiroloģiskā slimnīca";
25.11. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca";
25.12. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Dzelzceļa slimnīca "Biķernieki"";
25.13. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zāļu cenu aģentūra";
25.14. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Patoloģijas centrs";
25.15. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Seksuāli transmisīvo un ādas slimību centrs";
25.16. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Bērnu slimnīca "Gaiļezers"";
25.17. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Bērnu psihoneiroloģiskā slimnīca "Ainaži"";
25.18. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Aknīstes psihoneiroloģiskā slimnīca";
25.19. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "P.Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca";
25.20. bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca";
25.21. bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sporta medicīnas centrs".
VIII. Noslēguma jautājums
26. Noteikumi stājas spēkā ar 2003.gada 1.februāri.
Ministru prezidents E.Repše
Īpašu uzdevumu ministrs veselības aprūpes lietās Ā.Auders
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2003.gada 1.februāri.