Ministru kabineta rīkojums Nr.512
Rīgā 2002.gada 16.septembrī (prot. Nr.37, 57.§)
1. Apstiprināt informatīvo ziņojumu "Par Valsts Tautas mākslas centra reorganizāciju".
2. Kultūras ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par valsts iestādes "Valsts Tautas mākslas centrs" reorganizāciju un valsts aģentūras "Tautas mākslas centrs" nodibināšanu ar 2002.gada 1.novembri, kā arī minētās aģentūras nolikumu.
3. Kultūras ministrijai sagatavot un līdz 2002.gada 16.septembrim iesniegt Finansu ministrijā:
3.1. aprēķinus par Valsts Tautas mākslas centram valsts budžetā iedalīto līdzekļu un štata vietu skaita sadali (atbilstoši funkciju pārdalei starp Kultūras ministriju un jaunveidojamo valsts aģentūru "Tautas mākslas centrs") 2002.gadam un 2003.gadam;
3.2. priekšlikumus par attiecīgiem grozījumiem likumā "Par valsts budžetu 2002.gadam".
Ministru prezidents A.Bērziņš
Kultūras ministra vietā -
vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs
V.Makarovs
Apstiprināts
ar Ministru kabineta
2002.gada 16.septembra
rīkojumu Nr.512
2002.gada 7.februāra Vispārējo latviešu Dziesmu svētku Rīcības komitejas sēdē, kurā tika skatīti jautājumi, kas saistīti ar svētku sagatavošanas darbiem, Rīcības komiteja novērtēja kā neapmierinošu Valsts tautas mākslas centra (VTMC) paveikto šajā jomā un secināja, ka daļa funkciju, kuras veic VTMC neatbilst valsts pārvaldes iestādei veicamo funkciju lokam. Šajā sakarā Vispārējo latviešu Dziesmu svētku rīcības komiteja ierosināja izvērtēt VTMC darbības efektivitāti un organizatorisko atbilstību veicamajām funkcijām un sagatavot priekšlikumu par iespējamo VTMC reorganizāciju.
Kultūras ministrija, veicot izvērtēšanu un sagatavojot priekšlikumu, izmantoja 1995.gadā Ministru kabinetā akceptēto Valsts reformu koncepciju, kas paredz, ka galvenās nozaru politikas un stratēģijas veidotājas ir ministrijas. To pakļautībā esošās iestādes administrē nozares politiku un realizē valsts funkcijas savas kompetences robežās (t.i. realizē valsts programmu vadību, ekspertīzi, kontroli un tamlīdzīgas funkcijas), savukārt pārējās valsts funkcijas tiek nodotas sadarbības organizācijām, kā arī decentralizētas vai deleģētas. Katrai funkcijai arī jāparedz visefektīvākais īstenošanas veids, vienlaicīgi nodrošinot maksimālu rīcības brīvību noteikto mērķu sasniegšanā.
2000.gadā Ministru kabinetā akceptētā Funkciju un institucionālās sistēmas analīzes veikšanas metodika paredz politisko funkciju nošķiršanu no pakalpojumu sniegšanas funkcijām, lai nodrošinātu racionālu un efektīvu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu.
Lai nodrošinātu iepriekšminēto vadlīniju ievērošanu reorganizācijas priekšlikuma sagatavošanā, Kultūras ministrija pasūtīja veikt VTMC funkciju, to apjoma un izmaksu analīzi, kā arī sniegt priekšlikumus par optimālo institucionālo organizāciju šo funkciju veikšanai. Minēto analīzi veica auditorfirma SIA "Attika E".
Pašreiz VTMC, kas ir izveidots kā Kultūras ministrijas pakļautībā esoša civiliestāde, vienlaicīgi veic gan politikas izstrādi, gan atsevišķu valsts pārvaldes funkciju administrēšanu, kā arī sniedz publiskos pakalpojumus valsts un pašvaldību iestādēm un privātpersonām, vada kultūras projektus, veic izdevējdarbību un citu saimniecisko darbību. Šādā situācijā nav iespējams nodrošināt pietiekamu darbības efektivitāti un resursu koncentrāciju visā tā darbības spektrā, turklāt šāds funkciju grupējums neveido sinerģētisku efektu, kā arī daļa funkciju pēc būtības nav valsts pārvaldes raksturīgās funkcijas. Tajā pašā laikā VTMC tās kompetencē esošo jomu politikas izstrādei atvēlēta nepietiekoša kapacitāte.
Izstrādājot piedāvājumu, ir ņemts vērā, ka pēc 2002.gada 7.februāra Vispārējo latviešu Dziesmu svētku Rīcības komitejas sēdes svētku vadības grupa ir izveidota ārpus VTMC, kas līdz šim ir bijis VTMC kompetencē, atstājot VTMC veikt tikai atbalsta funkcijas svētku organizācijā.
Kultūras ministrija kopā ar Īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariātu izvērtēja Valsts tautas mākslas centra reorganizācijas iespējas un sagatavoja priekšlikumu. Atbilstoši priekšlikumam, sākotnēji tiek veikta VTMC institucionālā analīze un saskaņā ar tās rezultātiem un Publisko aģentūru likuma normām tiek izveidota attiecīga profila valsts aģentūra "Tautas mākslas centrs". Saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 15.janvāra instrukcijas Nr.2 "Valsts aģentūru izveidošanas, reorganizācijas un likvidācijas kritēriji" 4.punktu jaunizveidojamā valsts aģentūra "Tautas mākslas centrs" atbilst visiem izvirzītajiem aģentūras izveidošanas kritērijiem. Šobrīd VTMC ir skaidri identificējams potenciālais klientu loks, kas ir tautas mākslas kolektīvu vadītāji (kopskaitā 3000), Kultūras ministrijas galvenie valsts inspektori (33), pašvaldību vadītāji (33), profesionālās asociācijas, Dziesmusvētku fonds, starptautiskās organizācijas, u.c. Valsts finansēto tautas mākslas kolektīvu skaits, profesionālo mērķprogrammu izstrāde, valsts aģentūras "Tautas mākslas centrs" organizētie valsts nozīmes starptautiski festivāli un citi pasākumi (t.sk. izstādes), tālākizglītības programmas apguvušo skaits, profesionālo nozaru padomes, Kultūrkapitāla fonda atbalstītie VTMC izstrādātie projekti, sadarbība ar rajonu pašvaldībām, semināri repertuāru apguvei, informācijas apmaiņa starp kolektīviem, vadītājiem, utt. ir uzskatāmi par funkciju izpildes rezultātu raksturojošajiem kvalitatīvajiem un kvantitatīvajiem rādītājiem. Pamatojoties uz SIA "Attika E" ziņojumu, Kultūras ministrijai ir pamatota izveidojamās valsts aģentūras struktūra, kā arī darbinieku skaits, to profils un atalgojuma līmenis, saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2002.gadam". Instrukcijā minētie kritēriji tiks iestrādāti jaunizveidojamās valsts aģentūras nolikumā, tās vadītāja (kurš, atbilstoši Publisko aģentūru likuma 10.pantam, tiks izvēlēts atklātā konkursā) amata aprakstā un darba līgumā. Kultūras ministrija valsts aģentūras pārraudzību realizēs funkciju pārdales rezultātā, kas uzskatāmi identificēts SIA "Attika E" audita ziņojumā. Tautas mākslas centrs ir vienīgā valsts institūcija Latvijas Republikā, kura virza un koordinē tautas mākslas procesus. Tai līdzvērtīga un konkurējoša institūcija nepastāv ne valsts, ne sabiedriskajā, ne privātajā sektorā. Centra veiksmīgas darbības nodrošināšanai ir piesaistīti augsti kvalificēti speciālisti folkloras, lietišķajā, instrumentālajā, dejas, teātra, koru jautājumos, kā arī infrastruktūras attīstības jomā. Politikas veidošanas funkcijas tautas mākslas nozarē tiek nodotas Kultūras ministrijai.
Tādējādi tiek izveidota valsts aģentūra "Tautas mākslas centrs", kas veic valsts un starptautiska mēroga tautas mākslas pasākumu organizēšanu, profesionāli veic metodisko materiālu izstrādi nozarē, u.c. pakalpojumus institūcijām un fiziskām personām, kas darbojas tautas mākslas sfērā. Šajā gadījumā politikas veidošanas un uzraudzības funkcijas konsekventi tiek nošķirtas no pakalpojumu sniegšanas funkcijām, projektu un programmu administrēšanas funkcijām, kā arī resursi tiek izmantoti efektīvāk. Atbildība par Dziesmu svētku organizēšanu tiek uzticēta aģentūrai, nododot tai no Kultūras ministrijas svētku vadības grupu un svētku organizēšanai nepieciešamo finansējumu.
Pamatojoties uz VTMC funkciju analīzi, Kultūras ministrija pārņemtu politikas veidošanas, politikas koordinēšanas, normatīvo dokumentu izstrādāšanas un sagatavošanas, informācijas apzināšanas, sistematizēšanas un nodošanas Centrālajai statistikas pārvaldei, starptautisko sakaru un metodikas funkcijas, kas raksturīgas civiliestādei. Lai nodrošinātu šo funkciju izpildi, jāveic arī atbilstoša VTMC resursu pārdale. Savukārt valsts aģentūra pārņemtu svētku un pasākumu organizēšanas, metodiskā darba un izglītošanas, projektu koordinēšanas, kā arī citas funkcijas ar atbilstošu resursu daudzumu.
Tā kā politikas izstrādei VTMC kompetencē esošajās jomās līdz šim tika atvēlēta nepietiekoša kapacitāte, racionāli veicot funkciju un resursu pārdali, politikas funkciju veikšanai nepieciešams atvēlēt lielākus resursus, tajā skaitā arī cilvēkresursus. Iekļaujot daļu VTMC cilvēkresursu Kultūras ministrijas struktūrvienībās, ir jārēķinās, ka nepieciešami arī resursi administratīvo funkciju veikšanai, kas nodrošinātu pārņemto funkciju apkalpošanu Kultūras ministrijas Finansu un ekonomikas departamentā, Juridiskajā nodaļā un Kancelejā. Ņemot to vērā, Kultūras ministrijai, lai optimāli veiktu reorganizācijā pārņemamās funkcijas, proporcionāli ir jāpārņem resursi ar finansējumu desmit štata vietām.
Tas īstenojams ar 2003.gada 1.janvāri, vai arī veicot tehniskus grozījumus likumā par valsts budžetu 2002.gadam. Lai savlaicīgu veiktu valsts aģentūras strukturālu nostiprināšanu, neradot apgrūtinājumu 2003.gada Vispārējo latviešu Dziesmu svētku organizācijai, Kultūras ministrija piedāvā veikt reorganizāciju ar 2002.gada 1.novembri, veicot attiecīgus tehniskus grozījumus likumā par valsts budžetu 2002.gadam.
Saskaņā ar auditorfirmas SIA "Attika E" rekomendācijām un Publisko aģentūru likuma normām Kultūras ministrija lūdz atbalstīt priekšlikumu par valsts aģentūras "Tautas mākslas centrs" izveidošanu, politikas veidošanas funkcijas tautas mākslas nozarē nododot Kultūras ministrijas kompetencē.
Šīs reorganizācijas īstenošanai jāizveido komisija, kas noteiktu precīzu finansu un cilvēkresursu sadalījumu atbilstoši funkciju pārdalei.
Reorganizācija veicama esošo finansu resursu ietvaros.
Ar reorganizāciju saistītie nepieciešamie tiesību aktu projekti:
1. MK rīkojums par VTMC reorganizāciju;
2. Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 2002.gadam";
3. Grozījums MK 2000.gada 2.novembra noteikumos Nr. 49 "Kultūras ministrijas nolikums";
4. MK noteikumi valsts aģentūras "Tautas mākslas centrs" nolikums.
Kultūras ministre K.Pētersone