LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 142
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 31. jūlija lēmumu Nr. 80 «Par Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministriju» (Ziņotājs, 1990, 38).
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I.GODMANIS
Latvijas Republikas lauksaimniecības ministrs D.ĢĒĢERS
Rīgā 1992. gada 23. aprīlī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 23. aprīļa lēmumu Nr. 142
1. Latvijas Republikas Lauksaimniecības ministrija (tālāk tekstā - «Lauksaimniecības ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas savas kompetences ietvaros ir atbildīga par valsts agrārās politikas izstrādāšanu un realizēšanu Latvijas Republikā.
2. Lauksaimniecības ministrija savā darbībā ievēro Latvijas Republikas likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumus, Latvijas Republikas Valdības lēmumus un rīkojumus, kā arī šo nolikumu. Tā savā darbībā ir tieši pakļauta Latvijas Republikas Ministru Padomei.
3. Lauksaimniecības ministrijas pārziņā ir lauksaimniecības nozares valsts uzņēmumi un iestādes.
4. Lauksaimniecības ministrijas galvenie uzdevumi ir:
4.1. izstrādāt nozares struktūrpolitikas virzienu un attīstības valsts programmas, kas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem un mērķfondiem;
4.2. prognozēt lauksaimniecības nozares ekonomiskās un sociālās attīstības perspektīvas, piedalīties valsts nodokļu politikas izstrādāšanā un realizēt investīciju politiku;
4.3. plānot valsts vajadzībām nepieciešamo lauksaimniecības un pārtikas preču un pakalpojumu daudzumu, nodrošināt līgumu slēgšanu par valsts piegādēm un kontrolēt to izpildi;
4.4. organizēt nozares budžeta projekta un zinātnes attīstības valsts programmu izstrādāšanu, koordinēt nozares zinātnisko iestāžu darbu, kontrolēt valsts budžeta līdzekļu mērķtiecīgu un efektīvu izlietošanu iestādēs un uzņēmumos, kas ir ministrijas ietekmes sfērā;
4.5. nodrošināt pretmonopola politikas realizēšanu un veicināt konkurenci lauksaimniecības nozarē;
4.6. nodrošināt valsts īpašuma konversiju un privatizāciju lauksaimniecības nozarē (šo procesu saskaņā ar īpašu nolikumu kontrolē īpašuma konversijas inspektori);
4.7. nodrošināt valsts īpašuma pārvaldes tiesību realizēšanu, noteiktā kārtībā izvietot, reorganizēt un likvidēt ministrijas sistēmas valsts iestādes, apstiprināt valsts uzņēmumu statūtus;
4.8. plānot un organizēt kadru sagatavošanas un kvalifikācijas celšanas darbu nozarē, kā arī speciālistu pārkvalificēšanu un atestāciju;
4.9. izsniegt licences lauksaimniecības un pārtikas produkcijas ražošanai, kā arī eksportam;
4.10. koordinēt nozares darbību, lai realizētu vienotu valsts politiku dabas aizsardzībā un dabas resursu izmantošanā;
4.11. veidot ārējos ekonomiskos sakarus un veicināt starptautisko sadarbību lauksaimniecības jomā, Latvijas Republikas Ministru Padomes uzdevumā sagatavot un slēgt starpvalstu nolīgumus, kā arī kontrolēt to izpildi;
4.12. vadīt un organizēt valsts zemes ierīcības darbu, organizēt valsts zemes kadastra un meliorācijas sistēmu un būvju kadastra kārtošanu, kā arī melioratīvās hidrometrijas un hidroloģijas darbu, veikt zemes pārraudzību;
4.13. nodrošināt integrētu zemkopības sistēmu republika, vadīt un organizēt lauksaimniecības kultūru sēklkopības un selekcijas, kā ari jaunu lauksaimniecības kultūru šķirņu salīdzināšanas ekspertīzi un to rajonēšanu. Nodrošināt sēklas materiāla kvalitātes valsts pārbaudi;
4.14. vadīt valsts veterināro dienestu un ciltsdarbu;
4.15. izstrādāt un noteikt nozares mehanizācijas un enerģētikas attīstības virzienus, organizēt reģionālās lauksaimniecības mašīnbūves attīstību;
4.16. nodrošināt lopkopības produkcijas un labības produktu valsts rezerves izveidošanu;
4.17. veidot informātikas un konsultatīvo sistēmu nozarē;
4.18. nodrošināt lauku celtniecības un būvindustrijas tehniskās programmas realizāciju;
4.19. izstrādāt lauksaimniecības uzņēmumu lietošanā vai īpašumā esošo mežu izmantošanas programmas;
4.20. sagatavot likumu un Valdības lēmumu un rīkojumu projektus nozares jautājumos, apkopot likumdošanas praksi, kontrolēt, kā tiek ievēroti likumdošanas akti un citi normatīvie akti uzņēmējdarbībā, kas ir ministrijas ietekmes sfērā;
4.21. realizēt valsts kontroli un uzraudzību pār:
visu zemju saglabāšanu un izmantošanu neatkarīgi no zemes lietošanas mērķa, izņemot zemes, kas atrodas republikas pilsētu robežās;
labības un lopkopības produkcijas valsts rezerves fonda veidošanu;
veterināriju un ciltsdarbu;
lauksaimniecības produkcijas kvalitāti;
produkcijas un pakalpojumu kvalitāti, ari ievedamajai un izvedamajai labības produkcijai;
augu aizsardzības un karantīnas pasākumu izpildi, agroķīmisko noteikumu ievērošanu, ekoloģiski pareizu zemes izmantošanu;
meliorācijas sistēmu un būvju ekspluatāciju un aizsardzību;
valstij piederošo mašīnu (ari traktortehnikas) un iekārtu tehnisko stāvokli;
mācību procesa norisi ministrijas pārziņā esošajās mācību iestādēs.
5. Lauksaimniecības ministrija savus uzdevumus un funkcijas rajonos veic ar attiecīgu ministrijas sistēmas valsts pārvaldes institūciju palīdzību.
6. Lauksaimniecības ministrija savas kompetences ietvaros sadarbojas ar pašvaldību iestādēm un citām valsts institūcijām, kā arī ar lauksaimniecību saistītajām sabiedriskajām organizācijām.
7. Lauksaimniecības ministriju vada ministrs, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Augstākā Padome.
Lauksaimniecības ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru Padome.
Lauksaimniecības ministrijas aparāta darbu vada sekretārs, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs. Ministrijas sekretārs organizē un koordinē struktūrvienību sadarbību, viņš var pārstāvēt ministriju attiecībās ar citām ministrijām, valsts iestādēm un organizācijām.
8. Lauksaimniecības ministrs:
8.1. vada ministrijas darbību un nosaka ministra vietnieku, ministrijas sekretāra un ministrijas centrālā aparāta struktūrvienību vadītāju tiesības un pienākumus;
8.2. savas kompetences ietvaros izdod pavēles, kas ir obligāti jāpilda visām Latvijas Republikas valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldību iestādēm, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), citām juridiskajām un fiziskajām personām;
8.3. savas kompetences ietvaros atceļ Lauksaimniecības ministrijas sistēmā ietilpstošo institūciju un valsts dienestu normatīvos aktus, kas ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un ministrijas normatīvajiem aktiem;
8.4. apstiprina ministrijas centrālā aparāta struktūru un štatu sarakstu Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā darba samaksas fonda un maksimālā darbinieku skaita ietvaros, kā ari apstiprina struktūrvienību nolikumus;
8.5. ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrijas struktūrvienību vadītājus, ministrijas pārziņā esošo uzņēmumu un iestāžu vadītājus un noslēdz ar viņiem darba līgumus;
8.6. ieceļ un atbrīvo no amata ministrijas sistēmas valsts pārvaldes institūciju vadītājus rajonos, konsultatīvi saskaņojot to ar rajona valdi (izpildkomiteju).
9. Ministra pilnvaroto personu norādījumi, veicot īpašuma konversiju un privatizāciju saskaņā ar pastāvošo likumdošanu, ir obligāti izpildāmi ministrijas pārziņā esošajiem valsts uzņēmumiem un iestādēm.
10. Lauksaimniecības ministrijā var izveidot padomes, komisijas un citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu ministrijas kompetencē esošos jautājumus. Šo institūciju nolikumus apstiprina lauksaimniecības ministrs.
11. Lauksaimniecības ministrija ir juridiska persona. Tai ir ģerboņzīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas mazā ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu nosaukumu valsts valodā.