LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 44
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas Valdībai iesniedzamo materiālu kvalitatīvu sagatavošanu un to savlaicīgu izskatīšanu Latvijas Republikas Ministru Padomē, Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Jautājumu iesniegšanas un izskatīšanas kārtību Latvijas Republikas Ministru Padomē.
2. Noteikt, ka par šīs kārtības ievērošanu ir atbildīgi ministri, resoru vadītāji un vietējo Tautas deputātu padomju un to izpildkomiteju priekšsēdētāji, kā arī citas amatpersonas, kurām ir tiesības iesniegt jautājumus izskatīšanai Latvijas Republikas Ministru Padomē.
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības lietu ministrs K. LĪCIS
Rīgā 1991. gada 8. februārī
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 8. februāra lēmumu Nr. 44
1. Ministru Padome (Valdība) izskata un izlemj kardinālus tautsaimniecības attīstības jautājumus un jautājumus, kuri saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu ir Valdības kompetencē, kā arī tādus jautājumus, kuros starp valsts pārvaldes orgāniem vai vietējās pašvaldības iestādēm ir domstarpības un par kuriem tie nevar pieņemt saskaņotus lēmumus.
2. Jautājumus izskatīšanai Ministru Padomē ir tiesīgi iesniegt Valdības locekļi, resoru un Ministru Padomes departamentu, kā arī citu republikas valsts pārvaldes orgānu vadītāji, republikānisko pilsētu un rajonu Tautas deputātu padomju un to izpildkomiteju priekšsēdētāji un republikānisko sabiedrisko organizāciju un kustību vadītāji (tālāk tekstā - «amatpersonas»),
Ja amatpersonas atrodas pagaidu prombūtnē, tad tiesības iesniegt jautājumus ir personām, kas izpilda viņu pienākumus.
Ministrijām un resoriem, kā arī republikānisko pilsētu un rajonu Tautas deputātu padomju izpildkomitejām pakļauto apvienību, uzņēmumu, iestāžu un organizāciju vadītājiem priekšlikumi par Valdības lēmumu pieņemšanu jāiesniedz attiecīgajās ministrijās, resoros un republikānisko pilsētu un rajonu izpildkomitejās.
Ja ministrijas, resori un izpildkomitejas atsakās no saņemto priekšlikumu tālākiesniegšanas Valdībai, tad pakļauto apvienību, uzņēmumu, iestāžu un organizāciju vadītāji var iesniegt savus priekšlikumus tieši Ministru Padomē. Šādā gadījumā Valdībai iesniedzamā materiāla kopija vienlaikus nosūtāma attiecīgajai augstākajai organizācijai, bet atteikuma kopija jāpievieno paskaidrojuma rakstam par lēmuma projektu.
3. Par katru Valdībai iesniedzamo jautājumu jābūt precīzi un skaidri formulētiem priekšlikumiem, kas jānoformē kā lēmuma, rīkojuma vai protokola izraksta projekti (tālāk tekstā - «lēmumi») un jāiesniedz 2 eksemplāros.
4. Amatpersonām, kas iesniedz Valdībai lēmumu projektus, jānodrošina, lai tie atbilstu Latvijas Republikas likumiem, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumiem un spēkā esošajiem republikas Valdības lēmumiem. Projekti iepriekš jāsaskaņo ar ministrijām, citiem valsts pārvaldes orgāniem, vietējām Tautas deputātu padomēm un to izpildkomitejām un citām organizācijām, kurām ir tiešs sakars ar projektos ietvertajiem jautājumiem.
Nosūtot lēmuma projektu saskaņošanai, ka arī iesniedzot to Valdībai, pavadvēstulē jānorāda lēmuma pieņemšanas nepieciešamība un mērķtiecība, vajadzīgie darbaspēka, materiālu un finansu resursi un tas, kāds rezultāts prognozējams, ja tiks realizēti lēmumā paredzētie pasākumi, kā arī jānorāda citi dati, kas raksturo attiecīgo projektu. Pavadvēstulē jānorāda arī, kur lēmuma projekts apspriests (kolēģijā, sēdē, attiecīgās nozares darbinieku sanāksmē).
Amatpersonām jāizskata saskaņošanai iesniegtie lēmumu projekti un pavadvēstulē noteiktajā laikā {tas parasti nedrīkst būt īsāks par trim darbdienām no dokumenta saņemšanas dienas, ja pēc ieinteresēto resoru vadītāju vienošanās nav noteikts cits termiņš) šie projekti attiecīgi jāsaskaņo vai jāpaziņo savi iebildumi un priekšlikumi.
Attiecīgās ministrijas, resoru vai organizācijas vadītājs vai viņa vietnieks ar savu vīzu vai ar atsevišķu vēstuli apliecina, ka lēmuma projekts saskaņots. Ja noteiktajā termiņā atbilde nav saņemta un nav izteikts lūgums pagarināt saskaņošanas termiņu, uzskatāms, ka attiecīgajai amatpersonai nav iebildumu pret sagatavoto lēmuma projektu.
Lēmumu projekti, kas skar republikas tautsaimniecības attīstības koncepcijas, programmas, valsts budžeta un valsts pārvaldes jautājumus, jāsaskaņo attiecīgi ar Ekonomikas ministriju un Finansu ministriju, bet lēmumu projekti jautājumos par materiāltehnisko apgādi - ar Materiālo resursu ministriju.
Normatīva rakstura aktu projekti pēc to saskaņošanas ar ieinteresētajām amatpersonām pirms iesniegšanas Valdībai saskaņojami arī ar Tieslietu ministriju.
Ja lēmuma projektu nav bijis iespējams saskaņot vai ja tas saskaņots, bet ir bijušas iebildes un priekšlikumi, tad, iesniedzot materiālu Valdībai, pavadvēstulē papildus jānorāda jautājumi, kas palikuši nesaskaņoti, un jāizklāsta apsvērumi, kāpēc nav lietderīgi ņemt vērā šīs iebildes un priekšlikumus.
5. Ekonomikas ministra un finansu ministra Valdībai iesniegtos lēmumu projektus par tautsaimniecības attīstības koncepciju, programmu un republikas budžetu, kā arī lēmumu projektus par atsevišķu šīs koncepcijas, programmas vai budžeta rādītāju izstrādāšanu, izskatīšanu, izpildi, precizēšanu un grozīšanu ieinteresētās amatpersonas nevizē. Minētos projektus izskata Ekonomikas ministrija un Finansu ministrija, piedaloties attiecīgajām amatpersonām. Pēc tam Ekonomikas ministrija un Finansu ministrija paskaidrojuma rakstā norāda motīvus, kādēļ lēmuma projektā nav ievērotas prasības vai iebildumi, ja tādi ir bijuši..
Kopā ar lēmuma projektu Valdībai iesniedzami saskaņoti priekšlikumi par attiecīgajā jautājumā agrāk pieņemto lēmumu atzīšanu par spēku zaudējušiem vai par to papildināšanu un grozīšanu vai arī jāparedz šādu priekšlikumu sagatavošanas kārtība.
6. Valdības sēdes parasti notiek vienu reizi nedēļā - trešdienā.
Lēmuma projekts kopā ar paskaidrojuma rakstu un citiem materiāliem jautājumā, kas izskatāms Valdības sēdē, iesniedzams Valdības administrācijai ne vēlāk kā 12 dienas pirms attiecīgās sēdes. Izņēmuma gadījumos pēc saskaņošanas ar Valdības administrāciju minēto termiņu var saīsināt.
7. Ja materiāli izskatīšanai iesniegti, neievērojot norādītās prasības, tos ne vēlāk kā 5 dienu laikā no saņemšanas brīža nosūta atpakaļ iesniedzējam trūkumu novēršanai. Ja materiālu iesniedzējs ir Valdības loceklis, tos atpakaļ nosūta valdības lietu ministrs, bet, ja materiālu iesniegusi cita amatpersona, tad - valdības padomnieki vai Valdības administrācijas daļu vadītāji.
8. Valdības padomnieki vai citi atbildīgi Valdības administrācijas darbinieki pārbauda, vai iesniegtais jautājums ietilpst Valdības kompetencē un vai tas saskaņots ar ieinteresētajiem resoriem un organizācijām, un, ja nepieciešams, organizē attiecīgas pārbaudes un ekspertīzes. Pēc tam, kad lēmuma projektu vizējis valdības padomnieks un Valdības administrācijas Juridiskās daļas vadītājs, par šī jautājuma sagatavošanu atbildīgais Valdības administrācijas darbinieks to nodod valdības lietu ministram, viņa vietniekam vai Valdības administrācijas sekretāram (saskaņā ar Valdības administrācijas vadības pienākumu sadali), kurš izlemj, vai materiāls iesniedzams Ministru Padomes vadībai vai organizējama šī jautājuma iepriekšēja apspriešana, pieaicinot valdības padomniekus un citus speciālistus. Iesniedzot materiālu Valdības administrācijas vadībai, tam jāpievieno attiecīgā valdības padomnieka vai Valdības administrācijas daļas vadītāja atzinums par priekšlikumu pamatotību, to atbilstību materiālu, finansu un darbaspēka resursiem un jauno saimniekošanas metožu principiem, ka arī spēkā esošajai likumdošanai.
9. Jautājumi Valdības sēžu darba kārtībā tiek iekļauti pēc Ministru Padomes vadības norādījuma, bet, ja tos gatavo pēc Valdības administrācijas iniciatīvas, - pēc valdības lietu ministra norādījuma.
10. Kārtējā Valdības sēdē tiek izskatīti tikai tie materiāli, kuri pienācīgi noformēti un nodoti Valdības administrācijas Vispārējā daļā ne vēlāk kā 7 dienas pirms Valdības sēdes.
Vienlaikus ar Valdības sēdē izskatāmajiem materiāliem par attiecīgā jautājuma sagatavošanu atbildīgais Valdības administrācijas darbinieks Valdības administrācijas Vispārējā daļā iesniedz uzaicināmo darbinieku sarakstu, kurā norādīts ziņotājs par attiecīgo jautājumu.
Materiālus, kas saņemti pēc noteiktā termiņa, izņēmuma kārtā Valdības sēdē var izskatīt tikai pēc Ministru Padomes priekšsēdētāja norādījuma vai, ja kārtējo sēdi vada priekšsēdētāja vietnieks, - pēc viņa norādījuma.
11. Valdības administrācija 6 dienas pirms sēdes sagatavo Valdības sēdes darba kārtības projektu. Valdības sēdes darba kārtību apstiprina Ministru Padomes priekšsēdētājs.
12. Valdības administrācija Valdības sēdes darba kārtību un sēdes materiālus nosūta Valdības locekļiem un citām uz sēdi uzaicinātajām personām ne vēlāk kā 5 dienas pirms sēdes.
13. Valdības sēdē pēc galvenā ziņojuma noklausīšanās atzinumu par apspriežamo jautājumu parasti dod valdības padomnieks vai Valdības administrācijas daļas vadītājs.
14. Uz visām Valdības sēdēm uzaicināmi: Latvijas Republikas Augstākās Padomes pārstāvji, valdības lietu ministra vietnieks, Valdības administrācijas sekretārs, Ministru Padomes priekšsēdētāja palīgi un padomnieks ekonomikas jautājumos, Valdības informācijas dienesta vadītājs, attiecīgie valdības padomnieki un Valdības administrācijas daļu vadītāji, Latvijas Republikas ģenerālprokurors, Radio un televīzijas komitejas priekšsēdētājs, Valsts statistikas komitejas priekšsēdētājs, Ārējo ekonomisko sakaru departamenta direktors un Municipālā departamenta direktors, Galvenās valsts finansu inspekcijas priekšnieks, Telegrāfa aģentūras (LETA) direktors un laikraksta «Diena» galvenais redaktors.
15. Ministru Padomes lēmuma projekts pēc izskatīšanas Valdības sēdē jāiesniedz parakstīšanai ne vēlāk kā 3 dienu laikā, ja protokolā nav noteikts cits termiņš.
Ja lēmuma projekts būtiski jāpārstrādā, Valdība lemj par nepieciešamību izskatīt tā galīgo redakciju nākamajā Valdības sēdē.
16. Valdībā iesniegtos jautājumus parasti izskata un attiecīgu lēmumu par tiem pieņem ne vēlāk kā mēneša laikā no to iesniegšanas dienas. Jautājumus, kurus nav nepieciešams kolektīvi apspriest, izskata Ministru Padomes vadība un izdod attiecīgus rīkojumus.