LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 562
Saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992. gada 17. jūnija lēmumu «Par Latvijas Republikas likuma «Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību» spēkā stāšanās kārtību» Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par privatizācijas projekta apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas kārtību.
2. Noteikt, ka ministrijas (komitejas) var sīkāk izstrādāt šī lēmuma 1. punktā minētā nolikuma principu reglamentāciju (instrukciju) attiecībā uz privatizācijas projektu izskatīšanu, grozīšanu vai papildināšanu. Šādai reglamentācijai (instrukcijai) jābūt pieejamai visiem privatizācijas projektu iesniedzējiem.
3. Noteikt, ka pašvaldības var sīkāk izstrādāt pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektu apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas precīzāku kārtību daļā, kas nosaka pašvaldību institūciju darbību (rīcību), saskaņā ar 1. punktā minētā nolikuma principiem. Šādu kārtību apstiprina attiecīgās pašvaldības valde un tai jābūt pieejamai visiem privatizācijas projektu iesniedzējiem.
4 Apstiprināt pievienoto Kārtību, kādā privatizācijas projektu izstrādātāji iegūst informāciju par īpašuma objektu (uzņēmumu).
5. Apstiprināt pievienoto Valsts (pašvaldības) īpašuma objekta uzņēmuma) privatizācijas projekta paraugu un Privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapas paraugu.
6. Ieteikt privatizācijas projektu izstrādātājiem piemērot pievienoto Privatizācijas projektos iekļaujamo biznesa plānu sastādīšanas metodiku.
7. Noteikt, ka šī lēmuma 5. punktā minētais Valsts (pašvaldības) īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta paraugs nav piemērojams valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektiem, kas iesniegti pirms šī lēmuma stāšanās spēkā, un lēmuma 6.punkts nav attiecināms uz minētajiem projektiem.
8. Lēmumu publicēt Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Ministru Padomes oficiālajā izdevumā «AP MP», ar publicēšanu saistītos izdevumus segt no valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem.
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
Rīgā 1992. gada 30. decembrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30.decembra lēmuma Nr. 562
1. Vispārīgie noteikumi
1.1. Šajā nolikumā noteikta kārtība, kādā apstiprināmi, grozāmi un papildināmi valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projekti, kas izstrādāti un iesniegti saskaņā ar Lat vijas Republikas 1992. gada 16. jūlija likumu «Par valsts un paš valdību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību».
1.2. Privatizācijas projektu iesniegšanas un izskatīšanas kārtību īpašuma objektiem (uzņēmumiem), kurus paredzēts pārdot aizklātu piedāvājumu konkursā vai konkursā ar pretendentu atlasi, nosaka citi normatīvie akti.
2. Privatizācijas projektu iesniegšana
2.1. Privatizācijas projektu, kas izstrādāts saskaņā ar privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapas datiem un Latvijas Republikas Ministru Padomes apstiprinātā formā, autori iesniedz ministrijai (komitejai) vai pašvaldībai, kuras pārziņā ir īpašuma objekts (uzņēmums).
2.2. Saņemot privatizācijas projektu, ministrija (komiteja) vai pašvaldība to reģistrē īpašā privatizācijas projektu reģistrācijas žurnālā, atzīmējot saņemšanas datumu, īpašuma objekta (uzņēmuma) nosaukumu, privatizācijas projekta iesniedzēju, ka arī privatizācijas projekta autoru (autorus) un to oficiālās adreses.
3. Privatizācijas projektu izskatīšana un apstiprināšana
3.1. Ministrija (komiteja) vai pašvaldība izskata privatizācijas projektu viena mēneša laikā no tas saņemšanas dienas, ja īpašuma objekts (uzņēmums) nav iekļauts Latvijas Republikas Ministru Padomes vai pašvaldības apstiprinātajā privatizējamo īpašuma objektu (uzņēmumu) sarakstā.
Latvijas Republikas Ministru Padomes vai pašvaldības apstiprinātajā privatizējamo īpašuma objektu (uzņēmumu) sarakstā iekļauto objektu privatizācijas projektus ministrija (komiteja) vai pašvaldība izskata viena mēneša laika pēc likumā noteiktā privatizācijas projektu iesniegšanas termiņa notecēšanas.
3.2. Privatizācijas projektu izvērtēšanai ministrs (komitejas priekšsēdētājs) vai pašvaldības valde izveido projektu izskatīšanas darba grupas un apstiprina Jo vadītājus. Darba grupas vadītājs ir atbildīgs par šī nolikuma ievērošanu.
Izskatot īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu, darba grupas sēdēs jāpiedalās ministrijas (komitejas) vai pašvaldības darbiniekiem, kas iekļauti attiecīgā īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisijas sastāvā (ja šāda komisija jau izveidota).
3.3. Ja likumā noteiktajā termiņā iesniegti vairāki viena īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekti vai ari viena īpašuma objekta (uzņēmuma) dažādu struktūrvienību privatizācijas projekti, tie izskatāmi kopā.
Ja viena īpašuma objekta (uzņēmuma) struktūrvienības paredzēts privatizēt ar dažādām metodēm vai dažādām pircēju grupām (pircējiem), izskatāmi un apstiprināmi kā kopējais īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekts, tā arī atsevišķu struktūrvienību privatizācijas projekti vai projekta realizēšanas posmi.
Ja īpašuma objekta (uzņēmuma) valsts kapitāla daļas paredzēts pārdot dažādām pircēju grupām (pircējiem), izskatāms un apstiprināms viens privatizācijas projekts.
3.4. Nepieciešamības gadījumā projektu izskatīšanas darba grupa var pieprasīt papildu informāciju no privatizācijas projekta autora (autoriem), kā arī privatizācijas projekta izvērtēšanai pieaicināt ekspertus.
3.5. Ne vēlāk kā mēneša laikā pēc privatizācijas projekta izskatīšanas uzsākšanas ministrijas (komitejas) izveidotā projektu izskatīšanas darba grupa organizē privatizācijas projektu izskatīšanas sēdi, kurā uzaicina piedalīties:
- privatizējamā valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) vadītāju u.c. pārstāvjus;
- pašvaldības, kuras teritorijā atrodas privatizējamais valsts īpašuma objekts (uzņēmums), pārstāvjus;
- izskatāmo privatizācijas projektu autorus;
- valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisijas priekšsēdētāju un priekšsēdētāja vietnieku (ja šāda komisija jau izveidota).
Pēc savas iniciatīvas vai darba grupas uzaicinājuma sēdē var piedalīties Latvijas Republikas Ministru Padomes Monopoldarbības uzraudzības komitejas pārstāvis.
3.6. Ja valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijai pakļautās struktūrvienības (filiāles) atrodas vairāku pašvaldību teritorijā uz privatizācijas projektu izskatīšanas sēdi uzaicināms pārstāvis no katras pašvaldības.
3.7. Ne vēlāk kā mēneša laikā pēc privatizācijas projekta izskatīšanas uzsākšanas pašvaldības, kuras pārziņā ir privatizējamais pašvaldības īpašuma objekts (uzņēmums), valde organizē privatizācijas projektu izskatīšanas sēdi, kurā uzaicina piedalīties:
- privatizācijas projektu izskatīšanas darba grupas locekļus;
- privatizējamā pašvaldības īpašuma objekta (uzņēmuma) pārstāvjus;
- izskatāmo privatizācijas projektu autorus;
- pašvaldības īpašuma privatizācijas komisijas priekšsēdētāju un priekšsēdētāja vietnieku.
Sēdē var piedalīties Latvijas Republikas Ministru Padomes Monopoldarbības uzraudzības komitejas pārstāvis.
3.8. Uzaicinājumi piedalīties privatizācijas projektu izskatīšanas sēdē izsūtāmi ne vēlāk kā vienu nedēļu pirms sēdes (jādod apstiprinājums par to saņemšanu).
3.9. Ja kāda no uzaicinātajām personām attaisnojoša iemesla dēļ nevar ierasties uz sēdi, tā var rakstiski pilnvarot citu personu pārstāvēt viņu privatizācijas projektu izskatīšanas sēdē vai atsūtīt rakstisku atzinumu par sēdē izskatāmajiem jautājumiem.
3.10. Privatizācijas projektu izskatīšanas sēde notiek ari tādā gadījumā, ja kāda no uzaicinātajām personām nav ieradusies (izņemot gadījumus, ja uzaicinātā persona nav ieradusies ministrijas (komitejas) vai pašvaldības vainas dēļ).
3.11. Privatizācijas projektu izskatīšanas sēdē var izskatīt vairāku īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektus.
3.12. Ievērojot privatizācijas projekta saturu, sēde izskanējušos argumentus un ekspertu slēdzienus, projekta izskatīšanas darba grupa ar balsu vairākumu, atklāti balsojot, pieņem lēmumu par valsti īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta apstiprināšanu vai noraidīšanu, ko paraksta visi tās locekļi un apstiprina ministrs (komitejas priekšsēdētājs).
Darba grupas locekļi ir tiesīgi rakstveidā izteikt savus iebildumus pret pieņemto lēmumu. Šādi iebildumi pievienojami apstiprinātajam lēmumam.
Ja tiek izskatīts valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekts, ko izstrādājusi ministrijas (komitejas) izveidota autoru grupa, privatizācijas projektam obligāti nepieciešams neatkarīgu ekspertu slēdziens.
Par neatkarīgu ekspertu šajā nolikumā lietotajā nozīmē uzskatāma jebkura fiziska vai juridiska persona, kuru privatizācijas projekta izskatīšanas darba grupa ir atzinusi par pietiekoši kvalificētu atzinumu sniegšanai par izstrādāto privatizācijas projektu un kuras pamatdarba vieta nav ministrija (komiteja) vai pašvaldība, kas izveidojusi privatizācijas projektu izskatīšanas darba grupu.
3.13. Ievērojot privatizācijas projekta saturu, sēdē izskanējušos argumentus un ekspertu slēdzienus, pašvaldības valde pieņem lēmumu par pašvaldību īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta apstiprināšanu vai noraidīšanu, ko apstiprina ar visu valdes locekļu parakstiem.
3.14. Informāciju par apstiprināto pašvaldības īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu pašvaldības valde publicē rajona vai pilsētas laikraksta ne agrāk ka trīs nedēļas un ne vēlāk kā sešas nedēļas pēc privatizācijas projekta apstiprināšanas.
3.15. Privatizācijas projektu reģistrācijas žurnālā ministrija (komiteja) vai pašvaldība izdara atzīmi par lēmuma numuru, lēmuma pieņemšanas datumu un pieņemtā lēmuma saturu.
3.16. Privatizācijas projektu izskatīšanas sēdes un, ja nepieciešams, privatizācijas projektu izskatīšanas darba grupas sēdes tiek protokolētas.
3.17. Sēžu protokolus, ekspertu slēdzienus, privatizācijas projekta kopiju un lēmuma kopiju ministrija (komiteja) vai pašvaldība glabā atsevišķā lietā līdz privatizācijas projekta realizācijas beigām. Pēc privatizācijas projekta realizācijas lieta nododama arhīvā Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktajā kārtībā.
3.18. Lēmumu par īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta apstiprināšanu kopā ar privatizācijas projekta kopiju ministrija (komiteja) vai pašvaldības valde 3 dienu laikā iesniedz Ekonomisko reformu ministrijai. Ministrija (komiteja) šim lēmumam pievieno privatizējamā valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisijas sastāva projektu, ja šāda komisija nav izveidota jau agrāk.
3.19. Lēmumu par īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta noraidīšanu kopā ar atzinumu par privatizācijas projekta noraidīšanas iemesliem ministrija (komiteja) vai pašvaldības valde (padome) izsniedz rakstveidā privatizācijas projekta autoram (auto riem) nākošajā darba dienā pēc lēmuma pieņemšanas.
3.20. Ekonomisko reformu ministrija reģistrē ministriju (komiteju), pašvaldību un noraidīto privatizācijas projektu autoru iesniegtos privatizācijas projektus un ministriju (komiteju) vai pašvaldību atzinumus par tiem 2.2. punktā noteiktajā kārtībā.
3.21. Iesniegto privatizācijas projektu izskatīšanai Ekonomisko reformu ministrija izveido 3.2. punktā minētās darba grupas. Darba grupu sēdes tiek protokolētas un lietvedība kārtota 3.17. punktā noteiktajā kartībā.
3.22. Divu nedēļu laikā no iesniegšanas dienas Ekonomisko reformu ministrijas izveidotā darba grupa, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar ministriju (komiteju), pašvaldību un pieaicinot ekspertus, ar balsu vairākumu, atklāti balsojot, pieņem lēmumu par, ministrijas (komitejas) apstiprināta privatizācijas projekta atbalstīšanu vai ministrijas (komitejas) pieņemtā lēmuma apturēšanu, ja iesniegts valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekts, vai pieņem lēmumu par pašvaldības padomes lēmuma atbalstīšanu vai negatīva slēdziena iesniegšanu Latvijas Republikas Ministru
Padomei, ja iesniegts pašvaldības īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekts. Darba grupas lēmumu vai slēdzienu paraksta visi tās locekļi.
Darba grupas locekļi ir tiesīgi rakstveidā izteikt savus iebildumus pret pieņemto lēmumu. Šāda veida iebildumi pievienojami apstiprinātajam lēmumam.
Lēmumu noformē ar ekonomisko reformu ministra pavēli.
3.23. Ekonomisko reformu ministrija pieņemtos lēmumus reģistrē 3.15. punktā noteiktajā kārtībā.
3.24. Lēmumu par īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta atbalstīšanu Ekonomisko reformu ministrija 3 dienu laikā nosūta institūcijai, kura apstiprinājusi privatizācijas projektu.
Informāciju par apstiprināto īpašuma objektu (uzņēmuma) privatizācijas projektu Ekonomisko reformu ministrija publicē presē ne vēlāk kā četras nedēļas pēc tā saņemšanas.
3.25. Lēmumu par ministrijas (komitejas) pieņemtā lēmuma ap turēšanu kopā ar slēdzienu par šādas apturēšanas iemesliem Ekonomisko reformu ministrija 3 dienu laikā pēc minētā lēmuma pieņemšanas iesniedz ministrijai (komitejai), kura apstiprinājusi privatizācijas projektu, kā arī izsūta privatizējamā valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) administrācijai, pašvaldībai, kuras teritorijā atrodas privatizējamais valsts īpašuma objekts (uzņēmums), un privatizācijas projekta autoriem.
3.26. Ekonomisko reformu ministrijas lēmumu par ministrijas (komitejas) pieņemtā lēmuma apturēšanu ministrija (komiteja) izskata tādā pašā kārtībā kā privatizācijas projektu autoru iesniegtos projektus.
3.27. Negatīvo slēdzienu par pašvaldības pieņemto lēmumu līdz ar paskaidrojumu par šāda vērtējuma iemesliem Ekonomisko reformu ministrija 3 dienu laikā pēc tā pieņemšanas iesniedz Latvijas Republikas Ministru Padomei, kā arī izsūta pašvaldības valdei.
3.28. Ja valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu sagatavojusi Ekonomisko reformu ministrijas izveidota autoru grupa, šāds projekts kopā ar neatkarīgu ekspertu slēdzienu pēc saskaņošanas ar ministriju (komiteju), kuras pārziņā ir valsts īpašuma objekts (uzņēmums), iesniedzams apstiprināšanai Latvijas Republikas Ministru Padomē.
3.29. Privatizācijas projektus un ar tiem saistītos strīdus Latvijas Republikas Ministru Padomē izskata Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētāja izveidota privatizācijas projekta izskatīšanas darba grupa, kuras sastāvā iekļaujami Ārlietu ministrijas, Ekonomisko reformu ministrijas, Finansu ministrijas, Tieslietu ministrijas un Valdības aparāta pārstāvji. Darba grupas pieņemtos lēmumus noformē ar Latvijas Republikas Ministru Padomes rīkojumu.
3.30. Uz Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētāja izveidotās privatizācijas projektu izskatīšanas darba grupas darbību attiecināmi šī nolikuma 3.4. un 3.16. punkti, bet uz Latvijas Republikas Valdības aparāta darbību - 2.2., 3.15. un 3.17. punkti.
4. Privatizācijas projekta grozīšana un papildināšana
4.1. Apstiprināto īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu var grozīt vai papildināt gadījumā, ja:
- nav iespējams realizēt privatizācijas projektu ar līdzšinējiem noteikumiem;
- atklājušies fakti, kas privatizācijas projekta apstiprināšanas brīdi nebija zināmi un kam ir būtiska nozīme privatizācijas projekta realizēšanā vai privatizētā īpašuma objekta (uzņēmuma) tālākajā darbībā;
- apstiprinot privatizācijas projektu, pārkāpti Latvijas Republikas likumi, Latvijas Republikas Augstākās Padomes vai Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumi.
Apstiprināto privatizācijas projektu var grozīt, ja to rakstveidā pieprasa:
- Latvijas Republikas Augstākā Padome, Latvijas Republikas Ministru Padome vai tiesībaizsardzības iestādes;
- īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisija vai īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta autori.
Ja valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta grozīšanu pieprasa Latvijas Republikas Augstākā Padome, Latvijas Republikas Ministru Padome vai tiesībaizsardzības iestādes, tad tā realizēšana līdz attiecīga lēmuma pieņemšanai jāpārtrauc.
4.2. Pieprasījumam grozīt vai papildināt privatizācijas projektu jābūt motivētam.
4.3. Pieprasījumu grozīt vai papildināt privatizācijas projektu izskata institūcija, kas ir apstiprinājusi privatizācijas projektu.
4.4. Pieprasījumu attiecīgā institūcija reģistrē un izskata tādā pašā kārtībā kā privatizācijas projektu autoru iesniegtos projektus (3. nodaļa).
4.5. Divu nedēļu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas attiecīgā institūcija pieņem lēmumu par privatizācijas projekta grozīšanu vai papildināšanu vai sniedz motivētu atteikumu. Lēmumu noformē ar ministra (komitejas priekšsēdētāja) pavēli vai pašvaldības valdes lēmumu un reģistrē 3.15. punktā noteiktajā kārtībā.
4.6. Grozījumi vai papildinājumi īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektā nedrīkst izmainīt apstiprinātā privatizācijas projekta pamatprincipus. Pretējā gadījumā pirms lēmuma pieņemšanas nepieciešams saņemt privatizācijas projekta autoru piekrišanu izmaiņu izdarīšanai vai arī lēmums par privatizācijas projekta apstiprināšanu jāatceļ un divu mēnešu laikā jāapstiprina cits īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekts.
Par izmaiņām privatizācijas projektā, kas neatbilst tā pamatprincipiem, šī nolikuma izpratnē uzskatāmas izmaiņas:
- paredzētajā privatizācijas metodē;
- uzņēmējdarbības formās, kurās paredzēts pārveidot privatizējamo īpašuma objektu;
- paredzētajos maksāšanas līdzekļos.
4.7. Par lēmumu grozīt vai papildināt īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu attiecīgā institūcija divu dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas informē īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisiju, īpašuma objekta (uzņēmuma) administrāciju un īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta autorus.
4.8. Lēmums par īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta grozīšanu vai papildināšanu ministrijai (komitejai) vai pašvaldībai trīs dienu laikā jāiesniedz Ekonomisko reformu ministrijai.
4.9. īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta autori, privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) administrācija un citas instances, kas nav apmierinātas ar ministrijas (komitejas) vai pašvaldības lēmumu par privatizācijas projekta grozīšanu vai papildināšanu, savus iebildumus un priekšlikumus iesniedz Ekonomisko reformu ministrijai nedēļas laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
4.10. Ekonomisko reformu ministrijas izveidotā darba grupa divu nedēļu laikā izskata iesniegto ministrijas (komitejas) vai pašvaldības lēmumu, tam pievienoto pamatojumu, citu pušu pretenzijas, ja tādas ir, un pieņem lēmumu par ministrijas (komitejas) vai pašvaldības lēmuma atbalstīšanu vai apturēšanu. Lēmumu noformē ar ekonomisko reformu ministra pavēli un reģistrē 3.15. punktā noteiktajā kārtībā.
4.11. Lēmumu par ministrijas (komitejas) lēmuma atbalstīšana vai apturēšanu Ekonomisko reformu ministrija trīs dienu laikā nosūta ministrijai (komitejai), kura apstiprinājusi valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu, valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisijai, privatizācijas projekta autoriem un instancēm, kas iesniegušas Ekonomisko reformu ministrijā savus iebildumus pret ministrijas (komitejas) pieņemto lēmumu.
4.12. Lēmumu par pašvaldības lēmuma apturēšanu Ekonomisko reformu ministrija trīs dienu laikā iesniedz Latvijas Republikas Ministru Padomei, ka arī nosūta attiecīgajai pašvaldībai, pašvaldības īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta autoriem un instancēm, kas iesniegušas Ekonomisko reformu ministrijā savus iebildumus pret pašvaldības pieņemto lēmumu.
Lēmums par pašvaldības lēmuma apturēšanu stājas spēkā pēc skatīšanas 3.29. punktā minētajā darba grupā un pēc apstiprināšanas ar Latvijas Republikas Ministru Padomes rīkojumu.
4.13. Informāciju par privatizācijas projekta grozīšanu vai papildināšanu, ja grozījumi un papildinājumi izdarīti pretēji privatizācijas projekta pamatprincipiem un Ekonomisko reformu ministrija vai Latvijas Republikas Ministru Padome tos apstiprinājusi, Ekonomisko reformu ministrija publicē divu nedēļu laikā pēc ministrijas (komitejas) vai pašvaldības lēmuma saņemšanas.
Informāciju par citiem privatizācijas projektā izdarītiem grozījumiem vai papildinājumiem publicē īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisija, ja ar komisijas lēmumu atzīst to par nepieciešamu.
4.14. Šajā nolikumā neminētu fizisko un juridisko personu iesniegumus par privatizācijas projektu grozīšanu un papildināšanu institūcija, kas apstiprinājusi privatizācijas projektu, izskata un sniedz uz tiem atbildes vispārējā kārtībā.
5. Privatizācijas projektu izskatītāju atbildība
Šī nolikuma 3.2., 3.21. un 3.29. punktā minēto darba grupu locekļi Latvijas Republikas 1992. gada 16. jūnija likumā «Par valsts Pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību» noteiktajā kārtībā atbild par Latvijas Republikas likumu un Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu ievērošanu, kā arī par to, lai viņu rīcībā esošā informācija netiktu izmantota par labu kāda privatizācijas projekta autoram (autoru grupai).
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumu Nr. 562
1. Kārtība izstrādāta, ievērojot Latvijas Republikas 1992. gada 16. jūnija likumu «Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību».
2. Kārtība attiecināma uz visiem valsts īpašuma objektiem (uzņēmumiem), izņemot tos, kas ir iekļauti Latvijas Republikas Ministru Padomes apstiprinātajā neprivatizējamo valsts īpašuma objekta (uzņēmumu) sarakstā.
3. Kārtību, kādā pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektu izstrādātāji iegūst informāciju par privatizējamajiem īpašuma objektiem (uzņēmumiem), nosaka attiecīgā pašvaldība, ievērojot Latvijas Republikas normatīvos aktus privatizācijas jautājumos.
4. Latvijas Republikas Ministru Padomes apstiprinātajā privatizējamo valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) sarakstā iekļautā objekta (uzņēmuma) vadība aizpilda Privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapu (tālāk tekstā - «informācijas lapa") ne vēlāk kā vienu nedēļu pēc saraksta publicēšanas, kurā iekļauts privatizējamais īpašuma objekts (uzņēmums).
Ja valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) saraksts publicēts pirms šīs kārtības apstiprināšanas, objekta (uzņēmuma) vadība aizpilda informācijas lapu divu nedēļu laikā pēc šīs kārtības publicēšanas dienas.
5. Pēc informācijas lapas aizpildīšanas īpašuma objekta (uzņēmuma) vadība iesniedz to ministrijai (komitejai), kuras pārziņā ir īpašuma objekts (uzņēmums).
6. Ministrijas (komitejas) atbildīgie darbinieki nedēļas laikā pārbauda sniegtās informācijas pareizību, papildina to ar viņu rīcībā esošo informāciju un apliecina informācijas lapa iekļautās informācijas pareizību ar savu parakstu.
7. Ne vēlāk kā vienu nedēļu pēc informācijas lapas saņemšanas ministrija (komiteja) publicē presē sludinājumu, kurā informē, kur un kad privatizācijas projektu izstrādātāji var saņemt informācijas lapas kopiju, kas apliecināta ar sastādītāju parakstiem.
Šāda sludinājuma apmaksa veicama no valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem.
Jānodrošina iespēja īpašuma objektā (uzņēmuma) un ministrija, kuras pārziņā ir īpašuma objekts (uzņēmums), iepazīties ar informācijas lapas kopiju, kas apliecināta ar sastādītāju parakstiem.
8. Informācijas lapas kopiju ministrija (komiteja) nosūta Ekonomisko reformu ministrijai un Latvijas Republikas Valsts statistiskajai komitejai.
9. Valsts īpašuma objekta (uzņēmuma), kurš nav iekļauts Latvijas
Republikas Ministru Padomes apstiprinātajā privatizējamo valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) sarakstā, vadībai ir pienākums sniegt pēc privatizācijas projektu izstrādātāju pieprasījuma informācijas lapā paredzēto informāciju.
Valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) vadība pēc savas iniciatīvas var aizpildīt informācijas lapu un iesniegt to ministrijai (komitejai), kuras pārziņā ir attiecīgais īpašuma objekts.
10. Privatizācijas projektu izstrādātājiem ir tiesības Latvijas Republikas likumos noteiktajā kārtībā pieprasīt nepieciešamo papildu informāciju valsts un pašvaldību iestādēm.
11. Iesniedzot izstrādāto privatizācijas projektu attiecīgajā ministrijā (komitejā), autors pievieno tam informācijas lapu.
12. Projekta autori nav atbildīgi par informācijas pareizību, kas privatizācijas projektā iekļauta no informācijas lapas.
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumu Nr. 562
Paraugs
1. Pamatinformācija par īpašuma objektu
1.1. Ministrijas (komitejas, pašvaldības) nosaukums
______________________________________________________________________
1.2. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pilns nosaukums (norādot uzņēmējsabiedrības formu)
______________________________________________________________________
1.3. Privatizējamais objekts (aizpildīt, ja paredz privatizēt atsevišķu uzņēmuma struktūrvienību, filiāli, pārstāvniecību)
______________________________________________________________________
1.4. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) reģistrācija Latvijas Re publikas Uzņēmumu reģistrā: nr. _____
reģistrācijas datums ________________
1.5. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) juridiskā adrese (norādot arī telefonu, teleksu, telefaksu)
______________________________________________________________________
1.6. Objekta atrašanas vieta (aizpildīt, ja paredz privatizēt atsevišķu uzņēmuma struktūrvienību, filiāli, pārstāvniecību)
______________________________________________________________________
1.7. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) norēķinu konti bankās
1.7.1. rubļu konti:
______________________________________________________________________
(konta Nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.7.2. valūtas konti:
______________________________________________________________________
(konta Nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.8. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pamatkapitāls (statūtu fonds) uz _________ sastāda _________ tūkst. rbļ.
1.9. Uzņēmējsabiedrības kapitāla sadalījums:
- valsts kapitāla daļa _____ %
- juridisko personu kapitāla daļa (noradīt konkrētas jundi personas) _____%
fizisko personu kapitāla daļa (kopā) _____ %
t. sk. ārvalstnieku kapitāla daļa _____ %
1.10. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) ieguldījumi citās uzņēmējsabiedrībās:
Uzņēmējsabiedrības nosaukums Adrese ____________________________________
Reģistrācijas nr. _________________________
Ieguldījuma apjoms _____________________ tūkst. rbļ. ___________________ vai tūkst. ASV dolāru
Ieguldījuma īpatsvars pamatkapitālā _____ %.
1.11. Privatizējamā objekta (uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības tā struktūrvienības, filiāles, pārstāvniecības, turpmāk tekstā - "objekta") statūtos (nolikumā) noteiktie galvenie darbības virzieni
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1.12. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) struktūrvienības Latvijā:
Nosaukums _________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Darbības virziens _____________________________________________________
1.13. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) filiāles ārzemēs:
Nosaukums _________________________________________________________
Valsts _____________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Juridiskais statuss ____________________________________________________
Darbības virziens ____________________________________________________
1.14. Objekta aizņemtas zemes platības _______ ha
1.15. Ziņas par objekta īpašniekiem, viņu īpašumu pirms nacionalizācijas, šī īpašuma apjomu, kas fiksēts pēckara pamatlīdzekļu inventarizācijas aktos (izņemot ziņas par akciju, daļu un paju īpašniekiem).
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1.16. Ziņas par fiziskajam un juridiskajām personām, kuras nomā objektu tā daļu, kā ari par nomas līgumiem:
Nr. p.k. | Nomnieks (nosaukums, adrese) |
Nomāta manta*1 | Nomas līguma darbības termiņi |
1.17. Objekta iepriekšējo trīs gadu bilances (pievienot pielikumā)
2. Objekta privatizācija
2.1. Privatizācijas metode*2:
______________________________________________________________________
A, B, D gadījuma - ar vai bez pretendentu atlases, C gadījumā - uzņēmējsabiedrības forma
______________________________________________________________________
2.2. Objekta privatizējamās (nododamās) mantas uzskaitījumus
2.3. Priekšlikumi par specializētu firmu pieaicināšanu izsoles organizēšanai (A gadījumā)
______________________________________________________________________
2.4. Objekta novērtēšana
2.4.1. Priekšlikumi par ekspertu pieaicināšanu ___________________________________
2.4.2. Aptuvens objekta nosacītās cenas aprēķins. Objekta nosacītās cenas noteikšanas metode
______________________________________________________________________
2.5. Objekta privatizācijas noteikumi (pretendentu atlases gadījumā - atlases noteikumi):
2.5.1. Mantas izmantošanas noteikumi (garantijas) ______________________________
2.5.2. Produkcijas ražošanas noteikumi (garantijas) _____________________________
2.5.3. Darba vietu saglabāšanas garantijas, prasības pret pircēja kadru politiku
______________________________________________________________________
2.5.4. Investīciju garantijas _________________________________________________
2.5.5. Vides aizsardzības pasākumu nepieciešamība ______________________________
2.5.6. Mobilizācijas uzdevuma izpildes garantijas, valsts un mobilizācijas rezervju saglabāšanas noteikumi
______________________________________________________________________
2.5.7. Citi noteikumi (garantijas) _____________________________________________
2.6. Uzņēmējsabiedrības kapitāla daļas:
2.6.1. C gadījumā - uzņēmējsabiedrības kapitāla daļu sadalījums (viss kapitāls - 100%):
- valstij (pašvaldībai) atstājamā kapitāla daļa _____ %
t.sk, - agrākajiem īpašniekiem rezervējamā daļa*3 _____ %
- pensiju fondiem nododama kapitāla daļa*3 _____ %
- realizācijai tikai par sertifikātiem rezervējamā kapitāla daļa*3 _____ %
- pārējā valstij (pašvaldībai) atstājamā daļa*3 _____ %
- tikai objekta darbiniekiem pārdodamā kapitāla daļa*4 _____ %
- citām fiziskam un juridiskam personām pārdodamā kapitāla daļa _____ %
t.sk. ārvalstu fiziskajām un juridiskajām personām pārdodamā kapitāla daļa*3 _____ %
2.6.2. C gadījumā - akciju (paju) sabiedrības akciju (paju) veidi un to proporcijas
______________________________________________________________________
2.7. C gadījumā - uzņēmējsabiedrības kapitāla daļu pārdošanas kārtība;
D gadījumā - mantas izpirkšanas kārtība;
E gadījumā - mantas pārdošanas kārtība ____________
2.8. Ziņas par potenciālajiem pircējiem (nomniekiem) Vārds, uzvārds (fiziskām personām) vai pilns nosaukums (juridiskām personām)
______________________________________________________________________
Adrese
____________________________________________________________
(valsts, adrese, telefons, telekss, telefakss)
Juridiskas personas reģistrācijas nr. un datums vietējā reģistrā
______________________________________________________________________
Juridiskais statuss ________________________________________________________
______________________________________________________________________
(akciju sabiedrība, SIA u. c.)
Darbības galvenie virzieni __________________________________________________
2.9. Maksāšanas līdzekļi, samaksas kārtība un noteikumi
2.9.1. Paredzētie maksāšanas līdzekļi, to proporcijas ____________________________
2.9.2. Termiņi, kādos veicami maksājumi.
pirmā iemaksa ________________________________________________________
2.9.3. Darbiniekiem - sertifikātu īpašniekiem paredzētā atlaide _____ %
2.9.4. Gadījumi, kuros iespējama maksāšanas termiņu pagarināšana (saīsināšana)
______________________________________________________________________
2.9.5. Citi noteikumi ______________________________________________________
2.10. Objekta saistību uzskaitījums:
2.10.1. Pārņemamās saistības _______________________________________________
2.10.2. Papildu saistības ___________________________________________________
2.10.3. Pārējo saistību nodošana _____________________________________________
2.11. Privatizācijas posmi (to apraksts) un projekta realizācijas termiņi
______________________________________________________________________
3. Objekta darbība pēc privatizācijas
3.1. Objekta saimnieciskās darbības (biznesa) plāns (pievienot pielikumā)
3.2. Objekta ražošanas un pārvaldes struktūras reorganizācijas plāns (pievienot pielikumā, ja tāds jau nav iekļauts biznesa plānā)
3.3. Priekšlikumi par nepieciešamajiem sanācijas pasākumiem
______________________________________________________________________
3.4. Priekšlikumi par pamatkapitāla palielināšanu _________________________________
3.5. Valsts kapitāla daļas pārvaldīšanas kārtība, turpmākie pārdošanas veidi un termiņi
______________________________________________________________________
4. Privatizācijas projekta autoru vienošanās (līgums) par atlīdzības sadali starp projekta autoriem (attiecīgi apliecinātu pievienot pielikumā)
5. Privatizācijas projekta sagatavošanas datums _______________________________
Privatizācijas projekta iesniegšanas datums __________________________________
Projekta autora (autoru) rekvizīti
Vārds, uzvārds vai nosaukums ___________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Telefons, telekss, telefakss _____________________________________________
Pases dati (fiziskam personām) vai reģistrēšanas datums un nr. Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (juridiskām personām)
Norēķinu konta nr. ___________________________________
Piezīme. Nepieciešamības gadījumā katru punktu iespējams izvērst, iekļaut privatizācijas projektā papildpunktus, ierakstot papildu ziņas, kuras projekta autori uzskata par svarīgām, kā ari izslēgt punktus, kas nav piemērojami konkrētajai valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas metodei.
___________________________________
*1 noradīt tikai:
- viss uzņēmums;
- uzņēmuma struktūrvienība;
- ēkas un būves;
- pārvadu ierīces;
- mašīnas un ierīces;
- transporta līdzekļi;
- apgrozāmie līdzekli;
- cits (norādīt)
*2 A - pārdot izsolē
B - pārdot aizklātu piedāvājumu konkursā
C - pārveidot uzņēmējsabiedrībā (vai pārdot uzņēmējsabiedrības
kapitāla daļas)
D - nodot nomā ar izpirkšanas tiesībām
E - likvidēt uzņēmumu un pārdot atsevišķi tā kustamo un nekustamo
mantu
*3 norādīt procentos pret visu uzņēmējsabiedrības pamatkapitālu (statūtu fondu)
*4 noradīt to kapitāla daļu, kas paredzēta pārdošanai īpašuma objekta (uzņēmuma) darbiniekiem par Latvijas rubļiem
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumu Nr. 562
Paraugs
1. Pamatinformācija par īpašuma objektu
1.1. Objekta (uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības) pilns nosaukums, norādot uzņēmējdarbības formu
______________________________________________________________________
1.2. Ministrijas (komitejas, pašvaldības) nosaukums
______________________________________________________________________
1.3. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) reģistrācija Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Nr. _______________
reģistrācijas datums ____________________________
1.4. Objekta (uzņēmuma) juridiska adrese
______________________________________________________________________
1.5. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) norēķinu konti bankās:
1.5.1. rubļu konti
______________________________________________________________________
(konta nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.5.2. valūtas konti
______________________________________________________________________
(konta nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.6. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pamatkapitāls (statūtu fonds) reģistrācijas brīdī __________ tūkst, rbļ.;
INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdī __________ tūkst. rbļ
1.7. Uzņēmējsabiedrības kapitāla sadalījums:
- valsts kapitāla daļa _____ %
- juridisko personu kapitāla daļa (norādīt konkrētas juridiskās personas) _____ %
- fizisko personu kapitāla daļa (kopā) _____ %
t. sk. ārvalstnieku kapitāla daļa _____ %
1.8. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) ieguldījumi citās uzņēmējsabiedrībās:
Uzņēmējsabiedrības nosaukums _________________________________________
Reģistrācijas nr. _____________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Ieguldījuma apjoms _______________ tūkst. rbļ. vai
_____________ tūkst. ASV dolāru
Ieguldījuma īpatsvars pamatkapitālā _____ %
1.9. Uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības statūtos (nolikumā) noteiktie galvenie darbības veidi
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1.10. objekta (uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības, turpmāk teksta - uzņēmuma) struktūrvienības:
Nosaukums ________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Darbības virziens (ražota produkcija) ______________________________________
______________________________________________________________________
1.11. Uzņēmuma filiāles (pārstāvniecības) ārzemēs:
Nosaukums ________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Juridiskais statuss ____________________________________________________
Darbības virziens ____________________________________________________
1.12. Uzņēmuma aizņemtās zemes platības:
kopā _______________ ha
t.sk. ražošanas objekti _______________ ha
1.13. Uzņēmuma atrašanās vieta
Uzņēmuma attālums no galvaspilsētas - _____ km (ja uzņēmums atrodas Rīgā, norādīt - centrā vai - _____ km no pilsētas centra).
Uzņēmuma attālums no dzelzceļa - _____ km, vai ir dzelzceļa atzars - jā, nē
Tuvākā osta _______________ (nosaukums), attālums - _____ km
Tuvākā lidosta _______________(nosaukums), attālums - _____ km
1.14. Nacionalizēta īpašuma esamība uzņēmuma sastāvā:
1.14.1. Dzīvojamās ēkas (uzskaitīt, norādot sākotnējo bilances vērtību un atlikušo bilances vērtību)
1.14.2. Saimnieciskie objekti (uzskaitīt, noradot sākotnējo bilances vērtību, atlikušo bilances vērtību un īpašuma apjomu, kas fiksēts pēckara pamatlīdzekļu, inventarizācijas aktos)
1.14.3. Bijušo īpašnieku zeme (kopējā platība, norādot, uz kādām platībām ir iesniegti pieteikumi).
2. Uzņēmuma manta
2.1. Pamatlīdzekļi
Pamatlīdzekļi (tūkst, rbļ.) |
Uz
01.01.92. pēc pārcenošanas (sākotnējā bilances vērtība) |
Uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* | |
sākotnējā bilances vērtība | atlikusī bilances vērtība |
Kopā
t. sk. ražojošās sfēras pamatlīdzekļi
- ēkas un būves
- pārvadu ierīces
- mašīnas un ierīces
- transporta līdzekļi
- citi pamatlīdzekļi
neražojošās sfēras pamatlīdzekļi
- ēkas un būves
- transporta līdzekļi
- citi pamatlīdzekļi
2.2. Apgrozāmie līdzekļi uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* kopā _________________ tūkst. rbļ.,
t. sk. preču materiālās vērtības _________________ tūkst. rbļ.,
naudas līdzekļi kontos _________________ tūkst. rbļ.,
2.3. Nepabeigtas celtniecības objekti
Nr. p. k. |
Objekta nosaukums | Adrese | Celtniecības sākuma gads | Tāmes vērtība 1984. g. cenās | Veikto darbu apjoms* (procentos) |
2.4. Uzņēmumam piederošās nemateriālās vērtības (patenti, know-how, preču zīme u. c.)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
2.5. Iznomātie pamatlīdzekļi
Nr. p.k. |
Nomnieks (nosaukums, juridiskā adrese) |
Iznomātie pamatlīdzekļi | Iznomāto
pamatlīdzekļu vērtība (tūkst, rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu | |
atlikusī bilances vērtība | līgumā noteiktā vērtība |
Kopā
t.sk.
ēkas un būves
pārvadu ierīces
mašīnas un iekārtas
transporta līdzekļi
citi pamatlīdzekļi
2.6. Iznomātie apgrozāmie līdzekļi
Nr. p.k. |
Nomnieks (nosaukums juridiskā adrese) |
Iznomātie apgrozāmie līdzekli |
Iznomāto
apgrozāmo līdzekļu vērtība (tūkst. rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu | |
bilances vērtība* | līgumā noteiktā vērtība |
2.7. Nomātie līdzekļi
Nr. p.k. |
Iznomātājs (nosaukums, juridiskā adrese) |
Nomātie līdzekļi | Līgumā noteiktā nomāto
līdzekļu vērtība (tūkst. rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu |
Kopā pamatlīdzekļi
t. sk.
ēkas un būves
pārvadu ierīces
mašīnas un iekārtas
transporta līdzekļi
citi pamatlīdzekļi
Kopā apgrozāmie līdzekļi
2.8. Uzņēmuma mantas apdrošināšana
Apdrošināšanas sabiedrības nosaukums _________________________________________
Apdrošinātā manta ___________________________ tūkst. rbļ.
Apdrošināšanas summa ________________________tūkst. rbļ.
Termiņš, līdz kuram manta apdrošināta _____________________________
2.9. Valsts un mobilizācijas rezerves uzņēmumā:
2.9.1. Valsts rezerves uzņēmumā:
Nosaukums ________________________________________________________
Daudzums (naturāla izteiksme) __________ ______________ (mērvienība)
Kopā ____________ tūkst. rubļ.
2.9.2. Vai uzņēmumam pastāv mobilizācijas uzdevums - jā, nē
Mobilizācijas uzdevuma nepieciešamā iekārta _____________________________
Mobilizācijas uzdevuma raksturojums ___________________________________
Mobilizācijas rezervju daudzums (naturālā izteiksme)
__________ ______________ (mērvienība);
Mobilizācijas rezervju vērtība ___________________________ tūkst. rbļ.
3. Uzņēmuma saimnieciskā darbība
3.1. Ražošanai nepieciešamie materiāli un izejvielas
Pašreizējie piegādātāji (procentuāli no materiālu un izejvielu vērtības, pārrēķinot Latvijas rubļos):
Latvijā _____ %
Lietuvā _____ %
Igaunijā _____ %
NVS _____ %
t.sk. Krievijā _____ %
... _____ %
... _____ %
Citās valstīs _____ %
t.sk. ... _____ %
... _____ %
3.2. Saražotā produkcija (tūkst, rbļ.)
Produkcija faktiskajās un salīdzināmajās cenās | 1990.g. | 1991.g. | 1992. g. 1. pusē | Prognoze 1992.g. 2. pusei |
Preču produkcijas apjoms uzņēmumu vairumcenās (rūpniecības uzņēmumiem) | ||||
Būvmontāžas darbu apjoms (celtniecības uzņēmumiem) | ||||
Mazumtirdzniecības preču apgrozījums (tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem) | ||||
Sniegto pakalpojumu apjoms (sadzīves pakalpojumu uzņēmumiem) | ||||
Citi ieņēmumu avoti (norādīt) |
3.3. Svarīgākie produkcijas veidi
Produkcijas veids | Produkcijas veida īpatsvars | Saražots 1992.g. 1. pusē | ||
naturālajās vienībās | ||||
vien. | skaits | naudas
izteiksmē tūkst. rbļ. |
3.4. Izmaksu elementu īpatsvars ražotas produkcijas (sniegto pakalpojumu) pašizmaksā 1992. gada 1. pusē procentos
Materiāli un izejvielas _____ %
Kurināmais un citi energoresursi _____ %
Darba samaksa _____ %
Amortizācijas atskaitījumi _____ %
Transporta izdevumi _____ %
Citi izdevumi _____ %
3.5. Uzņēmuma ražotās produkcijas rentabilitāte (vidēji) _____ %
3.6. Uzņēmuma produkcijas realizācija
Valsts | Realizēta produkcija | |||
1991. g. | 1992. g. 1. pusē | |||
tūkst. rbļ. | % | tūkst. rbļ. | % | |
Latvija Lietuva Igaunija NVS valstis t. sk. . . . Citas valstis KOPĀ |
3.7. Realizācijas kanāli (procentos no realizētās produkcijas, aptuveni):
- tieši patērētājiem _____ %
- vairumtirdzniecības uzņēmumiem _____ %
- caur firmas veikaliem _____ %
- ar biržu palīdzību _____ %
4. Uzņēmumā nodarbinātās personas
4.1. Uzņēmumā strādājošo skaits, tā izmaiņas
Rādītājs | 1990. g. | 1991. g. | 1992. g. 1. pusē | Prognoze 1992.g. 2. pusei |
Darbinieku vidējais saraksta skaits t.sk. rūpnieciskais ražošanas personāls no tiem vadītāji un speciālisti strādnieki pārējais personāls no tiem vadītāji un speciālisti pārējais personāls |
||||
Pieņemti darbinieki | ||||
Atlaisti darbinieki t. sk. sakarā ar darbinieku štata vietu skaita samazināšanu no tiem vadītāji un speciālisti |
4.2. Uzņēmuma darba režīms: maiņu skaits ______
4.3. Uzņēmuma darbinieku profesionālā kvalifikācija
Rādītājs | Vadītāji un speciālisti | Pārējie darbinieki |
Darbinieki ar augstāko izglītību
Darbinieki ar nepabeigtu augstāko izglītību Darbinieki ar vidējo speciālo izglītību Darbinieki ar vidējo izglītību Pārējie |
4.4. Uzņēmuma vadība:
Uzņēmuma direktors (ģenerāldirektors)
___________________________
(vārds, uzvārds)
Uzņēmuma komercdirektors (direktora vietnieks) ______________________
Uzņēmuma tehniskais direktors (galvenais inženieris) ____________________
4.5. Uzņēmuma pārvaldes struktūra (raksturot augstāko un vidējo pārvaldes posmu struktūru)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
5. Uzņēmuma finansiālais stāvoklis
5.1. Bilance ar pielikumiem uz 01.01.91., 01.01.92. un 01.07.92. (pievienot pielikuma veidā)
5.2. Tīra peļņa:
1991. gadā ________________ tūkst. rbļ.
1992. g. 1. pusē ______________ tūkst. rbļ.
Prognoze 1992. g. 2. pusei _____________________ tūkst. rbļ.
5.3. Saņemtie kredīti (aizdevumi) uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas bridi*
Nr. p.k. |
Kredīta (aizdevuma) summa, tūkst. | Kreditors (aizdevējs)** | Likme (gadā) % |
Atmaksas termiņš |
1)
2) |
rubļos
valūtā, dolāros |
5.4. Izsniegtie aizdevumi uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi*
Nr. p.k. |
Aizdevuma summa, tūkst. | Aizdevuma saņēmējs** | Likme (gadā) % |
Atmaksas termiņš |
1)
2) |
rubļos valūtā, dolāros |
5.5. Uzņēmuma saistības pret trešajām personām uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* ____________ tūkst rbļ.
5.6. Uzņēmuma ieķīlātās vai garantijas nodrošināšanai nepieciešamās citas mantas vērtība (atlikuma bilances vērtībā) uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* ____________ tūkst. rbļ.
6. Papildu informācija par uzņēmumu
6.1. Vai uzņēmums kādreiz ticis novērtēts - jā, nē
Novērtēšanas veicējs (firmas nosaukums) ______________________________________
______________________________________________________________________
Novērtēšanas datums _____________________________________________________
Uzņēmuma novērtējums _____________ tūkst. rbļ. vai
____________________ tūkst. dolāru
6.2. Citi atzinumi par uzņēmumu ____________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
7. INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildītājs
______________________________________________________________________
(ieņemamais amats, vārds, uzvārds)
INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas datums __________________
Uzņēmuma direktors | Uzņēmuma galvenais grāmatvedis |
_________________________________ |
__________________________________________ |
Z.v.
Ministrijas (komitejas, pašvaldības) atbildīgais darbinieks
Telefoni uzziņām:
- īpašuma objektā (uzņēmumā) __________________
- ministrijā (komitejā) ________________________
__________________________________
* uz pēdējā ceturkšņa sākumu pirms INFORMĀCIJAS LAPAS
aizpildīšanas
** par kreditoru (aizdevēju) un aizdevuma saņēmēju norādīt tikai tā uzņēmējdarbības formu (valsts uzņēmums, SIA u. C.), atsevišķi norādot bankas iestādes.
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
PIELIKUMS
Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumam Nr. 562
Šī metodika paredzēta kā palīglīdzeklis valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu vai atsevišķu privatizējamu uzņēmuma struktūrvienību) privatizācijas projektu izstrādātājiem tajā projektu daļā, kas attiecas uz īpašuma objekta turpmākās saimnieciskās darbības (biznesa) plānu. Metodiku var izmantot par palīglīdzekli biznesa plānu sastādīšanai arī visi tie privatizējamo īpašuma objektu pretendenti, kuriem šāda plāna iesniegšana ir nosacījums līdzdalībai īpašuma objekta privatizācijas procesā.
Šai metodikai ir rekomendējošs raksturs un katrā konkrētā gadījumā tā pielietojama, izdarot nepieciešamās korekcijas, izmainot atsevišķas biznesa plāna nodaļas, papildinot plānu ar citām nodaļām, izvēršot tās.
Valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektā iekļaujamā biznesa plāna sastādīšanai par nepieciešamas informācijas avotu izmantojama ar šo Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu apstiprinātā Privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapa, kā ari valsts, pašvaldību un citu iestāžu organizāciju un firmu sniegtā informācija.
1. Plāna kopsavilkums
Šī biznesa plāna nodaļa rakstāma tad, kad ir sarakstītas visas pārējās nodaļas.
Ļoti svarīgi, lai plāna kopsavilkums radītu vislabvēlīgāko priekšstatu tā lasītajam. Labi sastādīts plāna kopsavilkums ļauj ātri izlemt vai ir vērts to izskatīt detaļās. Kopsavilkuma apjomam jābūt lielākam par 2-3 lappusēm. Tam jābūt uzrakstītam vienkāršā valodā tā, lai to saprastu jebkurš lasītājs.
Kopsavilkumā jāatspoguļo Jūsu biznesa plāna pamatelementi tā, lai akcentētu Jūsu plāna galvenās priekšrocības:
- ražojumu apraksts, uzsverot to izcilās īpašības, koncepcija, tirgus prasības, kādas tiem tiks izvirzītas, tirgus pieprasījums, konkurence;
- kā tiks ražota Jūsu produkcija vai sniegti pakalpojumi;
- Jūsu biznesa īsa vēsture, pieredze uzņēmējdarbībā, menedžmenta pieredze un īss raksturojums;
- Jūsu finansu plāna kopsavilkums, t. sk. cik daudz līdzekļu jums trūkst, kādā formā cerat tos iegūt, kādiem nolūkiem un kā Jūs tos atmaksāsiet.
2. Produkcija vai pakalpojums*
Šajā iedaļā jāapraksta produkcija, kuru Jūs piedāvājat vai gribat piedāvāt patērētājiem.
2.1. Ražojumu koncepcija
Aprakstiet, ko Jūs ražojat vai ražosiet, paskaidrojot, vai pēc uzņēmuma privatizācijas turpināsiet ražojuma izlaidi tādā pašā apjomā un nomenklatūrā. Ja nē, tad norādiet, ar kādām izmaiņām, vai arī kādus jaunus (modificētus) produktus ražosiet.
2.2. Detalizēts produkcijas apraksts (īpaši svarīgs jauniem (modificētiem) produkcijas veidiem):
- tehniskais raksturojums, kā ari Jūsu produkcijas makets, fotogrāfija vai precīzs zīmējums (dodiet pielikumā);
- kalpošanas ilgums (tehniskiem izstrādājumiem);
- produkcijas dizaina priekšrocību apraksts;
- iesaiņošanas īpatnības (īpaši svarīgi eksportējot uz rietumvalstīm, kurās nedrīkst pārdot produkciju, ja tās iesaiņojums neatbilst noteiktām prasībām);
- produkcijas garantijas un pēcpārdošanas apkalpošanas organizācija (tehniskajiem izstrādājumiem).
2.3. Vajadzības, kuru apmierināšanai radīta Jūsu produkcija.
2.4. Patenti, autortiesības, īpašuma tiesības, kā ari citi faktori, kuri aizsargā Jūsu produkciju.
2.5. Produkcijas ražošanas izdevīguma aptuvens novērtējums
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Iespējama realizācijas cena | Vienības pašizmaksa rbļ. | Peļņa (2a-3a) rbļ. |
Rentabilitāte (4a:3aX100) % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3. Tirgus analīze
Šī, kā ari iedaļa «Marketinga stratēģija», ir viena no vissvarīgākajām un sarežģītākajām biznesa plāna sastāvdaļām. Jums jāparāda, ka pastāv tirgus, kuru interesē Jūsu produkcija; izprotat pircēja vai klienta vajadzības; varat pārdot savu produkciju ar peļņu. Šeit būs jāapkopo liels informācijas apjoms, lai Jūsu secinājumi būtu pēc iespējas precīzi. Ja Jūs pārspīlēsiet iespējamo realizācijas apjomu, tas var likt apšaubīt visu biznesa plānu kopumā un gala rezultātā novest pie Jūsu biznesa kraha.
3.1. Jūsu tirgus definīcija
Uzrādiet:
- kas pirks (potenciālie patērētāji);
- kāpēc viņi pirks;
- cik pirks (apjoms);
- kad pirks;
- par kādām cenām;
- nepieciešamā kvalitāte un pēcpārdošanas apkalpošana.
Nosakot potenciālos patērētājus, ir jāizlemj:
1) vai produkcijas realizācija būs orientēta uz visiem potenciālajiem pircējiem (tāda orientācija raksturīga tikai plaša patēriņa priekšmetu ražošanai);
2) vai pircēju loks tiks ierobežots:
a) atkarībā no pircēju ienākumiem, vecuma, dzimuma utt. (galvenokārt plaša patēriņa priekšmetiem);
b) atkarībā no to rūpniecības uzņēmumu profila, kuri izmanto Jūsu produkciju savā uzņēmumā.
Šo informāciju uzskatāmības dēļ attēlojiet tabulā:
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi un tirgi | Potenciālie patērētāji | Viņu izvietojums (adrese), ja tādu var uzrādīt | Piegādes nosacījumi, apjoms un un termiņi | Gatavība iegūt produkciju, pastāvot atšķirīgam cenu līmenim |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
3.2. Ziņas par produkcijas tirgus ietilpību vispār un Jūsu vietu tajā pašlaik un perspektīvā, kā arī tirgus tendences (augošs, neitrāls vai krītošs pieprasījums).
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Tirgus ietilpība | Pašu daļa tirgū | Tirgus tendences |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
Pagaidām šo punktu ir diezgan grūti kvalitatīvi aprakstīt, jo precīzi apkopojoši tirgus pētījumi Latvijā un bijušas PSRS reģionā netiek veikti. Rietumvalstīs nepieciešama informācija ir pieejama vietējās tirdzniecības palātās, nozaru un tirdzniecības asociācijās.
3.3. Galvenie tirgus konkurenti (Latvijā un ārvalstīs)
Jums ir jāatbild uz šādiem jautājumiem:
- kas ir galvenie analoģisko preču ražotāji pašlaik un perspektīvā,
- kāda ir viņu situācija realizācijas apjomu, ieņēmumu, jaunas produkcijas ieviešanas, pēcpārdošanas apkalpošanas (ja ir runa par tehniskiem izstrādājumiem) un reklāmas jomā,
- konkurentu cenu politika un cenu līmenis (aptuveni).
Ir svarīgi aprakstīt visu atklāti, lai Jūs neiegūtu nekvalificētu biznesmeņa vai vispār negodīga cilvēka reputāciju.
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Konkurenti (nosaukums) | Atrašanās vieta | Daļa tirgū | Konkurentu raksturojums |
3.4. Jūsu produkcijas salīdzinājums ar konkurējošo produkciju cenu, rentabilitātes, izskata, kvalitātes, servisa, garantiju un citu svarīgu iezīmju jomā:
- priekšrocības;
- vājās puses;
- kā vājās puses pārvarēsiet.
4. Marketinga stratēģija
Šīs iedaļas mērķis ir parādīt, kā Jūs iekarosiet tirgu un nodrošināsiet savas produkcijas realizāciju.
4.1. Jūsu produkcijas realizācijas kanāli Izklāstiet, kā Jūs pārdosiet savu produkciju:
- tieši patērētājiem (galvenokārt pārdodot pamatlīdzekļus);
- ar vairumtirdzniecības organizāciju (tirdzniecības pārstāvju) palīdzību;
- preču un materiālu biržās;
- mazumtirdzniecībā.
Ja pārdosiet savu produkciju, izmantojot mazumtirdzniecības tīklu precizējiet, vai pārdosiet to Jūsu uzņēmuma piederošajos firmas veikalos, vai izmantosiet esošos, vai arī jaunus veikalus (kā un kur tos organizēsiet, noradiet personāla skaitu, personāla algas vai komisijas summas).
Aprakstiet, pēc kāda principa Jūs izvēlēsities citus veikalus:
- piesaistot visus iespējamos veikalus (galvenokārt plaša patēriņa preču realizācijai);
- piesaistot tikai tos veikalus, kuri atbilst iepriekšnoteiktām prasībām veikala prestiža, personāla kvalifikācijas u. c. ziņā.
4.2. Cenu politika
Izklāstiet, kā Jūs noteiksiet cenas savai produkcijai, kādu rentabilitātes līmeni vidēji cerat sasniegt. Salīdziniet Jūsu cenas ar konkurentu cenām. Izskaidrojiet, kā Jūsu cenu politika veicinās Jūsu ražojumu noietu, nostiprinās un palielinās to daļu noieta tirgū un sekmēs peļņas iegūšanu.
4.3. Pakalpojumi un garantijas (tehniskiem izstrādājumiem) Aprakstiet, kā Jūs organizēsiet preču pēcpārdošanas apkalpošanu:
- garantijas veidi;
- garantijas termiņš un nosacījumi;
- apkalpošanas dienesta organizācija un nepieciešamie līdzekļi;
- pakalpojumu izmantošanas cena.
4.4. Reklāma
Jāapraksta, kā būs organizēta Jūsu produkcijas popularizēšana, lai dotu patērētājiem pilnu informāciju par produkciju, veicinātu pieprasījumu pēc Jūsu produkcijas, nodrošinātu un paplašinātu realizāciju. Iespējamie reklāmas veidi: sludinājumi radio, televīzijā, periodiskajos izdevumos; speciālu tirdzniecības brošūru (katalogu) izdošana; piedalīšanās izstādēs utt. Pastāstiet, kādus līdzekļus plānojat novirzīt šim mērķim.
4.5. Pārdošanas stimulēšanas metodes
Izklāstiet, kā Jūs panāksiet nepārtrauktu realizācijas apjomu palielināšanos:
- balstoties uz pircēju piesaistīšanu jaunām tirdzniecības formām (preču pārdošanu ar piegādi, pārdošanu uz kredīta, pārdošanu ar atlaidēm u. tml.);
- paplašinot noieta reģionu;
- citādā veidā.
4.6. Sabiedrības viedokļa veidošana par Jūsu uzņēmumu un produkciju (public relations).
Aprakstiet, kā Jūs nodrošināsiet uzņēmumam labu reputāciju, izmantojot:
- kontaktus ar preses pārstāvjiem (ari savas firmas avīzes radīšana);
- sludinājumus prese ar uzņēmuma darījumu reklāmu (vides aizsardzības finansēšanā, dažādu pasākumu sponsorēšanā utt.);
- uzņēmuma vadības piedalīšanos valsts sabiedriskajā dzīvē;
- pārstāvniecības izmaksas.
4.7. Patentu drošība produkcijai, kuru plānots realizēt rietumvalstīs.
5. Uzņēmuma funkcionēšana
Šīs plāna iedaļas uzdevums - parādīt, kā un ar kādu iekārtu plānojat ražot produkciju vai sniegt pakalpojumus. Turklāt detalizētāks attiecīgo jautājumu risinājums nepieciešams ražošanas sfērās biznesa plānos.
5.1. Izvietojums
Parādiet uzņēmuma atrašanās vietas ietekmi uz plānotās produkcijas izmaksām salīdzinājumā ar galveno konkurentu produkciju. Kādas izmaiņas šai sakarā ienes jaunā plānotā produkcija? Kā šī ietekme uz produkcijas konkurētspēju var mainīties nākotnē?
5.2. Telpas un iekārtas
Šeit nepieciešams atbildēt uz šādiem jautājumiem:
- kādas esošās telpas un iekārtas un cik lielā mērā varēs izmantot plānotajam;
- iespējas pabeigt un izmantot uzsāktos kapitālās celtniecības objektus;
- kādas iekārtas un telpas paredzētas pārdot vai iznomāt;
- kādas telpas un iekārtas vēl būs vajadzīgas, kā, kur un kad tās tiks iegūtas (iznomātas, nopirktas vai uzceltas), kādas šai sakarā var rasties problēmas;
- kā un kad tiks apgūtas jaunās ražošanas jaudas;
- paredzētie kapitālieguldījumi un nepieciešamais finansēšanas apjoms (pa posmiem).
Telpu, iekārtu un ražošanas apstākļu ilustrācijai pielikumā vēlams pievienot uzņēmuma galveno korpusu un tehnoloģisko līniju fotoattēlus.
5.3. Sagādes, ražošanas un realizācijas process Šī procesa apraksts vajadzīgs, lai pierādītu, ka Jūs orientējaties izraudzītajā biznesa jomā un zināt, kā nodrošināt nosprausto uzdevumu realizāciju, lai pamatotu iepriekš deklarēto nepieciešamību pēc papildu telpām un iekārtām, parādītu, kā tās tiks izmantotas ražošanas procesā. Procesa aprakstu vislabāk balstīt uz sagādes, ražošanas un realizācijas plūsmu shēmu. Shēmā attēlo visu galveno izmantojamo materiālu virzības ceļu (no sagādes kanāliem caur pārvaldes procesu uzņēmumā līdz gatavās produkcijas realizācijai). Shēmā vai tās aprakstā jāparāda:
- kur, no kā un ar kādiem nosacījumiem tiks iepirktas izejvielas, materiāli, komplektējošie izstrādājumi un energoresursi;
- ražošanas kooperatīvo sakaru īss raksturojums un to attīstības perspektīvas;
- kādos cehos un kā materiālie resursi tiks pārstrādāti produkcijā;
- kādās produkcijas apstrādes stadijās un ar kādām metodēm tiks veikta kvalitātes kontrole, kādi standarti tiks ievēroti;
- kādā veidā, ar kādu realizācijas kanālu palīdzību un uz kurieni tiks nogādāta gatavā produkcija, vai ir muitas ierobežojumi, un kā tie var kavēt produkcijas realizāciju.
Šīs iedaļas noslēgumā jādod paredzamo izmaksu dinamikas vērtējums, arī norādot ražošanas pārpalikumu utilizācijas un vides aizsardzības izmaksu iespējamo pieaugumu.
Plānus vēlams sastādīt 2-3 gadiem.
6. Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas
Šajā iedaļā jāapraksta, kā un kādu domājat veidot savu komandu paredzētās uzņēmējdarbības veikšanai, un kā plānojot organizēt viņu darbu.
6.1. Vadības komandas organizācija
Izskaidrojiet un parādiet shematiski, kā vadības komanda tiks organizēta un kādas izmaiņas uzņēmuma organizatoriskajā shēmā, Jūsuprāt, nepieciešamas, ar ko nodarbosies katrs vadības loceklis, kāda būs funkcionālo dienestu mijiedarbība, to darbības koordinācija un kontrole.
6.2. Vadības pamatsastāvs
Turpinājumā, pamatojoties uz vadības komandas funkcijām un konkrētā biznesa īpatnībām, jānosaka, kādi speciālisti būs vajadzīgi, šādus no esošajiem varētu izmantot, kur un kā ņemt pārējos, plānotās vadības komandas stiprās un vājās puses. Uzskatāmības labad nepieciešamās ziņas un vērtējumu vēlams apkopot tabulā, sniedzot šādu informāciju:
- konkrētajam amatam nepieciešamās profesionālās īpašības (izglītība un pieredze finansu, ražošanas, marketinga, skaitļojamās tehnikas izmantošanas un citos jautājumos, kā arī vadošajā darbā);
- konkrētajam amatam paredzētā darba alga, prēmijas, līdzdalība peļņa (aptuvena);
- ja dotajam amatam izraudzīts konkrēts kandidāts, tad norādiet:
a) amata kandidāta vārdu, uzvārdu, vecumu;
b) kur un par ko strādā šobrīd (ja ieņem citu amatu vai strādā citur, norādiet, kādēļ mainīs vietu);
c) Profesionālo kvalifikāciju (izglītība, kursi);
d) vadoša darba pieredzes un karjeras atspoguļojumu;
e) kandidāta profesionāli vājās puses un iespējas tās pārvarēt (pabeidzot nepieciešamos kursus, piesaistot konsultantus u.c.);
- ja dotajam amatam nav izraudzīts konkrēts kandidāts, norādiet izraudzīšanas mehānismu un papildnosacījumus, kādus paredzat piedāvāt (iespējas virzīties pa karjeras kāpnēm, līdzdalība uzņēmuma peļņā, īpašumā u. c.); kādu konsultantu palīdzību un kādā veidā domājat izmantot.
Nobeigumā norādiet, kā vērtējat vadības komandu kopumā, tās stiprās un vājās puses, iespējas tās pārvarēt (nosauciet juridiskās uzskaites, bankas, konsultatīvās un citas organizācijas, kuru pakalpojumus izmantosiet trūkumu novēršanai).
Detalizēta, tabulā apkopota informācija var tikt dota arī biznesa plāna pielikumā.
6.3. Nodarbinātās personas
Aprakstiet, vai Jūs apmierina pašreizējā darbinieku kvalifikācija un skaits, izklāstiet Jūsu plānus par darbaspēka izmantošanu un papildus piesaistīšanu:
- kādu profesiju darbiniekus un kādā skaitā uzņēmumā paredzēts izmantot turpmāk (tai skaitā no pašlaik uzņēmumā nodarbinātajiem);
- paredzētie apmācības un pārkvalifikācijas veidi un šim nolūkam nepieciešamās izmaksas (tuvākā gada laikā);
- nepieciešamība un iespējas piesaistīt papildu darbaspēku, piesaistīšanas paņēmieni (lielāka alga, nekā konkurentam, profesionālā līmeņa celšanas iespējas, labvēlīgi darba un sociālie apstākļi u. c.).
7. Uzņēmuma juridiskais statuss un īpašuma daļas
Šajā plāna iedaļā jāpamato izraudzītais uzņēmuma juridiskais statuss (uzņēmējdarbības forma), īpašuma sadalījums un citi ar īpašuma tiesībām saistīti jautājumi.
7.1. Uzņēmuma juridiskais statuss
Juridiskā statusa (uzņēmējdarbības formas) izvēli pamato, ja tā nav jau iepriekš noteikta, apstiprinot privatizācijas metodi. Izvēlei un pamatojumam ieteicams ņemt vērā statūtu fonda lielumu, paredzamo nākamo īpašnieku skaitu, sastāvu un katra daļu, biznesa sfēru, kurā paredzēts veikt uzņēmējdarbību un īpašnieku turpmākos plānus, kā arī dažādo uzņēmējdarbības formu darbība īpatnības, kuras nosaka Latvijas Republikas likums «Par uzņēmējdarbību» un likumi par atsevišķām uzņēmējdarbības formām.
7.2. Īpašuma daļas
Privatizējamā uzņēmuma īpašuma sadalījumu lielā mērā nosaka izraudzītā privatizācijas metode un uzņēmējdarbības forma. Par priekšlikumiem īpašuma sadale faktiski var runāt tad, ja paredzēts izveidot kādu no uzņēmējsabiedrību formām, t. i., tad, kad nākamais īpašnieks (pēc uzņēmuma privatizācijas) nav atsevišķa fiziska persona vai ģimene.
Latvijas Republikas likuma «Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību» 4. pants nosaka, ka, ja uzņēmumu paredzēts pārveidot par uzņēmējsabiedrību, privatizācijas projektā (un arī biznesa plānā) jānorāda:
- agrākajiem īpašniekiem (izņemot akciju, daļu un paju īpašniekus) rezervējamā kapitāla daļa;
- pensiju fondam nododama kapitāla daļa, kura nedrīkst būt mazāka par Latvijas Republikas Ministru Padomes noteikto daļu;
- tikai par sertifikātiem pārdodamā kapitāla daļa, kura nedrīkst būt mazāka par to daļu, ko Latvijas Republikas Ministru Padome vai pašvaldība noteikusi šim uzņēmumam;
- tikai uzņēmuma darbiniekiem pārdodamā kapitāla daļa;
- valstij (pašvaldībai) atstājamā kapitāla daļa.
Gadījumā, kad notikusi iepriekšēja daļēja uzņēmuma privatizācija, un ja tā nav atzīta par nelikumīgu, ari ja daļa no uzņēmuma īpašuma nodota nomā ar izpirkšanas tiesībām, jārespektē esošo īpašnieku tiesības uz savu daļu.
Izstrādājot priekšlikumus par kapitāla daļu vai akciju sadali starp potenciālajiem īpašniekiem, jāņem vērā minētās rezervējamās kapitāla daļas. Šajos priekšlikumos svarīgi parādīt, kādas līdzdalības formas peļņas un īpašuma jomā paredzat galvenajiem uzņēmuma vadītājiem.
7.3. Ieguldījumi citu uzņēmējsabiedrību īpašumā
Šādi ieguldījumi uzņēmumam var būt jau pirms privatizācijas. Šeit vēlams dot priekšlikumus par pasākumiem esošo un plānoto ieguldījumu atdeves palielināšanai. Šādi priekšlikumi varētu būt virzīti uz:
a) līdzdalības pastiprināšanu investēto uzņēmējsabiedrību pārvaldē un to darbības ciešāku sasaiti ar investora interesēm;
b) papildus investīcijām (vai investīciju pārdali) perspektīvajās sabiedrībās;
c) sadarbību ar ārvalstu investoriem un kopuzņēmumu izveidošanu un citi.
8. Risks un problēmas
Šajā plāna iedaļā jānoskaidro galvenie potenciālie uzņēmējsabiedrībai nelabvēlīgie faktori, to rašanās iemesli, rašanās varbūtība (aptuveni), laiks un paredzamie materiālie zaudējumi un citas sekas.
Šādu nelabvēlīgo faktoru uzskaitījums var būt ļoti plašs: no ugunsgrēka un citām dabas stihijām līdz bezdarbam, nodokļu sistēmas krasām izmaiņām, inflācijas, valūtas kursa svārstībām, transporta sistēmas darbības pārtraukumiem u. c.
Pēc iespējamo nelabvēlīgo faktoru noskaidrošanas jāizstrādā pasākumu plāns, kas novērstu vai mazinātu nelabvēlīgo faktoru iedarbības sekas. Šajā plānā iekļaujami risku novērošanas profilakses pasākumi, paredzot alternatīvus darbības variantus, un apdrošināšanas pasākumi.
9. Finansu informācija
Šajā biznesa plāna iedaļā ir jāapkopo visu iepriekšējo iedaļu saturs naudas izteiksmē. 9.1. Realizācijas apjomu prognoze, tūkst. rbļ.
Nr. p.k. |
Produkcijas veids un tirgi | 1992. g. (pa mēnešiem) | 1993. g. (pa ceturkšņiem) | 1994. g. (kopā) |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
9.2. Ienākumu un izdevumu tabula (peļņas un zaudējumu konts)
Radītāja nosaukums | Rindas kods | 1992. g. (pa mēnešiem) |
1993. g. (pa ceturkšņiem) |
1994. g. (kopā) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Produkcijas realizācijas ieņēmumi | 01 | |||
Apgrozījuma nodoklis | 02 | |||
Realizētās produkcijas izmaksas | 03 | |||
Realizācijas rezultāts (01-02-03) | 04 | |||
Pārējās realizācijas rezultāts | 05 | |||
Ieņēmumi un izdevumi no ārpusrealizācijas operācijām | 06 | |||
t. sk. no vērtspapīriem un līdzdalības kopuzņēmumos | 07 | |||
Peļņa (zaudējumi) pirms peļņas nodokļa (04+05+06) atvilkšanas | 08 | |||
Peļņas nodoklis | 09 | |||
Tīrā peļņa (08-09) | 10 |
9.3. Naudas ieņēmumu un izdevumu bilance
Radītāja nosaukums | Rindas kods | 1992. g. (pa mēnešiem) |
1993. g. (pa ceturkšņiem) |
1994. g. (kopā) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pašu līdzekļi |
01 | |||
t.sk. tīrā peļņa |
02 | |||
amortizācija |
03 | |||
iekārtu un citu īpašumu realizācija (realizācijas ienākumi mīnus peļņa no realizācijas) | 04 | |||
Nepieciešamie aizņemtie un piesaistītie līdzekļi (22-01) | 05 | |||
t. sk. jaunu akciju izlaide (vai dalībnieku piesaistīšana) | 06 | |||
kredīts | 07 | |||
KOPĀ naudas ienākumi (01+05) |
08 | |||
Dividendes | 09 | |||
Kredīta dzēšana | 10 | |||
Pārējie izdevumi | 11 | |||
Kapitālieguldījumi pamatfondos | 12 | |||
t. sk. zemes pirkšana | 13 | |||
celtniecība | 14 | |||
iekārtas | 15 | |||
neražojošie pamatfondi (kantora iekārta u. c.) | 16 | |||
Investīcijas apgrozāmajos līdzekļos | 17 | |||
t. sk. naudas līdzekļi | 18 | |||
izejvielas un materiāli | 19 | |||
gatavā produkcija | 20 | |||
ieguldījumu un saistību saldo | 21 | |||
KOPĀ naudas izdevumi (09+10+11 + + 12+17) |
22 |
9.4. Uzņēmuma aktīvu un pasīvu kopsavilkuma bilance uz uzņēmuma īpašuma pārņemšanas brīdi un uz pirmā pilnā kalendārā gada beigām.
Šis dokuments nav tik nozīmīgs ka naudas ieņēmumu un izdevumu bilance tomēr to nepieciešams iekļaut biznesa plānā, īpaši, ja gribat saņemt lielu finansējumu.
9.5. Lai noskaidrotu un uzskatāmi attēlotu, kad un pie kāda ražošanas apjoma svarīgākās un jaunās produkcijas izlaide kļūs rentabla, ieteicams uzzīmēt attiecīgu grafiku. Tajā parāda kritisko punktu, sākot no kura uzņēmums gūst peļņu un kā šī peļņa mainīsies pieaugot ražošanas apjomam un pašizmaksai (ar atsevišķām taisnēm attēlojot nosacīti pastāvīgās un mainīgās izmaksas). Vēlams dot vairākus grafika variantus dažādiem Jūsu produkcijas cenu līmeņiem.
9.6. Finansēšanas stratēģija
Aprakstiet Jūsu plānu, kā iegūt nepieciešamos līdzekļus (aizņemtos un piesaistītos) ražošanas attīstībai:
- nepieciešamo līdzekļu daudzums (sk. p. 9.3.);
- kur un kādā formā tos iegūt (kredīta veidā vai piesaistot aunus akcionārus (dalībniekus). Ja kredīta veidā, norādiet:
- bankas (valsts vai komercbankas) kredīts,
- komerciālais kredīts (starp uzņēmumiem),
- obligācijas;
- aizņemto līdzekļu apmaksas termiņa novērtējums.
Par līdzekļu iegūšanas formu jāizlemj, vadoties no izdevīguma konkrētajā situācijā (kredīta likmes, kredīta materiālais nodrošinājums, kontroles paketes minimālais lielums utt.).
Lai izvērtētu kredīta dzēšanas iespējami īsāko termiņu, var izmantot tādu vienkāršotu formu, kurā netiek ņemts vērā laika faktors un tiek pieņemts, ka visus uzņēmuma brīvos līdzekļus maksimāli novirzīs šīm vajadzībām:
Īsākais apmaksas termiņš = |
aizņemtie līdzekļi |
gada amortizācija + gada tīrā peļņa |
Bet, ja Jūsu biznesa plāna mērķis ir iegūt ievērojamu finansējumu, tad nepieciešams veikt speciālus precīzus aprēķinus. Šo aprēķinu formulas atrodamas attiecīgajos metodiskajos izziņu krājumos.
_______________________________
* Tālāk lietosim tikai terminu «produkcija» - abās nozīmēs.
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS