LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 433
Lai ministrijās nodrošinātu kontroles un revīzijas darbu, Latvija Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas ministriju kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) paraugnolikumu, kas izstrādāts 53. skaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992. gada 7. jūlija lēmumu Nr. 259 «Par ministriju un pašvaldību darba pilnveidošanu revīzijas jautājumos».
2. Latvijas Republikas ministrijām saskaņā ar šo paraugnolikumu mēneša laikā izstrādāt un apstiprināt ministrijas kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) nolikumu, kurā konkretizēt tās uzdevumus, ņemot vērā nozares specifiku.
3. Noteikt, ka ministrs ir personīgi atbildīgs par kontroles un revīzijas darbu ministrijā un visos tās ietekmes sfēras uzņēmumos un iestādēs.
4. Latvijas Republikas ministrijām mēneša laikā sagatavot un iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei apstiprināšanai priekšlikumus par papildinājumiem un grozījumiem ministriju nolikumos atbilstoši šī lēmuma un paraugnolikuma prasībām.
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMAN1S
Latvijas Republikas finansu ministrs E. ŠILIŅŠ
Rīgā 1992. gada 19. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 19. oktobra lēmumu Nr. 433
1. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) ir patstāvīga ministrijas struktūrvienība.
2. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) ir pakļauta tieši ministram.
3. Kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) darbu priekšnieks, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs.
4. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) sava darbība pamatojas uz Latvijas Republikas likumiem un spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
5. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) koordinē savu darbību un sadarbojas ar valsts uzņēmumu revīzijas komisijām, rajonu un pilsētu valsts finansu inspekcijām, kā arī citām Latvijas Republikas kontroles iestādēm un vietējām pašvaldībām.
6. Kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) pamatuzdevumi ir:
6.1. pārbaudīt ministrijas ietekmes sfērā esošajos uzņēmumos, uzņēmējsabiedrībās un valsts budžeta iestādēs darījumu ar pamat līdzekļiem atbilstību spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un sagatavot priekšlikumus par nelikumīgu darījumu rezultātā nodarīto zau dējumu atlīdzināšanu valstij;
6.2. pārbaudīt jautājumus, kas saistīti ar valsts uzņēmumu pār veidošanu citās uzņēmējsabiedrības formās un to reģistrāciju Uzņēmumu reģistrā;
6.3. kontrolēt finansu disciplīnas ievērošanu, naudas un materiālo vērtību ekonomisku izmantošanu, valsts īpašuma saglabāšanu, grāmatvedības uzskaiti un norēķinus ar budžetu;
6.4. ne retāk kā reizi divos gados izdarīt revīzijas un šajā darbā iesaistīt ari ministrijas ekonomiskā dienesta, grāmatvedības, celtniecības un citu nozaru speciālistus.
Revīzijas un pārbaudes var tikt izdarītas arī citos termiņos saskaņā ar Latvijas Republikas Valdības, tiesībaizsardzības iestāžu un finansu institūciju lēmumiem, kā arī citos likumdošanas aktos paredzētajos gadījumos, bet ne biežāk kā divas reizes gadā;
6.5. izskatīt sūdzības un iesniegumus par kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) kompetencē esošajiem jautājumiem.
7. Kontroles un revīzijas pārvaldei (daļai) ir tiesības:
7.1. pārbaudīt revidējamās iestādēs un uzņēmumos naudas dokumentus, grāmatvedības uzskaites dokumentus, atskaites, plānus, tāmes un citus dokumentus, skaidrās naudas summas, vērtspapīrus un materiālās vērtības;
7.2. saņemt no amatpersonām paskaidrojumus un vajadzīgās izziņas un, ja nepieciešams, izņemt dokumentus, noformējot to izņemšanas aktu;
7.3. ja nepieciešams, pēc saskaņošanas ar ministrijas vadību pieprasīt un saņemt no bankām un citām kredītiestādēm ar revidējamo iestāžu un uzņēmumu operācijām, rēķiniem un apgrozījumu tajos un citiem jautājumiem saistītās vajadzīgās ziņas, izziņas un dokumentu norakstus;
7.4. pieprasīt un saņemt no citām iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām neatkarīgi no to īpašuma formas izziņas un dokumentu norakstus par operācijām un norēķiniem ar revidējamām iestādēm un uzņēmumiem;
7.5. revīziju un pārbaužu laika kopīgi ar revidējamo iestāžu un uzņēmumu vadītājiem veikt nepieciešamos pasākumus, lai novērstu konstatētos finansu disciplīnas pārkāpumus, kā arī dot revidēto iestāžu un uzņēmumu vadītājiem obligātus norādījumus konstatēto trūkumu novēršanai un kontrolēt to izpildi;
7.6. ja revīzijās un pārbaudēs tiek konstatēta likumu neievērošana, nopietni valsts finansu disciplīnas pārkāpumi vai naudas un materiālo vērtību izšķērdēšana, ierosināt jautājumu par to amatpersonu, kuras vainojamas šajos pārkāpumos, atbrīvošanu no darba un nodot revīziju un pārbaužu materiālus tiesībaizsardzības iestādēm, lai vainīgās personas sauktu pie atbildības.
8. Revīziju un pārbaužu rezultāti tiek noformēti ar aktu, kurā jāatspoguļo visi atklātie pārkāpumi, jānorāda, kādi konkrēti likumdošanas vai normatīvie dokumenti nav tikuši ievēroti, kā arī amatpersonas, kuras pieļāvušas šos pārkāpumus.
9. Par revīziju un pārbaužu rezultātiem ir jāinformē ministrs.
10. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) kārto savu lietvedību un saskaņā ar apstiprināto nomenklatūru nodrošina lietu saglabāšanu.
11. Pārskatu par veikto kontroles un revīzijas darbu attiecīgās ministrijas kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) reizi gadā (līdz nākamā gada 15. janvārim) iesniedz Valsts kontrolei, Finansu ministrijai un Galvenajai Valsts finansu inspekcijai.