Satiksmes ministrijas ieteikumi Nr.01-21/2
Rīgā 2002. gada 22. maijā
Metodiskie norādījumi par informācijas ievietošanu internetā
Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta
iekārtas likuma 15.panta otro daļu
I. Vispārīgie norādījumi
1. Metodiskie norādījumi par informācijas ievietošanu internetā (turpmāk tekstā - ieteikumi) izstrādāti, lai sekmētu Ministru kabineta 2001.gada 4.decembra instrukcijas Nr.7 "Kārtība, kādā valsts institūcijas ievieto informāciju internetā" (turpmāk tekstā - Ministru kabineta instrukcija) prasību īstenošanu.
2. Ieteikumi attiecināmi uz:
2.1 ministrijām, īpašu uzdevumu ministru sekretariātiem, kā arī ministriju un īpašu uzdevumu ministru pakļautībā vai pārraudzībā esošām iestādēm (turpmāk tekstā - valsts institūcijas), kuras sniedz pakalpojumus fiziskajām un juridiskajām personām.
2.2 juridiskām vai fiziskām personām, kuras valsts institūcijām sniedz ar mājas lapām un e-pastu saistītus pakalpojumus.
II. Informātikas tehniskās padomes kompetence
3. Uzraudzību pār Ministru kabineta instrukcijā un šajos ieteikumos minēto prasību ievērošanu veic Satiksmes ministrijas izveidota starpinstitūciju Informātikas tehniskā padome.
4. Informātikas tehniskā padome izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par nepieciešamajām turpmākajām darbībām, par problēmām vai neskaidrībām, kas radušās sakarā ar informācijas ievietošanu internetā.
5. Nepieciešamības gadījumā, pamatojoties uz valsts institūcijas lūguma, Informātikas tehniskā padome var pieaicināt speciālistus veikt ekspertīzi par problēmām vai neskaidrībām, kas radušās sakarā ar informācijas ievietošanu internetā. Visus izdevumus, kas radušies sakarā ar ekspertīzi, sedz valsts institūcija, kura ierosinājusi izskatāmo jautājumu.
6. Informātikas tehniskā padome izskata bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Valsts informācijas tīkla aģentūra" (turpmāk tekstā - BO VAS "VITA") sagatavoto pārskatu par 9.punktā minētajām darbībām un, balstoties uz to, sagatavo slēdzienu un sniedz valsts institūcijām turpmākus ieteikumus.
7. Informātikas tehniskā padome savu slēdzienu iesniedz Satiksmes ministrijai, kura uz tā pamata pieņem lēmumu par nepieciešamajām turpmākajām darbībām.
8. Informātikas tehniskās padomes lēmumiem attiecībā uz valsts institūcijām ir ieteikuma raksturs.
III. BO VAS "VITA" kompetence
9. BO VAS "VITA" realizē uzraudzību pār:
9.1. valsts institūciju mājas lapu atbilstību Ministru kabineta instrukcijai, šiem ieteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem;
9.2. valsts institūciju mājas lapu pieejamību valsts nozīmes datu pārraides tīklā un no interneta (sakaru kanālu pārtraukumi, pārslodzes);
9.3. valsts institūciju mājas lapu serveru atbilstību tehniskajām un drošības prasībām, kas noteiktas šajos ieteikumos, Ministru kabineta 2000.gada 21.marta noteikumos Nr.106 "Informācijas sistēmu drošības noteikumi" (turpmāk tekstā - Ministru kabineta noteikumi) vai kuras akceptētas Informātikas tehniskajā padomē;
9.4. valsts institūciju mājas lapu satura tehnisko atbilstību (saites mājas lapās, kuras neatbild; neatbilstības automātiski meklējot informāciju ar mājas lapas vai centrālā pārvaldes portāla meklēšanas servisa palīdzību, u.c.).
10. BO VAS "VITA" izveido un uztur reģistru par valsts institūciju mājas lapu un e-pasta serveru datiem (1.pielikums). Reģistrā esošā informācija nav publiski pieejama un izmantojama tikai BO VAS "VITA" un Informātikas tehniskās padomes darbā.
11. BO VAS "VITA" izveido un uztur reģistru, kas satur datus par valsts institūcijas mājas lapu saturu (2.pielikums). Reģistrā esošo informāciju izmantoto meklēšanas servisu nodrošināšanai centrālajā pārvaldes portālā un valsts iestāžu mājas lapās.
12. BO VAS "VITA" reizi pusgadā (līdz katra gada 15.jūlijam un 15.janvārim) sagatavo pārskatu par 9.punktā minēto darbību un iesniedz to Informātikas tehniskai padomei.
IV. Prasības serveriem
13. Serveru platformām un e-pasta programmatūrai specifiskas prasības netiek izvirzītas.
14. Serveru procesoru, cieto disku jaudai un atmiņas apjomam jāatbilst izmantojamās programmatūras izstrādātāju rekomendējošajam līmenim.
15. Visus mājas lapas apmeklējumus auditē, lai nepieciešamības gadījumā varētu atpazīt serveru uzlaušanas mēģinājumus un interneta protokola adresi, no kuras tie veikti.
16. E-pasta serverim izmanto tādu programmnodrošinājumu, kas neļauj pazaudēt nevienu e-pasta sūtījumu, ja serverim rodas darbības traucējumi.
17. BO VAS "VITA" nodrošina centralizēta e-pasta un mājas lapu servera uzturēšanu un pieejamību interneta un Valsts nozīmes datu pārraides tīklā.
V. Tehniskās prasības mājas lapām
18. Mājas lapās izmanto risinājumus, kas nav piesaistīti kādai konkrētai pārlūkprogrammai, izņemot gadījumus, ja tehniskā realizācija paredz līdzvērtīgu risinājumu, automātiski nosakot pārlūkprogrammu.
19. Mājas lapas veido tā, lai tās ērti varētu apskatīt ekrānā ar 800 punktu horizontālo izšķirtspēju.
20. Mājas lapas atbilst Vispasaules tīmekļa konsorcija (World Wide Web Consortium jeb W3C) izstrādātajām vadlīnijām par mājas lapu satura pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
21. Katra valsts institūcijas mājas lapa satur iestādes nosaukumu, saites uz augstāka līmeņa lapām (ieskaitot sākumlapu), meklēšanas lodziņu (vai saiti uz to) un, nepieciešamības gadījumā, - pēdējo izmaiņu datumu.
22. Katras mājas lapas virsrakstā (title tegs) iekļauj informāciju par lappuses nosaukumu, kā arī atrašanās vietu mājas lapas navigācijā, piemēram, "Ministrija - Ministrijas publiskais pārskats".
23. Katrā lapā (HTML dokumentā) iestrādā metadatus, kuros min izmantojamo simbolu tabulu (charset).
24. Mājas lappusēs paredz strukturētu pieeju datiem ar saišu palīdzību.
25. Mājas lapa ir pieejama, arī izmantojot maksimālos drošības uzstādījumus.
26. Izmantojot kadrus (frames), obligāti jāparedz mājas lapa bez kadriem (tegs noframes).
VI. Mājas lapu un e-pasta serveru izvietošana ārpus valsts institūciju telpām
27. Valsts institūcijas, kas nevar nodrošināt mājas lapu vai e-pasta serveru izvietošanu un uzturēšanu savās telpās, slēdz līgumu ar BO VAS "VITA" par tās centralizētu uzturēšanu.
28. Valsts institūcija, kura e-pasta vai mājas lapu serverus neizvieto savās telpās vai BO VAS "VITA", rakstiski informē BO VAS "VITA", pamatojot savu atteikumu par centralizētā e-pasta vai mājas lapu servera izmantošanu.
29. Pēc valsts institūcijas pieprasījuma BO VAS "VITA" nodrošina sagatavotās informācijas ievietošanu mājas lapā ne vēlāk kā Ministru kabineta instrukcijas 16.2. apakšpunktā paredzētajā termiņā.
30. Kārtību, kādā valsts institūcija iesniedz mājas lapā vai e-pasta servisa pakalpojumos veicamās izmaiņas, nosaka starp attiecīgo valsts institūciju un BO VAS "VITA" noslēgtais līgums.
VII. Prasības par datu drošību
31. BO VAS "VITA" ir atbildīga par uzturamo valsts iestādes datu drošību un atbilstību Ministru kabineta noteikumos un citos normatīvajos aktos, kā arī BO VAS "VITA" Valdes apstiprinātajos Valsts nozīmes datu pārraides tīkla noteikumos paredzētām prasībām, ja valsts institūcija ir slēgusi līgumu ar BO VAS "VITA" par centralizētā e-pasta un mājas lapu servera izmantošanu.
32. Valsts institūcija var noteikt augstākas drošības prasības, nekā tās ir paredzētas attiecīgajos normatīvajos aktos.
VIII. Valsts institūciju atbildība
33. Valsts institūcija nozīmē vienu vai vairākus darbiniekus, kas atbildīgi par mājas lapas informācijas saturu un kas seko ievietotās informācijas aktualitātei.
34. Valsts institūcija nosaka iekšējo kārtību, kādā aktualizē tās mājas lapā esošo informāciju, paredzot:
34.1. izmaiņu iesniegšanas veidu;
34.2. iesniedzamo izmaiņu formātu;
34.3. termiņu, kādā iesniegtās izmaiņas veicamas mājas lapā.
35. Valsts institūcija iesniedz BO VAS "VITA" datus par mājas lapu serveri saskaņā ar ieteikumu 1.pielikumu. Valsts iestāde ir atbildīga par savlaicīgu BO VAS "VITA" informēšanu par izmaiņām šajos datos.
36. Valsts institūcija iesniedz BO VAS "VITA" datus par tās mājas lapā esošo informāciju saskaņā ar ieteikumu 2.pielikumu. Valsts institūcija informē BO VAS "VITA" par izmaiņām mājas lapā meklēšanas kataloga aktualizācijai.
37. Valsts institūcija nodrošina nosūtītā un saņemtā e-pasta pretvīrusu pārbaudi, filtrēšanu pēc apjoma, pielikumu veida un atslēgas vārdiem, kā arī citiem drošības pasākumiem, piemēram, "open relay".
38. Ja valsts institūcija nevar nodrošināt 37.punktā minētās funkcijas, tad visu e-pasta nosūtīšanu un saņemšanu šajā serverī veic tikai caur centralizēto BO VAS "VITA" e-pasta serveri.
IX. Prasības meklēšanas rīku nodrošinājumam
39. Katrai mājas lapu lappusei meklēšanas pakalpojumu nodrošināšanai piemērojami šādi metadati:
39.1. atslēgvārdi (keywords);
39.2. lappuses nosaukums (title);
39.3. lappuses apraksts (describtion).
40. Maksimālais 39.punktā uzskaitīto elementu garums nedrīkst pārsniegt 255 rakstu zīmes (ieteicams līdz 64 rakstu zīmēm).
41. Sarežģītu un apjomīgu mājas lapu gadījumos valsts institūcijas nodrošina universālu rīku meklēšanai savā mājas lapā.
42. Valsts institūcijas paredz iespēju meklēt BO VAS "VITA" izveidotajā reģistrā, norādot meklēšanas gaitā izvēlēto iespēju.
X. Pārejas noteikumi
43. BO VAS "VITA" līdz 2002.gada 15.jūnijam apkopo valsts institūciju pasūtījumus, kas izriet no Ministru kabineta instrukcijas un kurus turpmāk valsts institūcijas nolēmušas nodot centralizētai apkalpošanai. BO VAS "VITA" turpmāk organizē to nodrošinājumu uz savstarpējā līguma pamata un, ja nepieciešams, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē kopēju valsts iepirkuma procedūru.
44. Valsts institūcijas līdz 2002.gada 15.jūnijam iesniedz BO VAS "VITA" datus par saviem mājas lapu un e-pasta serveriem saskaņā ar ieteikumu 1.pielikumu.
45. Valsts institūcijas līdz 2002.gada 15.jūnijam iesniedz BO VAS "VITA" datus par savu mājas lapu saturu saskaņā ar ieteikumu 2.pielikumu.
46. BO VAS "VITA" līdz 2002.gada 1.oktobrim sagatavo valsts institūciju ieteicamo mājas lapas maketu un publicē to internetā.
47. BO VAS "VITA" līdz 2002.gada 1.novembrim sagatavo šo ieteikumu 12.punktā minēto pārskatu par 2001.gadu.
Satiksmes ministrs A.Gorbunovs
1.pielikums
Informātikas departamenta direktors V.Zvidriņš
2.pielikums
Informātikas departamenta direktors V.Zvidriņš