Konkurences padomes lēmums Nr. 16
(prot. Nr. 11, 2.§) Rīgā 2002.gada 20.martā
Par lietas izpētes izbeigšanu "Par Latvijas Apbedītāju asociācijas 12.11.2001. iesniegumu"
Lieta Nr. 549/01/06/23
Konkurences padome 20.11.2001. saņēma Latvijas Apbedītāju asociācijas 12.11.2001. iesniegumu Nr.25/200 (tālāk tekstā - iesniegums), kurā izteikta neapmierinātība sakarā ar Rīgas domes Kapu konsultatīvās padomes 01.10.2001. sēdē pieņemto pozitīvo lēmumu par telpas iznomāšanu apbedīšanas uzņēmumam SIA "Rīgas krematorija" ēkā Rīgā, Aizsaules ielā 1a. Iesniegumā minēta informācija, ka šajā ēkā atrodas Rīgas pilsētas Dzimtsarakstu nodaļas Miršanas reģistrācijas birojs, kur mirušo tuvinieki noformē ar miršanu saistītās formalitātes, bet tieši pretī biroja ieejai izvietota apbedīšanas uzņēmuma SIA "Rīgas krematorija" telpa, kuras darbiniekiem ir iespēja ietekmēt cilvēku lēmumu, izvēloties pakalpojumu sniedzēju.
Iesniegumā ir minēts, ka šo darbību rezultātā varētu būt pārkāpti Konkurences likuma 22.panta 2.daļas noteikumi, t.i., nav ievērots negodīgas konkurences aizliegums, saimnieciskās darbības godīga prakse un varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana.
19.12.2001. Konkurences padome, pamatojoties uz Ministru kabineta 30.12.1997. noteikumu Nr.444 "Konkurences likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība" 6.punktu, nolēma apturēt Latvijas Apbedītāju asociācijas 12.11.2001. iesnieguma tālāku izskatīšanu līdz papildu informācijas saņemšanai un izvērtēšanai.
18.06.1997. Konkurences likums zaudēja spēku 2002.gada 1.janvārī. 2002.gada 1.janvārī stājās spēkā 04.10.2001. Konkurences likums. Ņemot vērā to, ka Rīgas dome iesniegumā norādītās darbības veica, kad spēkā bija 18.06.1997. Konkurences likums, tad Konkurences padome uzskata, ka piemērojams šis likums.
Lietas izvērtēšanas gaitā tika iegūta papildu informācija no Rīgas domes Komunālā departamenta, LR Uzņēmumu reģistra un SIA "Rīgas krematorija".
Izvērtējot iesniegto informāciju, lietā esošos materiālus un ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome
konstatēja:
1. 18.06.1997. Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā noteikts, ka: "Par negodīgu konkurenci uzskatāmas darbības, kuru rezultātā tiek pārkāpti normatīvie akti vai saimnieciskās darbības godīga prakse un ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana".
18.06.1997. Konkurences likuma pirmā panta 13.punkts nosaka, ka par tirgus dalībnieku uzskatāma "(..) jebkura fiziskā vai juridiskā persona, kura veic vai gatavojas veikt uzņēmējdarbību, neatkarīgi no šīs darbības formas". Tādējādi par tirgus dalībnieku un Konkurences likuma subjektu uzskatāma persona, kas veic vai gatavojas veikt uzņēmējdarbību konkrētajā tirgū.
Šis likums attiecas uz tirgus dalībniekiem un jebkura veida reģistrētām un nereģistrētām tirgus dalībnieku apvienībām. Uz valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldībām un pašvaldību iestādēm šis likums attiecas tikai tad, ja tās darbojas kā tirgus dalībnieces privāttiesiskajās attiecībās.
Konkurences padome secina, ka Rīgas dome konkrētajā lietā, iznomājot telpas Rīgā, Aizsaules ielā 1a, ir pildījusi likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2.punktā noteikto pašvaldības pastāvīgo funkciju - gādāt par kapsētu izveidošanu un uzturēšanu, tāpēc Konkurences likums konkrētajām Rīgas domes darbībām nav piemērojams.
Rīgas dome 12.12.2001. vēstulē Nr.1-26/4543 skaidro, ka nedzīvojamo telpu nomas līgums tika noslēgts, lai popularizētu netradicionālu apbedīšanas veidu - ugunsapbedīšanu (kremēšanu) Latvijā. Tā kā Konkurences padomes rīcībā ir informācija, ka Rīgas pilsētā jaunu kapsētu teritoriju izveidošanas un paplašināšanas iespējas ir ierobežotas (23.02.1999. Rīgas pilsētas kapsētu attīstības un apsaimniekošanas koncepcija), tad Rīgas dome konkrētajā gadījumā, noslēdzot līgumu par nedzīvojamo telpu nomu, kurās SIA "Rīgas krematorija" ir iespējams popularizēt ugunsapbedīšanas pakalpojumu, ir risinājusi kapavietu trūkuma problēmu. Tādējādi tā ir rīkojusies kā publisko tiesību subjekts likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 2.punkta ietvaros.
Bez tam Konkurences padome ir ieguvusi informāciju no Rīgas domes Komunālā departamenta (22.12.2001. vēstule Nr. 1.13-8/1021) par to, ka Kapu konsultatīvā padome tika izveidota saskaņā ar Rīgas domes 23.02.1999. lēmuma Nr. 7108 "Par Rīgas kapsētu attīstības un apsaimniekošanas koncepciju" 5.punkta nosacījumiem. Tā darbojas pie Rīgas domes Komunālo un dzīvokļu jautājumu komitejas un saskaņā ar 15.03.1999. komitejas sēdē Nr. 83 (protokols § 8) apstiprināto nolikumu ir konsultatīva padomdevēja institūcija, kuru veido dažādu sabiedrisko, valsts un Rīgas pašvaldības iestāžu un organizāciju izvirzītie pārstāvji. Savukārt Rīgas domes Komunālo un dzīvokļu jautājumu komitejas priekšsēdētājs vienlaikus pilda arī Kapu konsultatīvās padomes priekšsēdētāja amatu. Konkurences padome uzskata, ka Kapu konsultatīvā padome nav tirgus dalībnieks nedzīvojamo telpu iznomāšanas pakalpojumu sniegšanas tirgū un tās darbībām nav piemērojams Konkurences likums, jo tā ir institūcija ar padomdevēja tiesībām un tai nav tiesību Rīgas domes vārdā izdot administratīvos aktus vai slēgt civiltiesiskus darījumus.
Kapu konsultatīvā padome 01.11.2001. (sēdes Nr.3 darba kārtības 6.punkts) nolēma atbalstīt SIA "Rīgas krematorija" lūgumu un piešķirt telpu ēkā Rīgā, Aizsaules ielā 1a, lai popularizētu tautā ugunsapbedīšanas būtību un tradīcijas.
Līdz ar to Konkurences padome secina, ka Rīgas dome nav veikusi darbības, kas liecinātu par iespējamo Konkurences likuma pārkāpumu, t.i., tajās nav saskatāmas saimnieciskās darbības negodīgas prakses pārkāpumi.
2. Konkurences padome ir ieguvusi informāciju no LR Uzņēmumu reģistra (15.01.2002. vēstule Nr. 2.4-44394/1sd) par to, ka uzņēmējsabiedrības SIA "Rīgas krematorija" 51% kapitāla daļas pieder Rīgas domei, bet 49% - RICO Latvijas-Vācijas kopuzņēmumam. SIA "Rīgas krematorija" statūtos noteikts, ka tās darbības mērķis ir Rīgas pilsētas krematorijas un kapu apsaimniekošana, kremēšana, bēru un ar to saistīto pakalpojumu sniegšana iedzīvotājiem.
SIA "Rīgas krematorija" šajā gadījumā ir uzskatāma par apbedīšanas pakalpojumu tirgus dalībnieku un arī par ugunsapbedīšanas tirgus dalībnieku.
SIA "Rīgas krematorija" (22.01.2002. vēstule Nr.3) Konkurences padomei skaidro, ka Rīgas domes Komunālais departaments (kura bilancē atrodas ēka Rīgā, Aizsaules ielā 1a) 14.11.2001. noslēdza nedzīvojamās telpas nomas līgumu ar SIA "Rīgas krematorija" un nodeva tai lietošanā šo telpu. Telpu nomas līguma punktā 1.2. noteikts, ka iznomātājs nodod telpu nomniekam kremācijas pakalpojumu veikšanai nepieciešamo pieteikumu pieņemšanai no iedzīvotājiem un to noformēšanai.
SIA "Rīgas krematorija" ir tiesības slēgt saimnieciskus līgumus, arī telpu nomas līgumus, ar jebkuru citu Rīgas domes struktūrvienības uzņēmumu. Saskaņā ar vēstulē minēto telpu ēkā Rīgā, Aizsaules ielā 1a SIA "Rīgas krematorija" izmanto kremācijas (ugunsapbedīšanas) pakalpojumu popularizācijai un iesniegumu pieņemšanai no iedzīvotājiem kremācijas pakalpojumu veikšanai. Savukārt kremācijas process nav iespējams, neizmantojot citus ar apbedīšanu saistītos pakalpojumus.
Konkurences padome uzskata minēto viedokli par pamatotu un secina, ka SIA "Rīgas krematorija", veicot statūtos noteikto uzņēmējdarbību, telpā, kas atrodas ēkā Rīgā, Aizsaules ielā 1a, nav pārkāpusi godīgas saimnieciskās darbības praksi.
Ievērojot teikto, Konkurences padome lietas izskatīšanas laikā nekonstatēja faktus, kas liecinātu par Konkurences likuma pārkāpumiem.
Konkurences padome, pamatojoties uz 18.06.1997. Konkurences likuma 4.panta pirmo daļu, 22.panta otro daļu un 04.10.2001. Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu,
nolēma:
izbeigt lietas Nr. 549/01/06/23 "Par Latvijas Apbedītāju asociācijas 12.11.2001. iesniegumu" izpēti.
Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā viena mēneša laikā no lēmuma saņemšanas dienas saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu, LR Civilprocesa likuma Pārejas noteikumu 1.punktu un Civilprocesa kodeksa 24.-A nodaļu.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P. Vilks
"Latvijas Vēstneša" redakcijā - 17.04.2002.