LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 77
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienotos Nepārtikas preču apmaiņas noteikumus un paredzēt, ka šie noteikumi attiecināmi uz visiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem neatkarīgi no to pakļautības un īpašuma formas.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus republikas Valdības lēmumus:
1985. gada 20. septembra lēmumu Nr. 495 «Par televizoru apmaiņu un realizāciju eksperimenta apstākļos, ko veic, lai televizorus garantijas laikā apkalpotu, remontētu un atjaunotu līdz pilnīgai darbspējai» {Ziņotājs, 1985, 43);
1987. gada 5. novembra lēmumu Nr. 354 «Par grozījumiem valsts un kooperatīvās tirdzniecības tīklā pirkto rūpniecības preču apmaiņas noteikumos» (Ziņotājs, 1988, 3);
1990. gada 8. oktobra lēmumu Nr. 151 «Par iedzīvotāju neapmierinošu apgādi ar apaviem» (Ziņotājs, 1990, 48).
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas ārējās tirdzniecības ministrs E. ZAUSAJEVS
Rīgā 1993. gada 12. februārī
APSTIPRINĀTI
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada 12. februāra lēmumu Nr. 77
NEPĀRTIKAS PRECU APMAIŅAS NOTEIKUMI
Vispārīgie noteikumi
1. Nepārtikas preču apmaiņas noteikumi jāievēro visiem pārdevējiem - juridiskām un fiziskām personām, kas uzņēmējdarbības veidā veic preču realizāciju pircējiem.
2. Precēm (pircējam pārdotai lietai) kvalitātes ziņā jāatbilst prasībām, kādas valsts standartos un citos normatīvi tehniskajos dokumentos izvirzītas preču kvalitātei, kā arī preces izgatavotāja sniegtajai informācijai (preces marķējums, pievienotā instrukcija vai tehniskā pase).
3. Ja pārdota nekvalitatīva prece, kuras trūkumus (defektus) pārdevējs nav atrunājis, un ja nav pierādījumu, ka trūkumi radušies, pircējam pārkāpjot preces lietošanas noteikumus vai nepārvaramu apstākļu dēļ, pārdevējam pēc pircēja izvēles jānodrošina:
3.1. preces defektu novēršana bez atlīdzības vai izdevumu segšana pircējam, ja pircējs preces defektus novērsis ar saviem vai trešās personas spēkiem;
3.2. preces apmaiņa pret kvalitatīvu tādu pašu vai ekvivalentu preci;
3.3. pašreizējās preces vērtības izmaksa pircējam par nopirkto nekvalitatīvo preci, ja tā ražota Latvijas Republikā;
3.4. samaksātās naudas summas izmaksa pircējam par nopirkto nekvalitatīvo preci, ja tā ražota ārpus Latvijas Republikas;
3.5. pirkuma cenas attiecīga samazināšana.
4. Pārdevējs ir tiesīgs nepildīt šo noteikumu 3. punkta prasības, ja viņa rīcībā ir ekspertīzes slēdziens par to, ka preces defekts radies pircēja vainas dēļ.
5. Pēc pircēja rakstiska iesnieguma saņemšanas pārdevējam prece piecu darba dienu laikā jānosūta ekspertīzei preces defektu rašanās cēloņu noskaidrošanai.
Par preces kvalitātes ekspertīzes rezultātiem un pieņemto lēmumu pārdevējs nekavējoties ziņo pircējam.
6. Ekspertīzes izdevumus sedz vainīgā puse (pircējs vai pārdevējs).
7. Jautājumus par nekvalitatīvu preču apmaiņu izskata pārdevējs, ja pircējs uzrāda kases čeku (kvīti), bet par precēm, kam noteikts lietošanas garantijas termiņš, - ja pircējs uzrāda izstrādājuma tehnisko pasi, kurā norādīts pārdevējs, preces pārdošanas datums un tās cena.
8. Slēdzienu par preču defektu raksturu un cēloņiem dod:
8.1. precēm ar lietošanas garantijas termiņu (izņemot transportlīdzekļus) - uzņēmums, kas veic tehniski sarežģītu preču remontu un apkopi;
8.2. apaviem, mēbelēm un precēm bez lietošanas garantijas termiņa - preču eksperts;
8.3. transportlīdzekļiem - transportlīdzekļa pircēja klātbūtnē ekspertu komisija, kuras sastāvā ir neieinteresētas transporta organizācijas kompetents pārstāvis un ražotājuzņēmuma vai tehniskās apkopes stacijas pārstāvis.
9. Ja ekspertīze apstiprina, ka preces defekti nav radušies pircēja vainas dēļ, pārdevējam pēc slēdziena saņemšanas 10 darba dienu laikā jāizpilda šo noteikumu 3. punkta attiecīgā prasība.
10. Ja pārdevējam šo noteikumu 3.2. apakšpunkta izpildei nav nepieciešamo preču, tad jāizdod pircējam saistībraksts (kvīts) un, saņemot tādu pašu vai ekvivalentu preci, nekavējoties par to jāziņo pircējam.
11. Ja maina nekvalitatīvu preci pret kvalitatīvu tādu pašu preci, kam ir izmainījusies cena, pārrēķinu neizdara.
12. Ja prece pārdota uz kredīta, pirkšanas-pārdošanas līguma laušanas gadījumā pircējam izmaksājama atpakaļ naudas summa dzēstā kredīta apmērā, kā arī atlīdzināmi ar kredīta piešķiršanu saistītie izdevumi.
13. Lielgabarīta preču un tādu preču, kas smagākas par 10 kilogramiem, nogādi republikas robežās remontam, nocenošanai un apmaiņai veic pārdevējs vai pircējs par pārdevēja līdzekļiem. Ja nogādi veic pircējs, pārdevējam trīs dienu laikā jāatlīdzina izdevumi, kas radušies sakarā ar preces nogādi.
14. Komisijas tirdzniecībā realizēto fiziskam personām piederošo mantu no pircēja atpaka] nepieņem, izņemot preces ar lietošanas garantijas termiņu vai preces ar slēptiem defektiem, ja tās nav bijušas lietošanā.
15. Ja pārdevējam un pircējam rodas domstarpības par šo noteikumu 3. un 8. punkta prasību izpildi, galīgo lēmumu pieņem tiesa.
Apmaiņas noteikumu īpatnības nepārtikas precēm, kurām noteikts lietošanas garantijas termiņš
16. Pārdodot (apmainot) nepārtikas preces, kurām noteikts lietošanas garantijas termiņš, pārdevēja pienākums ir norādīt izstrādājuma tehniskajā pasē preces pārdevēju, pārdošanas (apmaiņas) datumu un preces cenu.
17. Preces lietošanas garantijas termiņā pircēja prasības pārdevējs apmierina saskaņā ar šo noteikumu 3. punktu.
18. Lietošanas garantijas termiņu skaita no preces pārdošanas dienas, bet preces apmaiņas gadījumā - no tās apmaiņas dienas.
19. Pretenzijas par furnitūras komplektumu mēbelēm un par tās kvalitāti jāpiesaka ne vēlāk kā 6 mēnešu laikā no pārdošanas dienas.
20. Ja pircējs pieprasa novērst preces defektus, lietošanas garantijas termiņu pagarina par laika posmu, kādā pircējs nav varējis preci ekspluatēt, sākot ar brīdi, kad viņš iesniedzis prasību.
21. Ja preces lietošanas garantijas termiņš ir īsāks par termiņu, kāds noteikts šo noteikumu 25. punktā, pretenziju pieteikšanai sakarā ar preces trūkumiem piemēro 25. punktā noteikto termiņu.
22. Ja informācija par preces lietošanas garantijas termiņiem nav sniegta marķējumā vai pievienotajā instrukcijā, mazumtirdzniecības uzņēmumā redzamā vietā jābūt izliktai attiecīgai informācijai.
Apmaiņas noteikumu īpatnības nepārtikas precēm, kurām nav noteikts lietošanas garantijas termiņš
23. Ja nopirktā prece izrādījusies pircējam nepiemērota pēc formas, izmēra vai fasona un nav bijusī lietošanā, tad pircējam ir tiesības 14 dienu laikā pie pārdevēja to apmainīt pret ekvivalentu preci, uzrādot kases čeku (kvīti).
24. Izstrādājumus no dārgmetāla un dārglietas ar dārgakmeņiem un pusdārgakmeņiem, kosmētikas un parfimērijas izstrādājumus, apakšveļu un zeķes nemaina.
25. Pircējs ir tiesīgs pieteikt pretenzijas pārdevējam par konstatētajiem preces trūkumiem, ja pārdevējs nav par tiem brīdinājis, tūlīt pēc to atklāšanas, bet ne vēlāk par sešiem mēnešiem no preces iegādes dienas, bet, ja precei ir slēpti trūkumi, kurus preces iegādes laikā nevarēja atklāt, - gada laikā no preces iegādes dienas.
26. Ja sezonas prece nav pirkta sezonā, pircējs ir tiesīgs pieteikt pretenzijas pārdevējam, sākot ar attiecīgās sezonas iestāšanos (pavasara un vasaras sezona sākas no 1. aprīļa, rudens un ziemas sezona - no 1. oktobra).
Latvijas Republikas ārējās tirdzniecības ministrs E. ZAUSAJEVS