Konkurences padomes lēmums Nr.8
(prot. Nr.7, 3.§) Rīgā 2002.gada 20.februārī
Par SIA "Colgate-Palmolive (Latvia)" iesniegumu
Lieta Nr. 439/01/06/21a
21.09.2001. Konkurences padome saņēma SIA "Colgate-Palmolive (Latvia)" iesniegumu Nr.48-i-2001 (tālāk tekstā - iesniegumu), kurā tika norādīts uz iespējamo Reklāmas un Konkurences likuma pārkāpumu zobu pastas Blend-a-Med izplatītāju darbībās.
Iesniegumā ir minēts, ka 2001.gada septembrī SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." un SIA "Procter&Gamble Eastern Europe S" izplata Latvijā 100ml zobu pastu Blend-a-Med plastmasas tūbiņās, uz kuru iepakojuma malas ar izceltiem sarkaniem cipariem uz zelta vai dzeltena fona veidotais uzraksts "75ml+25ml" ir radīts ar nodomu maldināt pircējus attiecībā par faktu, ka par to pašu cenu tiek piedāvāts 25% vairāk zobu pastas produkta. Tādējādi ir pārkāpts Reklāmas likuma 8.pantā noteiktais maldinošās reklāmas aizliegums. Savukārt uzraksts uz iepakojuma "100ml ar "Mineral Action" sistēmu" tiekot izmantots kā paņēmiens piesaistīt pircēja uzmanību, "(..) radot iespaidu, ka "Mineral Action" sistēmai ir kādas īpašas iedarbes spējas".
Izvērtējot iesniegto informāciju, lietā esošos materiālus un ar lietu saistītos apstākļus atbilstoši Reklāmas likuma normām, Konkurences padome
konstatēja:
Reklāmas likuma 1.pants nosaka, ka: "Reklāma ir ar uzņēmējdarbību vai profesionālo darbību saistīts jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt preču vai pakalpojumu (arī nekustamā īpašuma, tiesību un saistību) popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem."
Konkurences padome izvērtēja, vai SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." darbības, t.i., Blend-a-Med zobu pastas iepakojumā ar uzrakstu "75ml+25ml" izplatīšana mazumtirdzniecībā, ir uzskatāmas par reklāmu.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 15.panta nosacījumiem SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." sniedza skaidrojumu Konkurences padomei, ka minētais uzraksts "75ml+25ml" uz iepakojuma tika veidots pircēju informēšanas nolūkā, lai darītu zināmu, ka jaunajā Blend-a-Med zobu pastas iepakojumā pircējs atradīs nevis 75ml, bet gan 100ml zobu pastas (Konkurences padomes un SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." 06.12.2001. Jautājumu apspriešanas un iepazīstināšanas ar pierādījumiem protokols). Šādas informācijas izvietošanas nepieciešamību izraisījis fakts, ka uzņēmējsabiedrībai bija radusies pārliecība, ka patērētājiem ir grūtības atšķirt 75ml zobu pastas iepakojumu no 100ml iepakojuma.
Minēto SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." skaidrojumu Konkurences padome uzskata par pamatotu.
Konkurences padome uzskata par pamatotu Latvijas Iepakojuma asociācijas viedokli (12.11.2002. vēstule), ka spilgtā josla ar skaitļiem "75ml+25ml" nav uzskatāma par reklāmu, bet par informāciju pircējam. Minētā informācija ir uzskatāma par etiķeti, kas satur visu nepieciešamo rakstisko un grafisko informāciju produkta identifikācijai un instrukciju produkta lietošanai un uzglabāšanai, un tā ir iepakojuma sastāvdaļa.
Vērā tika ņemts arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra viedoklis (11.01.2002. vēstule Nr.7/05-76), ka: "(..) uzraksts " 75ml+25ml" vērtējams kā dekoratīvs elements, kas vizuāli uztveramākā un pircēju uzmanību piesaistošākā veidā dublē informāciju par preces tilpumu (..)" un to, ka "(..) potenciālajam pircējam konkrētajā gadījumā nav objektīva pamata pieņemt vai uzskatīt citādi" .
Konkurences padome vērtē spilgto joslu ar skaitļiem "75ml+25ml" kā papildu informāciju pircējiem par produkta tilpumu, kuras nolūks nav veicināt preces popularitāti vai pieprasījumu pēc tās. Uzraksts " 75ml+25ml" uzskatāms kā īpaši veidots grafisks elements, kas ir uztveramāks pircējiem un atkārto informāciju par preces tilpumu.
Savukārt par uzlīmi, uz kuras dzeltenā fona ar izceltiem burtiem ir uzraksts "100ml ar "Mineral Action" sistēmu", SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." 06.12.2001. tikšanās laikā (Konkurences padomes un SIA "Procter & Gamble Marketing Latvia Ltd." 06.12.2001. Jautājumu apspriešanas un iepazīstināšanas ar pierādījumiem protokols) sniedza skaidrojumu Konkurences padomei, ka tā informē par zobu pastas tilpumu un uzsver informāciju par zobu pastas iedarbības kvalitāti nodrošinošām īpašībām.
Konkurences padome vērtē uzlīmi "100ml ar "Mineral Action" sistēmu" kā īpaši veidotu grafisku elementu, kas atkārto informāciju par Blend-a-Med zobu pastas tilpumu un tās īpašībām.
Tādējādi Konkurences padome secina, ka uzraksts " 75ml+25ml" un uzraksts "100ml ar "Mineral Action" sistēmu" nav uzskatāmi par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Reklāmas likuma 1.pantu, Reklāmas likuma 14.panta trešo daļu, Konkurences padome
nolēma:
konstatēt, ka Reklāmas likuma pārkāpums SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia Ltd." darbībās nav noticis, un izbeigt lietas Nr. 439/01/06/21a izpēti SIA "Colgate-Palmolive (Latvia)" iesnieguma sakarā.
Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā saskaņā ar LR Civilprocesa likuma Pārejas noteikumu 1.punktu, Latvijas Civilprocesa kodeksa 24.-A nodaļu un Reklāmas likuma 17.panta otro daļu viena mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks