Tiesību akts: zaudējis spēku
Ministru kabineta noteikumi Nr.490

Rīgā 2001.gada 20.novembrī (prot. Nr.57 36.§)
Noteikumi par izglītojamo uzņemšanu internātskolā, speciālās izglītības iestādē un pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā un atskaitīšanu no speciālās izglītības iestādes un pirmsskolas izglītības iestādes speciālās grupas
Izdoti saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma
4.panta 6.punktu, 26.panta otro daļu un 52.pantu

1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā:

1.1. izglītojamo uzņem internātskolā, kas īsteno licencētas pamatizglītības programmas, vispārējās vidējās izglītības programmas vai programmas ar profesionālu ievirzi, un nodrošina viņa aprūpi;

1.2. izglītojamo uzņem speciālās izglītības iestādē, kas īsteno licencētas speciālās izglītības programmas, rehabilitāciju un aprūpi vai vispārējās izglītības programmas, rehabilitāciju un aprūpi, un atskaita no tās;

1.3. izglītojamo uzņem pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā, kas īsteno licencētas speciālās pirmsskolas izglītības programmas un rehabilitāciju, un atskaita no tās.

2. Valsts vai pašvaldības dibinātā internātskolā (turpmāk — internātskola) var uzņemt:

2.1. bāreņus vai bez vecāku gādības palikušos bērnus, pamatojoties uz bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu par bērna ievietošanu bērnu aprūpes un audzināšanas iestādē, kā arī nodrošinot pilnu aprūpi, kamēr izglītojamais atrodas attiecīgajā iestādē;

2.2. bērnus no trūcīgām ģimenēm, pamatojoties uz vecāku un pašvaldības (pēc bērna dzīvesvietas) vadītāja iesniegumu un apstiprinātu sociālās palīdzības dienesta vadītāja atzinumu par ģimenes tiesībām uz šādu statusu;

2.3. citus bērnus, pamatojoties uz vecāku iesniegumu, ja internātskolā izglītojamo skaits klasē nesasniedz maksimāli pieļaujamo un ja pašvaldība (pēc bērna dzīvesvietas) vai vecāki sedz ēdināšanas un citus ar izglītības programmu īstenošanu nesaistītos izdevumus (par aprūpi, ja izglītojamais internātskolā uzturas visu diennakti).

3. Izglītojamo internātskolā uzņem ar tās vadītāja rīkojumu. Šo noteikumu 2.2. un 2.3.apakšpunktā minētajos gadījumos rīkojumu saskaņo ar internātskolas dibinātāja pārstāvi.

4. Izglītojamais ir tiesīgs turpināt mācības internātskolā saskaņā ar šo noteikumu 2.3.apakšpunktu, ja šo noteikumu 2.1. un 2.2.apakšpunktā minētie apstākļi vairs nav spēkā.

5. Internātskolas dibinātājs katru gadu laikposmā no 1.jūnija līdz 1.augustam informē izglītības pārvaldes par brīvajām vietām internātskolā.

6. Privātā internātskolā izglītojamo uzņem ar tās vadītāja rīkojumu, pamatojoties uz vecāku iesniegumu.

7. Speciālās izglītības iestādē un pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā var uzņemt izglītojamos ar redzes, dzirdes, runas, garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem, psihiskās attīstības aizturi un mācīšanās grūtībām, psihoneiroloģiskām un smagām somatiskām saslimšanām, nodrošinot atbilstošu speciālās izglītības programmas apguves iespēju.

8. Speciālās izglītības iestādē un pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā speciālās izglītības programmas īstenošanai izglītojamos var uzņemt visa mācību gada laikā, pamatojoties uz vecāku (aizbildņa) iesniegumu un valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu (1.pielikums).

9. Valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija sagatavo atzinumu, ievērojot konkrētās speciālās izglītības programmas piemērotību attiecīgajam izglītojamam (2.pielikums).

10. Izglītojamo mācību gada laikā var atskaitīt no speciālās izglītības iestādes un pirmsskolas izglītības iestādes speciālās grupas, pamatojoties uz vecāku (aizbildņa) iesniegumu vai valsts vai pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu.

Ministru prezidents A.Bērziņš

Izglītības un zinātnes ministrs K.Greiškalns
1.pielikums
Ministru kabineta
2001.gada 20.novembra noteikumiem Nr.490
Izglītības un zinātnes ministrs K.Greiškalns
2.pielikums
Ministru kabineta
2001.gada 20.novembra noteikumiem Nr.490
Izglītojamā atbilstība speciālās izglītības programmai

 Nr.
p.k.

 Kritēriji (pamatdiagnozes)

 Izglītības programmu kodi

 1

 2

 3

 1.

 Izglītojamie ar redzes traucējumiem:

  

 1.1.

 redzes asums ar briļļu korekciju labāk redzošajā acī robežās no 0 līdz 0,2, ņemot vērā arī citu redzes funkciju stāvokli (redzes leņķis, redzes asums tuvumā u.c.) un patoloģiskā procesa dinamiku

 21015111
21015121
31015111
21015113
31015113

 1.2.

 redzes asums lielāks par 0,2, ja ir progresējošas acu slimības, kā arī ja vērojamas astēniskas parādības, lasot vai rakstot tuvā attālumā

 2.

 Izglītojamie ar redzes traucējumiem un garīgās attīstības traucējumiem:

  

 2.1.

 1.1. un 1.2.apakšpunkta nosacījumi un viegla garīgā atpalicība (F 70)

21015111
ar garīgās attīstības traucējumiem

 2.2.

 1.1. un 1.2.apakšpunkta nosacījumi un vidēji smaga garīgā atpalicība (F 71)

 2.3.

 1.1. un 1.2.apakšpunkta nosacījumi un smaga garīgā atpalicība (F 72)

 2.4.

 1.1. un 1.2.apakšpunkta nosacījumi un 12.3., 12.4., 12.5., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.apakšpunktā minētās diagnozes

 3.

 Izglītojamie ar dzirdes traucējumiem:

  

 3.1.

 nedzirdīgie izglītojamie:

 21015211

 3.1.1.

 izteikti smagas pakāpes sensori neirāla vājdzirdība (5.pakāpes vājdzirdība)

 21015221

 3.1.2.

 smagas pakāpes sensori neirāla vājdzirdība (4.pakāpes vājdzirdība)

  

 3.1.3.

 vidēji smagas pakāpes sensori neirāla vājdzirdība (3.pakāpes vājdzirdība)

  

 3.2.

 vājdzirdīgie izglītojamie:

  

 3.2.1.

 viegla dzirdes zuduma pakāpe, kas radījusi valodas traucējumus

  

 3.2.2.

 vidēja dzirdes zuduma pakāpe, kas radījusi valodas traucējumus

  

 3.2.3.

 vidēji smaga dzirdes zuduma pakāpe, kas radījusi valodas traucējumus

  

 3.2.4.

 smaga dzirdes zuduma pakāpe, ja ir valodas attīstības priekšnoteikumi

  

 3.2.5.

 ļoti smaga dzirdes zuduma pakāpe, ja ir valodas attīstības nosacījumi

  

 4.

 Izglītojamie ar dzirdes traucējumiem un garīgās attīstības traucējumiem:

  

 4.1.

 3.1., 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunkta nosacījumi un viegla garīgā atpalicība (F 70)

21015111
ar garīgās attīstības traucējumiem

 4.2.

 3.1., 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunkta nosacījumi un vidēji smaga garīgā atpalicība (F 71)

 4.3.

 3.1., 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunkta nosacījumi un smaga garīgā atpalicība (F 72)

 4.4.

 3.1., 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunkta nosacījumi un 12.3., 12.4., 12.5., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.apakšpunktā minētās diagnozes

 5.

 Izglītojamie ar fiziskās attīstības  traucējumiem:

  

 5.1.

 izglītojamie ar fiziskās attīstības (kustību un balsta) traucējumiem:

21015311
21015321

 5.1.1.

 bērnu spastiskā trieka (spastiskā diplegija, hemiparēze, hiperkinēzes)

 5.1.2.

 osteohondropātija

 5.1.3.

 progresīvā muskuļu distrofija

 5.1.4.

 stāvoklis pēc amputācijām

 5.1.5.

 stāvoklis pēc osteomielīta

 5.1.6.

 iedzimtas apakšstilbu un pēdu deformācijas (varus, valgus)

 5.1.7.

 mugurkaula deformācija (skolioze un kifoze)

 5.1.8.

 izteiktas ortopēdiskās saslimšanas, iedzimti vai iegūti balsta un kustību aparāta traucējumi

 5.2.

 izglītojamie ar skoliozi:

  

 5.2.1.

 visu veidu iedzimtas vai iegūtas skoliozes I-IV pakāpe

  

 5.2.2.

 Šeiermaņa slimība (juvenila kifoze)

  

 5.2.3.

 osteohondropātija

  

 5.2.4.

 Erba parēze, hemiparēze, paraparēze, tetraparēze

  

 5.2.5.

 sekas pēc mugurkaula traumām

  

 5.2.6.

 disku trūces

  

 5.2.7.

 osteomielīta sekas

  

 5.2.8.

 krūšu kurvja deformācija

  

 5.2.9.

 Šprengeļa slimība, Hagluna slimība

  

 5.2.10.

 Pertesa slimība

  

 5.2.11.

 gūžas locītavu mežģījumi

  

 5.2.12.

 kājas saīsinājums – hipoplāzija

  

 5.2.13.

 muskulārā distonija - pazemināts muskuļu tonuss

  

 5.2.14.

 Šlatera slimība

  

 5.2.15.

 torticollis - šķībais kakls, X-kājas, O-kājas, plakanā pēda

  

 6.

 Izglītojamie ar fiziskās attīstības traucējumiem un garīgās attīstības traucējumiem:

  

 6.1.

 5.1. un 5.2.apakšpunkta nosacījumi un viegla garīgā atpalicība (F 70)

21015211 ar garīgās attīstības traucējumiem

21015221 ar garīgās attīstības traucējumiem

 6.2.

 5.1. un 5.2.apakšpunkta nosacījumi un vidēji smaga garīgā atpalicība (F 71)

 6.3.

 5.1. un 5.2.apakšpunkta nosacījumi un smaga garīgā atpalicība (F 72)

 6.4.

 5.1. un 5.2.apakšpunkta nosacījumi un 12.3., 12.4., 12.5., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.apakšpunktā minētās diagnozes

 7.

 Izglītojamie ar somatiskām saslimšanām:

  

 7.1.

 izglītojamie ar tuberkulozi, hronisku, recidivējošu vai astmatisku bronhītu, hronisku pneimoniju:

21015411
21015421

 7.1.1.

 intratorakālo limfas mezglu tuberkuloze un primārkomplekss rētošanas un cietēšanas fāzē

 7.1.2.

 perēkļaina un infiltratīvi pneimoniska plaušu tuberkuloze rētošanas fāzē

 7.1.3.

 atlieku parādības pēc pārslimota eksudatīva pleirīta

 7.1.4.

 kaulu un locītavu sistēmas tuberkuloze apklušanas stadijā bez ortopēdiskās palīdzības

 7.1.5.

 hroniskās tuberkulozes intoksikācijas

  

 7.1.6.

 stāvoklis pēc tuberkulozā meningīta (ne agrāk kā divus gadus pēc saslimšanas)

 7.1.7.

 ar tuberkulīna raudžu virāžu

 7.1.8.

 kontakta ceļā inficēti bērni, kuri dzīvo kopā ar bacilāru tuberkulozes slimnieku

 7.1.9.

 inficēti ar hiperergisku tuberkulīna raudzi

 7.1.10.

 ar hronisku, recidivējošu vai astmatisku bronhītu, hronisku pneimoniju

 7.2.

neirotiski izglītojamie ar bronhiālo astmu un citām nespecifiskām plaušu saslimšanām:

  

 7.2.1.

 bronhiālā astma

 7.2.2.

 astmatisks bronhīts

 7.2.3.

 recidivējošs bronhīts

 7.2.4.

 hronisks bronhīts un stāvoklis pēc plaušu operācijām

 7.2.5.

 polinoze

 7.3.

 izglītojamie ar gremošanas traucējumiem, I tipa cukura diabētu:

 7.3.1.

 kuņģa gļotādas prolapss barības vadā

 7.3.2.

 refluksa ezofagīts

 7.3.3.

 aizkuņģa dziedzera eksokrīna disfunkcija

 7.3.4.

 hroniski aizcietējumi

 7.3.5.

 erozīvs duodenīts

 7.3.6.

 erozīvs gastrīts

 7.3.7.

 duodenīts

 7.3.8.

 gastrīts

 7.3.9.

 gastroduodenīts

 7.3.10.

 celiakija

 7.3.11.

 I tipa cukura diabēts

  

 8.

 Izglītojamie ar valodas traucējumiem:

  

 8.1.

 valodas sistēmas nepietiekama attīstība I-II pakāpē

21015511
21015521

 8.2.

 alālija

 8.3.

 afāzija

 8.4.

 dizartrija

 8.5.

 rinolālija

 8.6.

 izteikta dislālija

 8.7.

 izteikti ekspresīvās valodas traucējumi (F80.1)

 8.8.

 receptīvās valodas traucējumi (F80.2)

 8.9.

 izteikta disleksija, disgrāfija

 8.10.

 izteikta logoneiroze (F 98.5)

 9.

 Izglītojamie ar psihiskās attīstības aizturi un mācīšanās grūtībām:

  

 9.1.

 specifiski mācīšanās iemaņu attīstības traucējumi (F 81)

21015611
21015621

 9.2.

 psihiskās attīstības aizture

 9.3.

 hiperaktivitāte, uzmanības deficīta sindroms

 9.4.

 afektīvi traucējumi (F 06.4 - F 06.9)

 9.5.

 izteiktas encefaloastētiskas reakcijas ar dažādu etioloģiju (F 48)

 9.6.

 neirozes, neirozēm līdzīgie ar stresu saistītie traucējumi (F 41, F 42, F 44)

  

 9.7.

 somatoformi traucējumi (F 45)

 9.8.

 personības un uzvedības traucējumi (F 60, F 61, F 62, F 68, F 90-F 95, F 98, F 99)

 10.

 Izglītojamie ar psihoneiroloģiskām saslimšanām:

  

 10.1.

 novājināta nervu sistēma

21015711
21015721

 10.2.

 organiski un emocionāli traucējumi

 10.3.

 kognitīvi vai somatoformi traucējumi

 10.4.

 dažādi attīstības traucējumi un citi psihiski traucējumi, kuriem raksturīgs sākums bērnībā vai pusaudža gados, ievērojot izglītojamā sociāli psiholoģiskos apstākļus un sociālās adaptācijas traucējumus

 10.5.

 hiperaktīvi uzvedības traucējumi

 11.

 Izglītojamie ar garīgās attīstības  traucējumiem (AB līmenis):

  

 11.1.

 viegla garīgā atpalicība (F 70), iekļaujot vieglu psihisko atpalicību, vieglu psihisko subnormalitāti

21015811 ar vieglu garīgo atpalicību (A un B līmenis)

21015821 ar vieglu garīgo atpalicību (A un B līmenis)

21015811 arodklasēm

21015821 arodklasēm

 11.2.

 neprecizēta garīgā atpalicība (F 79)

 11.3.

 pervazīvi attīstības traucējumi (F 84, traucējumu grupa, kam raksturīga kvalitatīva patoloģija)

 11.4.

 šizofrēnija bērna vecumā ar izteiktiem specifiskiem intelekta traucējumiem (F 20)

 11.5.

 epilepsijas izraisīta demence (F 02.8 + G 40)

 11.6.

 epilepsijas izraisīti organiski personības, uzvedības un intelekta traucējumi (F 07.0 + G 40)

 11.7.

 uzvedības un intelekta traucējumi smadzeņu slimību, bojājumu vai disfunkcijas dēļ (F 07.0, 1, 2, 8, 9 + G 40)

 12.

 Izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem (C līmenis):

 21015811 ar vidēji smagu un smagu garīgo atpalicību

(C līmenis) vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;

 12.1.

 vidēji smaga garīgā atpalicība (F 71), iekļaujot vidēji smagu psihisko subnormalitāti

 12.2.

 smaga garīgā atpalicība (F 72), iekļaujot smagu psihisku subnormalitāti

 12.3.

 autisms; atipisks autisms

 12.4.

 neprecizēta garīgā atpalicība (F 79)

 12.5.

 pervazīvi attīstības traucējumi (F 84, traucējumu grupa, kam raksturīga kvalitatīva patoloģija)

 21015821 ar vidēji smagu un smagu garīgo atpalicību

(C līmenis) vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem

12.6.

 šizofrēnija bērna vecumā ar izteiktiem intelekta traucējumiem (F 20)

 12.7.

 epilepsijas izraisīta demence (F 02.8 + G 40)

 12.8.

 epilepsijas izraisīti organiski personības, uzvedības un intelekta traucējumi (F 07.0 + G 40)

 12.9.

 uzvedības un intelekta traucējumi smadzeņu slimību, bojājumu vai disfunkcijas dēļ (F 07.0, 1, 2, 8, 9 + G 40)

Izglītības un zinātnes ministrs K.Greiškalns
28.11.2001