Ministru kabineta noteikumi Nr. 200
Rīgā 1998.gada 26.maijā (prot. nr.26, 19.§)
Izdoti saskaņā
ar likuma "Par uzņēmējdarbībai sniegtā
valsts un pašvaldību atbalsta kontroli" 2.panta pirmo
daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Valsts atbalsta uzraudzības komisija (turpmāk - Komisija) ir pilnvarotu amatpersonu koleģiāla institūcija, kura izvērtē valsts atbalsta projektus un nodrošina valsts atbalsta pasākumu uzskaiti.
2. Komisijā valsts atbalsta sniedzēji piesaka plānotos valsts atbalsta projektus, kā arī plānotos grozījumus spēkā esošajos valsts atbalsta projektos. Valsts atbalsta projekta pieteikuma saturs norādīts pielikumā.
II. Komisijas tiesības
3. Komisijai pēc savas iniciatīvas vai pēc trešās personas (valsts atbalsta saņēmēja konkurenta, citas ieinteresētās personas) pieprasījuma ir tiesības apturēt uz izvērtēšanas laiku to valsts atbalsta projektu realizāciju, par kuriem Komisijai nav ziņots.
4. Šo noteikumu 3.punktā minētās Komisijas tiesības nav piemērojamas likuma "Par uzņēmējdarbībai sniegtā valsts un pašvaldību atbalsta kontroli" (turpmāk - likums) 2.panta pirmajā daļā, kā arī likuma 18.panta otrajā daļā noteiktajos gadījumos.
5. Lai apzinātu un izvērtētu valsts atbalsta projektus, Komisijai ir tiesības pieprasīt un saņemt no valsts atbalsta sniedzējiem nepieciešamo informāciju, kā arī pieprasīt un saņemt pārskatus par valsts atbalsta projektu realizāciju.
6. Komisijai ir tiesības izdot rīkojumu valsts atbalsta sniedzējiem pārtraukt valsts atbalsta sniegšanu, ja netiek ievēroti Komisijas lēmumā ietvertie nosacījumi, un pieprasīt, lai valsts atbalsta saņēmējs atmaksātu tam nelikumīgi piešķirtā valsts atbalsta summu.
III. Komisijas pienākumi
7. Komisija izskata valsts atbalsta projektu, ja valsts atbalsta sniedzējs iesniedz attiecīgā projekta pieteikumu. Ja saņemtajā informācijā ir norāde, ka tā ir konfidenciāla, Komisijai ir pienākums neizpaust attiecīgo informāciju.
8. Valsts atbalsta projektu Komisija izskata arī gadījumos, kad saņemta sūdzība no atbalsta saņēmēja konkurenta vai citām ieinteresētajām personām, kā arī to pārstāvjiem. Sūdzības iesniedz Komisijas sekretariātā. Sekretariāts reģistrē sūdzību un par tās saņemšanu izsniedz dokumentu, kurā norādīts sūdzības reģistrācijas numurs.
9. Komisija nedrīkst izpaust sūdzības iesniedzēja vārdu, izņemot gadījumus, ja notikusi abpusēja vienošanās par pretējo, kā arī izpaust sūdzībā ietverto informāciju, ja sūdzības iesniedzējs norāda, ka tā ir konfidenciāla.
10. Komisija ir atbildīga par valsts atbalsta pārraudzīšanu. Komisija sagatavo pārskatus par valsts atbalstu, kā arī izveido un uztur valsts atbalsta pasākumu reģistru.
IV. Komisijas lēmumi, rīkojumi un atzinumi
11. Komisija beidz lietas izskatīšanu:
11.1. pieņemot lēmumu par valsts atbalsta projekta atbilstību Eiropas līgumam, citām saistībām, kas izriet no Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, un likumam un atļaujot projekta realizāciju;
11. 2. rakstiski informējot valsts atbalsta sniedzēju, kas ir iesniedzis pieteikumu (turpmāk - pieteikuma iesniedzējs), ka attiecīgais projekts nav kvalificējams kā valsts atbalsts;
11.3. pieņemot lēmumu par valsts atbalsta projekta noraidīšanu, ja tas neatbilst Eiropas līgumam, citām saistībām, kas izriet no Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, un likumam;
11.4. sagatavojot rekomendējošu atzinumu par valsts atbalsta projektu, ja tas tiek plānots kādā no likuma 3.panta trešajā daļā minētajām jomām .
12. Ja šo noteikumu 11.3.apakšpunktā minētajā gadījumā projekta realizācija vēl nav uzsākta, lēmumā norāda, ka ir aizliegts uzsākt attiecīgā projekta realizāciju. Ja attiecīgā valsts atbalsta piešķiršana ir plānota tiešo maksājumu veidā no valsts budžeta līdzekļiem, lēmuma kopija tiek nosūtīta Valsts kasei.
13. Ja šo noteikumu 11.3.apakšpunktā minētajā gadījumā valsts atbalsta projekta realizācija ir uzsākta, iepriekš par to nepaziņojot, lēmumā norāda, ka attiecīgā projekta realizācija nekavējoties pārtraucama. Minētajā lēmumā var noteikt, ka valsts atbalsta saņēmējam jāatmaksā tam nelikumīgi piešķirtā valsts atbalsta summa, kā arī Komisijas noteiktie procentu maksājumi.
14. Komisijas priekšsēdētājs, pamatojoties uz šo noteikumu 13.punktā minēto Komisijas lēmumu, izdod rīkojumu Valsts kasei pārtraukt valsts atbalsta projekta finansējumu, ja attiecīgais projekts tiek realizēts tiešo maksājumu veidā no valsts budžeta līdzekļiem.
15. Ja nelikumīgi piešķirtais valsts atbalsts tiek sniegts nodokļu atvieglojumu vai nodokļu maksājumu pagarinājumu veidā, izņemot pagarinājumus, kas ir Finansu ministrijas kompetencē, Komisijas priekšsēdētājs, pamatojoties uz šo noteikumu 13.punktā minēto Komisijas lēmumu, izdod rīkojumu Valsts ieņēmumu dienestam vai attiecīgajai pašvaldības institūcijai atcelt nodokļu jomā piešķirto valsts atbalstu. Valsts ieņēmumu dienesta vai attiecīgās pašvaldības institūcijas lēmums uzskatāms par atceltu ar tā pieņemšanas dienu, un par šo laikposmu aprēķināma nodokļu likumos noteiktā nokavējuma nauda.
V. Komisijas lēmumu pieņemšanas kārtība
16. Komisija lēmumu pieņem ar klātesošo Komisijas locekļu balsu vairākumu. Ja klātesošo komisijas locekļu balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir komisijas priekšsēdētāja balss.
17. Komisija pieņem lēmumu 30 dienu laikā pēc valsts atbalsta projekta pieteikuma pilna teksta saņemšanas. Ja Komisija uzskata valsts atbalsta projekta pieteikumu par nepilnīgu, tā var pieprasīt, lai pieteikuma iesniedzējs Komisijas noteiktajos termiņos sniegtu nepieciešamo informāciju.
18. J a 30 dienu laikā pēc valsts atbalsta projekta pieteikuma pilna teksta saņemšanas Komisija nav pieņēmusi lēmumu vai paziņojusi par apstākļiem, kas kavē lēmuma pieņemšanu noteiktajā termiņā, pieteikuma iesniedzējs atkārtoti informē Komisiju par gatavību pie š ķirt attiecīgo valsts atbalstu. Ja Komisija 10 dienu laikā pēc pieteikuma iesniedzēja atkārtotas vēršanās Komisijā nav pieņēmusi lēmumu vai nav publicējusi paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" atbilstoši šo noteikumu 19.punktam, valsts atbalsta proj e kts tiek uzskatīts par apstiprinātu.
19. Ja Komisijai nav iespējams lēmumu pieņemt 30 dienu laikā, jo ir pamatotas grūtības noteiktajā laikā kvalitatīvi izvērtēt valsts atbalsta projekta atbilstību Eiropas līgumam, citām Latvijas starptautiskajām saistībām un likumam, Komisija ne vēlāk kā 10 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanai paredzētā termiņa beigām publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu par valsts atbalsta projekta izskatīšanas gaitu, tā izskatīšanas gaitā izteiktajiem iebildumiem un nepieciešamajām papildu ziņām, lai varētu pabeigt lietas izskatīšanu.
20. Jebkurai ieinteresētajai personai (arī uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), kas saņem valsts atbalstu, citām personām, apvienībām vai uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru intereses varētu tikt skartas valsts atbalsta projekta apstiprināšanas rezultātā) ir tiesības sniegt tās rīcībā esošās ziņas 10 dienu laikā pēc paziņojuma publikācijas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Komisija nodrošina minēto personu konfidencialitāti, ja tās to pieprasa. Informācijas konfidencialitāte tiek nodrošināta, ja to pieprasa informācijas sniedzējs.
21. Pieteikuma iesniedzējs 10 dienu laikā sagatavo atbildi uz lietas izskatīšanas gaitā izteiktajiem iebildumiem, bet atbilstoši ieinteresēto personu sniegtajām ziņām - septiņu dienu laikā pēc šo noteikumu 20.punktā norādītā termiņa beigām.
22. Ja pieteikuma iesniedzējs nevar nodrošināt Komisiju ar pieprasīto informāciju šo noteikumu 21.punktā norādītajā termiņā, Komisija atbilstoši tās rīcībā esošajai informācijai ir tiesīga pieņemt galīgo lēmumu.
23. Komisija galīgo lēmumu pieņem 14 dienu laikā pēc šo noteikumu 21.punktā norādītā termiņa beigām.
24. Lēmumam, ar kuru tiek pabeigta lietas izskatīšana, jābūt skaidri motivētam, pamatojoties uz iegūtajām ziņām.
25. Komisija paziņojumu par lēmuma pieņemšanu valsts atbalsta lietā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" 10 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas. Komisijas sekretariāts veic visu publicēto lēmumu uzskaiti un nodrošina interesentus ar pilnu attiecīgā lēmuma tekstu.
26. Lēmumu paraksta Komisijas priekšsēdētājs. Viņa prombūtnes laikā lēmumu paraksta Komisijas priekšsēdētāja vietnieks.
27. Komisijas pieņemtie lēmumi valsts atbalsta jomā ir saistoši valsts atbalsta sniedzējiem, kā arī valsts atbalsta potenciālajiem un faktiskajiem saņēmējiem.
VI. Kārtība, kādā apstiprināmi individuālie valsts atbalsta projekti, kas tiek plānoti Komisijas apstiprinātu valsts atbalsta programmu ietvaros, kā arī likumu un Ministru kabineta noteikumu ietvaros
28. Izskatot individuālo valsts atbalsta projektu, kas tiek plānots Komisijas apstiprinātu valsts atbalsta programmu ietvaros, kā arī likumu un Ministru kabineta noteikumu ietvaros, Komisija lēmumu pieņem 10 dienu laikā pēc attiecīgā valsts atbalsta projekta pieteikuma pilna teksta saņemšanas. Ja Komisija uzskata valsts atbalsta projekta pieteikumu par nepilnīgu, tā var pieprasīt, lai pieteikuma iesniedzējs Komisijas noteiktajos termiņos sniegtu nepieciešamo informāciju.
29. Ja 10 dienu laikā pēc individuālā valsts atbalsta projekta pieteikuma pilna teksta saņemšanas Komisija nav pieņēmusi lēmumu vai paziņojusi par apstākļiem, kas kavē lēmuma pieņemšanu noteiktajā termiņā, individuālā valsts atbalsta projekta pieteikuma iesniedzējs atkārtoti informē Komisiju par gatavību piešķirt attiecīgo valsts atbalstu. Ja Komisija nepieņem lēmumu piecu dienu laikā pēc attiecīgā pieteikuma iesniedzēja atkārtotas vēršanās Komisijā, valsts atbalsta projekts tiek uzskatīts par apstiprinātu.
30. Komisijas lēmums par individuālo valsts atbalsta projektu, kas tiek plānots Komisijas apstiprinātu valsts atbalsta programmu ietvaros, stājas spēkā piektajā dienā pēc lēmuma pieņemšanas. Komisija rakstiski informē par to attiecīgo valsts atbalsta sniedzēju.
VII. Atbrīvojumi no lēmuma pieņemšanas pienākuma
31. Komisijai nav jāpieņem lēmums par valsts atbalsta projektu, ja ir piemērojami likuma 3.panta trešās vai piektās daļas nosacījumi.
32. Komisijai nav jāpieņem lēmums par valsts atbalsta projektu, ja netiek pārsniegts valsts atbalsta neto subsīdijas ekvivalents 65000 latu apmērā uz vienu uzņēmumu triju gadu laikā no dienas, kad ir piešķirts pirmais valsts atbalsts, kas nepārsniedz šādus rādītājus:
32.1. valsts vai pašvaldību sniegtajiem kredītiem (kredītu garantijām) - kredīta summa nepārsniedz 200000 latu;
32.2. subsīdijām un tamlīdzīgiem pasākumiem - summa nepārsniedz 30000 latu;
32.3. nodokļu parādu samaksas termiņu pagarinājumiem - pagarināto nodokļu parādu pamatsumma nepārsniedz 200000 latu;
32.4. citiem valsts atbalsta pasākumiem - valsts atbalsta neto subsīdijas ekvivalents nepārsniedz 30000 latu.
33. Ja valsts atbalsta projektā ir paredzēts, ka šo noteikumu 32.1., 32.2., 32.3. un 32.4.apakšpunktā noteiktie rādītāji tiks pārsniegti, projekts iesniedzams Komisijā arī tad, ja attiecīgā uzņēmuma triju gadu laikā saņemtais valsts atbalsta neto subsīdijas ekvivalents ir mazāks par 65000 latu.
34. Ja tiek plānots ilgtermiņa valsts atbalsta projekts, lai noskaidrotu tā pašreizējo vērtību un pārbaudītu, vai triju gadu laikā netiks pārsniegts šo noteikumu 32.punktā noteiktais ierobežojums valsts atbalsta neto subsīdijas ekvivalentam, nākamajos gados paredzētās valsts atbalsta summas diskontē, pamatojoties uz jaunākajiem Valsts statistikas komitejas datiem par komercbanku vidējo procentu likmi ilgtermiņa kredītiem.
35. Šajā nodaļā minētie atbrīvojumi nav piemērojami eksporta atbalstam, kas nav minēts likuma II nodaļā.
VIII. Komisijas atzinumu sagatavošanas kārtība
36. Atzinumus par valsts atbalsta projektiem likuma 3.panta trešajā daļā minētajās jomās Komisija sagatavo divu nedēļu laikā pēc attiecīgo projektu pieteikuma pilna teksta saņemšanas.
37. Ja Komisija uzskata valsts atbalsta projekta pieteikumu par nepilnīgu, tā var pieprasīt, lai pieteikuma iesniedzējs Komisijas noteiktajos termiņos sniegtu nepieciešamo informāciju.
IX. Komisijas sastāvs
38. Komisijas sastāvā ir 13 valsts institūciju pārstāvji: četri Finansu ministrijas pārstāvji, divi Ekonomikas ministrijas pārstāvji, divi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis, Labklājības ministrijas pārstāvis, Satiksmes ministrijas pārstāvis, Zemkopības ministrijas pārstāvis un Konkurences padomes pārstāvis.
39. Komisijas personālsastāvu un izmaiņas tajā saskaņā ar šo noteikumu 38.punktā minēto institūciju priekšlikumiem apstiprina finansu ministrs.
40. Komisijas darbu vada Komisijas priekšsēdētājs, kuru no Finansu ministrijas pārstāvju vidus ieceļ finansu ministrs. Komisija no sava vidus ar vienkāršu balsu vairākumu ievēlē priekšsēdētāja vietnieku.
41. Komisijas priekšsēdētājs ir pilnvarots pārstāvēt Komisiju tiesā. Viņa prombūtnes laikā šīs pilnvaras pāriet Komisijas priekšsēdētāja vietniekam.
42. Komisijas sekretariāta funkcijas veic Finansu ministrijas Eiropas integrācijas nodaļas darbinieki. Komisijas sekretāri ir atbildīgi par Komisijai iesniegto jautājumu sagatavošanu izskatīšanai Komisijas sēdēs un Komisijas pieņemto lēmumu noformēšanu ar protokolu.
43. Komisijas sēdes pēc vajadzības sasauc Komisijas priekšsēdētājs. Ne vēlāk kā septiņas dienas pirms sēdes Komisijas locekļiem tiek nosūtīti izskatāmie materiāli un jautājumi.
44. Komisija ir lemttiesīga, ja sēdē piedalās ne mazāk kā puse no Komisijas locekļiem.
45. Komisijas darbā var pieaicināt ekspertus konkrētu valsts atbalsta projektu izvērtēšanai.
X. Pārejas jautājumi
46. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1997.gada 28.oktobra noteikumus nr.364 "Valsts atbalsta uzraudzības komisijas nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 1997, 285.nr.).
Ministru prezidents G.Krasts
Ekonomikas ministrs L.Strujevi čs
Pielikums
Ministru kabineta
1998.gada 26.maija
noteikumiem nr.200
I. Vispārīgā informācija
1. Valsts atbalsta projekta nosaukums. Valsts atbalsta saņēmējs.
2. Valsts atbalsta projekta iesniedzējs.
3 . Ministrijas vai citas administratīvas institūcijas nosaukums, kura ir atbildīga par attiecīgā valsts atbalsta projekta realizāciju; atbildīgās personas vārds, uzvārds un tālruņa numurs.
4. Normatīvais akts (nosaukums), ar kuru saskaņā tiek plānots sniegt attiecīgo valsts atbalstu (pievieno attiecīgo normatīvā akta kopiju).
5. Valsts atbalsta projekta realizācijai paredzēto līdzekļu avots.
II. Valsts
atbalsta veids
(norāda piemēroto variantu)
6. Valsts atbalsta projekti, kas saistīti ar šādiem budžeta izdevumiem:
6.1. subsīdijas, dotācijas un procentu likmju subsidēšana (ja uzņēmums saņem tiešu piemaksu). Norāda summu un valsts atbalsta projektam piemērojamo nodokļu režīmu;
6.2. līdzekļu ieguldīšana uzņēmumos (norāda plānotās investīcijas summu).
7. Kredīti un garantijas:
7.1. kredīti ar preferenciālām procentu likmēm (norāda kredīta summu, kredītam piemērojamo procentu likmi, kredīta atmaksāšanas nosacījumus, kā arī paredzētās soda sankcijas, ja netiek ievēroti nosacījumi, ar kuriem saskaņā kredīts ir piešķirts);
7.2. valsts garantijas (norāda garantēto summu un paredzēto prēmiju summu).
8. Pasākumi nodokļu jomā:
8.1. nodokļu atvieglojumi;
8.2. nodokļu samaksas termiņu pagarināšana;
8.3. nodokļu parādu kapitalizācija (norāda plānoto budžeta ieņēmumu samazinājumu saistībā ar pasākumiem nodokļu jomā).
9. Kopējā valsts atbalsta summa (valsts atbalsta neto subsīdijas ekvivalents) un tās attiecība pret atbalstāmā projekta kopējām izmaksām.
III. Valsts atbalsta projekta mērķis
10. Detalizēta informācija par mērķiem un apakšmērķiem, kurus ir paredzēts sasniegt valsts atbalsta projekta realizācijas rezultātā.
IV. Informācija par valsts atbalsta saņēmēju (saņēmējiem)
11. Informācija par atbalstāmā uzņēmuma (uzņēmumu) lielumu. Norāda, vai attiecīgais uzņēmums atbilst likuma "Par uzņēmējdarbībai sniegtā valsts un pašvaldību atbalsta kontroli" (turpmāk - likums) 1.pantā minētajai mazā vai vidējā uzņēmuma definīcijai, kā arī vai šis uzņēmums var tikt uzskatīts par neatkarīgu uzņēmumu atbilstoši likuma 14.pantam.
12. Informācija par uzņēmuma (uzņēmumu) darbības vietu. Norāda, vai uzņēmums (uzņēmumi) darbojas likuma 8.pantā minētajās teritorijās.
13. Informācija par attiecīgā uzņēmuma (uzņēmumu) piederību pie nozares atbilstoši šādai klasifikācijai:
13.1. enerģētika un ūdensapgāde:
13.1.1. kurināmā ieguve un sākotnējā apstrāde;
13.1.2. elektrības, gāzes un karstā ūdens ražošana un sadale;
13.1.3. ūdens piegāde, attīrīšana utt.;
13.2. derīgo izrakteņu ieguve un pārstrāde (izņemot kurināmā ieguvi) un ķīmiskā rūpniecība:
13.2.1. metālu ražošana un sākotnējā apstrāde;
13.2.2. nemetāla minerālo produktu ražošana;
13.2.3. ķīmiskā rūpniecība;
13.2.4. mākslīgo šķiedru ražošana;
13.3. metālrūpniecība, mašīnbūve un elektrisko iekārtu ražošana:
13.3.1. metāla izstrādājumu ražošana;
13.3.2 . mašīnbūve;
13.3.3. biroja iekārtu un datu apstrādes iekārtu ražošana;
13.3.4. motortransporta līdzekļu un to daļu ražošana;
13.3.5. citu transportlīdzekļu ražošana;
13.4. citas rūpniecības nozares:
13.4.1. pārtikas, dzērienu un tabakas rūpniecība;
13.4.2 . tekstilrūpniecība;
13.4.3. kokapstrādes un mēbeļu rūpniecība;
13.4.4. papīra un papīra izstrādājumu ražošana un izdevējdarbība;
13.4.5. gumiju un plastmasu pārstrāde;
13.5. celtniecība;
13.6. tirdzniecība, sabiedriskā ēdināšana, viesnīcu bizness un remonta pakalpojumi;
13.7. transports un sakari;
13.8. banku darbība, apdrošināšanas pakalpojumi un nomas pakalpojumi;
13.9. citi pakalpojumi.
14. Informācija par konkurences vidi (t.sk. ārvalstu konkurentiem), kurā darbojas uzņēmums (uzņēmumi).
15. Informācija par valsts atbalsta saņēmēju skaitu. Ja nav precīzas informācijas, sniedz aptuvenu valsts atbalsta saņēmēju skaita novērtējumu, norādot piemēroto variantu:
15.1. mazāk nekā 10;
15.2. no 10 līdz 50;
15.3. no 51 līdz 100;
15.4. no 101 līdz 500;
15.5. no 501 līdz 1000;
15.6. vairāk nekā 1000.
V. Valsts atbalsta projekta realizācijas novērtējums
16. Valsts atbalsta projekta realizācijas rezultātā paredzamo darba vietu radīšana (saglabāšana).
17. Valsts atbalsta projekta realizācijas rezultātā paredzamās ražošanas jaudas izmaiņas.
Ekonomikas ministrs L.Strujevičs