Ministru kabineta noteikumi Nr. 35
Rīgā 1997.gada 14.janvārī (prot. nr.4 1.§)
Izdoti saskaņā
ar Latvijas Republikas
muitas kodeksa 4.pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumos lietotie termini:
1.1. brīvās muitas zonas administrācija - ar likumu noteikta koleģiāla pārvaldes institūcija vai tās amatpersonas savu pilnvaru ietvaros;
1.2. muitas maksājumi - nodokļi un nodevas, ko likumos noteiktajā kārtībā iekasē muitas iestādes;
1.3. muitas procedūra - pasākumu un saistību kopums, kas atbilstoši preču pārvietošanas mērķim nosaka kārtību, kādā preces pārvietojamas pāri Latvijas Republikas muitas robežai vai brīvās muitas zonas robežai, kā arī nosaka pārvietojamo preču statusu;
1.4. tirdzniecības politikas pasākumi - ierobežojumi vai atvieglojumi, kas noteikti preču pārvietošanai pāri Latvijas Republikas muitas robežai vai brīvās muitas zonas robežai atbilstoši starpvalstu līgumiem vai valsts ekonomiskajai politikai (piemēram, kvotēšana un licencēšana).
2. Šie noteikumi nosaka īpašus muitas kontroles pasākumus, kas tiek veikti brīvajā muitas zonā.
3. Brīvajā muitas zonā var atrasties gan Latvijas preces, gan ārvalstu preces.
4. Latvijas preces šo noteikumu izpratnē ir:
4.1. preces, kuru izcelsmes valsts atbilstoši likuma "Par muitas nodokli (tarifiem)" 21.panta otrajai daļai ir Latvijas Republika;
4.2. preces, kuras izlaistas brīvam apgrozījumam pārējā muitas teritorijā;
4.3. preces, kuras ir ražotas no šo noteikumu 4.1. un 4.2.apakšpunktā minētajām precēm.
5. Ārvalstu preces šo noteikumu izpratnē ir preces, kas nav Latvijas preces.
6. Preces statusu - Latvijas prece vai ārvalstu prece - nosaka muitas iestāde.
II. Preču ievešana brīvajā muitas zonā un izvešana no tās
7. Pārvietojot preces un citus priekšmetus (turpmāk - preces) no pārējās muitas teritorijas pāri brīvās muitas zonas robežai, tām piemēro attiecīgo muitas procedūru (izvešana, izvešana uz laiku, izvešana uz laiku pārstrādei, tranzīts vai cita normatīvajos aktos noteikta muitas procedūra).
8. Ievedot Latvijas preces brīvajā muitas zonā, tām piemēro muitas procedūru - ievešana brīvajā zonā. Procedūra tiek pabeigta brīvās muitas zonas robežas šķērsošanas brīdī. Pēc minētās muitas procedūras pabeigšanas preces var tikt izlaistas brīvam apgrozījumam.
9. Ievedot brīvajā muitas zonā preces no ārvalstīm un piemērojot tām muitas procedūru - ievešana brīvajā zonā -, šīs preces atbilstoši likumam neapliek ar muitas maksājumiem un tām nepiemēro tirdzniecības politikas pasākumus.
10. Ievedot ārvalstu preces no brīvās muitas zonas pārējā muitas teritorijā, uz tām tiek attiecināts tāds tirdzniecības režīms, kāds ir paredzēts Latvijas Republikas līgumā ar šo preču eksportētājvalsti.
11. Ievedot brīvajā muitas zonā Latvijas preces, kurām ir piemērota muitas procedūra - izvešana no Latvijas Republikas -, mainās to statuss.
12. Ievedot brīvajā muitas zonā Latvijas preces, kurām ir piemērota muitas procedūra - izvešana uz laiku vai izvešana uz laiku pārstrādei -, to statuss nemainās.
13. Izvedot preces no brīvās muitas zonas, atkarībā no preču statusa un izcelsmes tiek piemēroti attiecīgie muitas maksājumi un tirdzniecības politikas pasākumi.
III. Muitas kontroles zonas noteikšana un muitas kontroles pasākumi brīvajā muitas zonā
14. Brīvā muitas zona ir norobežota no pārējās muitas teritorijas.
15. Caurlaides punktus katrai brīvajai muitas zonai iekārto brīvās muitas zonas administrācija. Brīvās muitas zonas administrācija saskaņo ar muitas iestādēm caurlaides punktu skaitu un izvietojumu, kā arī ir atbildīga par brīvās muitas zonas apsardzi, caurlaižu režīma ievērošanu, personu, transportlīdzekļu, preču izvešanas un ievešanas nepārtrauktu kontroli un uzskaiti.
16. Personām, kuras brīvajā muitas zonā veic darbības ar precēm, ir pienākums nekavējoties informēt brīvās muitas zonas administrāciju, iesniedzot tai visus nepieciešamos dokumentus, par preču ievešanu brīvajā muitas zonā un izvešanu no tās, preču pārvietošanu brīvajā muitas zonā, preču apstrādi vai pārstrādi, realizāciju un preču statusa maiņu. Minētās personas ir atbildīgas brīvās muitas zonas administrācijai par dokumentu un informācijas iesniegšanu laikā un to patiesumu.
17. Brīvās muitas zonas administrācija nodrošina muitas iestādes:
17.1. ar informāciju, kas nepieciešama, lai muitas iestāžu darbinieki laikus un netraucēti varētu veikt savas funkcijas saskaņā ar šiem noteikumiem;
17.2. ar tām nepieciešamajiem dokumentiem un informāciju par preču kustību brīvajā muitas zonā, kā arī par preču apstrādi un pārstrādi.
18. Brīvās muitas zonas administrācija nodrošina, lai par preču ievešanu brīvajā muitas zonā pa jūras ceļu, par preču pārvietošanu brīvajā muitas zonā vai par preču ievešanu brīvajā muitas zonā pa jūras ceļu un pārvietošanu brīvajā muitas zonā (arī par apstrādi, pārstrādi vai iznīcināšanu) muitas iestādes atbilstoši šajos noteikumos noteiktajai kārtībai saņemtu uzskaitei un kontrolei nepieciešamos dokumentus un citu informāciju (arī izmantojot elektroniskos informācijas līdzekļus). Ja preces nepieciešams iznīcināt, brīvās muitas zonas administrācija pieaicina muitas iestāžu pārstāvi.
19. Muitas kontroli muitas iestādes veic, pārbaudot šo noteikumu 17. un 18.punktā noteiktajā kārtībā iesniegtos dokumentus un informāciju par preču pārvietošanu.
20. Muitas iestādes ir tiesīgas veikt brīvajā muitas zonā iebraucošo un no tās izbraucošo personu un transportlīdzekļu muitas kontroli.
21. Lai veiktu muitas kontroli, muitas iestādes ir tiesīgas veikt šādus pasākumus:
21.1. pieprasīt, lai brīvās muitas zonas administrācija nodrošinātu:
21.1.1. brīvās muitas zonas norobežošanu;
21.1.2. personu un transportlīdzekļu iebraukšanu brīvajā muitas zonā un izbraukšanu no tās, kā arī preču ievešanu brīvajā muitas zonā un izvešanu no tās tikai noteiktos caurlaides punktos;
21.2. pārbaudīt brīvās muitas zonas caurlaižu punktu darbību;
21.3. pieprasīt personām, kuras ieved preces brīvajā muitas zonā, veikt preču uzskaiti tā, lai to apgrozību varētu kontrolēt;
21.4. izdarīt pārbaudes brīvajā muitas zonā, salīdzinot preču daudzumu ar uzskaites dokumentos norādīto daudzumu.
22. Lai nodrošinātu muitas kontroli, muitas iestādes ir tiesīgas pieprasīt no personām brīvajā muitas zonā ievedamo un no tās izvedamo preču pavaddokumentu kopijas.
23. Muitas iestādes nav tiesīgas atvērt plombētus tranzīta konteinerus, izņemot šādus gadījumus:
23.1. plombas numurs nesakrīt ar pavaddokumentos norādīto numuru;
23.2. konteineram ir bojājums, kas liecina par iespējamo neatbilstību pavaddokumentos norādītajam kravas veidam un apjomam;
23.3. muitas iestāžu rīcībā ir operatīva informācija par ievešanai aizliegtu preču atrašanos konteinerā.
24. Par brīvajā muitas zonā ievedamajām un no tās izvedamajām precēm, kas tiek ievestas un izvestas pa jūras ceļu, ir jāuzrāda muitas iestādēm jūras pārvadājumu kravas pavaddokumenti, bet nav jāiesniedz muitas deklarācija.
25. Par jebkāda veida būvniecību brīvajā muitas zonā ir atbildīga brīvās muitas zonas administrācija, kas būvniecības darbu veikšanu saskaņo ar muitas iestādēm.
26. Preces drīkst atrasties brīvajā muitas zonā neierobežotu laiku.
27. Ja muitas iestādes rīcībā ir informācija par iespējamiem muitas noteikumu pārkāpumiem, tai nekavējoties jāveic muitas kontroles pasākumi brīvajā muitas zonā un jāpārbauda attiecīgo personu valdījumā esošās preces.
28. Brīvās muitas zonas administrācijai un personām, kuras darbojas brīvajā muitas zonā, ir pienākums nodrošināt muitas darbiniekiem iespēju netraucēti veikt muitas kontroles pasākumus atbilstoši starpvalstu līgumiem, Latvijas Republikas likumiem un šiem noteikumiem.
Ministru prezidents A.Šķēle
Ekonomikas ministrs G.Krasts