Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: vēl nav spēkā

Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 42

Jūrmalā 2025. gada 18. decembrī (prot. Nr. 22, 46. p.)

Par braukšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusu

Izdoti saskaņā ar Pašvaldības likuma 44. panta otro daļu,
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešo daļu

1. Šie saistošie noteikumi (turpmāk - Noteikumi) nosaka braukšanas maksas atvieglojumus un to saņemšanas kārtību Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusu.

2. Noteikumos ir lietoti šādi termini:

2.1. Brauciena biļete - pasažiera braukšanas tiesības apliecinošs dokuments, kas iegādāts braucienam attiecīgā Sabiedriskā transporta maršrutu tīkla reisā;

2.2. Paaugstināta servisa pārvadājums - Sabiedriskā transporta maršruts un tīkla reiss, kurā pārvadātājs nodrošina kādu no braukšanas apstākļu uzlabojumiem (ceļā pavadītā laika būtiska samazināšana salīdzinājumā ar pārvadājuma laiku maršrutos bez paaugstināta servisa, pārvadājumi nakts maršrutos un reisos);

2.3. Pamata deklarētā dzīvesvieta - personas dzīvesvieta, kas deklarēta atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likumam un kas nav personas papildu adrese Dzīvesvietas deklarēšanas likuma izpratnē;

2.4. Sabiedriskā transporta maršruta tīkls - Jūrmalas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojums Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusiem;

2.5. Viedkarte - Jūrmalas iedzīvotāja karte un/vai Skolēnu apliecība, kas izsniegta saskaņā ar Jūrmalas domes noteikumiem par personalizētās viedkartes noformēšanas, izsniegšanas, lietošanas un anulēšanas vai darbības apturēšanas kārtību Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā, vai cits Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības noteikts rīks, kas apliecina pasažiera tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumus. Viedkartes saņemšanas maksa tiek apstiprināta ar Jūrmalas domes lēmumu.

3. Braukšanas maksas atvieglojumus 100 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Sabiedriskā transporta maršruta tīklā, izņemot Paaugstināta servisa pārvadājumā, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas ir tiesīgas saņemt šādas pasažieru kategorijas:

3.1. bērni, kas saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu nav uzsākuši pamatizglītības apguvi, uzrādot personas vecuma apliecinošu dokumentu sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājam;

3.2. Jūrmalas pašvaldības policijas darbinieki, ja viņi veic dienesta pienākumus un ir formas tērpā, uzrādot dienesta apliecību;

3.3. personas līdz 24 gadu vecumam, kuras iegūst izglītību izglītības iestādēs, kas atrodas Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā;

3.4. personas, kurām Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā pieder nekustamais īpašums.

4. Braukšanas maksas atvieglojumus 100 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, izņemot Paaugstināta servisa pārvadājumā, ir tiesīgas saņemt šādas pasažieru kategorijas, kuru pamata deklarētā dzīvesvieta uz kārtējā gada 1. janvāra plkst. 00:00 ir Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā:

4.1. pensionāri, kuri sasnieguši Latvijas Republikā noteikto pensionēšanās vecumu;

4.2. personas līdz 24 gadu vecumam, kuras mācās izglītības iestādēs, kas atrodas ārpus Jūrmalas valstspilsētas administratīvās teritorijas;

4.3. personas darbspējīgā vecumā līdz Latvijas Republikā noteiktajam pensionēšanās vecumam.

5. Braukšanas maksas atvieglojumu 50 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, izņemot Paaugstināta servisa pārvadājumā, tiesīgi saņemt daudzbērnu ģimenes locekļi, kuri izmanto valsts īstenoto Latvijas Goda ģimenes apliecības programmu, uzrādot sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājam Latvijas Goda ģimenes apliecību "3+ Ģimenes karte" un personu apliecinošu dokumentu. Bērni līdz 15 gadu vecumam (ieskaitot) personu apliecinoša dokumenta vietā kopā ar Latvijas Goda ģimenes apliecību "3+ Ģimenes karte" var uzrādīt sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājam skolēna apliecību.

6. Noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās pasažieru kategorijas tiesīgas saņemt braukšanas maksas atvieglojumu 100 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Paaugstināta servisa pārvadājumā.

7. Noteikumu 3.3., 3.4. apakšpunktā un 4. punktā minētās pasažieru kategorijas braukšanas maksas atvieglojumus ir tiesīgas saņemt veicot reģistrāciju pie elektroniskā datu nolasītāja ar Viedkarti vai citiem pašvaldības noteiktajiem Brauciena biļešu reģistrācijas rīkiem un saņemot Brauciena biļeti katrā izmantotajā Sabiedriskā transporta maršruta tīkla reisā.

8. Šajos Noteikumos noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi netiek piemēroti personām, kuras ir tiesīgas saņemt valsts apmaksātus braukšanas maksas atvieglojumus, kas noteikti Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi" 2.2. un 2.3. apakšpunktos.

9. Ar Noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Jūrmalas pilsētas domes 2018. gada 15. marta saistošie noteikumi Nr. 10 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas pilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos".

10. Noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

Jūrmalas domes priekšsēdētājs J. Lediņš

 

Paskaidrojuma raksts
Jūrmalas domes 2025. gada 18. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 42 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusu"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Projekta nepieciešamības pamatojums 1.1. Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļa nosaka pašvaldības autonomās funkcijas, tai skaitā 4. apakšpunktā nosakot, ka pašvaldības pienākums ir organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta trešajai daļai autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa nosaka tiesības pašvaldībai izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešā daļa nosaka pašvaldībai tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta.

1.2. Saistošo noteikumu (turpmāk - Noteikumi) izdošanas mērķis ir veicināt, ne tikai sociāli mazaizsargāto iedzīvotāju, bet visu Jūrmalas iedzīvotāju mobilitāti, kuri atbilst šo Noteikumu nosacījumiem. Ievērot vienlīdzības principu pret Jūrmalas pašvaldības iedzīvotajiem un nediskriminēt tos pēc sociālā statusa, veselības vai materiālā stāvokļa, bet vienlīdzīgi piešķirtu atvieglojumus visām personām, kurām tie ir nepieciešami.

1.3. Noteikumi nodrošina Jūrmalas valstspilsētas attīstības programmas 2023.-2029. gada Rīcības plāna prioritātes "Kvalitatīva dzīve ilgtspējīgai sabiedrībai" (S) rīcības virziena "Kvalitatīvs sociālais atbalsts" (S1) noteikto mērķi S1.1.4. "Izvērtēt bezmaksas transporta politiku un ieviest risinājumu".

1.4. Noteikumu 3. punkts nosaka pasažieru kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt braukšanas maksas atvieglojumus 100 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Sabiedriskā transporta maršruta tīklā, izņemot Paaugstināta servisa pārvadājumā, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas.

1.5. Savukārt Noteikumu 4. punkts nosaka pasažieru kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt braukšanas maksas atvieglojumus 100 procentu apmērā Brauciena biļetes iegādei Sabiedriskā transporta maršruta tīklā, izņemot Paaugstināta servisa pārvadājumā, kuru deklarētā dzīvesvieta ir Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā.

1.6. Sabiedriskā transporta izmaksas ir būtiska ģimenes budžeta sastāvdaļa. Braukšanas maksas atvieglojumu pieejamība veicinās sociālo integrāciju, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas izglītības, darba, veselības aprūpes un kultūras dzīves pieejamībai.

1.7. Bezmaksas sabiedriskais transports, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, ir būtisks atbalsta mehānisms, kas ir, piemēram, darbspējīgā vecumā ar bezdarbnieka statusu, kuri vēlas apgūt jaunas prasmes un kvalifikāciju, apmeklējot izglītības iestādes vai mācību kursus. Šāda atbalsta nodrošināšana atvieglo piekļuvi mācību iestādēm, nodrošinot, ka cilvēkiem ar ierobežotiem finansiālajiem līdzekļiem ir iespēja uzlabot savu profesionālo kompetenci, tādejādi palielinot izredzes atgriezties darba tirgū. Pamatojoties uz Nodarbinātības valsts aģentūras norādīto informāciju, 2025. gada augustā Jūrmalā reģistrēts 1011 Jūrmalas iedzīvotājs, kam reģistrēts bezdarbnieka statuss. Ja pašvaldība būtu spiesta individuāli izvērtēt katra iedzīvotāja, kam reģistrēts bezdarbnieka statuss, pieteikumu par sabiedriskā transporta izmaksu segšanu, tas radītu ievērojamu pašvaldības darbinieku administratīvo slogu. Šāds process ietvertu katra gadījuma detalizētu analīzi, kas prasītu ievērojamus resursus un laiku. Noteikumi novērš šādas sarežģītas procedūras, padarot palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem efektīvāku, ātrāku un nepaaugstinot pašvaldības administratīvās izmaksas.

1.8. Bezmaksas sabiedriskā transporta, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, pieejamība ir stratēģiski svarīgs faktors, kas veicinās Jūrmalas valstspilsētas attīstību, piesaistot jaunus iedzīvotājus un investīcijas, kā arī paaugstina mobilitāti, kas ir ļoti aktuāla mūsdienu pilsētvidē. Bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšana, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, ir vērsta uz ilgtspējīgu nākotni, kur mobilitāte un sociālo pakalpojumu, izglītības, medicīnas un darba iespēju pieejamība ir prioritātes.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  2.1. Pamatojoties uz Jūrmalas valstspilsētas administrācijas prognozēto, kas balstās uz 2025. gadā reģistrēto pasažieru braucienu reģistrācijas datiem, tiek plānots, ka Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības braukšanas maksas atvieglojumus 2026. gadā izmantos aptuveni 2 483 111 pasažieri, kas tai skaitā sastāda Jūrmalas pašvaldības dotāciju aptuveni 1 916 767 EUR apmērā (bez pievienotās vērtības nodokļa) no Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžeta.

2.2. Noteikumu īstenošanai nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Bezmaksas sabiedriskais transports, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, būtiski uzlabos pieejamību dažādiem pakalpojumiem. Tas samazinās ienākumu nevienlīdzību, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem pārvietoties neatkarīgi no finansiālā stāvokļa. Iedzīvotāju mobilitātes iespējas veicinās integrāciju sabiedrībā, uzlabos piekļuvi darba tirgum, izglītībai un medicīnai, kā arī veicinās aktīvāku dzīvesveidu, kas pozitīvi ietekmēs kopējo iedzīvotāju dzīves kvalitāti.

3.2. Bezmaksas Sabiedriskais transports, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, veicinās pārsēšanos no privātajiem transportlīdzekļiem uz pilsētas sabiedrisko transportu, šāda pieeja samazinās sastrēgumus, gaisa piesārņojumu un oglekļa dioksīda izmešus, tādējādi uzlabojot pilsētas gaisa kvalitāti. Samazinoties privāto automašīnu skaitam uz ceļiem, tiks arī samazināts fosilā kurināmā patēriņš, kas ir būtisks solis cīņā pret klimata pārmaiņām. Lai nodrošinātu pilsētas sabiedriskā transporta ekoloģisko ilgtspējību, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā tiek izmantotas energoefektīvas autotransporta vienības. Atbilstoši Jūrmalas valstspilsētas administrācijas noslēgtajam līgumam ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju pilsētas nozīmes sabiedriskā transporta maršrutos, tiek plānots, ka pilsētā kursēs autobusi ar ne zemāku emisiju kvotu kā EURO VI un elektro autobusi.

3.3. Braukšanas maksas atvieglojumi, Noteikumos noteiktajām iedzīvotāju kategorijām, veicinās uzņēmējdarbības attīstību. Ņemot vērā to, ka Jūrmalas valstspilsēta ir 32 kilometrus gara un Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības sniegtie pakalpojumi un darba vietas atrodas visā valstspilsētas administratīvajā teritorijā, iespēja izmantot Braukšanas maksas atvieglojumus veicinās uzņēmējdarbības vides attīstību, nodrošinot darbinieku nokļūšanu darba vietās. Tas palielinās iedzīvotāju mobilitāti un pieejamību darbavietām, izglītības iestādēm un dažādiem pakalpojumiem. Brīvāka un vienkāršāka pārvietošanās veicinās darba spēka piesaisti uzņēmumiem, jo darbiniekiem nebūs jāmaksā par transportu, lai nokļūtu darbavietās.

3.4. Braukšanas maksas atvieglojumi veicinās veselīgu konkurenci, aicinot komerctransporta nodrošinātājus uzlabot kvalitāti, cenas un pakalpojumu piedāvājumu.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Noteikumi neparedz papildus administratīvās procedūras un to izmaksas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Noteikumi neparedz jaunu darba vietu izveidošanu pašvaldībā.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Noteikumi neparedz pašvaldībā jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Noteikumu īstenošanai paredzētās izmaksas ir samērīgas pret ieguvumiem no iecerētā mērķa sasniegšanas, proti, Jūrmalas valstspilsētas iedzīvotāju interesēm, jo samazināsies privātā transporta izmantošana Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, satiksmes sastrēgumi, oglekļa dioksīda radītās emisijas, uzlabojot gaisa un iedzīvotāju dzīves kvalitāti, kā arī veicinās iedzīvotāju piekļuvi darba tirgum un sociālo iekļaušanos sabiedrībā.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  8.1. Atbilstoši Pašvaldības likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai, Noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 20. novembra līdz 2025. gada 4. decembrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus.

8.2. Minētajā periodā tika saņemts vienas personas iesniegums ar priekšlikumu ieviest ierobežojumu bezmaksas braucienu skaitu Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusu, nosakot ne vairāk kā divus bezmaksas braucienus dienā vienai personai.

Iesniegumā norādīts, ka tas mazinātu personu neapdomīgu pilsētas sabiedriskā transporta izmantošanu, kā arī motivētu cilvēkus izvērtēt tā nepieciešamību. Tāpat palīdzētu precīzi uzskaitīt datus par sabiedriskā transporta izmantošanu konkrētos maršrutos.

Priekšlikums netiek atbalstīts. Patlaban spēkā esošais braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanas modelis nodrošina būtisku atbalstu dažādām iedzīvotāju grupām ikdienas mobilitātes nodrošināšanai Jūrmalas administratīvajā teritorijā, kuri sabiedrisko transportu izmanto nokļūšanai darba vietās, izglītības iestādēs un sociālo vajadzību risināšanai, tostarp, izglītojamo nokļūšanu uz interešu uz sporta izglītības nodarbībām. Esošā biļešu validācijas sistēma nodrošina precīzu iedzīvotāju uzskaiti Jūrmalas valstspilsētas maršrutu tīkla pilsētas nozīmes maršrutos ar autobusu.

Jūrmalas domes priekšsēdētājs J. Lediņš

01.01.2026