Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 33
Tukumā 2025. gada 27. novembrī (prot. Nr. 22, 3. §)
IZDOTI
ar Tukuma novada domes 27.11.2025.
lēmumu Nr. TND/1-1.1/25/852 (prot. Nr. 22,
3. §)
Izdoti saskaņā ar
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā"
6. panta otro daļu, 7. panta piekto un sesto
daļu,
11. panta ceturto daļu, 14. panta astoto daļu,
15. pantu,
17. panta otro daļu, 21.1 panta otro daļu,
21.2 panta otro daļu,
21.5 panta ceturto daļu, 21.6 panta otro
daļu,
21.7 panta pirmo daļu, 24. panta pirmo daļu,
26. pantu
Izdarīt Tukuma novada domes 2024. gada 30. maija saistošajos noteikumos Nr. 22 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" šādus grozījumus:
1. papildināt 13. punktu ar tekstu "un Noteikumu 25. punktā minētie dokumenti",
2. svītrot 23.4. apakšpunktā tekstu "pensijas vecuma personu vai trūcīgu vai maznodrošinātu" un tekstu "ar I vai II grupas invaliditāti",
3. papildināt ar 23.4.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"23.4.1 trūcīgu vai maznodrošinātu mājsaimniecību, kurā visi pilngadīgie ģimenes locekļi ir personas ar invaliditāti, ja ģimenes deklarētā dzīvesvieta Pašvaldības administratīvajā teritorijā uz iesnieguma iesniegšanas dienu ir bijusi vismaz viens gads;",
4. papildināt 23.5. apakšpunktu ar tekstu "un kuras pēdējā deklarētās dzīvesvietas adrese ne mazāk kā vienu gadu bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā",
5. papildināt ar 24.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"24.4. personai, ja tā pašreiz īrē vai iepriekš ir īrējusi Pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu, nav parāda par īri un pakalpojumiem vai ir noslēgta rakstveida vienošanās ar Pašvaldību, dzīvojamās mājas pārvaldnieku vai pakalpojumu sniedzēju par parāda pakāpenisku samaksu un persona izpilda vienošanās nosacījumus.",
6. papildināt ar 25.7.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"25.7.1 rakstveida vienošanos par īres maksas vai pakalpojumu parāda, t. sk. iepriekšējās no Pašvaldības īrētās dzīvojamās telpas parādu, nomaksu, ja personai ir minētie parādi un tā pašreiz īrē vai iepriekš ir īrējusi Pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu;",
7. aizstāt 35. punktā vārdus "sešus mēnešus" ar vārdiem "vienu gadu",
8. papildināt ar 36.1 punktu šādā redakcijā:
"36.¹ Ja, izbeidzoties dzīvojamās telpas īres līguma termiņam, persona ir vērsusies Pašvaldībā ar lūgumu pagarināt dzīvojamās telpas īres līguma termiņu vai noslēgt jaunu dzīvojamās telpas īres līgumu, personai tiek saglabātas izīrētās dzīvojamās telpas īres tiesības ar iepriekšējā īres līguma nosacījumiem vienu mēnesi pēc dzīvojamās telpas īres līguma termiņa beigām.",
9. papildināt 37.4. apakšpunktu ar tekstu "ja ar Komisijas lēmumu, izvērtējot katru gadījumu individuāli un ņemot vērā objektīvus apstākļus, šis termiņš nav pagarināts.",
10. papildināt ar 37.5. un 37.6. apakšpunktiem šādā redakcijā:
"37.5. Noteikumu 23.4. apakšpunktā minētajai personai dzīvojamā telpa izīrējama uz laiku, kamēr ir spēkā personai izstrādātais individuālais atbalsta plāns vai sociālās rehabilitācijas plāns;
37.6. Noteikumu 23.4.1 apakšpunktā minētajai ģimenei dzīvojamā telpa izīrējama uz laiku, kamēr ģimene atbilst 23.4.1 apakšpunktā noteiktajiem kritērijiem.",
11. papildināt 38.1. apakšpunktu ar tekstu "izņemot vienu garāžu un zemi zem garāžas, mazdārziņu līdz 600 m2 platībā, zemi, kam noteikts starpgabala statuss, līdz 500 m2 platībā",
12. papildināt ar 52.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"52.3. to, vai īrnieks ir noslēdzis rakstveida vienošanos ar Pašvaldību, dzīvojamās mājas pārvaldnieku vai pakalpojumu sniedzēju par Pašvaldības dzīvojamās telpas īres maksas vai pakalpojumu parāda, t. sk. iepriekšējās no Pašvaldības īrētās dzīvojamās telpas parāda, nomaksu un izpilda vienošanās nosacījumus.",
13. papildināt 53. punktu ar otro teikumu "Komisija, izvērtējot katru gadījumu individuāli un ņemot vērā objektīvus apstākļus, var pieņemt lēmumu par īres tiesisko attiecību turpināšanu, atceļot dzīvojamai telpai sociālā dzīvokļa statusu.".
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa
| Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošie noteikumi paplašina personu loku, kas iekļaujamas
5. reģistrā, un noteic, ka iekļaušanai kādā no
palīdzības reģistriem personai nedrīkst būt parāds par
iepriekšējo no pašvaldības īrēto dzīvojamo telpu, bet, ja
parāds ir, tad par to jābūt noslēgtai rakstveida vienošanās
par parāda pakāpenisku samaksu.
Nolūkā mazināt birokrātiju un veicamo procedūru skaitu, divreiz garāks noteikts pirmreizējā dzīvojamās telpas īres līguma maksimālais termiņš. Noteikts, uz kādu termiņu izīrējama dzīvojamā telpa personām, kam izstrādāts individuālais atbalsta plāns vai sociālās rehabilitācijas plāns, un ģimenei, kurā visi pilngadīgie ģimenes locekļi ir personas ar invaliditāti. Papildināts 38.1. apakšpunkts, nosakot, kāda nekustamā īpašuma īpašumtiesības nav šķērslis palīdzības saņemšanai. Noteikta iespēja Tukuma novada domes Dzīvokļu komisijai, izvērtējot katru gadījumu atsevišķi, lemt par dzīvojamās telpas turpmāku izīrēšanu personai, kas īrējusi sociālo dzīvokli, bet laika gaitā šīs tiesības ir zaudējusi, piemēram, vecuma pensijas indeksācijas rezultātā vairs nav atzīstama par maznodrošinātu pensijas vecuma personu. Tādā gadījumā dzīvojamai telpai tiek atcelts sociālā dzīvokļa statuss. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Nav plānota ietekme uz pašvaldības budžetu. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošie noteikumi neparedz ietekmi uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi un konkurenci.
Paredzama labvēlīga sociālā ietekme: 1) ar 23.4.1 apakšpunktu ir paplašināts 5. reģistrā iekļaujamo personu loks - trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes, kurās visiem pilngadīgajiem ģimenes locekļiem ir invaliditāte; 2) pirmreizēji noslēdzamā dzīvojamās telpas īres līguma termiņš palielināts divkārt - no sešiem mēnešiem uz vienu gadu. Tas mazinās sociālo spriedzi palīdzības saņēmēju vidū, uz ilgāku laiku radīs stabilitāti un noteiktību par dzīves apstākļiem. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvās procedūras. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Domes Dzīvokļu komisijai, reģistrējot personu kādā no
palīdzības saņēmēju reģistriem, papildus līdzšinējām
procedūrām būs jāpārbauda, vai personai, ja tā īrē vai ir
agrāk īrējusi pašvaldības dzīvojamo telpu, ir parāds par
dzīvojamās telpas īri un pakalpojumiem, vai ir noslēgta
rakstveida vienošanās par parāda pakāpenisku samaksu, vai
persona izpilda šādas vienošanās nosacījumus. Šāda
informācija būs jāpārbauda arī, pagarinot dzīvojamās telpas
īres līguma termiņu.
Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Izpildes nodrošināšanai pašvaldībai papildu resursi nav
nepieciešami.
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Tukuma novada pašvaldības iestādes "Pašvaldības administrācija" Komunālā nodaļa, pagastu pārvaldes, domes Dzīvokļu komisija, atsevišķos gadījumos (piem., krīzes situācijā) arī Tukuma novada sociālais dienests. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts ar Tukuma novada domes Sociālo un veselības jautājumu komitejas 2025. gada 16. oktobra lēmumu Nr. TND/1-7.1/25/7 (prot. Nr. 10, 2. §) nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Tukuma novada pašvaldības tīmekļvietnē www.tukums.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publikācijas dienas. No 2025. gada 20. oktobra līdz 2025. gada 3. novembrim neviens viedoklis pašvaldībā nav saņemts. |
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa