Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 43/2025

Ādažos 2025. gada 27. novembrī

Grozījumi Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 18/2024 "Par pašvaldības pabalstiem iedzīvotājiem bez materiālā stāvokļa izvērtēšanas"

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2025. gada 27. novembra sēdes lēmumu (prot. Nr. 28 § 27)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu

Izdarīt Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 18/2024 "Par pašvaldības pabalstiem iedzīvotājiem bez materiālā stāvokļa izvērtēšanas" (publicēti laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2024., Nr. 84, 2025., Nr. 44 un Nr. 124) šādus grozījumus:

1. Izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8. Pabalstu piešķir vienu reizi 300 euro apmērā par katru bērnu, ja no bērna dzimšanas reģistrācijas brīža bērna un vismaz viena vecāka pastāvīgā dzīvesvieta deklarēta Ādažu novada administratīvajā teritorijā."

2. Aizstāt 9. punktā skaitli "6" ar skaitli "3".

3. Aizstāt 34.3. apakšpunktā elektronisko pasta adresi "soc.dienests@adazi.lv" ar adresi "socialais.dienests@adazunovads.lv".

4. Papildināt ar Pārejas noteikumu šādā redakcijā:

"Pārejas noteikums

Šo noteikumu 8. punktu piemēro ar 2026. gada 1. janvāri bērniem, kuri dzimuši sākot ar 2026. gada 1. janvāri."

Ādažu novada pašvaldības domes
priekšsēdētājas vietnieks attīstības jautājumos G. Miglāns

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības domes 2025. gada 27. novembra saistošajiem noteikumiem Nr. 43/2025 "Grozījumi Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošajos noteikumos Nr. 18/2024 "Par pašvaldības pabalstiem iedzīvotājiem bez materiālā stāvokļa izvērtēšanas""

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Ādažu novada pašvaldības domes 2024. gada 28. marta saistošo noteikumu Nr. 18/2024 "Par pašvaldības pabalstiem iedzīvotājiem bez materiālā stāvokļa izvērtēšanas" (turpmāk - Noteikumi) 8. punkts paredz piešķirt bērna piedzimšanas pabalstu 200 euro par katru bērnu, ja no bērna dzimšanas reģistrācijas brīža bērna un abu vecāku pastāvīgā dzīvesvieta deklarēta Ādažu novada administratīvajā teritorijā vai 100 euro par katru bērnu, ja no bērna dzimšanas reģistrācijas brīža bērna un viena vecāka pastāvīgā dzīvesvieta deklarēta Ādažu novada administratīvajā teritorijā.

1.2. Ņemot vērā, ka piedzimšanas pabalsta apmērs nav pārskatīts vairākus gadus un tendenci citās pašvaldībās paaugstināt dzimšanas pabalstu, kā arī valsts noteikto prioritāti 2026. gadā atbalstam ģimenēm ar bērniem, paredzēts paaugstināt bērna piedzimšanas pabalstu uz 300 euro par katru bērnu, ja no bērna dzimšanas reģistrācijas brīža bērna un vismaz viena vecāka pastāvīgā dzīvesvieta deklarēta Ādažu novada administratīvajā teritorijā.

1.3. Noteikumu grozījumi paredz, ka bērna piedzimšanas pabalsts jāpieprasa 3 mēnešu laikā no bērna piedzimšanas dienas.

1.4. Grozījumu izmaiņas attieksies uz bērniem, kuri dzimuši sākot ar 2026. gada 1. janvāri.

1.5. Citas būtiskas izmaiņas Noteikumos nav veiktas.

2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu

Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu (samazina vai palielina izdevumu daļu) - 2023. gadā Ādažu novadā piedzima 221 jaundzimušais, 2024. gadā 193 jaundzimušie. 2023. gadā 202 jaundzimušie, 2024. gadā 173 jaundzimušie. Uz noteikumu grozījumu veikšanas brīdi 2025. gadā pabalstu pieprasīja 119 personas. Prognozējot, ka 2026. gadā pabalstu varētu pieprasīt par 200 jaundzimušajiem, 2026. gadā budžetā šim pabalstam būs nepieciešami papildu EUR 26 000 (kopā EUR 60 000).

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme - plānots, ka noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķa grupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums: ģimenes ar bērniem.

3.2. Noteikumu tiesiskais regulējums neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.3. Ietekme uz vidi - neradīs ietekmi uz vidi.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - nav attiecināma.

3.4. Ietekme uz konkurenci - nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā fiziska persona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi - lai saņemtu pabalstu, privātpersona iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu un pamatojošos dokumentus. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Sociālais dienests sagatavo izmaksu sarakstus un nodod grāmatvedībai, kura pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu.

4.3. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav paredzētas. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Noteikumi izstrādāti pamatojoties uz Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu - dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti Noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot pabalstus). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā - Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai - sniegt lielāku atbalstu Ādažu novada ģimenēm ar bērniem.

8. Izstrādes gaitā netika veiktas konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.) nenotika.

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc noteikumu izskatīšanas domes Finanšu komitejā 15.10.2025., to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā - pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā - no 16.10.2025. līdz 29.10.2025. netika saņemts neviens priekšlikums vai ieteikums. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes
priekšsēdētājas vietnieks attīstības jautājumos G. Miglāns

02.12.2025