Ministru kabineta noteikumi Nr. 669
Rīgā 2025. gada 11. novembrī (prot. Nr. 47 26. §)
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un
lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts meža bojājumu profilaksei" (turpmāk - intervence).
2. Projektu iesniegumus vērtē, lēmumu par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem un paziņo, kā arī publisko finansējumu pieprasa saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi. Par valsts atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad pieņemts lēmums par projektu iesniegumu apstiprināšanu.
3. Atbalstu piešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, un Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327) (turpmāk - regula 2022/2472).
4. Intervences mērķis ir nodrošināt ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu, attīstot un pilnveidojot profilaktiskos pasākumus.
5. Intervences īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
6. Atbalsta pretendents ir tiešās pārvaldes iestāde vai atvasināta publiska persona, kuras funkcijās ietilpst meža ugunsdrošības uzraudzība vai meža kaitēkļu un slimību monitorings.
7. Atbilstoši regulas 2022/2472 43. pantam atbalstu piešķir darbībām meža ugunsgrēku, kaitīgo organismu un slimību monitoringa iekārtu un sakaru aprīkojuma ierīkošanai un uzlabošanai.
8. Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai iesniedz Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā šādus dokumentus:
8.1. projekta iesniegumu, kurā norādīta informācija par projektu - projekta mērķis, projekta apraksts, projekta īstenošanas vieta un ar investīcijām sasniedzamie rādītāji vai mērķi atbilstoši intervencei un ar to saistītajiem rādītājiem vai mērķiem;
8.2. atbalsta pretendenta deklarāciju;
8.3. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu.
9. Projekta attiecināmo izmaksu apmērs vienā projektā nepārsniedz finansējumu, kas noteikts konkrētajai projektu pieņemšanas kārtai. Projektu skaits vienam atbalsta pretendentam nav ierobežots.
10. Atbalsta intensitāte intervencē minēto darbību īstenošanai ir 100 procentu no attiecināmo izmaksu summas.
11. Attiecināmas ir tikai tās izmaksas, kas izriet no līgumiem ar trešajām personām, kuras ir atbildīgas par darbu izpildi.
12. Intervencē ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
12.1. meža ugunsdrošības sakaru aprīkojuma izveidošanai un pilnveidošanai - meža ugunsdrošības novērošanas iekārtu tīkla (piemēram, sakaru iekārtu, programmatūras) izveidošanas un pilnveidošanas izmaksas un citas ar šajā apakšpunktā minētajām darbībām saistītās izmaksas;
12.2. novērošanas iekārtu tīkla izveidošanai un pilnveidošanai - sakaru aprīkojuma (piemēram, sakaru iekārtu, kas fiksē ģeogrāfiskās koordinātas) tīkla izveidošanas un pilnveidošanas izmaksas un citas ar šajā apakšpunktā minētajām darbībām saistītās izmaksas;
12.3. kaitēkļu un slimību monitoringa iekārtu un sakaru aprīkojuma izveidošanai un pilnveidošanai - kaitēkļu un slimību monitoringa iekārtu un sakaru aprīkojuma tīkla izveidošanas un pilnveidošanas izmaksas (tai skaitā izmaksas par sakaru iekārtām un programmatūru kaitēkļu un slimību skarto teritoriju telpiskās informācijas iegūšanai, bojāto koku mērīšanas un bojājumu noteikšanas iekārtām, kaitēkļu un patogēnu identifikācijas un uzskaites materiāliem, autonomo meteostaciju monitoringa teritorijā) un citas ar šajā apakšpunktā minētajām darbībām saistītās izmaksas;
12.4. vispārējās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai ieviešanu (piemēram, konsultantu, ekspertīzes, tehniski ekonomisko pamatojumu, patentu un licenču saņemšanas izmaksas) un attiecībā uz pamatlīdzekļiem nepārsniedz septiņus procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām, kas noteiktas šajā punktā minēto darbību īstenošanai.
13. Intervencē ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
13.1. apakšlīgumu slēgšana, ja tie palielina projekta izmaksas un pakalpojumi vai piegādes nav tieši saistīti ar projekta mērķu sasniegšanu vai nav nepieciešami tā īstenošanai vai ja apakšlīgumos samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
13.2. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
13.3. esošo būvju uzturēšanas izmaksas;
13.4. valsts nodevas, ja tās nav tieši saistītas ar pasākumā noteikto mērķu sasniegšanu.
14. Atbalstu neizmaksā un saistības pārtrauc, ja atbalsta saņēmējs nav pilnībā ievērojis nosacījumus un izpildījis saistības noteiktajā laikā un apjomā vai ja Lauku atbalsta dienestā iesniegtajos dokumentos konstatēta neatbilstība projekta mērķiem un sasniedzamajiem rādītājiem vai konstatēti pārkāpumi saistībā ar projekta īstenošanu.
15. Atbalsta saņēmējs neattaisnoti saņemto atbalstu atmaksā atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
16. Visu projektu uzraudzības periods ir pieci gadi pēc to īstenošanas termiņa beigām.
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītājs ‒
finanšu ministrs A. Ašeradens
Zemkopības ministrs A. Krauze