Darbības ar dokumentu

Saeimas paziņojums

Par Saeimas Parlamentārās izmeklēšanas komisijas par Rīgas valstspilsētas centralizētās siltumapgādes sadārdzinājuma iemesliem un enerģētiskās drošības riskiem nākotnē izveidošanu

Daru zināmu, ka Saeima šā gada 6. novembra sēdē saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 150. pantu nolēmusi izveidot Parlamentārās izmeklēšanas komisiju par Rīgas valstspilsētas centralizētās siltumapgādes sadārdzinājuma iemesliem un enerģētiskās drošības riskiem nākotnē, kurai ir jānoskaidro atbildes vismaz uz šādiem jautājumiem:

• kā tiek nodrošināta centralizētā siltumapgāde Rīgā;

• kā tiek nodrošināti centralizētās siltumenerģijas iepirkumi Rīgā;

• vai AS "Rīgas siltums" kā siltumapgādes sistēmas operators ir darījusi visu iespējamo, lai nodrošinātu Enerģētikas likuma un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" prasību izpildi, un vai ir veikts jauno siltuma tirgus modeļu - nedēļas iepirkuma un dienas iepirkuma - efektivitātes un risku, kā arī ekonomiskā ieguvuma izvērtējums;

• kāpēc efektīvi un ekonomiski pamatoti netiek organizēta centralizētā siltumapgāde Rīgā, izmantojot iespējami lētākos siltumenerģijas iepirkumus;

• kāpēc centralizētajā siltumapgādē netiek pilnvērtīgi izmantots atlikumsiltums, bet to lielos apjomos izvada atmosfērā;

• kāds vides piesārņojums radies, atlikumsiltumu izvadot atmosfērā un aizvietojot to ar citur izstrādātu siltumu;

• kāpēc ir pieļauta liela apjoma dubulta atmosfēras piesārņošana ar siltumnīcefekta gāzu emisijām un siltuma izmešiem, pārkāpjot likuma "Par piesārņojumu" 4. pantu;

• cik daudz valsts un sabiedrības līdzekļu ir izšķērdēti (ja tas ir konstatējams);

• kāpēc AS "Rīgas siltums" un AS "Latvenergo" ir pieļāvušas situāciju, kad vienlaikus ar atlikumsiltuma izvadīšanu atmosfērā no atsevišķiem komersantiem iepirkta sadārdzināta siltumenerģija, tādējādi ļaujot tiem gūt no sabiedriski regulēta pakalpojuma nesamērīgi lielu peļņu (20-50 procentus);

• kāpēc nesamērīgi sadārdzinātam siltumenerģijas iepirkumam tiek sniegts atbalsts no valsts budžeta, vienlaikus izvadot TEC-2 saražoto siltumenerģiju atmosfērā;

• kā enerģētikas jomā tiek nodrošināta laba pārvaldība AS "Rīgas siltums", AS "Latvenergo", Rīgas valstspilsētas pašvaldības administrācijā, Ekonomikas ministrijā un Klimata un enerģētikas ministrijā;

• vai AS "Rīgas siltums" akcionāru struktūra ir piemērota tam, lai visefektīvāk nodrošinātu siltumenerģijas piegādi patērētājiem, izmantojot Rīgas valstspilsētā pieejamos resursus (ņemot vērā, ka Rīgas pašvaldības administratīvajā teritorijā ir TEC);

• vai ar šādu pārvaldību aktīvi atjaunojami un kādi pasākumi tiek veikti, lai paplašinātu klientu loku un efektīvāk noslogotu siltumu ģenerējošās jaudas, ņemot vērā, ka energoefektivitātes pasākumi samazina kopējo siltumenerģijas patēriņu;

• kāpēc tiek pārkāpts Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza direktīvas 2009/125 EK un 2010/30/ES un atceļ direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (iepriekšējā redakcijā attiecībā uz šo laika posmu) 14. panta 11. punkts attiecībā uz valsts atbalsta TEC-2 noteikumiem;

• kā tiek ievēroti normatīvie akti, tai skaitā Eiropas Savienības tiesību akti, piemēram, Energoefektivitātes direktīva, un Eiropas Savienības līdzfinansējuma un valsts garantiju vai atbalsta ievērošana, pieļaujot to neefektīvu izmantošanu AS "Latvenergo" piederošo TEC modernizācijā;

• kādēļ AS "Rīgas siltums" siltumcentrāles "Imanta" koģenerācijas stacija netiek izmantota, lai gan tās ekspluatācija būtu energoefektīvāka un ekonomiski pamatotāka par biokurināmā katla izmantošanu, un vai šāda rīcība atbilst normatīvajiem aktiem;

• kādi kritēriji un kompetenču izvērtējumi un kādas atlases procedūras tiek piemērotas AS "Rīgas siltums" un AS "Latvenergo" valdes un padomes locekļu iecelšanā;

• vai, ar Konkurences padomes lēmumu ierobežojot AS "Latvenergo" dominējošo stāvokli, nav radīts būtisks siltumenerģijas sadārdzinājums, mākslīgi veidojot konkurenci un neļaujot izmantot lētāku atlikumsiltumu;

• vai AS "Latvenergo" veic visus iespējamos pasākumus, lai pilnvērtīgi izmantotu TEC saražoto atlikumsiltumu centralizētajā siltumapgādes sistēmā un novērstu tā izlaidi atmosfērā.

Noteikt, ka parlamentārā izmeklēšanas komisija tiek izveidota uz sešiem mēnešiem.

Saeimas priekšsēdētāja D. Mieriņa

Rīgā 2025. gada 6. novembrī