1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka kārtību, kādā Valmieras novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto teritorijas attīstības projektu ideju īstenošanai (turpmāk – Projekts) Valmieras novada administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana un īstenošana.
4. Konkursa mērķi:
4.1. veicināt Valmieras novada iedzīvotāju iesaisti Pašvaldības attīstības jautājumu izlemšanā;
4.2. veidot novada iedzīvotāju vajadzībās balstītu kvalitatīvu, labiekārtotu dzīves vidi, publisko ārtelpu, teritoriju un kopienu attīstību.
5. Valmieras novada pašvaldības dome, apstiprinot kārtējā gada Pašvaldības budžetu, nosaka kopējā finansējuma apmēru līdzdalības budžeta projektu ideju īstenošanai, paredzot finansējumu vismaz 0,5 procentu apmērā no Pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžets tiek plānots vienoti visai Valmieras novada administratīvajai teritorijai. Valmieras novads kā vienota līdzdalības budžeta plānošanas vienība ir noteikta Valmieras novada Attīstības programmas Investīciju plāna pielikumā.
6. Projekta realizēšanas kopējās izmaksas, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, kā arī tai skaitā tehniskās dokumentācijas izstrādei, ja tāda Projekta realizācijai ir nepieciešama, projekta iesniegšanas brīdī vērtējamas 5 000 euro līdz 50 000 euro robežās.
7. Projekta īstenošanas vietai jābūt sabiedrībai pieejamai, publiskā lietošanā esošai, Pašvaldībai piederošā nekustamajā īpašumā, kā arī citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā, ja ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums, un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu Pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas.
8. Projekts ir saistīts ar paliekošu un sabiedriski nozīmīgu iniciatīvu, kas vērsta uz pašvaldības teritorijas un iedzīvotāju kopienu ilgtspējīgu attīstību atbilstoši Pašvaldības autonomajām funkcijām vai brīvprātīgas iniciatīvas īstenošanai, kas pamatojas Pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos.
9. Sabiedrības balsojumam virza Projektu, kas saistīts ar vienu no šādiem tematiskajiem virzieniem:
9.1. dažādām sociālajām grupām draudzīgas infrastruktūras veidošana;
9.2. inženierkomunikāciju, ceļu un ielu infrastruktūras attīstība, satiksmes drošības uzlabošana;
9.3. mobilitātes nodrošināšana;
9.4. kultūras mantojuma saglabāšana un ainavu kvalitātes uzlabošana;
9.5. teritorijas attīstības plānošana (sertificētu speciālistu izstrādāta infrastruktūras attīstības koncepcija noteiktai teritorijai).
11. Projektā paredzētie ieguvumi ir pamatoti, tostarp izvērtējot investīciju uzturēšanu un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu.
13. Projekts ir praktiski realizējams. Tam nav jau sākotnēji identificējamu šķēršļu, kas liedz projekta realizēšanas iespēju.
15. Finansējumu piešķir Projektu idejām, kas pēc to izvērtēšanas atbilst Nolikuma III daļā noteiktajiem nosacījumiem, ir saņēmušas visaugstāko novērtējumu sabiedrības balsojuma rezultātā, iekļaujoties Noteikumu 5. un 49. punktā noteiktajā Pašvaldības budžeta apmērā. Projekta faktiskās izmaksas tā ieviešanas procesā mainīsies, atbilstoši faktiskajiem risinājumiem.
16. Attiecīgajā gadā apstiprināto Projektu neapgūtais līdzdalības budžeta finansējums tiek pārcelts šo Projektu īstenošanai nākamajā gadā.
17. Konkursa komisija (turpmāk – Komisija), izvērtē Konkursam iesniegto Projektu pieteikumu atbilstību Nolikuma III. daļai noteiktajiem nosacījumiem. Komisija 20 darbdienu laikā pēc Projektu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par Projektu virzīšanu iedzīvotāju balsošanai.
18. Pirms Komisijas sēdes katrs Komisijas loceklis paraksta apliecinājumu, ka viņš nav personīgi ieinteresēts kādā no Konkursam iesniegtajiem Projekta pieteikumiem. Ja Komisijas loceklis ir personīgi ieinteresēts kādā iesniegtā Projekta pieteikuma izskatīšanā, viņš par to informē pārējos Komisijas locekļus un atstata sevi no konkrētā Projekta pieteikuma izskatīšanas. Parakstītie Komisijas locekļu apliecinājumi glabājas pie Komisijas sēdes protokola.
19. Komisija var lūgt papildu informāciju no iesniedzēja, citām valsts un pašvaldības iestādēm vai nozaru ekspertiem, ja tas nepieciešams Projekta pieteikuma īstenošanas iespējamības pārbaudei.
20. Komisija vērtē projekta pieteikumus, vai tie atbilst vai neatbilst Nolikuma 6.–14. punktam. Kādā no šiem punktiem Projektam saņemot neatbilstošu vērtējumu, Komisija noraida Projekta pieteikumu.
21. Komisija var izbeigt Konkursu bez rezultāta, ja:
21.1. nav iesniegts neviens Projekta pieteikums;
21.2. visi iesniegtie Projekta pieteikumi tiek noraidīti.
22. Projekta pieteikumu dalībai Konkursā var iesniegt fiziska persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu, vai biedrība, vai nodibinājums, kurā nav pašvaldības dalība (turpmāk – Iesniedzējs).
25. Projektu veido:
25.1. Aizpildīta Projekta pieteikuma forma valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portālā GeoLatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets";
25.2. Projekta idejas skice, ja Projektā paredzēta infrastruktūras labiekārtošana, uzlabošana. Citi uzskates materiāli, vizualizācijas, kurās uzskatāmi attēlota Projekta īstenošanas vieta un vēlamais rezultāts;
25.3. Projekta izmaksu tāme (paraugs pielikumā);
25.4. dokuments, kas apliecina Iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties Iesniedzēja vārdā, ja Projekta pieteikumu iesniedz pilnvarotā persona;
25.5. dokuments, kas apliecina īpašnieka piekrišanu, ja Projekts tiek īstenots citai publiskai personai piederošā īpašumā.
26. Paziņojumu par Konkursa izsludināšanu publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.valmierasnovads.lv, norādot:
26.1. Projekta pieteikumu iesniegšanas vietu, veidu un formu;
26.2. Projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu, kas ir ne īsāks par 30 dienām no Konkursa izsludināšanas dienas;
26.3. kontaktpersonu papildu informācijas saņemšanai.
27. Pirms Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņa beigām var veikt labojumus un papildināt iesniegto Projekta pieteikumu vai atsaukt to līdz balsošanas termiņa sākumam, informējot par to Pašvaldību.
28. Projekta pieteikums ir apliecinājums, ka Iesniedzējs ir iepazinies ar Nolikumu, ievēro to un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi.
29. Projektus, kas atbilst Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem un kuru īstenošana ir atzīta par iespējamu, Komisija nodod balsošanai iedzīvotājiem.
30. Balsošana par Projektiem notiek, izmantojot valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portālā GeoLatvija.lv sadaļu "Līdzdalības budžets".
31. Balsot par Projektiem var persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un kuras deklarētā dzīvesvieta ir Valmieras novada administratīvā teritorija.
32. Balsotājs varēs nobalsot par neierobežotu Projektu skaitu, bet par katru no Projektiem varēs nobalsot tikai vienu reizi.
33. Lai nodrošinātu, ka visiem balstiesīgajiem Valmieras novada iedzīvotājiem ir līdzvērtīgas iespējas ietekmēt balsojuma rezultātus, neatkarīgi no tās apvienības, kurā ir viņu deklarētā dzīvesvieta, kopējā deklarēto iedzīvotāju skaita, balsu skaitīšanā tiek izmantotas svērtās balsis ar balsu svēršanas koeficientu (turpmāk – Koeficients).
34. Balsu svēršanas koeficients tiek piemērots katra balsotāja balsij, pamatojoties uz balsotāja deklarēto dzīvesvietu Valmieras valstspilsētā vai Valmieras novada apvienības teritorijā.
36. Koeficienti ir apgriezti proporcionāli iedzīvotāju īpatsvaram no kopējā Valmieras novada iedzīvotāju skaita, balstoties uz oficiālajiem iedzīvotāju reģistra datiem.
37. Valmieras valstspilsētai, kā lielākajai pēc iedzīvotāju skaita, tiek noteikts koeficients 1,00, un pārējām apvienībām – Noteikumu 2. pielikumā noteiktais lielāks koeficients.
38. Katrs balsojums projektam dod punktu skaitu, kas vienāds ar balsotāja deklarētās dzīvesvietas koeficientu.
39. Projekta balsojuma gala rezultāts tiek aprēķināts, summējot visus par projektu saņemtos svērtos punktus.
40. Balsošana notiek 14 dienas kopš informācijas par balsošanu publicēšanas Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.valmierasnovads.lv.
41. Noslēdzoties Konkursa balsojuma termiņam, Komisija 10 darbdienu laikā apkopo balsojuma rezultātus un nosaka Projektus, kuri ir saņēmuši lielāko balsu skaitu.
42. Ja sabiedrības balsojuma rezultātā Projekti saņem vienādu balsu skaitu, bet finansējums ir pietiekams tikai viena Projekta īstenošanai, atbalstīts tiek Projekts ar lielāko faktisko (nesvērto) balsu skaitu; ja arī tas ir vienāds, tad tiek atbalstīts tas Projekta pieteikums, kura ieviešana nodrošinās lielāku ieviešanā esošo projektu tematisko daudzveidību, atbilstoši Nolikuma 9. punktā noteiktajiem tematiskajiem virzieniem.
43. Balsu svēršanas koeficienti tiek pārskatīti ne retāk kā reizi četros gados, pamatojoties uz aktuālajiem iedzīvotāju skaita datiem Valmieras valstspilsētās un Valmieras novada apvienībās.
44. Par konkursa rezultātiem Komisija informē Iesniedzēju 10 darbdienu laikā pēc Komisijas lēmuma pieņemšanas dienas.
45. Paziņojums par Konkursa rezultātiem tiek publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.valmierasnovads.lv un Valmieras novada informatīvajā izdevumā, norādot Projekta ideju un īstenošanas vietu.
46. Atbalstītie Projekti, kuri iepirkumu procedūras rezultātā būtiski pārsniedz Saistošo noteikumu 5. punktā noteikto finansējuma apmēru, var netikt realizēti. Šajā gadījumā finansējumu piešķir nākamajam Projektam, kas saņēmis lielāko balsu skaitu un iepirkumu procedūras rezultātā nepārsniedz Saistošo noteikumu 5. punktā noteikto finansējuma apmēru.
47. Pašvaldībai ir tiesības izvērtēt un precizēt projekta realizēšanai nepieciešamo budžetu, kā arī kopējo līdzdalības budžeta projektu ieviešanai nepieciešamo budžetu.
48. Projektu īstenošanu Pārvalde uzsāk triju mēnešu laikā pēc Konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.
49. Valmieras novada pašvaldības dome, apstiprinot kārtējā gada Pašvaldības budžetu, nosaka kopējā finansējuma apmēru līdzdalības budžeta projektu ideju īstenošanai, paredzot finansējumu 2025. gadā 0,1 procenta apmērā, 2026. gadā ne mazāk kā 0,2 procentu apmērā, 2027. gadā ne mazāk kā 0,3 procentu apmērā un 2028. gadā ne mazāk kā 0,4 procentu apmērā no Pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.
Projekta īstenošanai iespējami nepieciešamais finansējums (norādiet projekta iespējamās darbu, materiālus vai cita veida izmaksas un to, vai projekts var tikt īstenots arī nepilnā apjomā)
| Paredzamās darbu izmaksas: | ||||
| Galvenās izmaksu pozīcijas | Cena par vienību (EUR bez PVN) | Vienību skaits | Kopējā cena (EUR bez PVN) | Piezīmes |
| Piem., plānoto infrastruktūras izveides darbu izmaksas, inventārs vai labiekārtojuma elementi | ||||
| 1.1. | ||||
| 1.2. | ||||
| 1.3. … | ||||
| ….. | ||||
| Tikai infrastruktūras izveides projektiem: | ||||
| Projektēšana un autoruzraudzība | ||||
| Būvuzraudzība | ||||
| Pavisam kopā bez PVN | ||||
| PVN | ||||
| Pavisam kopā ar PVN | ||||
| Nr.p.k. | Teritorija | Iedzīvotāju īpatsvars no kopskaita | Balsotāja balss svēršanas koeficients |
| 1. | Valmieras valstspilsēta | 45% | 1,00 |
| 2. | Burtnieku apvienība | 14% | 3,21 |
| 3. | Kocēnu apvienība | 11% | 4,09 |
| 4. | Rūjienas apvienība | 9% | 5,00 |
| 5. | Brenguļu–Kauguru–Trikātas (BKT) apvienība | 6% | 7,50 |
| 6. | Mazsalacas apvienība | 6% | 7,50 |
| 7. | Strenču apvienība | 6 % | 7,50 |
| 8. | Naukšēnu apvienība | 3% | 15,00 |
| Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Mērķis: Pašvaldību likuma 59. pants nosaka sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā veidu – līdzdalības budžetu. Tā mērķis ir veicināt pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, ievērojot Pašvaldību likuma prasības un to, ka par līdzdalības budžeta izlietojumu lemj pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā. Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkts pašvaldībām uzliek par pienākumu no 2025. gada gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt regulējumu līdzdalības budžeta projektu ideju konkursa organizēšanai, lai veicinātu Valmieras novada iedzīvotāju iesaisti Pašvaldības attīstības jautājumu izlemšanā un veidotu novada iedzīvotāju vajadzībās balstītu kvalitatīvu, labiekārtotu dzīves vidi, publisko ārtelpu, teritoriju un kopienu attīstību, tādējādi izpildot Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā noteikto. 1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi: Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkts pašvaldībām uzliek par pienākumu no 2025. gada gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā. Nepieciešams izstrādāt saistošos noteikumus, lai reglamentētu līdzdalības budžeta izlietošanas kārtību administratīvajā teritorijā, tostarp paredzot atlases kritērijus, balsošanas kārtību, īstenojamo projektu noteikšanu un citus nosacījumus. Ievērojot Pašvaldību likuma 60. pantā noteikto, saistošo noteikumu 7. punkts nosaka, ka "projekta īstenošanas vietai jābūt sabiedrībai pieejamai, publiskā lietošanā esošai, Pašvaldībai piederošā nekustamajā īpašumā, kā arī citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā, ja ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums, un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu Pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas". Tas saistāms ar Noteikumu 9. punktā uzskaitītajiem sagaidāmajiem projektu tematiskajiem virzieniem, sagaidot, ka pamatā projektu iniciatīvu realizēšanas vietas būs Pašvaldībai piederoši sabiedrībai pieejami, publiskā lietošanā esoši nekustamie īpašumi. Taču tā kā Noteikumu 9.2. punktā noteiktais tematiskais virziens "inženierkumunikāciju, ceļu un ielu infrastruktūras attīstība, satiksmes drošības uzlabošana" ir augstas prioritātes tematiskais virziens, kas nereti ir saistāms ar risinājumiem arī citai publiskai personai piederošiem īpašumiem, 9.2. punktā noteiktā tematiskā virziena ieviešanai atbilstoša ir projekta realizēšana arī citai publiskai personai piederošos īpašumos, ja ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums. Līdzvērtīgi, ņemot vērā kvartālu pieejas nozīmīgumu līdzsvarotā pilsētas teritorijas attīstībā, Pašvaldību likuma 60. pantā noteiktā projektu īstenošanas vieta sabiedrībai pieejamā, publiskā lietošanā esošā privātpersonai piederošā īpašumā ir atzīstams par atbilstošu, ja projekta iniciatīva ir saistīta ar vairākām daudzdzīvokļu mājām kopīga pagalma teritorijas attīstībā, attīstot un ieviešot kopīgu pagalma labiekārtojuma projektu, tādējādi nodrošinot saskaņotu un vienotu kvartāla attīstības pieeju noteiktajos privātām personām piederošos īpašumos. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums: Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pants, kur 61. pants paredz saistošo noteikumu izstrādi, kuros nosaka līdzdalības budžeta izlietošanas kārtību Pašvaldībā. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība: Saistošos noteikumus nepieciešams izdot, lai reglamentētu līdzdalības budžeta izlietošanas kārtību administratīvajā teritorijā, tostarp paredzot atlases kritērijus, balsošanas kārtību, īstenojamo projektu noteikšanu un citus nosacījumus. 1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu: Saistošie noteikumi neparedz administratīvo atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu. Ņemot vērā minēto, paskaidrojuma raksta 1.5. apakšpunkta turpmākajos apakšpunktos ietvertie jautājumi ir neattiecināmi. 1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības: Nav tādu alternatīvu, kas neparedz saistošo noteikumu izstrādi. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: Atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai un likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pantam Valmieras novada pašvaldības gadskārtējā pašvaldības budžetā paredz finansējumu sabiedrības līdzdalības budžetam vismaz 0,1 procenta apmērā un pakāpeniski palielina līdz 0,5 procentiem no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžeta projektu realizācijai kopējais pieejamais finansējums tiks noteikts gadskārtējā pašvaldības budžetā. Valmieras novada pašvaldības 2025. gada budžetā līdzdalības budžeta projektu ieviešanai paredzētais finansējums 49 049,00 euro, kas atbilst 0,1 % no apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. 2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu: Neietekmē. 2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu: Palielina izdevumu daļu par 49 049,00 euro. 2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām): Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu): Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību: Saistošie noteikumi veicinās sabiedrības iesaisti Valmieras novada pašvaldības darbā, sabiedrībai nepieciešamo iniciatīvu īstenošanai tiks rīkots projektu konkurss, kura norisi reglamentēs nolikums. Lai veicinātu iedzīvotāju iesaisti Valmieras novada pašvaldības darbā un līdzdalību infrastruktūras attīstības jautājumu lemšanā, ievērojot iedzīvotāju intereses, projektu konkursa kritērijiem atbilstošie un sabiedrības balsojuma rezultātā visaugstāko novērtējumu ieguvušie projekti tiks īstenoti par Valmieras novada pašvaldības budžeta līdzekļiem. Ieviešot līdzdalības budžeta projektu konkursu, iedzīvotājiem radīta iespēja ietekmēt apkārtējās vides uzlabojumus, veicināta savstarpējā sadarbība un sabiedrības saliedēšana, saskaņota rīcība kopējam labumam, kā arī nostiprināta piederības sajūta savam novadam. 3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība: Saistošajiem noteikumiem nav tiešas ietekmes uz vidi, iedzīvotāji var iesniegt projektus, kuru īstenošanas rezultātā var tikt uzlaboti kādi konkrēti apkārtējās vides apstākļi un tieši ietekmēt, kādus vides uzlabojumus Valmieras novada pašvaldība ievieš. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: 3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību: Saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, tomēr iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai. 3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā: Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi. 3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā: Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: 3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja: Saistošajiem noteikumiem nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi. Valmieras novada pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs piesaistīt uzņēmējus konkursā uzvarējušo projektu realizācijai. 3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c.: Līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizē Valmieras novada pašvaldība, ievērojot visus normatīvos aktus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu un nodrošinot atbilstību brīvai un godīgai konkurencei. 3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei: Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā: Valmieras novada Attīstības pārvalde. 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību: Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiks Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī, kuru izstrādā VARAM. Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem, realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod konkursa komisija. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: 4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem: Neietekmē. 4.3.2. Fiziskajām personām: Neietekmē. 4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām: Neietekmē. 4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām: Nav konstatējams, ka atšķirtos no līdzšinējām izmaksām administratīvajām procedūrām. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi: Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8., 14., 18., 20. un 22. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas. 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.): Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunas institūcijas vai darba vietas, esošo likvidācija vai reorganizācija. Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Valmieras novada Attīstības pārvaldes, Valmieras novada Centrālās pārvaldes struktūrvienību "Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļa", "Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrs", Valmieras novada Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvaldes un Valmieras novada apvienību pārvalžu darbinieki amata ietvaros, kā arī Līdzdalības budžeta projektu un iedzīvotāju iniciatīvas projektu vērtēšanas komisija. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija: Saistošo noteikumu izpildei nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. punktā norādīto): Skatīt 2. punktu. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai: Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. 7.2. Samērīguma tests 7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai: Jā. 7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai: Nē. 7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša: Jā. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā: Saistošo noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar citām pašvaldībām un atbildīgo nozares ministriju. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli): Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un priekšlikumu iesniegšanai, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 1. oktobra līdz 2025. gada 16. oktobrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.valmierasnovads.lv, tās sadaļā "Saistošo noteikumu publiskās apspriešanas", paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un iebildumus par saistošo noteikumu projektu. Papildu informēšanai par publiskajai apspriešanai nodotajiem saistošajiem noteikumiem 2025. gada 10. oktobrī 228 Valmieras novada iedzīvotājiem, kuri ir izteikuši personīgu vēlēšanos un piekrišanu saņemt ar līdzdalības jautājumiem saistītu pašvaldības informāciju, tika nosūtīts informatīvs e-pasts ar aicinājumu iepazīties ar saistošo noteikumu projektu un sniegt viedokļus, atgriezenisko saiti. Sabiedrības informēšanai un noteikumu projekta skaidrojumam 2025. gada 13. oktobrī plkst. 17.00 Google Meet platformā tika organizēta tiešsaistes prezentācija. Tajā piedalījās 9 sabiedrības pārstāvji. Informācija par saistošo noteikumu publisko apspriešanu 2025. gada 9. oktobrī publicēta arī pašaldības oficiālās tīmekļa vietnes www.valmierasnovads.lv sadaļā "Jaunumi", ietverot ziņā arī aicinājumu pievienoties arī 13. oktobra tiešsaistes sanāksmei. 8.3. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums): Saistošo noteikumu tiešsaistes prezentācijā 2025. gada 13. oktobrī saņemts viedoklis no Ivetas Auniņas, ka noteikumos paredzētā elektroniskā balsošanas sistēma būs sarežģītāks risinājums senioriem. Skaidrojums: no 2022. gada līdz 2025. gadam Valmieras novada pašvaldības īstenotā līdzdalības budžeta balsošanas aptauja paredzēja arī viedokļa paušanu caur balsojuma aptaujas veidlapu, kas publicēta pašvaldības informatīvajā izdevumā. Taču, lai nodrošinātu Pašvaldību likumā paredzēto Valmieras novada iedzīvotāju balsojumu, Pašvaldība izmanto valstī centralizēti un speciāli līdzdalības budžeta ieviešanai speciāli veidoto līdzdalības budžeta informācijas sistēmu, kas paredz elektronisku balsošanu. Pēc saistošo noteikumu tiešsaistes prezentācijas 2025. gada 13. oktobrī saņemtas atsauksmes arī no Ģirta Vanaga un Guntas Ungures, apliecinot, ka informācija saņemta. Publiskās apspriešanas termiņā uz norādīto e-pastu liga.biezina@valmierasnovads.lv saņemts apstiprinājums par iepazīšanos ar noteikumiem no: ‒ Armanda Taima, kurš pārstāv biedrību "Laņģezers"; ‒ Līgoņa Bečera, kurš darbojas kā brīvprātīgais un plāno iespējamu projekta pieteikumu; ‒ Viktroriias Briuninas, kura pārstāv biedrību "Cerības pakāpiens", apliecinot, ka noteikumos ir ietverta visa nepieciešamā informācija un tā ir diezgan saprotama; ‒ Maijas Dukures, apliecinot, ka ar noteikumiem ir iepazinusies un atbalsta; ‒ Biedrības "Mūsu pavards", interesējoties par konkrētas projekta idejas atbilstību un pieteikšanas iespējām; ‒ Biedrības "Valmiermuižas kultūras biedrība", kura apliecina iepazīšanos ar noteikumu projektu un rosina pārdomāt, kā līdzdalības budžeta projekta inciatīvas padarīt daudzveidīgākas, lai netiktu realizēti tikai pubisku rotaļu laukumu projekti, taču lai caur šo līdzdalības instrumentu būtu iespēja realizēt arī ilgtermiņa attīstības plānu izstrādi. Biedrība izsaka rosinājumu par noteikumu projekta 42. punktu: ""42. Ja sabiedrības balsojuma rezultātā Projekti saņem vienādu balsu skaitu, bet finansējums ir pietiekams tikai viena Projekta īstenošanai, atbalstīts tiek Projekts ar lielāko faktisko (nesvērto) balsu skaitu; ja arī tas ir vienāds, tad tiek atbalstīts tas Projekta pieteikums, kas iesniegts pirmais.:" Projektu rakstīšana nav sacensība, kurš pirmais, tāpēc ir termiņš, kurā tas ir jāpaveic, kas ir normāli. Ja sākas vērtēšana, kuram ir bijis vairāk brīva laika un iesniedzis pirmais, tad tas ir neforši. Varbūt šeit var iekļaut sadaļu par dažādiem tematiskajiem virzieniem - ja jau 2 rotaļu laukumi ir un jāizšķiras par 3. rotaļu laukumu vai ainavas saglabāšanu, tad priekšroka ir ainavai." Ierosinājums ir ņemts vērā, saistošo noteikumu projektā precizējot to 42. punktu šādā redakcijā: "Ja sabiedrības balsojuma rezultātā Projekti saņem vienādu balsu skaitu, bet finansējums ir pietiekams tikai viena Projekta īstenošanai, atbalstīts tiek Projekts ar lielāko faktisko (nesvērto) balsu skaitu; ja arī tas ir vienāds, tad tiek atbalstīts tas Projekta pieteikums, kura ieviešana nodrošinās lielāku ieviešanā esošo projektu tematisko daudzveidību, atbilstoši Nolikuma 9. punktā noteiktajiem tematiskajiem virzieniem." 8.4. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas: Nav lūgts sniegt viedokļus un atzinumus. Nav saņemti viedokļi un atzinumi. |