Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-12-sn
Rīgā 2025. gada 15. oktobrī (prot. Nr. 8, 65. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta
otro daļu,
Alkoholisko dzērienu aprites likuma 8. panta pirmo daļu un
Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumu Nr. 440
"Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami
ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas
kārtību" 8., 9. punktu, 15.8. un 19.7. apakšpunktu
Izdarīt Rīgas domes 2024. gada 28. jūnija saistošajos noteikumos Nr. RD-24-286-sn "Par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta ielu tirdzniecība" (Latvijas Vēstnesis, 2024, Nr. 124B) šādus grozījumus:
1. Izteikt 9.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"9.2. atļauju tirdzniecībai reģistrētajā vietā izdod uz laiku, kas nav ilgāks par trim mēnešiem;".
2. Aizstāt 15.1.6. apakšpunktā skaitli "3,5" ar skaitli "5".
3. Izteikt 15.2.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.2.5. aizsegt vides objektus, preču piegādes zonas, informatīvas zīmes, satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, bankomātus, pakomātus, inženierkomunikāciju aprīkojumu (ievērojot 1 m atkāpi no elektrības sadales skapja) un tamlīdzīgus objektus; bez telpu lietotāja piekrišanas aizsegt skatlogus un bez īpašnieka piekrišanas - stacionārus reklāmas objektus;".
4. Izteikt 25.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"25.3. aizliegts aizsegt vides objektus, preču piegādes zonas, informatīvas zīmes, satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, bankomātus, pakomātus, inženierkomunikāciju aprīkojumu (ievērojot 1 m atkāpi no elektrības sadales skapja) un tamlīdzīgus objektus; bez telpu lietotāja piekrišanas aizliegts aizsegt skatlogus un bez īpašnieka piekrišanas - stacionārus reklāmas objektus;".
5. Izteikt 31.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"31.5. aizliegts aizsegt vides objektus, preču piegādes zonas, informatīvas zīmes, satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, bankomātus, pakomātus, inženierkomunikāciju aprīkojumu (ievērojot 1 m atkāpi no elektrības sadales skapja) un tamlīdzīgus objektus; bez telpu lietotāja piekrišanas aizliegts aizsegt skatlogus un bez īpašnieka piekrišanas - stacionārus reklāmas objektus;".
6. Svītrot 34. punktā vārdus "Esplanādē un".
7. Izteikt 38.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"38.9. aizliegts aizsegt vides objektus, preču piegādes zonas, informatīvas zīmes, satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, bankomātus, pakomātus, inženierkomunikāciju aprīkojumu (ievērojot 1 m atkāpi no elektrības sadales skapja) un tamlīdzīgus objektus; bez telpu lietotāja piekrišanas aizliegts aizsegt skatlogus un bez īpašnieka piekrišanas - stacionārus reklāmas objektus;".
8. Svītrot 41. punktu.
9. Svītrot 46.2. apakšpunktā vārdu "norāda".
10. Svītrot 46.3. apakšpunktā vārdu "norāda" un vārdus "darbības sezonu (pavasara/vasaras sezona vai rudens/ziemas sezona),".
11. Svītrot 47.4. apakšpunktu.
12. Izteikt 47.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"47.5. ielu tirdzniecības vietas krāsainas skices vai vizualizācijas vides kontekstā; atkārtoti iesniedzot, iepriekšējās sezonas beigās uzņemtas pilnībā aprīkotas ielu tirdzniecības vietas fotofiksācijas vides kontekstā ar atvērtiem saulessargiem un markīzēm pretskatā un abos sānskatos;".
13. Izteikt 53. punktu šādā redakcijā:
"53. Pilsētas attīstības departamenta un Ārtelpas un mobilitātes departamenta saskaņojums nav nepieciešams gadījumos, ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma vieta ir ar piesaisti pastāvīgai tirdzniecības vietai, tā atrodas uz cietā seguma ārpus brauktuves un zāliena un tiek plānots:
53.1. izvietot brīvi stāvošus (t. i., nav savstarpēji savienoti un nav piestiprināti pie ēkas fasādes) galdus, krēslus un gāzes sildītājus, kā arī puķu kastes, kas izvietotas ne vairāk kā divās aizņemamās teritorijas malās ar vismaz 0,30 m savstarpējo attālumu un kuru augstums kopā ar augiem nepārsniedz 1,20 m virs ietves līmeņa; visu objektu dizains, krāsu risinājums un materiāls atbilst konkrētai pilsētvidei;
53.2. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietu iekārtot atbilstoši Pilsētas attīstības departamenta noteiktajam tipveida vai parkleta risinājumam, kas publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv, izņemot, ja vienlaikus paredzēts izvietot arī citu tirdzniecības vietas risinājumu."
14. Izteikt 54. punktu šādā redakcijā:
"54. Apkaimju iedzīvotāju centrs izsniedz atļauju atbilstoši ielu tirdzniecības norises laikam un ilgumam, kas nepārsniedz 12 mēnešus, vai pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju."
15. Izteikt 58. punktu šādā redakcijā:
"58. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietai ar piesaisti pastāvīgai tirdzniecības vietai jāatbilst šādām prasībām:
58.1. izvieto tikai pirmā stāva vai pagrabstāva līmenī;
58.2. neveido vizuālu kontrastu ar konkrēto pilsētvidi;
58.3. veido savstarpēji vienotu elementu ansambli;
58.4. tiešā arhitektūras pieminekļa tuvumā netraucē tā kopējā tēla uztveri un neizjauc tā vērtību kopuma radīto noskaņu;
58.5. apvieno caurredzamus elementus, neveidojot slēgtu telpu;
58.6. nodrošina atbilstību sakārtotai pilsētvidei (nerada pamestas vietas un/vai noliktavas iespaidu, piemēram, aizliegti malkas krāvumi, vienkopus saliktas mēbeles u. tml.);
58.7. nodrošina maksimālu apzaļumošanu un vizuālu tuvinājumu zaļai oāzei;
58.8. aprīko ar atstarojošiem elementiem vai papildu apgaismojumu gabarītu noteikšanai diennakts tumšajā laikā;
58.9. pie slīpām virsmām novieto labi pamanāmas brīdinājuma zīmes;
58.10. snigšanas laikā neizmanto saulessargus un markīzes;
58.11. netraucē gājēju plūsmu un satiksmi, ietves brīvais platums nav mazāks par 1,20 m Vecrīgā, 2 m Rīgas vēsturiskajā centrā un 1,50 m pārējā Rīgas teritorijā;
58.12. nodrošina piebrauktuves un iebrauktuves platumu ne mazāku kā 3,50 m un brīvu piekļuvi inženierkomunikāciju akām, kā arī nodrošina netraucētu lietusūdens novadīšanu gūlijā;
58.13. virs koka apdobes vai kritiskās sakņu aizsardzības zonas pieļaujams izvietot grīdu (tikai sietu/resti) ar lielu ūdens caurlaidību ne mazāk kā 10 cm attālumā no stumbra; nav pieļaujams jumts virs koka apdobes vai kritiskās sakņu aizsardzības zonas;
58.14. atļauts izvietot tikai šādus elementus:
58.14.1. apmeklētājiem paredzētos galdiņus ar sēdvietām, apkalpojošā personāla leti servēšanas priekšmetu izvietošanai un skatuves podestu;
58.14.2. teritoriju ierobežojošus, ar atstarpēm novietotus dekoratīvus elementus vai stikla barjeras ar maksimālo augstumu (kopā ar caurredzamiem, lēni augošiem un gadalaikam atbilstošiem augiem) līdz 1,20 m, tai skaitā divās sānu malās perpendikulāri ēkai caurredzamus (neaplīmētus, neaizklātus, bez teksta un attēliem) norobežojumus ar maksimālo augstumu līdz 1,50 m, augstumu mērot no ietves seguma līmeņa (paraugs 7. pielikumā), ievērojot, lai norobežojumi nepilda ēdienkartes funkciju;
58.14.3. brīvi stāvošus saulessargus bez ieseguma materiāla pārkarēm zem kupola malas un bez kontrastējošos toņos izvietotas apdrukas vai uzlīmēm (apdrukas vai uzlīmju izvietošana uz saulessarga pieļaujama tikai apakšējā 30 cm platā saulessarga kupola joslā), pie ēkas fasādes nestiprinātas markīzes, kā arī, izvērtējot pilsētbūvniecisko situāciju, konkrētai pilsētvidei atbilstošas jumta konstrukcijas; saulessarga un markīzes apakšējai malai jāatrodas vismaz 2,20 m virs mākslīgā grīdas seguma līmeņa, to vertikālā projekcija uz zemes brauktuves virzienā nedrīkst pārsniegt vietas platību;
58.14.4. mākslīgo grīdas segumu (maksimālais augstums 0,15 m) - teritorijās bez cietā seguma, uz nekvalitatīva seguma vai uz seguma ar līmeņu starpību, ņemot vērā, ka ietves slīpums ūdens notecei līdz 5 % (tai skaitā ar slīpumu līdz 1:12) nav uzskatāms par līmeņa starpību;
58.14.5. gaismas ķermeņus bez stiprinājuma pie ēkas fasādes;
58.14.6. sildītājus bez stiprinājuma pie ēkas fasādes, novietojot atbilstoši ražotāja noteiktajam ugunsdrošam attālumam līdz degtspējīgai virsmai (piemēram, saulessargam, markīzei u. tml.);
58.14.7. logu ailās ievietojamus solus bez stiprinājuma pie ēkas fasādes;
58.14.8. nojumes ar nolaižamām sienām - pludmales teritorijās;
58.15. sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietā aizliegts:
58.15.1. bojāt ēkas fasādi, ietves/brauktuves segumu un pilsētvides elementus;
58.15.2. bojāt kokus un apstādījumus;
58.15.3. pārveidot zaļo zonu, ja tas pasliktina konkrēto pilsētvidi;
58.15.4. izvietot būves (kioskus, paviljonus, konteinerus u. tml.) un slēgtus telpiskus risinājumus (piemēram, nojumes ar sienām);
58.15.5. izmantot plēves, aizkarus un pilsētvidi degradējošus materiālus;
58.15.6. aizsegt vides objektus, preču piegādes zonas, informatīvas zīmes, satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, bankomātus, pakomātus, inženierkomunikāciju aprīkojumu (ievērojot 1 m atkāpi no elektrības sadales skapja) un tamlīdzīgus objektus; bez telpu lietotāja piekrišanas aizsegt ieeju ēkā, skatlogus un bez īpašnieka piekrišanas - stacionārus reklāmas objektus;
58.15.7. izvietot jebkādas ēdienu vai dzērienu uzglabāšanai, pagatavošanai vai izsniegšanai paredzētas iekārtas;
58.15.8. izvietot tikai atsevišķus elementus - ēdienkartes, gāzes sildītājus, puķu kastes u. tml.;
58.15.9. izvietot pārvietojamās tualetes."
16. Papildināt 6. nodaļu ar 58.1 punktu šādā redakcijā:
"58.1 Rīgas vēsturiskajā centrā un aizsargājamās apbūves teritorijās tirdzniecības vietai papildus 58. punktā noteiktajam jāatbilst šādām prasībām:
58.11. tā ir individuāli integrēta konkrētā pilsētvidē un veido ar to vienotu ansambli;
58.12. neveido krāsu kontrastu ar kultūrvēsturiski vērtīgo vēsturisko apbūvi, ietver klusinātus vai monohromus toņus;
58.13. netiek izvietota zaļajā zonā un apstādījumos;
58.14. netiek izmantotas koka paletes, skaidu plātnes, lamināts, šūnu polikarbonāts, koka dēļus imitējoši PVC u.tml. materiāli."
17. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
"59. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietai bez piesaistes pastāvīgai tirdzniecības vietai jāatbilst 58. punktā (izņemot 58.15.7. un 58.15.9. apakšpunktu) un 58.1 punktā minētajām prasībām un šādām papildu prasībām:
59.1. nojumi atļauts izmantot virs saimniecības zonas, tai skaitā virs ēdienu sagatavošanas un servēšanas (bāra) daļas, ņemot vērā, ka:
59.1.1. bāra lete nav augstāka par 1,50 m un tiek nodrošināta vides pieejamība;
59.1.2. sagatavošanas, servēšanas, uzglabāšanas un apkalpošanas iekārtas, tostarp vitrīnas un stendi, saldējamās, trauku mazgāšanas un citas iekārtas, atļauts novietot tikai vienkopus saimniecības zonā, iekārtu augstums nedrīkst pārsniegt bāra letes augstumu;
59.2. transformējamu sienu konstrukciju izmantošana ir atļauta saimniecības un bāra zonā diennakts tumšajā laikā vai sliktu laikapstākļu gadījumā;
59.3. noteikumu 58.14.2. apakšpunktā minēto norobežojumu maksimālais augstums ir 1,5 m (augstumu mēra no ietves seguma līmeņa), tai skaitā virs 1,20 m augstuma atzīmes atļautas tikai stikla barjeras (neaplīmētas, neaizklātas, bez teksta un attēliem);
59.4. mākslīgais grīdas segums (maksimālais augstums 0,15 m) atļauts saimniecības zonā; pārējā teritorijā mākslīgā grīdas seguma izvietošana atļauta noteikumu 58.14.4. apakšpunktā minētajos gadījumos (izņemot pludmales teritorijas);
59.5. tiek nodrošināta sabiedriskā tualete, paredzot vienu vienību uz 60 apmeklētāju vietām, slēdzot līgumu ar blakus esošu iestādi (ne tālāk par 50 m no darbības vietas) par tās sabiedrisko tualešu izmantošanu vai uzstādot pārvietojamo sabiedrisko tualeti, ievērojot, ka tā tiek integrēta kopējā dizaina risinājumā;
59.6. tirdzniecības vietas izvietojums nedrīkst traucēt publiskā peldvietā izvietotās glābšanas stacijas darbību."
18. Svītrot 60. un 61. punktu.
19. Aizstāt 64.1. apakšpunktā skaitli "61" ar skaitli "59".
20. Izteikt 65.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"65.3. tīrības un kārtības nodrošināšanu (t. i., atkritumu savākšanu, sniega tīrīšanu, grīdas un pandusu apstrādi ar pretslīdes materiālu apledojuma un atkalas laikā) ielu tirdzniecības vietā un 1,50 m rādiusā ap ielu tirdzniecības vietu;".
21. Papildināt 67. punktu ar 67.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"67.4. viena persona ne vairāk kā pie diviem blakus esošiem tirdzniecības galdiem, ja ielu tirdzniecības vieta ir pašvaldības iekārtota un aprīkota ar tirdzniecības galdiem."
22. Papildināt 7. nodaļu ar 69.1 punktu šādā redakcijā:
"69.1 Tirdzniecības dalībnieks sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas demontāžu pēc tirdzniecības atļaujas derīguma termiņa beigām var neveikt, iesniedzot Apkaimju iedzīvotāju centram iesniegumu par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas turpināšanu nākamajā kalendārajā gadā un ielu tirdzniecības vietas nedemontēšanu, ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vieta attiecīgajā kalendārajā gadā ir iekārtota bez atkāpēm no Pilsētas attīstības departamenta saskaņotā projekta, tipveida vai parkleta risinājuma un ja netiek konstatēti 79.1.-79.5. apakšpunktā minētie apstākļi."
23. Papildināt 75. punktu ar 75.4.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"75.4.3. no 23. līdz 26. decembrim papildus noteikumu 75.4.1. apakšpunktā minētajam - sveces;".
24. Svītrot 76.2. apakšpunktu.
25. Izteikt 79.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"79.3. ja tas nepieciešams pašvaldības vai valsts projektu realizācijai;".
26. Svītrot 84. un 85. punktu.
27. Izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā.
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
3. pielikums
Rīga domes 2024. gada 28. jūnija
saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-286-sn
(Rīgas domes 2025. gada 15. oktobra saistošo noteikumu Nr. RD-25-12-sn redakcijā)
|
Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centram Iesniedzējs - fiziskā persona:
Iesniedzējs - juridiskā persona:
Iesniedzējs - juridiskās vai fiziskās personas pilnvarota persona (jāaizpilda dati gan par pārstāvēto personu, gan pilnvaroto personu):
Iesniegums ielu tirdzniecībai reģistrētajā ielu tirdzniecības vietā Lūdzu izsniegt atļauju ielu tirdzniecībai reģistrētajā ielu tirdzniecības vietā:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tirdzniecība plānota (attiecīgo atbildi
"
Cita informācija par plānoto tirdzniecību: Atļauju vēlos saņemt:
Pielikumā (attiecīgo sadaļu "
- objekta novietne atbilstoši mērogam inženiertīklu situācijas plānā vai zemesgabala robežu plānā ar norādītiem izmēriem, piesaistēm un ietves, brauktuves brīvo platumu; - plāns mērogā 1:100 vai 1:50 ar izmēriem un piesaistēm, uzrādot jumtiņa vertikālo projekciju uz zemes; - iesnieguma iesniegšanas gadā uzņemta ielu tirdzniecības vietas krāsaina fotofiksācija (A4 formātā, bez tirdzniecības vietas izvietojuma); - ielu tirdzniecības vietas krāsaina skice vai vizualizācija vides kontekstā (jauniem risinājumiem) vai tās fotofiksācija vides kontekstā (iepriekš sniegtā saskaņojuma pagarināšanai);
- objekta novietne atbilstoši mērogam inženiertīklu situācijas plānā vai zemesgabala robežu plānā ar norādītiem izmēriem, piesaistēm un ietves, brauktuves brīvo platumu; - detalizēts vietas iekārtojums plānā mērogā 1:100 vai 1:50 ar norādītiem izmēriem, piesaistēm, ietves un brauktuves brīvo platumu, ietves taktilajām virsmām, vadulām, velojoslām, apdobēm, reklāmas objektiem, ceļa zīmēm, laternām, inženierkomunikāciju aprīkojumu, labiekārtojuma elementiem (augu konteineriem, soliņiem, velostatīviem u. tml.), tirdzniecības vietas platību; - iesnieguma iesniegšanas gadā uzņemta ielu tirdzniecības vietas krāsaina fotofiksācija (A4 formātā, bez tirdzniecības vietas izvietojuma); - visu objektu detalizēts dizaina risinājums ar norādītiem izmēriem, materiāliem un krāsu; - ielu tirdzniecības vietas krāsaina skice vai vizualizācija vides kontekstā (jauniem risinājumiem) vai tās fotofiksācija vides kontekstā (iepriekš sniegtā saskaņojuma pagarināšanai);
- katras pieturvietas izvietojums noteiktā kārtībā sagatavotā zemes vienības situācijas plānā ar aktuālām ielu sarkanajām līnijām un nekustamā īpašuma robežām (A4 formātā) mērogā 1:100 vai 1:250 ar norādītiem izmēriem un piesaistēm; - iesnieguma iesniegšanas gadā uzņemta katras pieturvietas krāsaina fotofiksācija (A4 formātā, bez tirdzniecības vietas izvietojuma); - kustības maršruts, norādot pieturvietas tirdzniecības veikšanai;
- katras pieturvietas detalizēts iekārtojums plānā mērogā 1:100, 1:50 vai 1:25 (A4 formātā) ar norādītiem izmēriem un piesaistēm (plānā jānorāda ietves, brauktuves brīvais platums un visa aizņemtā tirdzniecības platība (tirdzniecības iekārta ar jumta projekciju uz zemes, tirgotāja aizņemtā teritorija, atkritumu urna u. c. tirdzniecības vietas aprīkojuma elementi), kā arī taktilās virsmas, vadulas, veloceliņi, velostatīvi, ceļa zīmes, laternas, inženierkomunikāciju aprīkojums (elektrības sadales skapji u. tml.)); - detalizēts dizaina risinājums, norādot izmērus, materiālu, krāsu un objektu izvietojumu; - aktuāla un plānam atbilstoša ielu tirdzniecības vietas aprīkojuma krāsaina skice, vizualizācija vides kontekstā vai tās fotofiksācija (A4 formātā);
Piekrītu, ka iesniegumā norādītā tirdzniecības dalībnieka kontaktinformācija tiks izmantota pašvaldības organizēto aptauju veikšanai:
Ar šo uzņemos atbildību par sniegto ziņu patiesīgumu, pievienoto dokumentu likumīgu izcelsmi un kopiju atbilstību oriģināliem. Personas datu aizsardzība: Pārzinis personas datu apstrādei ir Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs, adrese: Eduarda Smiļģa iela 46, Rīga, LV-1002, tālrunis 67012222, e-pasta adrese: aic@riga.lv. Personas datu aizsardzības speciālists ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Datu aizsardzības un informācijas tehnoloģiju drošības centrs, adrese: Dzirciema iela 28, Rīga, LV-1007, e-pasta adrese: dac@riga.lv. Personas datu apstrādes mērķis - atļaujas ielu tirdzniecībai reģistrētajā ielu tirdzniecības vietā saņemšanai iesnieguma izskatīšanas, atļaujas sagatavošanas un izsniegšanas, kā arī uzraudzības un kontroles procesa nodrošināšanai. Tiesiskais pamats personas datu apstrādei ir pārzinim tiesību aktos noteikto juridisko pienākumu izpilde (Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumi Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" un Rīgas domes saistošie noteikumi par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta ielu tirdzniecība). Personas datu saņēmēji - Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs (iesnieguma reģistrēšanai), Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments (par tirdzniecības vietas izvietojumu, vizuālo risinājumu, aizņemamās teritorijas platību un izmēriem), Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departaments (par tirdzniecības vietas izvietojumu, aizņemamās teritorijas platību un izmēriem, ja tirdzniecības vieta plānota ielas sarkano līniju robežās), Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija (uzraudzības un kontroles funkciju veikšanai), Pārtikas un veterinārais dienests un Valsts ieņēmumu dienests. Tirdzniecības dalībnieka - fiziskas personas datus (vārds, uzvārds un personas kods) Rīgas valstspilsētas pašvaldība pārbauda Valsts ieņēmumu dienesta pārziņā esošajā informācijas sistēmā ar nolūku pārliecināties, vai persona ir reģistrējusi savu saimniecisko darbību, izņemot gadījumus, kad normatīvie akti nenosaka personai pienākumu reģistrēt saimniecisko darbību. Personas dati tiks glabāti ne ilgāk kā vienu gadu pēc iesnieguma izskatīšanas un atļaujas izsniegšanas. Informējam, ka personai kā datu subjektam ir tiesības: 1) pieprasīt pārzinim piekļūt datu subjekta apstrādātajiem personas datiem, lūgt neprecīzo personas datu labošanu vai dzēšanu, iesniedzot pamatojumu lūgumam, likumā noteiktajos gadījumos lūgt personas datu apstrādes ierobežošanu, kā arī iebilst pret apstrādi; 2) iesniegt uzraudzības iestādē (Datu valsts inspekcijā) sūdzību par nelikumīgu personas datu apstrādi.
_______. gada ___. _____________
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A pielikums ____._____._________. iesniegumam Preču grupas
* Rīgas vēsturiskais centrs, izņemot Vecrīgas teritoriju. ** Ar šo apliecinu, ka speciālā iekārta tirdzniecībai ar karstām uzkodām vai bezalkoholiskajiem dzērieniem izlejamā veidā tiks ekspluatēta atbilstoši ražotāja prasībām un ievērojot ugunsdrošības noteikumus. *** Preču grupa pieļaujama tikai papildus grieztiem ziediem, zariem, no tiem gatavotiem izstrādājumiem, puķu un dekoratīvo koku un krūmu stādiem.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Paraugs ielu tirdzniecības vietas risinājuma noformēšanai |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
|
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot
iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi
Saistošo noteikumu "Grozījumi Rīgas domes 2024.
gada 28. jūnija saistošajos noteikumos Nr. RD-24-286-sn
"Par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta ielu
tirdzniecība"" (turpmāk - saistošie noteikumi)
izdošanas mērķis ir izdarīt grozījumus Rīgas domes 2024.
gada 28. jūnija saistošajos noteikumos Nr. RD-24-286-sn
"Par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta ielu
tirdzniecība" (turpmāk - Saistošie noteikumi Reģistrētā ielu tirdzniecība - lai mazinātu negodīgu konkurenci pašvaldības iekārtotajās ielu tirdzniecības vietās, tiek veiktas korekcijas iepriekš noteiktajos nosacījumos - viena tirdzniecības atļauja tiek izsniegta uz laikposmu, kas nepārsniedz trīs mēnešus neatkarīgi no tā, vai tirdzniecība plānota atsevišķās mēneša dienās vai visā trīs mēnešu periodā. Papildus minētajam precizētas vienas personas tiesības pārstāvēt citu personu vienā ielu tirdzniecības vietā ne vairāk kā pie diviem galdiem. Tādējādi vienai personai vienlaicīgi ar vairākiem statusiem (fiziska persona, juridiska persona vai persona, kas atrodas darba tiesiskajās attiecībās) nebūs tiesību pārstāvēt un veikt tirdzniecību vairāk kā pie diviem galdiem. Tiek palielināta maksimāli pieļaujamā iekārtas platība ielu tirdzniecības vietās, kas tiek izvietota ielu sarkanajās līnijās, tas ir, no 3,5 m2 uz 5 m2, kas pārsvarā attiecas uz saldējuma un karsto uzkodu tirdzniecības vietām pilsētā. Ielu tirdzniecības vietās pie kapiem tiek papildinātas pieļaujamās preču grupas, ļaujot no 23. līdz 26. decembrim papildus jau atļautajam sortimentam tirgot arī sveces. Ielu tirdzniecības organizēšana Ziemassvētku laikā - Esplanādes parka teritorija tiek izņemta no pašvaldības organizēta konkursa vietu saraksta, kad tiesības organizēt Ziemassvētku gadatirgu pašvaldības organizētā konkursa rezultātā tiek iegūtas uz vairākiem gadiem (vismaz uz pieciem gadiem, tirdzniecībai norisinoties vismaz vienu mēnesi). Turpmāk tiesības organizēt ielu tirdzniecību Ziemassvētku laikā Esplanādē varēs veikt Saistošo noteikumu Nr. RD-24-286-sn 35. punktā noteiktajā kārtībā, piedaloties SIA "Rīgas meži" rīkotajās izsolēs vai konkursos. Ielu tirdzniecība sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai - turpmāk nebūs iedalījuma pavasara/vasaras vai rudens/ziemas sezonā, kas gan vienkāršos projektu saskaņošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības institūcijās, ja tāda būs nepieciešama atbilstoši Saistošo noteikumu Nr. RD-24-286-sn nosacījumiem, gan vienkāršos tirdzniecības atļauju saņemšanu Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrā. Līdz šim tirdzniecības atļauju varēja saņemt uz vienu sezonu, turpmāk tirdzniecības atļauju varēs saņemt par periodu līdz 12 mēnešiem atbilstoši samaksātajai pašvaldības nodevai par tirdzniecību publiskās vietās. Attiecīgi ir laboti un precizēti tirdzniecības vietu nosacījumi, lai tie būtu piemēroti visām sezonām, svītrojot jēdzienu "sezona". Āra kafejnīcas varēs nedemontēt pēc tirdzniecības atļaujas derīguma termiņa beigām (pēc to darbības pārtraukšanas) ar nosacījumu, ka vasaras kafejnīcas darbību plānots atsākt nākamajā gadā, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrā, kā arī ja tas netraucēs remontdarbiem, drošībai, valsts vai pašvaldības projektu un pasākumu realizēšanai. Iesniegums Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrā jāiesniedz, ievērojot Saistošajos noteikumos Nr. RD-24-286-sn noteikto termiņu par ielu tirdzniecības vietas demontāžu. Ņemot vērā, ka tiek atļauts nedemontēt āra terases ilgstošā laikposmā, Saistošie noteikumi Nr. RD-24-286-sn papildināti ar nosacījumiem cietā seguma izbūvei apkārt kokiem. Šajā nosacījumā minētais definējums "kritiskā sakņu aizsardzības zona" skaidrots Rīgas domes 2024. gada 12. jūnija saistošo noteikumu Nr. RD-24-276-sn "Par koku, kas aug ārpus meža, aizsardzību, uzturēšanu un ciršanu" 2.2. apakšpunktā un 1. pielikumā. Visiem ielu tirdzniecības veidiem ir precizēti vienoti nosacījumi dažādu objektu aizsegšanai ar ielu tirdzniecības vietu - gadījumos, kad tiek aizsegti skatlogi, nepieciešama tieši tā lietotāja (piemēram, nomnieka) piekrišana nevis telpu īpašnieka, kā tas bija noteikts līdz šim, lai aizstāvētu telpu lietotāju (nomnieku) komercintereses, kad var tikt aizsegts skatlogs, kuru telpu lietotājs (nomnieks) izmanto savu klientu piesaistīšanai. |
|
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
Saistošo noteikumu izdošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
|
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija,
prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Saistošie noteikumi paredz izmaiņas līdzšinējā kārtībā, kādā var veikt ielu tirdzniecību pašvaldības iekārtotajās vietās, nosakot, ka visos gadījumos atļauja tiek izsniegta uz laikposmu, kas nepārsniedz trīs mēnešus. Minētā korekcija tiek ieviesta, lai novērstu pēdējos gados konstatēto negodīgo konkurenci starp tirdzniecības dalībniekiem, kad uz tirdzniecības vietām tiek izņemtas atļaujas darbībai laikposmā līdz pat 12 mēnešiem, neveicot tirdzniecību no tām. Tādā veidā mākslīgi tiek radīti negodīgi konkurences apstākļi citiem ielu tirgotājiem, kas vēlas realizēt savu produkciju, taču tirdzniecības vietas jau ir fiktīvi aizņemtas ilgstošā laikposmā. Papildus minētajam tiek noteikti ierobežojumi pārstāvēt citu personu tirdzniecības vietā, ja ielu tirdzniecības vieta ir pašvaldības iekārtota un aprīkota ar tirdzniecības galdiem, nosakot, ka viena persona visos gadījumos var pārstāvēt citu personu ne vairāk kā pie diviem blakus esošiem tirdzniecības galdiem. Tādā veidā tiek novērsta negodīga rīcība vienai un tai pašai personai, gan kā fiziskai personai, gan kā juridiskai vai darba tiesiskajās attiecībās esošai, pārstāvēt dažādas citas personas pie vairākiem tirdzniecības galdiem, mākslīgi veidojot monopola situāciju. Bieži vien arī šādas tirdzniecības vietas faktiski netiek aizņemtas, neļaujot citiem potenciālajiem tirdzniecības dalībniekiem realizēt savu preci. Atteikšanās no sezonas iedalījuma ielu tirdzniecības sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai uzlabos uzņēmējdarbības vidi, mazinot birokrātiju ielu tirdzniecības atļauju saņemšanai. Ar saistošajiem noteikumiem tiek novērsta iespēja turpmāk aizsegt skatlogus ar ielu tirdzniecības vietas risinājumu bez to telpu lietotāja (nomnieka) piekrišanas, tādā veidā uzlabojot uzņēmējdarbības vidi un mazinot iespējami negodīgu konkurenci starp ielu tirgotājiem un telpu lietotājiem. |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām
gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām,
gan budžeta finansētām institūcijām
Nav ietekmes. Administratīvās procedūras netiek mainītas. |
|
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
|
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Saistošajos noteikumos Nr. RD-24-286-sn norādītās Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestādes atbilstoši tajos norādītajai kompetencei. |
|
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz
mērķa sasniegšana
Saistošo noteikumu regulējums ir izstrādāts atbilstoši normatīvajos aktos ielu tirdzniecības jomā noteiktajam pilnvarojumam ar mērķi veidot harmoniski attīstītu un sakārtotu vidi Rīgas pilsētā, samērojot gan uzņēmēju intereses, gan pilsētas vides prasības, kā arī iedzīvotāju un viesu intereses. Saistošajos noteikumos ietvertais regulējums un noteiktie ierobežojumi ir vērsti uz šī mērķa sasniegšanu un ir samērīgi. |
|
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija No ielu tirdzniecības dalībniekiem, kas veic tirdzniecību pašvaldības iekārtotajās ielu tirdzniecības vietās, saņemti gan telefoniski, gan rakstiski ierosinājumi jautājumā par negodīgiem konkurences apstākļiem un monopolstāvokļa mākslīgu radīšanu gadījumos, kad, saņemot tirdzniecības atļaujas, netiek veikta ielu tirdzniecība, tādā veidā ilgstoši, līdz pat 10 mēnešiem gadā, apkārt savai tirdzniecības vietai nodrošinot brīvus, neaizņemtus galdus. Saņemts ierosinājums no tirdzniecības dalībniekiem, kas veic tirdzniecību pie kapiem, atļaut tirgot sveces arī Ziemassvētku laikā. 2025. gada 31. jūlijā Rātsnamā notika tikšanās ar sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem un Latvijas Restorānu biedrības pārstāvjiem. Tikšanās laikā uzņēmēji norādīja, ka iespēja nedemontēt ielu tirdzniecības vietas sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanai ir būtisks finansiālais atspaids uzņēmējiem, un aicināja rast iespēju arī turpmāk paredzēt iespēju nedemontēt terases ziemas laikā. Saistošo noteikumu projekts no 2025. gada 9. septembra līdz 2025. gada 22. septembrim sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv. Tika saņemts viens priekšlikums no biedrības "Naktsmieru" par darba laika ierobežošanu un skaņu pastiprinošu iekārtu izmantošanu sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietās. Iesniegtais priekšlikums nav attiecināms uz saistošajiem noteikumiem, tādēļ netiek vērtēts to ietvaros. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs