1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Energokopienu procesa digitalizācija" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un noteikt, ka par tajā norādīto plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs finansējuma saņēmējs.
2. Apstiprināt projekta izmaksas 655 747 euro apmērā, tai skaitā Atveseļošanas un noturības mehānisma fonda finansējumu 541 940 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 113 807 euro apmērā.
3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju – Būvniecības valsts kontroles biroju – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" (turpmāk – 2.1.3.1.i. investīcija) ietvaros.
4. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem.
5. Noteikt, ka pēc projekta pabeigšanas 2026. gadā projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 29 311 euro, bet, sākot ar 2027. gadu, projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 58 621 euro gadā. Ekonomikas ministrijai finansējumu projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Būvniecības valsts kontroles birojs |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Valsts vides dienests1 |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Nav |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projekta mērķis ir Energokopienu reģistrācijas procesa digitalizācija, nodrošinot pilnībā elektronizētu procesu atbilstoši 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi". Projekta ietvaros paredzēts veikt pilnveidojumus Energoresursu informācijas sistēmas (ERIS) Energokopienas reģistrā un pilnveidot ERIS lietojamību. | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) | ERIS Energokopienu modulis sākotnēji tika izstrādāts pirms 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi". Sākotnējā funkcionalitāte paredzēja tikai informācijas par Energokopienām reģistrēšanu un informācijas uzkrāšanu. Pēc ieviešanas produkcijā tika secināts, ka, lai gan ir izstrādāts Energokopienu reģistrācijas modelis, joprojām Energokopienu reģistrācijas un atļaujas process ir sarežģīts, nav pilnībā digitalizēts, kā rezultātā netiek veicināta jaunu energokopienu izveide un reģistrācija. 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi" paredz Energokopienu procesa pilnvērtīgu digitālu pārvaldību, digitalizējot Energokopienu atļaujas procesu, lai veicinātu jaunu Energokopienu izveidi. Esošajā Energokopienu modulī nav iekļautas darba vietas sistēmas operatoriem un elektroenerģijas tirgotājiem. Ņemot vērā, ka saskaņā ar minētajiem Ministru kabineta noteikumiem sistēmas operatoriem ir pienākums aktīvi informāciju sniegt vismaz reizi mēnesī un kopējo gada pārskatu, par katru energokopienu ir nepieciešams izveidot darba vietu sistēmas operatoriem, lai tie varētu ērtā veidā sniegt informāciju par tām Energokopienām, ar kurām ir noslēgts līgums. | ||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Palielināsies publiskās pārvaldes sektora efektivitāte | Nodrošināts digitāls process | 1 gab. | 2026 |
3.3.2. Informācijas pieejamība par reģistrētajām Energokopienām un to ieguvumiem | ERIS un atvērto datu portālā pieejama publiskā datu kopa par reģistrētajām Energokopienām, nodrošinot datu tālāku atkalizmantošanu | 1 gab. | 2026 |
3.3.3. Energokopienu reģistrācijas, atļaujas izsniegšanas un pārvaldības process | E-pakalpojums - Energokopienu reģistrēšana, atļaujas izsniegšana un pārvaldība ERIS | 1 gab. | 2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
586 206 euro (summa ar PVN) | 101 739 euro | n/a |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums |
4.3. Energokopienu moduļa pielāgošana atbilstoši MK noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi" un ERIS funkcionalitātes uzlabojumi | 586 206 euro | 1 | Pilnveidota ERIS un Energokopienas modulis atbilstoši MK noteikumiem |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts mākonī (jā/nē) | Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 | 5.1.1. Energoresursu informācijas sistēma | Jā – izvēlētais infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs LVRTC | 2025. gada II ceturksnis | 2026. gada 31. maijs ceturksnis | 2000 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
- | - | - | - | |
- | - | - | - |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
- | - | |
- | - |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projekta aktivitātes tiks īstenotas kā vienots projekts, un tā sekmīgai īstenošanai tiks izveidots projekta vadības un uzraudzības organizatoriskais ietvars, nosakot atbildīgās personas, galvenos uzdevumus, termiņus un pārskatu sniegšanas mehānismu un izveidojot uzraudzības padomi, projekta vadības grupu un projekta darba grupas. Projekta īstenošanas laikā projekta vadība, kā arī biznesa prasību precizēšanā un nodevumu testēšanā tiks iesaistīti esošie cilvēkresursi, kas nosegs nepieciešamās kompetences un kapacitāti. |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu analīzi. Digitalizējot procesu, būtiskākie ieguvumi paredzami jaunu Energokopienu izveidošanā un reģistrēšanā, administratīvā sloga samazinājumā sabiedrībai. Balstoties uz turpmāk veiktajiem aprēķiniem, secināms, ka projekta īstenošana ir ekonomiski izdevīga, jo potenciālie sociālekonomiskie ieguvumi un administratīva sloga samazinājums pārsniedz projekta izmaksas, kā arī uzturēšanas izmaksas 10 gadu periodā. Projekta īstenošanas izmaksas 586 206 euro (summa ar PVN) Risinājuma uzturēšanas izmaksas ik gadu: 58 621 euro (ar PVN) Administratīva sloga samazinājums sabiedrībai: 6 099 euro (ar PVN) Sociālekonomiskais ieguvums gadā: 1 148 960 euro (bez PVN)
Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu – pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai palielinājumu – iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā) Darbinieku skaita izmaiņas nav plānotas |
8. Cita būtiska informācija
Norāda būtisku informāciju, tai skaitā nosacījumus projekta īstenošanai, riskus, projekta sasaisti ar citiem projektiem, sasaisti ar atklātas stratēģiskās autonomijas un drošības jautājumiem. Norāda informāciju par projekta izskatīšanu IKT vadītāju paplašinātajā forumā, ja attiecināms Eiropas reģionālās attīstības projekta "Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija" ietvaros tika izstrādāta ERIS pamata funkcionalitāte un Energokopienu moduļa pamata funkcionalitāte Energokopienu reģistrēšanai un informācijas uzkrāšanai par Energokopienām. Projekts tika pabeigts un ieviests produkcijā 2022. gadā. Šī projekta ietvaros ir paredzēts pilnveidot līdz šim jau izstrādāto funkcionalitāti, lai nodrošinātu Energokopienas moduļa atbilstību 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi", kā arī nodrošinātu pilnu Energokopienas reģistrācijas, atļaujas izsniegšanas un kopienu pārvaldības procesa digitalizāciju. 2024. gada 16. jūlija Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas sēdē tika izskatīts un atbalstīts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas sagatavotais priekšlikums par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" investīciju ieceru pirmās kārtas projektiem, starp kuriem atbalsts tika saņemts arī Būvniecības valsts kontroles biroja plānotajam projektam "Vienota kontaktpunkta izveide jaunu elektroenerģijas jaudu ieviešanai". Projekta ietvaros tiks pilnveidota ERIS programmatūra, izveidojot Enerģētikas kontaktpunkta (Kontaktpunkta) portālu un digitalizēts elektroenerģijas ražošanas no atjaunojamiem resursiem atļauju process. Minētā projekta ietvaros nav paredzēts ieguldījums ERIS Energokopienu modulī un funkcionalitāte, kas tiek izstrādāta šī projekta (ERIS Energokopienu procesa digitalizācija) ietvaros. Finansējuma saņēmējs ir tiešā valsts pārvaldes iestāde un atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 30.septembra noteikumu Nr.576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums" 3.punktam īsteno informācijas sistēmu izstrādi un uzturēšanu būvniecības un enerģētikas jomās. Savukārt projekta īstenošanas partneris – Valsts vides dienests (Klimata un enerģētikas ministrijas pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde) īsteno energokopienu reģistra administrēšanu un pilnveidošanu. Finansējuma saņēmējam un projekta īstenošanas partnerim sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai vai kā komercdarbības atbalsts. |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumam Nr. 533 "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" ar 2025. gada 1. oktobri Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, to pievienojot Valsts vides dienestam
2 https://www.rigassatiksme.lv/lv/biletes/bilesu-klasts-un-cenas-1/laika-bilete/
3 https://www.bezrindas.lv/lv/bus/choose/45/47/1/20250917/0/0/ba501a5748c8c8c1558c4ddf32263e51bdb4896?
4 https://data.stat.gov.lv/sq/26685; https://stat.gov.lv/lv/metadati/3032-elektroenergijas-cena
5 https://likumi.lv/ta/id/342097
6 https://likumi.lv/ta/id/342097
7 https://data.stat.gov.lv/sq/26685; https://stat.gov.lv/lv/metadati/3032-elektroenergijas-cena