1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.1. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" (turpmāk – pasākums) pirmo projektu iesniegumu atlases kārtu;
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
3. Pasākuma mērķis ir modernizēt dzelzceļa elektrificēto tīklu, paplašināt elektrificēto zonu un paaugstināt pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu, kā arī uzlabot dzelzceļa sakaru un informācijas sistēmas, to drošību un veiktspēju atbilstoši Eiropas Savienības standartiem.
4. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. iznākuma rādītājs: jaunu vai modernizētu dzelzceļa sliežu garums TEN-T – 40 km;
4.2. iznākuma rādītājs: jaunas vai modernizētas dzelzceļa stacijas un pieturas, kurās izbūvēti paaugstinātie peroni, – 20 stacijas un pieturas;
4.3. rezultāta rādītājs: jaunuzbūvēto, jaunināto, rekonstruēto vai modernizēto sliežu ceļu lietotāju skaits gadā – 11 189 574 pasažieri;
4.4. nacionālais rādītājs: izbūvēto dzelzceļa mobilo 5G sakaru bāzes staciju skaits – 20 bāzes stacijas.
5. Pasākuma mērķa grupa ir dzelzceļa infrastruktūras lietotāji un ar tiem saistītie citu transporta veidu satiksmes dalībnieki.
6. Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējums ir ne lielāks par 85 % un valsts budžeta līdzfinansējums – 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
9. Projekta iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš". Projekta iesniedzējs pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
10. Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 118 659 230 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 100 860 345 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 17 798 885 euro, no tā:
10.1. vilcienu kustības ātruma palielināšanai plānotais un pieejamais kopējais finansējums – 40 000 000 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 34 000 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 000 000 euro;
10.2. dzelzceļa publiskās infrastruktūras (peronu) modernizācijai plānotais un pieejamais kopējais finansējums – 50 659 230 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 43 060 345 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 7 598 885 euro;
10.3. dzelzceļa sakaru un informācijas sistēmu projektiem plānotais un pieejamais kopējais finansējums – 28 000 000 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 23 800 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 4 200 000 euro. Šai apakšpunktā minētā finansējuma ietvaros sasniedzams nacionālais rādītājs: izbūvēto dzelzceļa mobilo 5G sakaru bāzes staciju skaits – 20 bāzes stacijas.
11. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde), saskaņojot to ar atbildīgo iestādi, pasākuma ietvaros var pārdalīt Kohēzijas finansējumu starp projektiem, pārliecinoties, ka netiek ietekmēta šo noteikumu 4. punktā minēto rādītāju sasniegšana.
12. Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir dzelzceļa infrastruktūras būvniecība, pārbūve un atjaunošana, kas nodrošina pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā, un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos, tai skaitā Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un jaunas izveide, dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija, kā arī drošības, dzelzceļa sakaru un informācijas sistēmu nodrošināšana.
13. Projektos neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 3. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
14. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:
14.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādes izmaksas;
14.2. projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata (tostarp normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi), proporcionāli darbinieka noslodzei projektā, ja tās ir pamatotas ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem;
14.3. būvniecības izmaksas, kas ietver projektēšanas un būvdarbu izmaksas, pakalpojumu, projektēšanas vai būvdarbu, vai apvienoto projektēšanas un būvdarbu līgumu ietvaros, tai skaitā, bet ne tikai saistītos darbus, saskaņošanas procesu, kā arī ar izmaiņu veikšanu, atkāpju saskaņošanu un ar darbu izpildes laika pagarināšanu saistītās izmaksas;
14.4. autoruzraudzības, būvuzraudzības, būvekspertīzes, kā arī inženierkonsultanta un būvniecības procesa dalībnieku izmaksas, būvspeciālistu profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas un būvuzņēmēju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas izmaksas;
14.5. dzelzceļa infrastruktūras izbūves un pārbūves izmaksas, tai skaitā, bet ne tikai:
14.5.1. sliežu ceļu plāna uzlabojumi, pasažieru platformu pārbūve un piekļuves izbūve, pasažieru apkalpošanas infrastruktūras un drošu divlīmeņu šķērsojumu izbūve, piegulošās teritorijas labiekārtošana;
14.5.2. inženiertīklu, infrastruktūras pārbūve, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārbūves;
14.5.3. telekomunikāciju līniju un sistēmu būvniecība, vidēja sprieguma un augstsprieguma līniju kabeļu un krustojumu izbūve, pārbūve un nomaiņa;
14.5.4. jaunas vilces jaudas apakšstaciju, kontakttīkla un to infrastruktūras izbūve un ierīkošana;
14.5.5. esošo vilcienu kustības sistēmu un signalizācijas sistēmu izbūve un pārbūve;
14.5.6. videonovērošanas un apziņošanas sistēmu ierīkošana un integrācija esošajā sistēmā;
14.5.7. dzelzceļa infrastruktūras modernizācija, pārbūve un izbūve, kas rodas būvprojekta verificēšanas procesā, atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;
14.5.8. tehniskās kontroles pakalpojumi, kas saistīti ar satiksmes drošības kontroli, infrastruktūras diagnostiku, kontakttīkla pieslēgšanu un atslēgšanu;
14.5.9. būvlaukuma ierīkošana, uzturēšana un demontāža;
14.6. izmaksas, kas saistītas ar atļaujas saņemšanu dzelzceļa apakšsistēmas vai tās daļas nodošanai ekspluatācijā un izbūvētās infrastruktūras reģistrāciju valsts reģistros un sistēmās;
14.7. labiekārtošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam (tai skaitā ēku demontāža);
14.8. ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;
14.9. obligāto vides aizsardzības prasību nodrošināšanai paredzēto pasākumu izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā, tostarp ietekmes uz vidi novērtējums;
14.10. projekta īstenošanai nepieciešamās zemes un cita nekustamā īpašuma iegādes izmaksas, nepārsniedzot 10 % no attiecināmo izmaksu kopsummas;
14.11. izdevumi, kas radušies pārvadātājam, sniedzot sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos, kuros infrastruktūras izmantošanas ierobežojumu dēļ pārvadājumi ar vilcienu tiek pilnībā vai daļēji aizstāti ar autobusu pārvadājumiem. Pārvadātāja izdevumi tiek aprēķināti, reizinot viena kilometra izmaksas ar faktisko nobraukumu, kuru veic autobuss. Pārvadātāja izdevumi tiek apmaksāti, pamatojoties uz pārvadātāja izrakstīto rēķinu;
14.12. informācijas sistēmas izstrādes vai iegādes un ieviešanas izmaksas līdz tās darbības uzsākšanai, infrastruktūras un iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, informācijas sistēmas programmatūras izstrādes vai iegādes un ieviešanas kvalitātes kontroles, tai skaitā vispusīgās testēšanas, izmaksas, audita izmaksas, lietotāju vajadzību analīzes izmaksas, projekta īstenošanai nepieciešamo autortiesību maksājumi;
14.13. komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas izmaksas;
14.14. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata šo noteikumu 14.5. un 14.6. apakšpunktā minēto darbu veikšanai, proporcionāli darbinieka noslodzei projektā, ja tās ir pamatotas ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem;
14.15. tehnikas izmantošanas un materiālu, tai skaitā būvmateriālu, iegādes izmaksas šo noteikumu 14.5. un 14.6. apakšpunktā minēto darbu veikšanai;
14.16. indeksācijas izmaksas, nepārsniedzot 15 % no attiecīgā būvniecības līguma izmaksām.
15. Šo noteikumu 14.7., 14.12., 14.14. un 14.15. apakšpunktā minētās attiecināmās izmaksas par finansējuma saņēmēja paša veiktajiem darbiem ir iespējams attiecināt, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:
15.1. finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā ir reģistrēts Būvniecības informācijas sistēmā kā būvkomersants attiecīgajā specialitātē un darbības sfērā, kurā veikti attiecīgie darbi, un darbu veicēji ir sertificēti atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā attiecīgajā darbības sfērā, ja to nosaka normatīvie akti būvniecības jomā;
15.2. darbu veicēji ir finansējuma saņēmēja speciālisti, tostarp tādi, kuri ir sertificēti attiecīgajā darbības sfērā, ja to paredz normatīvie akti;
15.3. darbu veikšanai netiek piesaistīti apakšuzņēmēji, papildus neizslēdzot iepirkumu veikšanu visu pārējo darbu izpildei.
16. Finansējuma saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 15. punktā minētos nosacījumus, ir jānovērš dubultfinansējuma risks, tostarp vienus un tos pašus darbus neparedzot finansēt gan iepirkuma, gan projekta īstenošanas personāla izmaksu ietvaros.
17. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētajām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata.
18. Neparedzētie izdevumi nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Finansējuma saņēmējs saskaņo neparedzēto izdevumu izlietošanu ar sadarbības iestādi pirms izdevumu veikšanas.
19. Atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
20. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
21. Pasākuma ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrācija būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšana atbilstoši būvprojekta risinājumam un personu ar invaliditāti intereses pārstāvošo nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas vai būvdarbu līguma izmaksu ietvaros.
22. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām finansēšanai no Kohēzijas fonda, ja tās atbilst šo noteikumu 15. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām, šo noteikumu 14. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām un šo noteikumu 14.16. apakšpunktā, 17. un 18. punktā minētajiem izmaksu apjoma ierobežojumiem un ir radušās ne agrāk kā 2021. gada 1. janvārī. Pasākuma ietvaros nedrīkst attiecināt darbības, kas ir jau pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
23. Sadarbības iestāde trīs mēnešu laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsludina projektu iesniegumu atlasi.
24. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma.
25. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī par maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūrām, tai skaitā novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem pasākumiem.
26. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgtajā līgumā par projekta īstenošanu noteikto termiņu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
27. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pēc projekta īstenošanas projekta ietvaros radītā infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa.
28. Finansējuma saņēmējam ir pienākums:
28.1. ievērot principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju "Objektu skaits, kuros Kohēzijas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība";
28.2. uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievērot principus:
28.2.1. klimatdrošināšana;
28.2.2. energoefektivitāte pirmajā vietā;
28.2.3. nenodarīt būtisku kaitējumu;
28.3. nodrošināt, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī tos nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
28.4. nodrošināt sasniegto rezultātu ilgtspēju piecus gadus pēc projekta pabeigšanas no saviem līdzekļiem;
28.5. nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
28.6. nodrošināt, ka infrastruktūras objekts, kurā plānots veikt ieguldījumus, ir finansējuma saņēmēja īpašumā un tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā vai arī infrastruktūras objekts tiesību aktos noteiktajā kārtībā nodots finansējuma saņēmēja valdījumā vai lietošanā;
28.7. izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu.
29. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, ja šāda iepirkuma procedūra nav veikta un līgums nav noslēgts. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana (zaļais publiskais iepirkums), kur tā ir attiecināma un atbilstoša ieguldījumu specifikai, lai īstenotu sociāli atbildīgu iepirkumu.
30. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas, ievērojot principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" prasības:
30.1. bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras un dzelzceļa infrastruktūras attīstība neizraisa tūlītēju vai nākotnē iespējamu negatīvu klimata ietekmi uz projektu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, tai skaitā uz infrastruktūru, kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņām;
30.2. jau projektēšanas stadijā tiek ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un tiek noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski;
30.3. projekta īstenošanas laikā tiek nodrošināts, ka netiek radīta būtiska negatīva ietekme uz ūdens resursiem, aprites ekonomikas principu ievērošanu, vides piesārņojuma novēršanu, kā arī bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu saglabāšanu un atjaunošanu.
31. Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.