1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmas procesu digitalizācija" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un noteikt, ka par tajā norādīto plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs finansējuma saņēmējs.
2. Apstiprināt projekta izmaksas 107 763 euro apmērā, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējumu 89 060 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 18 703 euro apmērā.
3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju – Būvniecības valsts kontroles biroju – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" (turpmāk – 2.1.3.1.i. investīcija) ietvaros.
4. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem.
5. Noteikt, ka pēc projekta pabeigšanas, sākot ar 2027. gadu, projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 776 euro gadā. Ekonomikas ministrijai finansējumu projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Nav |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Nav |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Sistēmas un E-pakalpojuma papildinājumi, kuri nodrošinās lietojamības uzlabošanu gan pakalpojuma saņēmējam, gan sistēmas lietotājiem. | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) | 2021. gada 1. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" 24. p. Nodrošināt minētā punkta izpildi, precīzi norādot personai atbalsta kategorijas vai to kopumu. Lietotāju konsultāciju un datu izmaiņu pieprasījumu izpildes kvalitātes uzlabošana, nodrošinot uzlabotu pārskatāmību sistēmas saskarnēs. | ||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. palielināsies publiskās pārvaldes sektora efektivitāte: Uzlabots digitālais process (ātrāka un precīzāka atbildes sniegšana konsultācijās) Šobrīd vienai vidējas sarežģītības konsultācijai vai vēstulei, atbildot aizsargātā lietotāja pieprasījumam, vidēji tiek veltītas 10 minūtes; šo laiku var samazināt, optimizējot informācijas atspoguļojumu ALDIS, kas ļautu ietaupīt ~ 3 minūtes uz vienu iepriekš minēto pieprasījumu. | Vidējas sarežģītības konsultācijas sniegšanas vai vēstules sagatavošanas laika izmērīšana - laiks samazināts līdz 7 minūtēm. | Laika ietaupījums uz vienu pieprasījumu: 30 % | 2026 |
3.3.2. veicinās fizisko personu aktīvāku piedalīšanos e-pakalpojuma izmantošanu un savu datu pārvaldīšanu, samazinot administratīvo slogu: Šobrīd, lai daudzbērnu ģimene norādītu, kuram no vecākiem ir jāsaņem aizsargātā lietotāja atbalsts, vā arī, lai ar uzturlīdzekļu parādnieku saistītā persona varētu saņemt aizsargātā lietotāja atbalstu, ir jāpiezvana uz Biroju, jāsaņem konsultācija par veicamajām darbībām, kā arī jāaizpilda un Birojam jānosūta elektroniski parakstīts pieteikuma dokuments; datu norādīšana un dokumenta aizpildīšanai vidēji nepieciešams 15 min laika. Atļaujot e-pakalpojumā norādīt personu, kuram jāsaņem atbalsts, tiks panākta lielāka efektivitāte aizsargātajam lietotājam. | E-pakalpojumā persona varēs detalizētāk pārvaldīt un veikt pakalpojuma saņemšanai nepieciešamās izmaiņas Sev nepieciešamās izmaiņas var veikt e-pakalpojumā; tādējādi iegūstot laika ietaupījumu ~ 5 minūtes. | 30 % | 2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
89 060 EUR | 18 703 EUR | n/a |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums |
- E-pakalpojuma papildinājums ar datu norādi atbalsta piešķiršanai (bērnu piesaiste) un atteikšanās/pieteikšanās, norādot kategoriju; - ALDIS portāla daudzbērnu datu attēlojuma izveide, invaliditātes lēmuma pieņemšanas datuma attēlošana un līgumu dzēšana; - Jauna tipa "bērns" izveide un ALDIS portāla saskarnes uzlabojumi; - Darba vieta ārējiem datu ņēmējiem; - SIF Web servisa integrācija ar ALDIS; - Ikmēneša datu nodošana uz biznesa analītikas rīku; - Atbalsta nodrošināšana saistītai personai, kur mājsaimniecībā galvenā persona ir uzturlīdzekļu parādnieks | 107 763 (summa ar PVN) | Pilnveidota ALDIS un e-pakalpojums |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts mākonī (jā/nē) | Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
5.1.1. Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēma, t. sk. e-pakalpojums | Jā – izvēlētais infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs LVRTC | 2025. gada III ceturksnis | 2026. gada 31. maijs | 160 000 | ||
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
- | - | - | - | |
- | - | - | - |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1 | Aizsargāto lietotāju skaits sadalījumā pa kategorijām (daudzbērnu ģimenes, personas ar 1. grupas invaliditāti, bērni ar invaliditāti, trūcīgās/maznodrošinātās personas) | 2026. gada 31. maijs |
- | - |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projekta aktivitātes tiks īstenotas kā vienots projekts, un tā sekmīgai īstenošanai tiks izveidots projekta vadības un uzraudzības organizatoriskais ietvars, nosakot atbildīgās personas, galvenos uzdevumus, termiņus un pārskatu sniegšanas mehānismu un izveidojot uzraudzības padomi, projekta vadības grupu un projekta darba grupas. Projekta izstrādes gaitā biznesa prasību precizēšanā un nodevumu testēšanā tiks iesaistīti esošie cilvēkresursi, kas nosegs nepieciešamās kompetences un kapacitāti. |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu analīzi. Digitalizējot procesu, būtiskākie ieguvumi paredzami e-pakalpojuma izmantošanā iedzīvotājiem, kā arī administratīvā sloga samazinājumā sabiedrībai un procesā iesaistīto iestāžu – EM, KEM, BVKB, VDEĀVK un pašvaldību sociālo dienestu darbiniekiem. Balstoties uz turpmāk veiktajiem aprēķiniem, secināms, ka projekta īstenošana ir ekonomiski izdevīga, jo potenciālie sociālekonomiskie ieguvumi un administratīva sloga samazinājums pārsniedz projekta izmaksas, kā arī uzturēšanas izmaksas 10 gadu periodā. Projekta īstenošanas izmaksas 107 763 euro (summa ar PVN) Risinājuma uzturēšanas izmaksas ik gadu: 10 776 euro (ar PVN) Administratīva sloga samazinājums sabiedrībai: 3286 euro (ar PVN) Sociālekonomiskais ieguvums gadā: 488 946 euro (bez PVN)
Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu – pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai palielinājumu – iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā) Darbinieku skaita izmaiņas nav plānotas | |||||||||
Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu analīzi. Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu – pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai palielinājumu – iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā) |
8. Cita būtiska informācija
Finansējuma saņēmējs ir tiešā valsts pārvaldes iestāde un atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums" 3. punktam īsteno informācijas sistēmu izstrādi un uzturēšanu būvniecības un enerģētikas jomās. Finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai vai kā komercdarbības atbalsts. |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 https://www.rigassatiksme.lv/lv/biletes/bilesu-klasts-un-cenas-1/laika-bilete/
2 https://www.bezrindas.lv/lv/bus/choose/45/47/1/20250917/0/0/ba501a5748c8c8c1558c4ddf32263e51bdb4896?